Automatische waterbijvulling voor of na waterverzachter?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
Sigurd

Automatische waterbijvulling voor of na waterverzachter?

Bericht door Sigurd »

Hallo,
Ik ben ondertussen goed op weg om mijn vijver te updaten met een nieuwe airliftgestuurde filter, meeste materiaal is al binnen en ben al een beetje beginnen graven voor de gravity filter.
Ik had nog een vraagje ivm waterbijvulling. Waar zou ik best aftakken, voor of na de waterverzachter? Ik heb er zo een met hars en zout om te regenereren.
Wij hebben hard water hier, op zich vind ik dat ok, nooit problemen met ph enzo, wel heb ik schrik van verkalking van de nog te plaatsen trommel?
Mvg Sigurd
koi.gin

Re: Automatische waterbijvulling voor of na waterverzachter?

Bericht door koi.gin »

Ik zou dat persoonlijk NIET doen.
Ik denk dat de gh en kh te laag gaat worden, al mag ik dat niet zeker zeggen, zou eens moeten meten wat het resultaat geeft na de verzachter zelf.
Ook zal je er dan rekening moeten mee houden dat deze dan voldoende capaciteit heeft.
Wat is de gh en kh van je water nu?
Betreft de trommel..... ik besproei deze een keer of 2 per jaar met wat zoutzuur, eventjes laten inwerken en je panelen zijn als nieuw. :wink:

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
jocca

Bericht door jocca »

ik ververs hier altijd met water waarbij de waterverzachter uitgezet is.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Wat is de gh en kh van je water nu?
Nu hangt de kh rond de 5 maar ik heb wel in de herfst maerl toegevoegd, dus mijn idee was ook zonder de verzachter te werken, qua capaciteit, die spoelt elke 3000 liter en dan riskeer ik zelfs pekel bij te vullen (denk ik nu aan).
Zoutzuur vernevel je op de trommel, demonteer je die dan of eens nu een deel en volgende keer een ander?
Mvg Sigurd
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Hallo,
als ik ververs of bijvul zet ik ook steeds de ontharder in bypass dit doe ik nu al een geruime tijd en dit gaat prima zo.
De zeef van de trommel reinig ik ook met een zoutzuur oplossing, heb ook al eens gelezen dat er mensen zijn op het forum die het met citroenzuur doen en dat gaat ook perfect.

mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Sigurd schreef: 10 jan 2021, 16:38
Zoutzuur vernevel je op de trommel, demonteer je die dan of eens nu een deel en volgende keer een ander?
Mvg Sigurd
Vroeger demonteerde ik ze wel, maar dat doe ik nu niet meer.
Ik vernevel, laat een beetje inwerken en ga er dan eens overheen met een sponsje met redelijk wat water, zo gaat het meeste zuur in de afvalgoot.
Daarna laat ik de trommel even draaien om een ander deel te bewerken.
Je kan het in verschillende keren doen, is maar wat je zelf wilt.
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”