Nieuw filter na 3 jaar problemen

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Mark77

Nieuw filter na 3 jaar problemen

Bericht door Mark77 »

Beste medeboarders

Inmiddels heb ik 3 jaar een koivijver van een 17,5m3 en een matige bezetting van 6 potienteel goede vissen van om en nabij de 55/65cm.
Destijds heb ik mn eigen op diverse shows en winkelbezoeken voor laten lichten betreffende het filter en dergelijke.
Uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt voor een bepaald filter. We noemen het maar even filter “a”.
Filter a is opgebouwd zoals als volgt; aanvoer 3x110 (2x bodemdrain 1x skimmer).
Trommel 40x42.
Bwb gedeelte van +- 260ltr (dus ongeveer een 130 ltr helix).
2x retour 110 (waarvan er 1 wordt gebruikt voor de voering voor de uitwendige spoelpomp).
Dit alles wordt aangestuurd door een Oase titanium 30.000 pomp welke doormiddel van een 75mm t-stuk met 2 retouren de vijver in wordt geduwd.

De beide bodemdrains zijn los te spoelen, rechtstreeks op het riool wat dan ook bijna iedere dag wordt gedaan.
Na de eerste 2 jaar starte het filter maar niet op en kon dan ook maar werkelijk een 60 gram voeren per dag omdat anders het nitriet op zou lopen. Iets wat veelste weinig is om de potentie van de vissen eruit te laten komen natuurlijk.

Afgelopen jaar heb ik dan ook een tricklefilter erbij geplaatst met 50 liter siporax wat wordt aangestuurd door een dm vario 20.000pomp welke een gedeelte terug loopt rechtstreeks in de vijver dmv een waterval en een ander gedeelte terug stroomt in het bwb deel.
Ook heb ik het origineel bwb kamer van 260 ltr opgesplitst met aan de ene kant een kamer van 120 ltr bwb met 50ltr helix en aan de andere kant een 140 ltr kamer met mountain tree matten (onbelucht en op een 5cm vd bodem).
Dit alles met het idee dat het filter dan stabieler wordt en met een ander soort bacteriën cultuur.
Ook is er een 120micron zeef in de trommel geplaatst.

Nu spoel ik eens in de 2 weken de matten schoon met vijverwater dmv een dompelpomp zodat ik de matten kan schoolspoelen en doe ik de bodem van de kamer doorspoelen zodat al het bezinksel weg is.

Nu kan ik met de aanpassing nog steeds maar max 120 gram voeren per dag en daarbij heb ik meerdere keren costia gehad de afgelopen jaren en afgelopen najaar een bacteriën probleem gehad (waardoor de vissen lusteloos waren en al het eten uitspuugde) welke is opgelost door halamid en zout.

Buitenom de verhoogde nitriet zijn de waardes eigenlijk altijd perfect!

Nu heb ik in de afgelopen 2/3 jaar zoveel bedrijven/winkels gevraagd betreffende het filter en ze roepen allemaal dat het filter of goed is of dat het filter te klein zou zijn.

Nu heb ik een ander filter gezien welke gezien mijn filterput het maximale zou zijn betreffende de grote (buitenom de op maat gemaakte).
Namelijk de Redlabel basic 2 25/30 XL
Dit heeft een net zo grote trommel als het filter wat ik nu heb.
Dit heeft een evengroot bwb zoals ik het nu heb (zoals het filter origineel is, met dus een 260 ltr kamer (130 ltr helix) maar daarnaast dus nog een extra kamer waar een 3m2 matten in kunnen.

Het bijkomstige voordeel van het Redlabel filter is dat ik het filter kan spoelen zonder de matten eruit te halen omdat er een aflaat in zit, een interne spoelpomp heeft en zelfs de dm vario pomp voor het trickle in het filter kan verwerken.

Daarnaast worden mijn aanvoer leidingen per bodemdrain ruim 1 meter korter en 1 bocht minder,
Wil ik een 2e Oase titanium pomp erbij gaan plaatsen zodat er het t stuk in de retourleiding komt te vervallen en dus de retouren apart worden gestuurd.
En daarnaast verdwijnen de T-stukken in de aanvoer leidingen om de drains te spoelen.

Dit wil ik dan dmv een 4e doorvoer in het filter maken. De drain welke ik wil spoelen laat ik dan open en doe de rest dicht zetten, de circulatiepompen uit en dan de 4e doorvoer (naar het riool) open zetten zodat het via de ontvangstkamer naar het riool loopt en dus ook kan zien of er rotzooi mee komt.

Nu is dus de vraag of dit filter genoeg gaat zijn en of er iemand ervaring met het filter heeft?

Alvast vriendelijk bedankt
Marcje
Contacteer:

Re: Nieuw filter na 3 jaar problemen

Bericht door Marcje »

Moeilijke situatie

Mijn eerste idee was om het te houden bij materialen die al lang bewezen hebben dat ze goed zijn

Originele Kaldness K1 en de originele Japanse matten ......

Om direct te kunnen opstarten zou ik minstens 50 liter ingedraaide kaldness gaan omruilen bij een koivriend :wink:

Een trickle vind ik sowieso :good: ongeacht welk materiaal, de meerwaarde ivm zuurstof vind ik al :Yahoo:

Grtjs
Marc

P.s. enkele foto's van bestaand filter zou al veel verduidelijken :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
willem v d

Bericht door willem v d »

Een bewegend bed kan je voor 70% vullen dus je kan er nog een 40 tot 50 liter helix/k1 bij plaatsen.
Ik verwacht dat je een filtreau next/aem am 20 zal hebben of vergelijkbaars.

Persoonlijk zou ik kijken of je een losse filterkamer er achter kan plaatsen. Of op maat gemaakt of kant en klaar zoals een oase module misschien wel een oude vortex die je voor weinig kan kopen.

Waarom?
Je filter capaciteit blijft gelijk met de redlabel. Het is veel geld voor alleen maar een bioloog die je tekort komt.

Kleine aantekening:
Ik filter via een filtreau next met 2 pompen:
1 gaat direct naar de vijver en 2 pompt 30 cm omhoog naar een bak met bacteria home met daaronder 2 m2 aan japanse mat.
Met een retour op de bodem zodat vuil van de matten altijd naar de vijver gaan en zo weer in de trommel komen. Ik zal morgen wel een foto plaatsen
Jeff soethoudt

Bericht door Jeff soethoudt »

Iedere dag spoelen lijkt me geen ideale situatie voor bacteriën opbouw.
In te zuiver water zitten niet veel voedingsstoffen voor bacteriën
Daver

Bericht door Daver »

Met je huidge filter moet je het makkelijk aankunnen.

Paar vragen:

Hoeveel ververs je per week?
Hoeveel flow heb je?
Wat voor voer voer je?
Hoe vaak voer je per dag?
Mark77

Bericht door Mark77 »

@Marcje

Dat zou normaal gesproken toch geen groot verschil moeten maken? Helix of K1? Japanse matten of Mountain tree matten

Daarbij heb ik de helft k1 micro en de helft Helix nu een klein jaartje draaien en tussen de Mountain Tree matten de stroken van japanse matten.

Het ingedraaid K1 zou eventueel een “oplossing” kunnen zijn. Maar lijkt me niet DE oplossing.

@Willem

Als ik er nu nog eens 40/50 ltr helix/k1 bij zou doen zou het 90/100 ltr filtermedium zijn terwijl het bwb kamer op dit moment maar 120 ltr is (origineel zonder matten heeft hij een inhoud van 260 ltr).

Het gaat dan ook om een Makoi biodrum 40 welke ik heb aan laten passen naar de Makoi biodrum 40 + mattenkamer.

Een kamer erbij plaatsen is niet te zien gezien ik met een “beperkte” afmeting zit van het filterput (190 x 145)

Met het Redlabel filter zou ik in totaal een kamer inhoud hebben van +- 500 liter tov het Makoi filter van 260 ltr.

Ik wacht je foto even af, want ik ben wel benieuwd.

@Jeff

Het spoelen van de bodemdrains gebeurd iedere dag zodat alles wat in de leidingen zit van de drains direct op het riool wordt afgevoerd. De schuiven gaan dan ook meet een seconden of 5 per 24 uur open

@Daver

In de zomer ververs ik een 12 tot 15 procent
Betreffende de flow heb ik verschillende “flowstanden” geprobeerd. Van eens per 3 uur rond tot eens per half uur rond.
Het voer wat ze hier krijgen is Probites
En afgelopen zomer werden de 120 gram over 5/6x per dag verspreid
willem v d

Hier een foto van mijn filter opstelling
Mijn putje had ik iets te klein gemaakt.
Hierdoor kon ik geen bak op de zelfde hoogte bij plaatsen.(30cm ruimte)
Nu heb ik een oude trickle er bij gezet. Hiervan is de bovenste laag vol gegooid met diverse matrialen en daaronder heb ik 2 meter matten zitten.
Bijlagen
20211030_123104.jpg
erwin2

Bericht door erwin2 »

Wat is de kH en pH van je water ?
Mark77

Bericht door Mark77 »

@ willem

Het filter wat er nu bij mij tussen zit is zo in eerste gezicht ik denk eens zo groot.

@ erwin
Kh en Ph zitten beide rond de 8 (en dat is beide zeer stabiel)
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Het probleem is dat men tegenwoordig de filters zo compact mogelijk maakt en te eenzijdig gaan filteren....
Ziet en hoort er allemaal perfect uit, en jammer dat u wat beperkt bent ivm ruimte, want de optie die ik hier zag voorbij komen om een extra mattenkamer te voorzien zou wel eens DE oplossing kunnen geweest zijn

Grtjs

P.S als u voorbeeld @ Marcje doet , prima hoor, maar het best de spatie ervan tussen laten, dan krijgen we ook de melding :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
willem v d

De biodrum 40 moet jou 17m3 vijvertje goed aan kunnen.

Helaas zal halamid een groot deel van je bioloog vernietigen. Dit is ook zeker een groot probleem bij een bewegend bed, die hebben meestal moeite met opstarten.

Mijn filter draait op een 15.5/16m3 vijver met 15 tosai er in met goede waardes.

Heb jij een winter kap? Zo ja, wanneer heb je deze er af gehaald. Dit jaar hebben we een frisse lent en zomer gehad wat er voor gezorgd heeft dat het watertemperatuur erg lang tussen de 11 en 16 graden heeft gezeten.
Op deze temperaturen zullen parasieten al aktief zijn maar het afweersysteem van de koi nog niet.
Ga je behandelen en je vernietigd je bioloog dan groeit deze ook weer traag door de lage temperaturen.

Vraag mij ook af wat jij doet als je een verhoogde ammoniak waarde meet.
Ga je verversen en ga je minder of helemaal stoppen met voeren?
chief

Bericht door chief »

Toevoegen van een statisch bed zal zeker helpen maar als ik zo naar je opstelling kijk kun je niet op die plek waar de trickle staat een filterbak met matten neerzetten en dan een grotere trickle voor buiten aanschaffen.

Wat opstarten was afgelopen seizoen ook niet de beste .. ik zelf heb mei nieuw filter opgestart en was pas eind augustus van mijn nitriet af.
frankske

Bericht door frankske »

Marcje schreef: 30 okt 2021, 18:44 Het probleem is dat men tegenwoordig de filters zo compact mogelijk maakt en te eenzijdig gaan filteren....
Ziet en hoort er allemaal perfect uit, en jammer dat u wat beperkt bent ivm ruimte, want de optie die ik hier zag voorbij komen om een extra mattenkamer te voorzien zou wel eens DE oplossing kunnen geweest zijn

Grtjs

P.S als u voorbeeld @ Marcje doet , prima hoor, maar het best de spatie ervan tussen laten, dan krijgen we ook de melding :wink:
Ook direct mijn gedacht Marcske,
Een bwb start langzaam op, ook in het voorjaar wanneer de vissen nog moeten aansterken.
Matten hebben zich al genoeg bewezen en zijn nog altijd het beste filtermedia volgens mij.
Natal

Bericht door Natal »

Als ik de openingspost lees is mijn eerste idee ook dat een BWB niet het meest stabiele is. Is het vervangen van het BWB door een beluchte mattenkamer geen snelle verbetering zonder veel breekwerk ?
Mark77

Bericht door Mark77 »

@Marcje

Als ik het Redlabel zou nemen zou ik bovenop de 120/130ltr K1/Helix nog eens 3m2 matten krijgen.
Zou dat niet afdoende moeten zijn en combinatie met trickle en 50ltr Siporax? Dan heb ik 3 soorten filtermedia met alle 3 een andere opstart snelheid en stabiliteit
Maar ga je 3m2 matten merken?

@willem v d
Ik heb inderdaad een winterkap en deze is er afgelopen jaar eind april begin mei eraf gehaald.
Daarnaast heb ik de vijver zsm naar 16 graden gebracht om de temperatuur tussen de 12 en 16 graden zsm te overbruggen en zo de problemen tot een zo min mogelijk risico te beperken.
Als ik Amoniak meet ga ik minder voeren of stop ik even en als ik een wat hogere waarde nitriet ga meten dan stop ik met voeren en doe ik een waterwissel.

@chief

Het tricklefilter staat buiten de put boven waterniveau en het trommelfilter staat gravitair.
Het enigste wat ik nu zou kunnen doen is of een filter op maat te laten maken maar dan zal het niet heel veel gaan schelen met het Redlabel 25/30XL gezien mijn aanvoeren op een bepaald punt binnen komen in de put.

@frankske

Ik ben me er van bewust dat een bwb traag opstart, vandaar dat ik ook een trickle en het origineel filter heb om laten bouwen naar een gedeelte met matten erbij.
Dus zoals het nu is zal het een 50ltr Helix zijn en 1,5m2 / 2m2 matten
Ik zou het met het Redlabel kunnen vergroten naar 120/130ltr helix en 3m2 matten.
Met daarnaast wel de voordelen dat er minder lengte buizen zijn, en dat ik de kamers goed kan spoelen

@Natal

Je bedoeld heel het bwb vervangen voor matten?
Dan zou ik alleen een 3m2 aan matten hebben met daarnaast het trickle

Maar hoe kan ik foto’s uploaden? Dan wordt het misschien wat duidelijker

Groetjes en alvast bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”