Plantenfilter ipv drukfilter
-
- 6
Plantenfilter ipv drukfilter
Koivrienden, na jaren te hebben gesukkeld met een f***** drukfilter, aangesmeerd geweest door de tuinman grrr, wil ik volgende lente deze eruit en een ander beter systeem. Toen is er gekozen geweest voor een drukfilter omdat zlles zich eigenlijk bevindt onder waterniveau. Mijn vraag is nu, is het mogelijk om, zonder overloop van de vijver maar bijv wel door hulp van een pomphet water te laten terechtkomen in een lager gelegen plantenfilter en dit dan weer oppompen nnaar de vijver?
-
- 6
Re: Plantenfilter ipv drukfilter
Een meerkamerfilter is de qndere mogelijkheid die ik in het achterhoofd houd..
Het gaat om een vijver van 5m x 1,8m breed, en 1m30 diepte.
Nu wordt het water dmv een messner pomp net buiten de vijver door de drukfilter gejaagd, en dan weer in de vijver.
Ik kan eventueel ergens een meerkamerfilterplaatsen,maar deze zou wel een 6tal meter vqn de huidige pomp staan
Het gaat om een vijver van 5m x 1,8m breed, en 1m30 diepte.
Nu wordt het water dmv een messner pomp net buiten de vijver door de drukfilter gejaagd, en dan weer in de vijver.
Ik kan eventueel ergens een meerkamerfilterplaatsen,maar deze zou wel een 6tal meter vqn de huidige pomp staan
is deze vraag al niet een (paar keer) voorbij gekomen? Komt mij precies bekend voor.
Anders misschien verder werken in het oude topic is altijd gemakkelijk om geen dubbele info te vragen en zo.
grtjs
joachim
Anders misschien verder werken in het oude topic is altijd gemakkelijk om geen dubbele info te vragen en zo.
grtjs
joachim
-
- 6
Oke, dan zoek ik het uit hier
-
- 9
Ja dit soort vragen komen bijna jaarlijks voorbij.
Helaas is elk verhaal en situatie et iets anders.
Een planten filter heb je voor de sier niet voor bioloog.
Een kamerfilter is het beste.
Deze kan wel 20 meter van de vijver staan, maar je moet niet denken dat je dit met vijverslangen of met buizen van 50mm kan maken. Hiervoor met e 110mm aansluiting gebruiken, dan zal het goed gaan over grote afstanden.
Helaas is elk verhaal en situatie et iets anders.
Een planten filter heb je voor de sier niet voor bioloog.
Een kamerfilter is het beste.
Deze kan wel 20 meter van de vijver staan, maar je moet niet denken dat je dit met vijverslangen of met buizen van 50mm kan maken. Hiervoor met e 110mm aansluiting gebruiken, dan zal het goed gaan over grote afstanden.
-
- 6
Ow, aan en afvoerbuizen die er nu zitten zijn idd 50mm
-
- 9
50mm is leuk tot 5m3 per uur.
Maar a je oplange afstanden werken dan zal dit weerstand geven.
In de regel kan je gravitair 10 tot 11m3 per uur door een 110mm buis laten stromen zonder verlies.
Met een pomp kan je tot 15m3 per uur door drukken zonder weerstands verlies
Maar a je oplange afstanden werken dan zal dit weerstand geven.
In de regel kan je gravitair 10 tot 11m3 per uur door een 110mm buis laten stromen zonder verlies.
Met een pomp kan je tot 15m3 per uur door drukken zonder weerstands verlies
-
- 6
Vijver is ong 9m3, in principe kunnen de buizen dqn gaan, filter zou een 6tal meter verder moeten staan.
De uitgang van de meerkamerfilter, dus om het water terug in de vijver te krijgen, kan dit via een waterval of zo?
Nu maak ik gebruik van een.aanzuigpomp van Messner, die dus het water door de drukfiler blaast
De uitgang van de meerkamerfilter, dus om het water terug in de vijver te krijgen, kan dit via een waterval of zo?
Nu maak ik gebruik van een.aanzuigpomp van Messner, die dus het water door de drukfiler blaast
-
- 6
Er zitten een 4tal grote en 6tal kleine kois in de vijver nu
-
- 6
Hallo allemaal,
mooi weer komt eraan en eindelijk ga ik es werk maken om mn drukfilter te vervangen door een andere meer gepaste filter. De drukfilter zou ik wel nog laten,maar wel alle mousse uithalen, omdat mn UV lamp daar inzit alsook mn waterval in het verlengde ligt van de frukfilter. Verder zou ik een meerkamerfilter willen plaatsen,waarvan de bovenkant vd filter dus hoger is dan de waterlijn.. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Mn vijver is dus ong een 8m3, net zo heel groot dus. Ik dien dus een aanzuigpomp te plaatsen in de vijver,vandaar naar de meerkamerfilter en dan weer naar de vijver. Het water van de filter naar de vijver,zit er daar dan voldoende druk op om bijv iets naar boven te gaan?
Eventueel goede tips voor merk of soort filter? Dank
mooi weer komt eraan en eindelijk ga ik es werk maken om mn drukfilter te vervangen door een andere meer gepaste filter. De drukfilter zou ik wel nog laten,maar wel alle mousse uithalen, omdat mn UV lamp daar inzit alsook mn waterval in het verlengde ligt van de frukfilter. Verder zou ik een meerkamerfilter willen plaatsen,waarvan de bovenkant vd filter dus hoger is dan de waterlijn.. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Mn vijver is dus ong een 8m3, net zo heel groot dus. Ik dien dus een aanzuigpomp te plaatsen in de vijver,vandaar naar de meerkamerfilter en dan weer naar de vijver. Het water van de filter naar de vijver,zit er daar dan voldoende druk op om bijv iets naar boven te gaan?
Eventueel goede tips voor merk of soort filter? Dank