Pomp kiezen.

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
willem v d

Pomp kiezen.

Bericht door willem v d »

Wie zou hier nu nog een blue eco willen kopen?

Ik stel deze vraag omdat de blue eco al lang op de markt is en er onder tussen ook alternatieven zijn die beter zijn in opbrengst en/of prijs.
Voorbeeld= oase titanium 30m3 op 180 watt
Of de superfish 15000 eco rc ( koop er 2 en je krijgt 16m3 op 46 watt tot 30m3 op 260 watt)
Zelfs de dm vario 30000 doet op papier meer als de BE op 320 watt.

Wat zijn jullie gedachten hier over.

Daver

Re: Pomp kiezen.

Bericht door Daver »

Ik heb 2x een blue eco 240 draaien op 80 watt op bewegend bed. Dit zou ongeveer 15m3 moeten opleveren. En dan nog een 240 op de trickle die 140 watt draait voor 13m3. In de winter zet ik alles lager.

Oase titanium is een pomp van 1000 euro. Als je een beetje slim ben koop je een 240 nieuw voor 600 euro. Ik begreep wel dat ze niet meer leverbaar zijn omdat ze een nieuw model uitbrengen. Op marktplaats koop je ze voor 300. Zet er een 4flow pompkop op voor 300 euro en je gaat de oase ruimschoots voorbij. Ik ken een adresje voor die pompkoppen.

willem v d

Die 4flow kop zou toch alleen op een 500 of 900 watt model passen?

Daver

Bericht door Daver »

Flowfriend dan, er is een pompkop voor een 240/320.

willem v d

Dan bedoel je de flow champ verwacht ik.
Helaas is deze kop niet zonder problemen.

Daver

Bericht door Daver »

Ai klopt. Dat wist ik niet. Mijn volgende vijver wordt sowieso airlift met een pomp voor de trickle

madinees

Bericht door madinees »

willem v d schreef:
09 okt 2020, 20:37
Wie zou hier nu nog een blue eco willen kopen?

Ik stel deze vraag omdat de blue eco al lang op de markt is en er onder tussen ook alternatieven zijn die beter zijn in opbrengst en/of prijs.
Voorbeeld= oase titanium 30m3 op 180 watt
Of de superfish 15000 eco rc ( koop er 2 en je krijgt 16m3 op 46 watt tot 30m3 op 260 watt)
Zelfs de dm vario 30000 doet op papier meer als de BE op 320 watt.

Wat zijn jullie gedachten hier over.
Mijn gedachte is vooral dat je niet daar de maximale opbrengst moet kijken. Kijk naar de pompgrafiek en bereken dan de totale prijs over de looptijd.
Ik heb 2x een Blue Eco 320. Na 3 jaar is het al voordeliger dan 1 pomp. Opvallend is dat er bij de 'goedkopere' pompen vaak geen pompgrafieken zijn (wattage vs opbrengst bij een bepaalde opvoerhoogte).

willem v d

madinees schreef:
10 okt 2020, 13:30
Opvallend is dat er bij de 'goedkopere' pompen vaak geen pompgrafieken zijn (wattage vs opbrengst bij een bepaalde opvoerhoogte).
Dat kolpt, hoewel dit bij de superfish de uitzondering is, waarbij op elke stand opvoerhoogte en verbruik wordt vermeld.

Ook valt mij op de meerendeel van de pompen op de markt door Jebao/Jecod worden gemaakt waaronder de pompen van aquaforte, Aqua King, Waterland en andere kleinere merken.

Daver

Bericht door Daver »

Jebao pompen kan je voor een habbekrats in China kopen

KJV

Bericht door KJV »

Hallo,

Ik zat ook te denken aan 2 x superfish 15000 eco rc te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met deze pompen?

Grtjs K.

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

madinees schreef:
10 okt 2020, 13:30
Opvallend is dat er bij de 'goedkopere' pompen vaak geen pompgrafieken zijn (wattage vs opbrengst bij een bepaalde opvoerhoogte).
Ik vraag me ook af of de gegevens van de Chinese pompen kloppen als ze wel grafieken zouden leveren, zou goed zijn als er eens op getest zou worden. Bij een test van gereedschap bleek dat de Chinese accu's slechts 50% van de opgegeven capaciteit hadden, en bij de teardown werd ook duidelijk dat die 5 Ampere onzin was omdat er maar voor 2,8 Amp batterijen in zaten.

Goeie stelregel, als de grafiek een rechte lijn is (opvoer hoogte vvs capaciteit) dan klopt deze niet omdat dat niet mogelijk is. Sibo heeft die grafieken bij een aantal goedkopere pompen ook aan laten passen/aangepast

willem v d

KJV schreef:
11 okt 2020, 10:27
Hallo,

Ik zat ook te denken aan 2 x superfish 15000 eco rc te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met deze pompen?

Grtjs K.
De opgave van stroom klopt de opbrengst is bij elke pomp de vraag.

Bij verschillende dealers krijg je te horen dat het goedkoop is gemaakt/aanvoelt met dun plastic.
Maar kijk je internet is elke gebruiker er zeer tevreden over.

Pipo

Bericht door Pipo »

Ik heb twee jaar geleden mijn filter aangepast en daar 3 x AquaForte DM-20000 Vario op geplaatst.
2 draaien op de filter (trommel - bewegend bed - matten - aan 30% (9000 liter/uur) tot max 45% vermogen afhankelijk van het seizoen) en 1 op de skimmer aan 70% vermogen met opvoer naar trickle filter.
(één maal per maand speel ik eens met het vermogen zodat ze niet constant aan dezelfde snelheid blijven draaien)

Aan 30% en 9000L/uur verbruiken deze pompen ongeveer 35 watt (geen opvoerhoogte).
Een DM Vario 10000 heeft voor diezelfde 9000L/uur ongeveer 85 watt nodig. Hetgeen op jaarbasis toch ongeveer 85€ verschil aan elektriciteit is.

Ik heb destijds 4 van deze pompen gekocht (één als reserve indien er één in panne zou vallen om dadelijk te kunnen vervangen) maar die heb ik nog niet nodig gehad.
ik ben in elk geval zeer tevreden over deze pompen.

Een klein aandachtspuntje is er wel. In de winter draait de skimmer niet en durf ik ook wel één van de pompen op de filter uitzetten. Als dit voor langere tijd is, is het best om de stekker uit te trekken. Als je de pomp gewoon uitzet en in het stopcontact laat zitten en je hebt toevallig een stroomuitval, dan gaan de pompen terug opstarten als de stroom terug aan gaat en beginnen ze terug te draaien, en dat kan dan wel eens voor verrassingen zorgen (als je de afvoer van de trickle hebt laten open staan of zo)

Ik veronderstel dat de Superfish dezelfde kwaliteit is en vergelijkbaar is.

willem v d

De dm vario 20000 was interessant. De nieuwe 22000s begint al bij 70 watt met 12 m3. Dat is het dubbele verbruik voor 3 m3 meer op minimaal

madinees

Bericht door madinees »

Vergeet wel goed de meten (dus niet de aanname te doen van het display) vaak is het gebruik wat hoger.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”