Aanleg vijver

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Susan

Aanleg vijver

Bericht door Susan »

Ik wil een vijver aanleggen met het filter Oase BioTec ScreenMatic² 60000. Ik heb de volgende vraag:

Kan ik hier een bodemdrain met uitvoer 110 in de vijver leggen die verloopt naar 50mm?
de_matti
Contacteer:

Re: Aanleg vijver

Bericht door de_matti »

Goedemorgen
Alles is mogelijk, ja je kan een bodemaansluiting dn 110 reduceren naar een dn 50. Dat gaat. Of dat dit zinnig is een andere vraag.

De juiste vraag is waar ga je uw pomp plaatsen? Naast de vijver in een apparte bak? Best dan uw bd doortrekken tot in die bak met 110.

Ga je koi houden in uw vijver? Indien ja vrees ik dat uw filter snel te klein gaat zijn.
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
mullie

Bericht door mullie »

Kan er beter een voorfilter bij zetten kan de bodem drain gewoon 110 blijven en dan vanaf je voorfilter met 50 naar je filter
een fout is ook een 9
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Welkom bij koivrienden.

Kan je wat meer gegevens geven ivm hoe groot, diep die vijver gaat worden?
Ook welke vissen je wil houden en hoeveel?

Een drain vernauwen is geen goed idee. Om welke reden zou je dat doen?

Ook is er nog geen sprake over een skimmer.
Met welke pomp ( of misschien airlift ) wil je gaan werken, staat het filter boven de vijver,….

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Hé Guyke

Ik denk dat je met dit type van filter enkel met een pomp kan werken. Airlift gaat denk ik niet werken (te kleine doorvoer etc). Ik kan natuurlijk fout zijn... de rest van uw vragen zijn terecht

Mvg
De_matti
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@de_matti

Ik heb het er maar bij vermeld omdat in het verleden veel beginners pas later iets over airlift vernemen als ze zien waar hun elektriciteitsfactuur naar toe gaat. Om dan te gaan veranderen is dan weer een meerkost die had vermeden kunnen worden.

Ik weet ook niet of dat filter al aangekocht is of dat alles nog open ligt voor planning.
Ook veel mensen staren zich wat blind op totaalfilters. In dit geval hangt het er van af op welke grootte van vijver dit filter gaat gebruikt worden.

Dus nu wat afwachten wat er aan info gaat komen.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Guyke schreef: 22 jun 2022, 12:48 Hallo,

@de_matti

Ik heb het er maar bij vermeld omdat in het verleden veel beginners pas later iets over airlift vernemen als ze zien waar hun elektriciteitsfactuur naar toe gaat. Om dan te gaan veranderen is dan weer een meerkost die had vermeden kunnen worden. <=> ok, nu nap ik uw opmerking

Ik weet ook niet of dat filter al aangekocht is of dat alles nog open ligt voor planning.
Ook veel mensen staren zich wat blind op totaalfilters. In dit geval hangt het er van af op welke grootte van vijver dit filter gaat gebruikt worden. <=> ja, en veel van die "totaalfilters" zijn voor mij te klein, veel te klein!!

Dus nu wat afwachten wat er aan info gaat komen.

Mvg
Guyke
DenD

Bericht door DenD »

de_matti schreef: 22 jun 2022, 13:37 <=> ja, en veel van die "totaalfilters" zijn voor mij te klein, veel te klein!! [/highlight]
Misschien zijn die totaalfilters niet te klein maar zit er te veel vis op?

Feit is dat de meeste (koi)vijvereigenaars niet weten ze doen of moeten doen.
Om dan DE filter als oorzaak te gaan aanduiden te gemakkelijk.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

DenD schreef: 22 jun 2022, 15:44
de_matti schreef: 22 jun 2022, 13:37 <=> ja, en veel van die "totaalfilters" zijn voor mij te klein, veel te klein!! [/highlight]
Misschien zijn die totaalfilters niet te klein maar zit er te veel vis op?

Feit is dat de meeste (koi)vijvereigenaars niet weten ze doen of moeten doen.
Om dan DE filter als oorzaak te gaan aanduiden te gemakkelijk.
Goed punt... dat kan natuurlijk ook. maar bv deze filter is denk ik niet geschikt voor bv een koivijver van 30 000 L met 25 koi van 85 cm.
Voor een goudvisvijver van 5000L geen probleem
DenD

Bericht door DenD »

de_matti schreef: 22 jun 2022, 16:04

Goed punt... dat kan natuurlijk ook. maar bv deze filter is denk ik niet geschikt voor bv een koivijver van 30 000 L met 25 koi van 85 cm.
Voor een goudvisvijver van 5000L geen probleem
Ben de specs van deze filter eens gaan nakijken.....maximaal 15 kuub aan koi.

Blijft natuurlijk de discussie over hoeveel koi per kuub etc....maar dat is een ander verhaal.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
willem v d

Bericht door willem v d »

De filter heeft een maat van 80x60x55 cm.
Dat is grof weg 240 liter inhoud.
Maximale stroming is 11 kuub per uur.
Voor een visvijver van 15 kuub zou ik hem wel gebruiken, maar bij koi zou ik hem alleen gebruiken voor een q bak tot 3 kuub daarboven gaat hij al tekort komen vrees ik.
bazzio

Bericht door bazzio »

Idd en daarom is die "60000" ook zo misleidend.
Ik heb deze fout ook gemaakt met zo'n type filter toen ik dit huis kocht en nog niets van vijvers en Koi's wist. Een dure vergissing van €900,-
KevinL

Bericht door KevinL »

Oase maar ook ander merken gebruiken inderdaad een rare manier van aanduiden, want de 60000 gaat over de maximale capaciteit voor een (planten)vijver... zonder enig visbestand :roll:

Goed informeren over de capaciteit MET vis of zelfs koi is raadzaam, net als inzicht over de manier waarop het filter gereinigd kan worden. Dat is bij het genoemde type filter ook een tijdrovende en helaas vaak terugkomende klus.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Dat is ook omdat wij met ons ideaalbeeld van 1x rond per uur lopen .
Er zijn ook trommelbouwers (toch 98% voor koivijver)
De een 30 en 50 uitvoering verkopen , die van 30 krijg je max 22kuub doorheen per uur en de 50 uitvoering heeft prcies dezelfde drum erin maar met een groter bioloog eraan ,, tja op welke manier wil je zaken doen he :kez:
DenD

Bericht door DenD »

Infrasuri schreef: 22 jun 2022, 18:45 Dat is ook omdat wij met ons ideaalbeeld van 1x rond per uur lopen .
Dat is net het probleem :D
Waarop is dat ideaalbeeld gebaseerd? Is dat ergens wetenschappelijk onderbouwd?
Idem dito met andere "ideale beelden": 1 koi per kuub, 10% verversing per week, 3 zuurstofplantjes per kuub,........

Dit zijn hardnekkige tips die helaas niet voor elke vijver van toepassing zijn want elke vijver is anders.
Andere ligging, andere waterkwaliteit, andere constructie, andere filter, ander onderhoud, andere visbezetting, ander voer, andere voerfrequentie en ga zo maar door.

En toch voelen velen zich geroepen om op FB groepen en forums op basis van 1 element DE mogelijke oorzaak en oplossing te formuleren en/of een produkt of handelaar of producent te beoordelen of veroordelen.

Nou dat vind ik sterk als je dat kan en dan kan je beter zelf vijverwinkeltje gaan spelen of er gaan weken want op die manier ga je heel veel hobbyisten gelukkig kunnen maken met je kennis.
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”