Indeling 4 kamerfilter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
Johanneke

Indeling 4 kamerfilter

Bericht door Johanneke »

Goedendag,

Ik heb mezelf een 4 kamerfilter gekocht van 280x 70x90. Dit redelijk grote filter is onderverdeeld in 4 kamers. De eerste kamer wil ik gebruiken voor crielzeven. Hier heb ik nog vragen over en komt een apart topic over. De 2e kamer wil ik een statisch bed maken, dan een bwb met k1 kaldness en de laatste kamer beluchte japanse matten.

Het gaat om de 2e kamer. Deze is 25% van het hele filter. Samen met de 1e kamer is dit dus de helft van het gehele filter en hou ik de andere helft over voor biologische filtering. Dat is ongeveer 500 liter. Dat vind ik best zonde en ik vraag me af of dit anders kan en of 2 kamers/500 liter inhoud voldoende is voor een koivijver van 30 kuub?

Ook wil ik de flow in mijn achterhoofd houden. Ik kom aan met 3 x 110 en eruit met 1 x 160 naar de airlift. Het filter zelf kan meer aan en de doorlaat van de tussenschotten hebben een oppervlak van 410 cm2, dus groter dan oppervlak van 3x110. Het statisch bed heeft een hoogte van x cm en daar hoort een aantal micron bij. Weet iemand hoe ik kan berekenen wat de dikte van sb maximaal mag zijn bij welk oppervlak?

Ik hoop dat jullie snappen wat ik vraag 🙈😉 Alvast bedankt.

Stafke

Re: Indeling 4 kamerfilter

Bericht door Stafke »

Johanneke schreef:
23 mei 2020, 10:31
Dat is ongeveer 500 liter. Dat vind ik best zonde en ik vraag me af of dit anders kan en of 2 kamers/500 liter inhoud voldoende is voor een koivijver van 30 kuub?
De vraag is welke vis bezetting je hebt, of beter nog; hoeveel gr je voert?
Ik heb ongeveer dezelfde 4 kamer, en gebruikte tot eind vorig jaar ook ongeveer de helft voor bio. Zonder bwb was het voor mijn kolonie krap.
Nu staat er een trommel voor en is hij helemaal bio.

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Bij hoeveel koi of gram voer zat jij aan de max Stafke?

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Stomme vraag maar zal een sb ook niet gewoon baccies bevatten? Of is dat nihil ten opzichte van bwb?

Stafke

Bericht door Stafke »

Hier gingen we tot ruim 800gr/dag.

Ook hoop ik dat jouw mechanisch filtratie wel voldoende gaat zijn. Hier was het zo dat de bio constant toeslibde door zeer fijne zweefalg of door koi "ge-mulch-te" draadalg.

Stafke

Bericht door Stafke »

Johanneke schreef:
23 mei 2020, 11:02
Stomme vraag maar zal een sb ook niet gewoon baccies bevatten? Of is dat nihil ten opzichte van bwb?
Aan welk sb medium denk je?
Hier zitten er 'bio blocks' in zakken in kamer#3 (die waren hier al voor ik hier aankwam). Het enige dat ik weet is dat ik de mattenkamers ongestraft kan schoonspuiten, maar als ik kamer#3 schoonspuit, dan kan ik maar beter verse baccies klaar hebben staan.
Pas op; ik weet dat het nu werkt, maar ik zal ook nog wel eens verder experimenteren omdat ik geen expert ben, en vermoed dat het nog beter kan.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Johanneke schreef:
23 mei 2020, 10:31
Een
Ook wil ik de flow in mijn achterhoofd houden. Ik kom aan met 3 x 110 en eruit met 1 x 160 naar de airlift. Het filter zelf kan meer aan en de doorlaat van de tussenschotten hebben een oppervlak van 410 cm2, dus groter dan oppervlak van 3x110. Het statisch bed heeft een hoogte van x cm en daar hoort een aantal micron bij. Weet iemand hoe ik kan berekenen wat de dikte van sb maximaal mag zijn bij welk oppervlak?
Omdat u een goed voorfilter hebt zou ik mij zeker geen zorgen maken ivm de doorstroming van een SB , en persoonlijk zou ik dit matten plaatsen ipv het SB

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Hoi Marc, ook als ik zeven gebruik van 300 micron? Het totaaloppervlak van de zeven wordt 5076 cm2 in totaal. Is de flow hierdoor voldoende en komt er dan niet teveel rommel door naar de 2e kamer???

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”