bewegend bed - beluchte japanse matten - beluchte siporax

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
jocca

bewegend bed - beluchte japanse matten - beluchte siporax

Bericht door jocca »

even een hersenkronkel ...
een BWB heeft zijn nut en werking reeds bewezen maar is een systeem dat erg erg erg traag opstart, de hechting van bacteriën aan het pvc materiaal (K1 of wat dan ook) gaat erg traag en zou bovendien vrij fragiel zijn.

dan lijkt een beluchte mattenkamer mij in sé minstens even goed te kunnen werken, japanse matten (of mountain tree matten) hebben een aardig groot aanhechtingsoppervlakte en zijn stabieler naar filtratie toe - medicijngebruik verkl..t de boel niet volledig.

Maar ... ik las onlangs een interessant stukje over Siporax in een bewegend bed. Er is nu siporax beschikbaar met een deels pvc omhulsel (soort ballen waar de siporax in klikt) waardoor die mee in het BWB kan geplaatst worden. De werking zou enorm zijn tov K1. Siporax heeft zich al ruim bewezen in trickles en wordt aanzien als een van de beteren (zoniet) beste huisvestingsmaterialen voor bacteriën.

in mijn zoektocht naar wat info (en vooral van die lege PVC ballen zonder de siporax - ik heb nl erg veel siporax hier ongebruikt liggen nog) kwam ik op fora's waar men grote aquariums deels ging filteren over siporax. Ook beluchte versies hadden ze daar. Ipv deze kriskras op een hoopt te knikkeren zaten die in op maat gemaakte kratten, allemaal netjes op elkaar gestapeld in een soort kubussen. Op die manier heb je ene optimale doorstroming en geen kans (of toch erg weinig) op vervuiling.

iemand die dit toevallig al heeft toegepast in een vijver?

Ik ben niet onverdeeld tevreden over het BWB bij ons en ben wat opties aan het bekijken om de filtering te verbeteren daar.
goshiko

Re: bewegend bed - beluchte japanse matten - beluchte siporax

Bericht door goshiko »

Nog geen echte ervaring zien passeren.
Op nederlandse site staan die beschermers te koop, wel een pak geld he…
Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
jocca

Bericht door jocca »

goshiko schreef: 23 feb 2024, 19:03 Nog geen echte ervaring zien passeren.
Op nederlandse site staan die beschermers te koop, wel een pak geld he…
Goshiko
mah is iets compleet nieuws, op zich kan ik het wel volgen, alleen niet dat het persé moet gaan bewegen ... denk dat een voldoende flow met beluchting minstens hetzelfde effect zal hebben.
Ik heb tot op heden enkel de siporax MET pvc omhulsel gevonden, en idd dit kost een berg geld ... :dash: :dash: :dash:
BBEL

Bericht door BBEL »

Ik had deze ook al eens gezien. Als je 100 liter K1 of gelijkwaardig wil vervangen door de siporax, heb je dan ook 100 liter nodig of is dat dan veel minder?

Mvg,
Bert.
erwin2

Bericht door erwin2 »

Siporax (de echte) werkt HEEL goed .
Namaakgevallen veel minder .
Het drijvend systeem ken ik niet , maar als de siporax goed zijn water krijgt zal het wel goed werken .

En dat k1 slecht opstart en slecht werkt , das niet gek , wie wil er nu op plastic wonen ????
Doe de test eens met fijn zand in werveling ter vergelijking .
Ik begrijp ook niet waarom dat op vijvers niet tot weinig wordt toegepast .
Het is een vrij simpele bypass opzet .
Rogiers Kristof

Bericht door Rogiers Kristof »

Hey,

Is dit niet meer bedoeld om te gebruiken in roterende drumfilters?
Ik heb persoonlijk een beetje mijn twijfels ofdat dit voldoende zou bewegen in een bewegend bed filter, misschien als je er een zware luchtpomp op aansluit wel...

Mvg,
jocca

Bericht door jocca »

Ik zou het eerder statisch gebruiken in combinatie met fikse beluchting er onder.
willem v d

Bericht door willem v d »

erwin2 schreef: 23 feb 2024, 19:49 Siporax (de echte) werkt HEEL goed .
Het drijvend systeem ken ik niet , maar als de siporax goed zijn water krijgt zal het wel goed werken .

En dat k1 slecht opstart en slecht werkt , das niet gek , wie wil er nu op plastic wonen ????
Zover ik weet zijn bacteriën niet zo kieskeurig waar ze op groeien.
Waarom een bewegend bed "slecht" opstart is niet alleen omdat er op het onbeschermde oppervlak minder bacteriën kunnen groeien, maar meer dat een bewegend bed in de regel heel klein is omdat deze zo efficiënt zou zijn.

Helix heeft 2x de oppervlakte van matten,
Maar je maakt een bewegend bed al de helft kleiner als een matten kamer en met maximaal 50% vult (omdat het moet bewegen) ga je er aan oppervlakte minder aanbieden.
jocca

Bericht door jocca »

hm ik ben deze nacht wat cijfers gaan opzoeken...

KNS bio carrier (K1 media): 836 m2/kuub materiaal
japanse matten: 300 m2/kuub materiaal
sera siporax: 210m2/LITER !!! = 210.000 (!!) m2 per kuub materiaal (de 25 mm variant nemen).

een simpele ziel als ik denkt dan eigenlijk dat aan Siporax gewoon niets, nada, noppes kan tippen wat betreft bacteriehuisvesting en dit gewoon buiten categorie is tov andere materialen wat betreft aanhechtingsoppervlakte.

ik kwam onderstaande afbeeldingen tegen op het het internet en die hebben mjin aandacht toch aardig getriggerd ...
gigantisch eenvoudig in onderhoud (uitheffen uit het filter en een paar emmers vijverwater over knikkeren en indien vuil zijn ze terug proper),
eeeeeeenorm veel filtermateriaal (aanhechting) op een zeer kleine oppervlakte 50 liter van dit materiaal is bv al voldoende voor een vijver van 20 kuub (1 liter zou zelfs al 40 gram voer per dag kunnen verwerken).

in mijn hersenkronkel heb ik dan nog het idee om de boel te gaan beluchten (het is geweten dat bacteriën - vooral de "goede" van zuurstofrijk water houden).
Bijlagen
siporax1.jpeg
siporax1.jpeg (227.78 KiB) 1561 keer bekeken
siporax2.jpeg
siporax2.jpeg (27.24 KiB) 1561 keer bekeken
willem v d

Dat 1 liter siporax 40 gram vier kan afbreken.....
Leuk om te weten, maar dit resultaat is onder laboratorium omstandigheden.
Maw
optimale aanstroming
Ideale temperatuur
Volledige bezetting van bacteriën

Dit zal niet zo zijn in je filter.
De filters met de meest optimale aansturing zijn bead filter in dat opzicht, omdat het water door de media wordt geforceerd.
erwin2

Bericht door erwin2 »

willem v d schreef: 23 feb 2024, 21:04
erwin2 schreef: 23 feb 2024, 19:49 Siporax (de echte) werkt HEEL goed .

Zover ik weet zijn bacteriën niet zo kieskeurig waar ze op groeien.
Waarom een bewegend bed "slecht" opstart is niet alleen omdat er op het onbeschermde oppervlak minder bacteriën kunnen groeien, maar meer dat een bewegend bed in de regel heel klein is omdat deze zo efficiënt zou zijn.

Helix heeft 2x de oppervlakte van matten,
Maar je maakt een bewegend bed al de helft kleiner als een matten kamer en met maximaal 50% vult (omdat het moet bewegen) ga je er aan oppervlakte minder aanbieden.
Bewegend bed klein ? daar zit toch al snel 50 liter of meer materiaal in toch ???
Dat is mega veel !
erwin2

Bericht door erwin2 »

willem v d schreef: 24 feb 2024, 08:39 Dat 1 liter siporax 40 gram vier kan afbreken.....
Maw
optimale aanstroming
Ideale temperatuur
Volledige bezetting van bacteriën

Dit zal niet zo zijn in je filter.
De filters met de meest optimale aansturing zijn bead filter in dat opzicht, omdat het water door de media wordt geforceerd.
Zal toch dicht in de buurt liggen , ik had destijds 5 liter siporax in een trickeltje , daar zwommen 40-50 koi in van 20-30cm .
En ik voer veel .
jocca

Bericht door jocca »

willem v d schreef: 24 feb 2024, 08:39 Dat 1 liter siporax 40 gram vier kan afbreken.....
alle cijfers die gepubliceerd worden zijn altijd onder ideale omstandigheden,
enkel zo kan je gaan vergelijken.

volgens wat ik kan zien is siporax gewoon superieur tov ander filtermateriaal wat betreft aanhechtingsoppervlakte, als die 250x meer oppervlakte heeft tov KNS dan is het ook logisch dat het filterend vermogen exponentieel veel hoger zal liggen.

beadfilters hebben bovendien hetzelfde nadeel als een BWB ... kunststof korrels = mindere goed aanhechting = lange opstart = nog eens fragiel indien er pakweg FMC gebruikt wordt.
willem v d

Oppervlakte helix is 720m² per m³ waarvan 590 beschermd oppervlakte.
Matten hebben een oppervlakte die variëren van 200 tot 500m² per m³

50 liter helix is niet heel veel.
Zeg dat matten 350m² hebben per m³
Dan zou 1 mat van 100x200x5 cm ook kei veel zijn voor een vijver, want dit oppervlak komt overeen met 50 liter helix. Omdat matten niet bewegen is al het oppervlak beschermd.

Ter aanvulling voor jocca
Siporax heeft veel oppervlakte net als ander ceramische media, maar als er eenmaal een slijmlaag/biofilm op ontwikkeld is zegt die oppervlakte van media volgens mij weinig meer. Een helix korrel of mat die vol zit met biofilm heeft dan even veel of meer oppervlakte als die siporax.

Misschien kent iemand nog bio-chips, 1500 tot 2000m² per m³. Op het moment dat er een goede biofilm op ontstond werden deze te zwaar en kon je ze moeilijk meer in beweging krijgen en bleven ze op de bodem van je bwb liggen.

Dat een bead slecht opstart klopt, maar als hij eenmaal is ingedraait is deze zeer efficiënt.
Maar met onderhoud maak je hem schoon dmv spoelen. Oftewel je houd de film laag dun net als een bwb. Bij matten heb je een dikkere film laag en die hebben zich al duidelijk bewezen als een sterk medium tegen behandelingen.
willem v d

Maar als je siporax hebt liggen, gewoon lekker gebruiken, niets mee doen is sonde.
Desnoods rijg je ze aan een plastic draad en leg je deze in je retour naar de vijver.
Ideale aanstroming en je hoeft er geen extra kamer voor te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”