Vijver gekocht met nieuw huis

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
YourGardener

Vijver gekocht met nieuw huis

Bericht door YourGardener »

Hallo iedereen, ik heb advies nodig ivm onze vijver. Sinds juli wonen we in ons nieuw huis met vijver van +/- 10 jaar oud. De vorige eigenaars hebben weinig omgekeken naar de vijver waardoor we enkele aanpassingen zullen moeten doen vrees ik. De vijver heeft een droogpomp opstelling met lavasteenfilter. De lavastenen waren volledig dichtgeslibt en zijn inmiddels vernieuwd. De pomp zuigt via een bodemdrain (denk ik) het water aan maar zuigt daarbij ook vuil mee waardoor deze telkens vastloopt of verstopt met als gevolg dat de oude pomp kapot gedraaid is. Bij het vernieuwen van de pomp heb ik meerdere stenen uit de buizen gehaald, hierdoor denk ik dat dit werkt via een bodemdrain. Ik heb onderstaand een korte schets van de opstelling gemaakt. Ik ben niet 100% zeker dat deze opstelling klopt doordat ik de vijver nog niet leeg gemaakt heb.

Binnenkort gaan we de vijver leeg maken, grondig kuisen en de nodige aanpassingen doen. Om de nodige aanpassingen correct uit te voeren had ik graag advies gehad. De aanvoer van de pomp wil ik verplaatsen naar uiterst links op de schets, zodat het water beter kan gefilterd worden want momenteel draait dit waarschijnlijk maar korte cirkels. Eventueel ook een voorfilter zodat de lavastenen langer mee kunnen gaan. Als voorfilter dacht ik aan een nexus eazy pod. De pomp moet ook aangepast worden, momenteel zit er een 24.000 L pomp in terwijl de vijver maar 10m3 is :dash: Dit laatste is mijn eigen schuld doordat ik identiek hetzelfde model gekocht heb als deze die kapot gedraaid is.

De vijver is 10m3 met een diep(1m) en ondiep(0.5m) stuk, totale lengte van 7,90m, breedte 1,90m.
Visbezetting is vrij laag; 5 kois van max 40cm. Er zaten oorspronkelijk nog twee steurs van 5kg en 6kg in maar deze heb ik verplaatst naar een grotere vijver.
Plantbezetting is zo goed als 0. Er zaten drie waterlelies in, momenteel nog één. De overige twee waren verrot en hebben we weggehaald. Indien nodig plaatsen we zeker planten bij.

Edit:
Foto van de vijver toegevoegd. Vijver draait al even zonder pomp omwille van het vermelde probleem met bodemdrain. Het water dat terug in de vijver loopt, gebeurd als overloop van de lavasteenbak.
Opbouw vijver.png
121307898_3278219212295009_1438804343416855046_o.jpg
121307898_3278219212295009_1438804343416855046_o.jpg (144.83 KiB) 400 keer bekeken

Hugo75

Re: Vijver gekocht met nieuw huis

Bericht door Hugo75 »

Deze situatie is erg herkenbaar, ik had ook een huis met vijver gekocht, daar zat helemaal geen filter bij maar wel een paar goudkarpers er in en een lading goudvissen en zonnebaarsen. Een pomp van 600 watt om een waterval een zielig stroompje te geven omdat er ook geen filter o.i.d. omheen zat. Ik heb hier na ca een jaar een nieuwe vijver aan laten leggen, die na zo'n 15 jaar opnieuw vervangen is en gelukkig heb ik er nu iets meer verstand van :)

Pomp zonder voorfilter zal niet al te lang mee gaan inderdaad, daar moet een grof filter o.i.d. tussen, vrij onbegrijpelijk voor een vijver die er toch netjes uit ziet. Als je er al een paar stenen uit hebt gehaald dan heb je een goede kans dat er behoorlijk wat vuil in die buizen zit. De reden dat ze een 24000 liter pomp er op hebben is denk ik puur om de overflow mooier te laten stromen, ik zou deze wat smaller maken zodat je met een lagere flow toch een leuk effect krijgt. Die easy pod ken ik zelf niet, maar zal zeker een verbetering zijn met je huidige setup.

Je krijgt zo vast ook een verzoekje om je even voor te stellen in het voorstel forum :) (zo niet, bij deze ;) )

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Welkom bij Koivrienden!

En Hugo heeft het gras al voor m'n voeten weggemaaid... [thank_you

willem v d

Bericht door willem v d »

Welkom
Goed dat je er een filter op gaat zetten.
Helaas verwacht ik dat de easy niet voldoende zal zijn.
Kijk liever naar een nexus 200/210/220.
Dan kan je ook de lava er uit halen. Dit blijft altijd problemen geven. Of omdat het vegruisd of omdat het dicht slipt.
Wil je toch een planten filter zorg er dan voor dat je maar 10 cm stenen hebt in plaats van bodem tot boven.

YourGardener

Bedankt voor de reacties alvast, ik stel me binnenkort even voor op het subforum :D
Momenteel zou ik de lava er nog even inlaten, ik weet dat dit een tikkende bom is maar ik heb er teveel werk ingestoken om deze er nu al opnieuw uit te halen. Ook zit ik momenteel in tijdgebrek om de vijver grondig aan te passen.
Ik bekijk zeker de voorgestelde nexus filters. Is dit een goed idee om te combineren met lava? En kan deze nexus dan toekomst gericht gecombineerd worden met een plantenfilter?

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Volgens mij is dat een volledig filter (ook bioloog), ik weet alleen niet hoe goed dat filter is met afvoer van bladeren en draadalg b.v. hier kan een zeef of crielzeef mogelijk makkelijker te onderhouden zijn

Lava zou ik nu ook houden omdat dat je actieve bioloog is (tijdens onderhoud wel vochtig houden met vijver water en beluchten)

willem v d

Bericht door willem v d »

De nexus filters zijn een combinatie van statischbed en bewegend bed, waardat de easypod alleen ern statischbed heeft.
Een grof vuil filter zoals een sieve of vortex hiervoor is wel verstandig maar niet een must.
Met een goed bioloog is een planten filter niet meer nodig. Mag wel als je dit mooi vindt.

poutie

Bericht door poutie »

Ik heb 8 jaar een lavafilter wel met een kamerfilter ervoor
Als je hem een 3 x per jaar goed kan spoelen zal geen problemen hebben
Voor mij is dit een goede filter :D

YourGardener

Ik bekijk momenteel de ultrasieve midi voorfilters. Zou ik hier nog een extra filter na plaatsen of wordt dit overkill met de lavastenen? De lavastenen zou ik toekomstgericht evt houden als versiering maar wil ik dan ook zo lang mogelijk proper houden. Desnoods aanpassen naar een plantenfiltertje zodat de vrouw ook blij is :D

JordiW

Bericht door JordiW »

Goedemiddag,

Ik weet niet wat je budget is, maar ik heb een aantal dagen geleden mijn combi filter te koop gezet, deze heeft jaren probleemloos gedraaid op een vijver van 16M3 met koi bezetting,
Je bent dan in 1 klap van al je ellende af, je hebt dan voorfilter en bioloog in 1 en meteen ge automatiseerd voor een zeer schappelijke prijs.

YourGardener

Na wat verder uitzoeken ben ik op het volgende uitgekomen; midi sieve, aquaforte DM vario 22000 en dan een econobead 40. De lavabak hou ik voorlopig nog zoals hij is.
De aanvoer naar de midi sieve zal via een 100mm buis komen. Alle overige buizen die momenteel in de put zitten zijn 50mm. Ook het laatste stuk buis naar de lavabak is 50mm en is niet aanpasbaar.
De vario 22000 zal ik op een laag toerental laten draaien.
Voor de econobead twijfel ik nog tussen de 40 en 50 versie. De vijver is 10m3 en heeft momenteel slechts 5 kois zitten. De reden waarom ik voor een grotere bead zou gaan is voor het gebruikscomfort van de grotere capaciteit en zo meteen voorbereid is indien ik meer koibezetting voorzie.
Onderstaand is een foto van de put waar de pomp en uvc inzitten. Er lijken mij veel onnodige bochten aanwezig te zijn, ik zal dit dan ook proberen te optimaliseren als ik met de aanpassing begin.

Wat denken jullie van deze aanpassing?
IMG_20201017_184329.jpg

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Hebben de vorige eigenaren de filterput leeggeplukt ?

YourGardener

Enkel de pomp ontbreekt. Verder zit er niets in de put. De pomp is er uit doordat er steeds vuil en steenslag werd aangezogen. De nieuwe pomp heb ik er even in gehad maar al snel zag ik dat dit niet goed ging aflopen. Na wat verder onderzoek te doen besef ik ook dat de huidige 25 000L pomp zware overkill is.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”