Welke is een goede uv lamp ?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Infrasuri

Welke is een goede uv lamp ?

Bericht door Infrasuri »

Ik ben op zoek naar een goede uv lamp voor tussen 35 en 40 kuub (all incl) water helder te maken en houden .

Er zijn zooo veel verschillende ,, eerst dacht ik zo’n standaard amalgaam wat door verschillende filterbouwers gebruikt wordt onder verschillende merknamen.
Maar ik hoorde van een van hen dat zij deze niet meer toepassen in de trommels omdat de trafo’s zo vaak kapot gingen.

Wie heeft heeft een tip voor me ?
En hoe weet ik welk wattage ik nodig heb ?
Guyke

Re: Welke is een goede uv lamp ?

Bericht door Guyke »

Hallo,

Wat ik er van weet is:
Als het filter zijn werk goed doet en er is een goed verbruik van de geproduceerde stoffen van dat filter ( nitraat) door bv planten dan moet zo een UV lamp geen buitensporige proportie’s aannemen.
Hier draait een UV-lamp ( geen amalgaam ) van 36 watt op een vijver van 35 kubiek.
Hier laat ik de lamp gewoon altijd aan.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Babette

Bericht door Babette »

Goed Guyke ik heb er ook een van 36 watt op 10 kubiek en is steeds aan, elk jaar goed het glas reinigen en een nieuwe lamp erin. :good:
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Wattage hangt er vanaf, hoeveel zon op je vijver, hoeveel vissen/vervuiling, hoe goed is je planten filter als je die hebt.

Ik had hier eerst 40 watt Amalgaam in de skimmer op een 32 m3 vijver, dit was na iets meer dan 1 jaar einde oefening voor de lamp, vervangen door een 54 watt amalgaam en die gaat nu zo'n anderhalf jaar mee geloof ik. Vijver vol in de zon het grootste deel van de dag, geen planten filter. Ik gebruik een Air Aqua lamp en driver
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@Babette

Dat klopt :good:
Ook was ik nog vergeten te vermelden dat de lamp ieder seizoen vervangen moet worden. staar u niet blind op wat fabrikanten schrijven want de sterkte van de lamp neemt met de tijd af. Omdat ze nog brandt betekent niet dat er nog voldoende UV-licht straalt.
Ik vervang gewoonlijk in mei/juni zodat ik dan het hardste seizoen ( voedermaanden ) over de grootste kracht van de lamp kan beschikken.
Ook koop ik mijn reserve lamp in de winter, meestal is er links of rechts dan wel een korting.

Mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Thanks mannen :good:

Als je online kijkt dan snap je er al helemaal niks meer van .
Hij zeggen ze dus letterlijk dat je een zwaardere uv nodig hebt op het moment dat je waterplanten hebt :kez:
36DCB4B7-E629-4FD0-AE55-BA5ADD62541B.png
36DCB4B7-E629-4FD0-AE55-BA5ADD62541B.png (155.52 KiB) 301 keer bekeken
57C869F2-FDB8-4A47-9AEF-1EC2E90D0991.png
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Prachtige verkoopstechniek…… :?:
In mijn beleving is het juist andersom.

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

vraag is of je een dompel uv of een gewone doorstromer wenst.
Persoonlijk ben ik voorstander van een dompel UV, verbruik is lager en werkt efficiënter maar is duurder in aankoop.

Voordeel is ook dat deze gewoon mee in de filter kan hangen, of collector airlift (stijgbuis airlift).

Hier hebben we een 50 kuub vijver, vroeger altijd een 75 watt dompel uv gebruikt (kregen we glashelder water mee op pakweg 1 à 2 weken). Noodgedwongen dit jaar een 40 watt lamp moeten nemen (kwartsglas oude stuk + kortsluiting ...) en ook met die 40 watt blijft de vijver helder. Laat ik die groen worden dan duurt het wel meerdere weken om terug helder te krijgen, maar eens helder dan blijft het ook mooi stabiel.

persoonlijk zou ik een richtlijn nemen van
dompel UV 1 watt per kuub
doorstromer 2 watt per kuub

ik weet niet hoe het zit met doorstromers, maar bij een dompel uv kan je bv spelen met een 40 of 75 watt lamp met dezelfde aansturing... (bij mij toch - dompel UV van DVS filtertechnieken - forumsponsor).

voorwaarde voor bovenstaande cijfers is wel dat er een goede filtering op zit (een eendenvijver ga je hiermee niet helder krijgen - om maar te zeggen ;-).
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Iig een dompel ivm airlift .
+\_ 40 wat zou dus voor constante belichting voldoende zijn , wat ik dan ook afvraag omdat ik de vijver 1,5x p/u door filter jaag zou het dan een optie zijn een zwaardere uv te plaatsen maar dan enkel snachts (12uren) ?
Het prijsverschil bij aanschaf is minimaal , het stroom verbruik blijft dan gelijk maar zou de lamp zelf dan 2x zolang meegaan ?
Ik weet niet of deze opstart slijtage gevoelig zijn ?
jocca

Bericht door jocca »

dat is een piste waarmee ik ook al gespeeld heb, aan de andere kant, die lampen kosten ook geen fortuin en ik zou gewoon opteren om een lichtere te nemen en die jaarsrond te laten branden (of wanneer het nodig is) en niet elke dag gaan aan en uit schakelen... Ik denk dat dit de levensduur niet echt ten goed zal komen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo.
,
jocca schreef: 15 jun 2022, 06:35 vraag is of je een dompel uv of een gewone doorstromer wenst.
Persoonlijk ben ik voorstander van een dompel UV, verbruik is lager en werkt efficiënter maar is duurder in aankoop.

Voordeel is ook dat deze gewoon mee in de filter kan hangen, of collector airlift (stijgbuis airlift).

Hier hebben we een 50 kuub vijver, vroeger altijd een 75 watt dompel uv gebruikt (kregen we glashelder water mee op pakweg 1 à 2 weken). Noodgedwongen dit jaar een 40 watt lamp moeten nemen (kwartsglas oude stuk + kortsluiting ...) en ook met die 40 watt blijft de vijver helder. Laat ik die groen worden dan duurt het wel meerdere weken om terug helder te krijgen, maar eens helder dan blijft het ook mooi stabiel.

persoonlijk zou ik een richtlijn nemen van
dompel UV 1 watt per kuub
doorstromer 2 watt per kuub

ik weet niet hoe het zit met doorstromers, maar bij een dompel uv kan je bv spelen met een 40 of 75 watt lamp met dezelfde aansturing... (bij mij toch - dompel UV van DVS filtertechnieken - forumsponsor).

voorwaarde voor bovenstaande cijfers is wel dat er een goede filtering op zit (een eendenvijver ga je hiermee niet helder krijgen - om maar te zeggen ;-).
Wat dat verbruik betreft. Voor mij is een verbruik van 40 watt doorstromer of 40 watt dompel hetzelfde.

Wat dat gebruik betreft van een 40 watt in een behuizing van bv 75 watt.
Elektrisch werkt die combinatie dan minder efficiënt daar het verbruik iets hoger ligt dan een specifieke 40 watt combinatie.

Ik heb een doorstromer van 36 watt omgebouwd naar een dompel van 36 watt en naar werking zie ik geen verschil. De ombouw is gedaan door de ombouw van pomp naar airlift.

Wat de prijs betreft is de lamp van een dompel van 40 watt duurder dan van een doorstromer.
Daar bij een dompel in feite juist zoals bij een doorstromer de lamp jaarlijks vervangen moet is het dus in totaal een beetje duurder mede ook door de aanschafprijs.

Wat de richtlijn betreft.
Ik zou gewoon omgedraaid zeggen.
1 watt/ kubiek voor doorstromer en 2 watt voor dompel. UV licht werkt alleen sterk in de nabijheid van de lamp. Dus in een open bak stroomt er meer water voorbij de stralingszone van de lamp.
Dit is ook een van de redenen dat men dan amalgaam gebruikt omdat deze lampen een iets groter stralingszone hebben. Bij een doorstromer is de behuizing berekend op die stralingszone van de lamp met samenwerking van de reflector geeft dat een grotere efficiëntie.

Het op en af zetten verkort de levensduur van elke lamp dus ook van een UV-lamp.
De levensduur wordt dus wat ingekort maar de lamp moet eerder vervangen worden door vermindering van straling dan dat zij kapot zal springen ( de filamenten )

Wat je zegt ivm bv die eendenvijver is correct want een UV is een hulpmiddel en in feite geen filter.

Mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ok dan ga ik voor een 40W amalgaam , dacht alleen dat de dubbele lengte van een 80W misschien ook beter kon zijn ivm contacttijd.
Thanks voor de reacties :good:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Die 80 watt zal altijd meer doen dan een 40 watt in dezelfde omgeving.
Maar als je die 40 watt in een buis kan steken van bv 110 ( inox ) die in het stromingsgebied van het water zit dan zal deze veel efficiënter werken dan een 40 watt in een open bak.
Ook zal de werking van die 40 watt fiks toenemen door het spiegeleffect van de inox en de werking van een 80 watt in een open bak benaderen.
Het is vooral die stralingszone die van belang is.

Mijn UV zit in de skimmerlijn. De andere filterlijn heeft geen UV. Ik wil maar zeggen dat vroeg of laat al het water wel eens de UV passeerd.

Mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik heb met een dealer gebeld en deze rade mij uit de 20+ soorten die ze verkopen de “super uv” air aqua aan .

Nu zit deze qua prijs ook nog eens gunstig en wat ik zo zie staat op de balast 40/105W.
Dus zou ik met 40w niet tevreden zijn kan ik altijd nog 55 of 75W kunnen proberen .

Of iemand moet al slechte ervaring hiermee hebben .
8A69B59A-6CAA-445D-96E3-4DF284A7B946.png
8A69B59A-6CAA-445D-96E3-4DF284A7B946.png (185.38 KiB) 196 keer bekeken
De vervangingslampen zitten altijd in een geseald quartsglas met kabel en banjo stekker .
Daarom misschien iets duurder maar mijn gewone dompel uv was na 2 nieuwe lampen helemaal krokant gebakken dus liever steeds alles vervangen zoals die wat ik nu bestellen wil .
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Ik heb deze super-uv van air-aqua.
Heb er de 105W versie van.
Deze heb ik niet het ganse jaar branden. Dit jaar nog maar 10 dagen aan geweest.
If you want something done right, do it yourself
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”