4kamer filter indeling

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
slippernick

4kamer filter indeling

Bericht door slippernick »

Goedemorgen,
Ik heb onlangs een 4kamer filter gekocht en mijn oude filter van ibc vaten gaat dan weg.
Het nieuwe filter heeft een vortex, daar wil ik als voor filter k1 in doen. Ik heb normaal geen draadalgen in de vijver dus dat leek mij wel kunnen.
De filter wordt gravatie opgesteld.
De invoer is een 110 doorvoer in de vortex.
Nu dacht ik: als ik het water door een filterbuis laat lopen in de vortex voor dat het direct met de k1 in aanraking kom.
Dan blijft het grove vuil in de filterbuis en kan de k1 de rest van het werk doen.
Wat denken jullie?

En waarom eigenlijk altijd de laatste kamer onbelucht ipv vd 2de kamer? En de rest belucht?

Mvg nick
marvin(@)

Re: 4kamer filter indeling

Bericht door marvin(@) »

Je kan eigenlijk nooit zonder mechanische filtratie. Je zal een zeef, borstels of een trommel of iets dergelijks voor je filter moeten zetten.

Als je dit niet doet dan zit je filter heel snel volledig vervuild en dat is op den duur niet meer grappig.

Daarna kan je nog fijner filteren met een sb als dat nodig is waarna je overgaat richting je biologische deel.

Beluchten maakt niks uit je kan ook al je kamers beluchten. Wat ik zelf merk is dat zodra je matten belucht er minder fijn vuil in blijft hangen
slippernick

Bericht door slippernick »

Bedankt voor je reactie.
Mij grof voorfilter zou dan die filterbuis zijn. En dan loopt het direct in het statiesch bed.
I het begin zal ik wel wat vaker schoon moeten maken. Maar zal dat niet steeds minder worden?
willem v d

Bericht door willem v d »

Een statisch bed in een vortex....
Het kan maar is niet ideaal.
Ik zou eerder borstels er in plaatsen en daarna het statisch bed.

Hoe minder grof vuil in een statisch bed des te beter dat je deze kan schoon spoelen.
Grof vuil maakt het schoonmaken alleen maar lastiger.
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”