Nieuwe filter plannen winter 21/22

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Sigurd

Nieuwe filter plannen winter 21/22

Bericht door Sigurd »

Hallo,
Ik zit hier al een tijdje te broeden op plannen voor een nieuwe filter.
Het gaat om een vijver van een 50 kub met 3 drain en momenteel een vrij hoge bezetting maar die wil ik ook aanpakken, kwaliteit ipv kwantiteit. Aangezien ik een zwak heb voor energiezuinige maatregelen ben ik beginnen zoeken naar airlift en zijn mijn radertjes beginnen draaien.
Nu zijn de drains gekoppeld naar 1x110 in de sieve, vervolgens pomp,uvc, SB,bwb,japanse matten en retour. Helaas staat filter 40 boven niveau.
Wat ik wil doen is alles afbreken en opnieuw beginnen.
Drains ontkoppelen en skimmer vv dr een nwe met aansluiting 110 om zo 4x110 in een ontvangstkamer te krijgen waar ik een grote of 3 kleine crielzeven wil plaatsen. Dan een SB met upflow, dan bwb, gemakkelijk zou zijn downflow, instroom vanuit sb door breedte van 80 cm met perfoplaat waardoor ik ook denk dat het water meer contact maakt met de k1? Dan onderaan een perfoplaat inox en daaronder 2x160mm doorvoeren naar kamer met japanse mat. Op de doorvoeren zou ik onder het rooster 2 bijgeslepen bochten plaatsen zodat het doorgevoerde water zeker van boven het rooster komt? Matten? Hoe plaats ik die best? Horizontaal, verticaal, opeen gestapeld, ruimte tussen,....?
Dan terug 2x160mm doorvoeren naar de airlift kamer met hierin 2x315mm ingebetonneerd, zodat ik de beoogde lengte van buislift 110mm erin krijg. Zou 2 liften willen maken van 170cm lang met secoh 20 waarvan ik heb gezien dat deze 20 kub kunnen verplaatsen in de hoop er in totaal een 30kub te kunnen verplaatsen. In 1van de 315mm zou ik een amalgaam uvc willen hangen. Ik zou die in een aparte buis willen hangen omdat ik hoorde dat het uvlicht de pvc zou kunnen aantasten? Vervolgens wil ik met 2x160mm terugkeren naar de vijver. Dit is wel een meter of 8 waarbij ik eerst moet zakken en daarna stijgen omdat de grond afloopt richting filter en ik de buizen onder het gras wil.
Diepte instroom maakt dat iets uit? Anders moet ik vanaf de airlift enkel zakken maar vraag me af of de tegendruk van de waterkolom belemmering geeft?
Voila, ne gansen boterham!
Iedere info is welkom. Ik mag na de corona eens bij Guyke op bezoek gaan voor raad dus dat is ook al meegenomen.
Oh ja, de kamers worden gemetseld en vervolgens gepolyesterd. Voorlopig denk ik aan kamers 1,25 op 1m behalve die van de liften, die kan kleiner. Kaldness heb ik nu 250 liter en dat wil ik houden zo.
Grt Sigurd
Guyke

Re: Nieuwe filter plannen winter 21/22

Bericht door Guyke »

Hallo,

2 airliften hun water laten betrekken uit 1 kamer is niet eenvoudig.
Water zoekt/neemt de weg van de minste weerstand.
Ook is het zo als er 1 lift uitvalt zal de werkende lift water nemen via de niet werkende lift wat voor gevolg heeft dat de filter uitvalt.

Wat het debiet betreft.
Er is al dikwijls op gewezen dat de ultrasonische gemeten debieten in ideale omstandigheden gedaan zijn.
Ook zijn airliften met de 20 liter pompjes zeer gevoelig voor flowremming.
Dus zeer korte buizen ( aanvoer van een halve meter diameter 200 ), geen filter of wat dan ook er tussen.

Een buis van 200 aanvoer voor 1 lift is meer dan 2 x 160 als aanvoer voor 2 liften.
ook is bv 4 x 110 aanvoer minder dan 2 x 160 en dan nog niet de hogere wrijvingsweerstand van de 110 leidingen, de lengte
van deze leidingen, aantal bochten in die leidingen, tov de korte verbindingen tussen de filterbakken, collektor(s),.....mee
gerekent.

Ook is er al dikwijls op gewezen dat skimmers samen met drains laten werken een uitdaging is.
Als bv de drains het gevraagde water van de airliften kan leveren dan kan het zijn dat de skimmer niet/ of niet goed werkt.
Het is moeilijk zo te schatten maar ik denk dat er eerder 20 a 25 m³ dan 30 m³ opbrengst zal zijn.
Alle hangt af van de voorwaarden van airlift:
grote aanvoer, grote doorvoeren en verbindingen naar collektor(s), ontluchting ( als dat per see gewenst wordt )....

Zal nog wel een tijdje duren voor ik bezoek kan ontvangen of ergens op bezoek kan gaan.
Hopelijk blijft het lichtje aan het einde van de tunnel branden....( sh.t corona )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Hallo,
Dan zou ik mss beter werken met 2 aparte collectoren elk voorzien van aanvoer? Dan kan ik deze ingraven en hoef ik geen bijkomende kamer te maken.
Wat zou jij doen om in deze situatie een flow van 30 m3 te halen? Graag zou ik met 2 liften werken, bedrijfszekerder als er een pomp uitvalt en bovendien kan ik tijdens de winter eentje uitzetten.
De 4x110 kan ik niets aan veranderen, die zijn er al...
Wat de skimmer betreft, er komen toch kranen op alle invoeren om oa de kamers te kunnen spoelen, dan zou ik bij overdebiet de kortste een beetje kunnen smoren om de skimmer te kunnen laten werken?
Wat corona betreft, mss zijn we op de goede weg met de vaccins in aantocht? Laat ons hopen. Ikzelf zal de komende weken ook niet buiten kunnen want volgende donderdag onder het mes...
Lukt het al wat met de hiel?
Grt Sigurd
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een van de problemen bij 2 liften die uit hetzelfde deel van de filter hun water betrekken is dat er geen enkele lift perfekt dubbel kan gemaakt worden. Ook is geen enkele pomp exact hetzelfde van kracht.

Je zegt dat het bedrijfszekerder is als er eens een pomp uitvalt maar daar zit dan juist het gevaar.
De werkende lift gaat water aanzuigen viz de lift die is uitgevallen want dat is op dat moment de lijn met de minste weerstand.
Water kan omgekeerd terug lopen/ aangezogen worden via een stilliggende lift.
Als je in de winter er dan eentje wil stil leggen dan moet je op een of andere manier die lift die stilligt af te sluiten.
Echter ook daar zitten gevaren aan zoals stilstaand water, vissen die in de uitvoeropening van de lift zwemmen met alle gevolgen vandien, ....
Je kan beter de 2 liften laten werken.

Als je met 2 liften wil werken is het te overwegen om 2 filterlijnen te bouwen.
Je wil 30 m³ verplaatsen dat betekent ook goed nadenken over de opstelling van de zeven ( zullen er dan 3 worden

Afknijpen op aanvoerlijnen heeft meer na - dan voordelen.
Je zou bv een lijn kunnen bouwen op de skimmer en 1 drain en een andere op de 2 andere drains
Dan heb je de zekerheid als er een lift uitvalt er nog steeds filtering zal zijn op de andere lijn.

Vindt je dat te omslachtig dan kan je ook met 1 lift werken.

Met mijn hiel zelf is het stilletjes aan beter. Van de wonde nog maar weinig last.
Ik moet echter terug leren lopen. Klinkt gek maar ik heb ruim 3 jaar mijn voet verkeerd gebruikt ( met platvoeten lopen.)
Ook de ""goede"" voet moet terug correct bewegen. En alles is dan voelbaar tot in de heupen, rug , nek,.....
Na 5 beurten kine en 1 fisio is er nog wel een weg te ""gaan "".

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Wat betreft de verschillende debieten, daar kan ik mee leven, zal ook bij dezelfde bouw en opstelling in mijn ogen niet zo veel verschil op zitten. Ik was van plan 2 schuifafsluiters te plaatsen op de retour om evt werken aan het filter te kunnen doen, anders loopt de vijver terug.
Stilstaand water is enkel in de afgesloten pijp en mss te verhelpen door de stilstaande lift de afsluiter een klein stukje open te laten?
Vissen kunnen sowieso niet in de buizen komen.
Wat uitval van een lift betreft, Ik loop toch dagelijks rond vijver en installatie dus ik merk dat wel en bij 1 lift of pomp ligt het filter ook stil...
Wel mss een optie om in 2 lijnen te werken, daar moet ik even naar kijken wat de voordelen zijn tov de inspanningen?
3 zeven was ik van plan trouwens of kan ik niet 2 of 1 grotere plaatsen?
Doorvoeren En retour 160mm zou dat ok zijn?
Weer wat denkvoer.
Grt Sigurd
witte

Bericht door witte »

hallo
ik werk hier al jaren met 2 airliften in dezelfde gemetste kamer zonder enig probleem de aanvoer moet alleen meer dan genoeg zijn,ik trek mijn kamer zo een 4 cm naar beneden zodat de bochten nog juist onder water zitten,uitstroom is wel maar 2 maal ontluchter en de dikte van muur(14cm),in de winter schakel ik er eentje uit en zet er een bocht op boven water opp.zodat er geen waterstroom rechtstreeks in de airliftkamer kan

mvg
Sigurd

Bericht door Sigurd »

witte schreef: 21 nov 2020, 15:36 hallo
ik werk hier al jaren met 2 airliften in dezelfde gemetste kamer zonder enig probleem de aanvoer moet alleen meer dan genoeg zijn,ik trek mijn kamer zo een 4 cm naar beneden zodat de bochten nog juist onder water zitten,uitstroom is wel maar 2 maal ontluchter en de dikte van muur(14cm),in de winter schakel ik er eentje uit en zet er een bocht op boven water opp.zodat er geen waterstroom rechtstreeks in de airliftkamer kan

mvg
Ok, daar kan ik iets mee. Welke aanvoer heb je en welke liften?
Ik zou 4x110 hebben invoer ontvangstkamer en doorvoeren filter 2x160mm en graag een 30m3 willen verzetten. Ik moet wel 8m terug naar de vijver met vermoedelijk 2 bochten 45gr, Ik zou dit evt in 160mm uitvoeren tenzij iemand kan bevestigen dat 125 genoeg is?
Alle praktijkervaring zeer welkom!
Grt Sigurd
koi.gin

Bericht door koi.gin »

ik werk hier al jaren met 2 airliften in dezelfde gemetste kamer zonder enig probleem de aanvoer moet alleen meer dan genoeg zijn,

Volledig mee eens!!
Hier 3 retouren die het water uit 1 kamer trekken, dit zonder probleem. Zolang je maar gelijkaardige luchtpompen gebruikt. Dus geen luchtpomp van 20 lr combineren met een 60 lr pomp.

Met 2 doorvoeren van 160 mm een debiet te halen van 30 m³ zal niet lukken, en ook niet met 2 luchtpompen van 20 lr, denk maar eerder aan het dubbele, en dan nog?

Wat de uitval van de lift betreft, dat klopt wel, echter heb ik in de 10 jaar dat mijn vijver draait nog NOOIT dit probleem voorgehad, maar het kan natuurlijk, uiteindelijk heeft iemand die met een gewone pomp werkt toch hetzelfde probleem, dus wat is het verschil?

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
Sigurd

Bericht door Sigurd »

koi.gin schreef: 21 nov 2020, 21:44
ik werk hier al jaren met 2 airliften in dezelfde gemetste kamer zonder enig probleem de aanvoer moet alleen meer dan genoeg zijn,

Volledig mee eens!!
Hier 3 retouren die het water uit 1 kamer trekken, dit zonder probleem. Zolang je maar gelijkaardige luchtpompen gebruikt. Dus geen luchtpomp van 20 lr combineren met een 60 lr pomp.

Met 2 doorvoeren van 160 mm een debiet te halen van 30 m³ zal niet lukken, en ook niet met 2 luchtpompen van 20 lr, denk maar eerder aan het dubbele, en dan nog?

Wat de uitval van de lift betreft, dat klopt wel, echter heb ik in de 10 jaar dat mijn vijver draait nog NOOIT dit probleem voorgehad, maar het kan natuurlijk, uiteindelijk heeft iemand die met een gewone pomp werkt toch hetzelfde probleem, dus wat is het verschil?

Mvg Gino
Dus grotere doorvoeren, 200mm x2? Of 160 x3? 2x liften stijgbuis 110 of.... gaan de 2 retouren naar de vijver van 160mm dit aankunnen?
Idd wat uitval betreft had ik dit ook in gedachten, als de pomp uitvalt is dit hetzelfde en luchtpompen zijn betrouwbaar.
Hoe zie jij een goede filteropbouw uitgaande van ingang 3x110 drain en 1x 110 skimmer? Ik ga filter volledig uitbreken dus vanaf daar is alles bekijkbaar? Wel gaat de voorkeur van voorfilter uit naar crielzeven...
Bedankt voor de info!
Grtzz Sigurd
jocca

Bericht door jocca »

ik heb even diagonaal door de lange teksten gelezen (een schetsje zou wel zo handig zijn).
Uw opstelling is gelijk aan wat wij hier hebben ... (3 drains en 1 skimmer).
Ook hier crielzeven (2) - bwb (upvlow uiteraard) en BWB. Daarna naar 1 airlift.
Ik heb een schotellift met een 60L luchtpomp op.

4 toevoeren van 110 mm in de eerste bak, tussen eerste en tweede bak 4 doorvoeren van 110 mm
tussen 2 en 3de bak maar 3 doorvoeren van 110 mm (echt geen plaats om er 4 te steken, dus hier knijp ik) en tussen laatste bak en collector 2x160 mm.

conclusie van gans het verhaal...
In ze zomer sluit ik 1 toevoer van 110 mm af en wordt dit afgeleid naar een trickle, dus dan werken we met 3 toevoeren.
Als alles perfect proper is en er in de filter zo min mogelijk tegenstand is (dus vers uitgespoelde zeven) dan wordt de ontvangstbak maar een paar mm naar beneden getrokken (net genoeg toevoer). Van zodra de zeven een mini beetje verstoppen zakt het water achter de zeven cm's ...
Nu in het najaar heb ik de trickle afgezet en werken we terug met 4x110 toevoer en dan merk ik dat de zeven het niet meer aankunnen. De toevoer is dan TE groot en we merken dat de skimmer zijn werk niet meer doet en we een andere toevoer wat moeten knijpen.

moraal van het verhaal ... 4x110 mm toevoer zal bij 2 airliften te weinig zijn. Ook de beoogde 30 kuub ga je nooit halen (toch niet met 3 zeven - een 300micron zeef laat max 10 kuub door - zonder weerstand). Je zal dus best kijken om meer toevoer te bekomen (grotere diameters, extra skimmer, wanddoorvoeren bij plaatsen).
Naar grotere diameters gaan zou ik niet direct doen ... zo eenvoudig is het nl niet om bv alles in 160 te maken. Het kost ten eerste bakken meer (bekijk maar es een doorvoerke van 110 tov 160 mm ... (schuifkranen nog niet bijgerekend).

Moest ik van u zijn ik zou ik kijken naar 6 toevoeren en zo telkens verder werken tussen iedere bak (of als je gaat mesten, met sleuven werken ...).

Wat betreft de airliften. Ik merk dat iedereen ze altijd achter de filter plaatst, maar misschien kan je ze VOOR de filter plaatsen. Met elk bv 3 toevoeren in ... een voldoende grote lift zal dit makkelijk kunnen trekken. Extra voordeel is dat je niets van weerstand hebt.
Alleen weet ik niet hoe de rest van uw filterlijn hierop gaat reageren ...
Het is maar een hersenspinsel. Misschien (en eigenlijk vrij zeker) zal dit al gedaan zijn.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

jocca schreef: 22 nov 2020, 08:27 ik heb even diagonaal door de lange teksten gelezen (een schetsje zou wel zo handig zijn).
Uw opstelling is gelijk aan wat wij hier hebben ... (3 drains en 1 skimmer).
Ook hier crielzeven (2) - bwb (upvlow uiteraard) en BWB. Daarna naar 1 airlift.
Ik heb een schotellift met een 60L luchtpomp op.

4 toevoeren van 110 mm in de eerste bak, tussen eerste en tweede bak 4 doorvoeren van 110 mm
tussen 2 en 3de bak maar 3 doorvoeren van 110 mm (echt geen plaats om er 4 te steken, dus hier knijp ik) en tussen laatste bak en collector 2x160 mm.

conclusie van gans het verhaal...
In ze zomer sluit ik 1 toevoer van 110 mm af en wordt dit afgeleid naar een trickle, dus dan werken we met 3 toevoeren.
Als alles perfect proper is en er in de filter zo min mogelijk tegenstand is (dus vers uitgespoelde zeven) dan wordt de ontvangstbak maar een paar mm naar beneden getrokken (net genoeg toevoer). Van zodra de zeven een mini beetje verstoppen zakt het water achter de zeven cm's ...
Nu in het najaar heb ik de trickle afgezet en werken we terug met 4x110 toevoer en dan merk ik dat de zeven het niet meer aankunnen. De toevoer is dan TE groot en we merken dat de skimmer zijn werk niet meer doet en we een andere toevoer wat moeten knijpen.

moraal van het verhaal ... 4x110 mm toevoer zal bij 2 airliften te weinig zijn. Ook de beoogde 30 kuub ga je nooit halen (toch niet met 3 zeven - een 300micron zeef laat max 10 kuub door - zonder weerstand). Je zal dus best kijken om meer toevoer te bekomen (grotere diameters, extra skimmer, wanddoorvoeren bij plaatsen).
Naar grotere diameters gaan zou ik niet direct doen ... zo eenvoudig is het nl niet om bv alles in 160 te maken. Het kost ten eerste bakken meer (bekijk maar es een doorvoerke van 110 tov 160 mm ... (schuifkranen nog niet bijgerekend).

Moest ik van u zijn ik zou ik kijken naar 6 toevoeren en zo telkens verder werken tussen iedere bak (of als je gaat mesten, met sleuven werken ...).

Wat betreft de airliften. Ik merk dat iedereen ze altijd achter de filter plaatst, maar misschien kan je ze VOOR de filter plaatsen. Met elk bv 3 toevoeren in ... een voldoende grote lift zal dit makkelijk kunnen trekken. Extra voordeel is dat je niets van weerstand hebt.
Alleen weet ik niet hoe de rest van uw filterlijn hierop gaat reageren ...
Het is maar een hersenspinsel. Misschien (en eigenlijk vrij zeker) zal dit al gedaan zijn.
Ja ik weet het dat een schets handig zou zijn maar ben niet zo'n talent op dat gebied, komt wel nog als ik een realistisch beeld krijg van het filter.
Als ik uw verhaal wat lees merk ik precies op dat het probleem eerder ligt bij de doorlaat van de zeven of heb ik het mis want je zegt dat het water 7cm lager staat achter de zeven?
Enig idee wat de lift verplaatst? Ik ga metselen dus ik gebruik doorvoeren van stuk buis dus geen punt qua prijs dat.
Ik had ergens gelezen dat een 110 toevoer tss 8 en 10 kub kan leveren dus in principe moet ik dan op zijn minst 32 kub kunnen halen in ontvangstkamer.
Ik zou wel opteren voor 3 zeven ipv bij u 2 stuks.
Ik pin me nu vast op 30kub maar wat is een goede doorlooptijd voor een vijver van 50 kub? Er is ook nog een pf waar ik mss ook een triccle wil integreren.
Ik zie dat je beslist de voorkeur geeft aan een upflow bwb, vanwaar de overtuiging en hoe is deze dan gebouwd?
Alvast dikke merci om mee te denken.
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Hallo,

Mijn vijver is ook rond de 50 m3, 3 bodemdrains en 2 skimmers.
in mijn filterkamers zitten telkens 3 doorvoeren van 160 mm, groter zou nog beter zijn. Ik heb 3 airliften, echter ben ik vrij zeker als je met 2 liften gaat werken dat je skimmer het nog nauwelijks zal doen.
In de zomer heb ik een bijkomende lift (net voor de filter) voor de skimmer, dan werkt die nog net iets beter, in de winter wordt de luchtpomp hiervan uitgeschakeld, maar blijft de skimmer dus wel werken!
Bodemdrains bijplaatsen kan, maar zal dan sowieso ten koste zijn van de werking van je skimmer en mogelijks zal er er te weinig flow zijn in de leidingen wat dan problemen kan veroorzaken met je waterkwaliteit. Het is een beetje wikken en wegen.
Eventueel dus 1 bodemdrain extra en ik zou een andere oplossing zoeken voor je skimmer, deze over een trickle sturen is een optie.
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
Sigurd

Bericht door Sigurd »

koi.gin schreef: 22 nov 2020, 14:57 Hallo,

Mijn vijver is ook rond de 50 m3, 3 bodemdrains en 2 skimmers.
in mijn filterkamers zitten telkens 3 doorvoeren van 160 mm, groter zou nog beter zijn. Ik heb 3 airliften, echter ben ik vrij zeker als je met 2 liften gaat werken dat je skimmer het nog nauwelijks zal doen.
In de zomer heb ik een bijkomende lift (net voor de filter) voor de skimmer, dan werkt die nog net iets beter, in de winter wordt de luchtpomp hiervan uitgeschakeld, maar blijft de skimmer dus wel werken!
Bodemdrains bijplaatsen kan, maar zal dan sowieso ten koste zijn van de werking van je skimmer en mogelijks zal er er te weinig flow zijn in de leidingen wat dan problemen kan veroorzaken met je waterkwaliteit. Het is een beetje wikken en wegen.
Eventueel dus 1 bodemdrain extra en ik zou een andere oplossing zoeken voor je skimmer, deze over een trickle sturen is een optie.
Gino, bedankt voor de toelichting.
Een bodemdrains bijzetten zal moeilijk gaan, vijver ligt er al van 2006 en zie het niet zitten om zoiets uit te voeren en bovendien steekt ons madam mij gegarandeerd binnen!
Een zijdrain zou wel kunnen.
Jij hebt 3 drains en 3 liften, hoeveel steken die liften? Want dan moet jij toch ook water tekort binnenkrijgen of zijn je drains 160mm?
Wat is een goede flow voor 50m3 koivijver?
Welke diameter retour airlift -vijver heb je? Zou 2x160mmvolstaan?
Ik zal eens moeten komen kijken precies...
Grt Sigurd
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Een paar beelden van de vijver
20201122_143638.jpg
20201122_143523.jpg
20201122_143638.jpg
20201122_143435.jpg
Bijlagen
20201122_143503.jpg
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Sigurd schreef: 22 nov 2020, 15:25 Jij hebt 3 drains en 3 liften, hoeveel steken die liften? Want dan moet jij toch ook water tekort binnenkrijgen of zijn je drains 160mm?
Wat is een goede flow voor 50m3 koivijver?
Welke diameter retour airlift -vijver heb je? Zou 2x160mmvolstaan?
Ik zal eens moeten komen kijken precies...
Grt Sigurd
Ik zou het dan houden op je drains welke je hebt, had dit even over het hoofd gezien dat het een bestaande vijver is.
Mijn bodemdrains zijn wel degelijk 110 mm. wel heb ik 1 lift die het water de filter induwt, die van de skimmer, dat scheelt dus. Watertekort heb ik niet, anders zou mijn trommel niet veel stilstaan. :wink:
Ik heb 2 retouren van 110 en 1 van 160.

Je zou in uw geval kunnen gaan voor 2 liften met 160 mm stijgbuis. Deze kun je maken met een drukkamer of schotel.
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”