Het zit niet mee...Murphy op visite?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
bazzio

Het zit niet mee...Murphy op visite?

Bericht door bazzio »

Van de week al door mijn eigen schuld al mijn UV kwartsglas en de UV buis zelf al gebroken door een pomp bij te zetten met gesloten perafsluiters naar de vijver. De UV houder was gemaakt van PP buis en T-stuk van 160 mm. Dit was uitgevoerd in manchet omdat je PP nu eenmaal niet kan lijmen. Door de pomp druk op de gesloten leiding is net het T-stuk van de 160 mm pijp afgeschoten waar de uv in zat. De opstelling was al enigszins fragiel en ik was al bezig met de voorbereiding voor aanpassen omdat ik altijd al bang was voor een tik tegen de pijp door iets.... maar te laat dus. Dure grap zeker omdat ik net een paar weken geleden de lamp had vervangen... :dash:

Omdat de UV en houder toch niet meer te gebruiken was ivm anders open doorvoer van 32 mm gelijk maar PVC Materiaal besteld voor een nieuwe opstelling met extra bioloog dmv een oude 440L bak tussen pomp en vijver te plaatsen. Helaas nog steeds niets bekend van de status van mijn bestelling ondanks dat alles op voorraad zou zijn, ook heel fijn dus omdat ik nu met een provisorische oplossing vanuit bwbw direct naar de vijver moet werken zonder UV.

Gisteren met verversen van de vijver en doorspoelen van de (Befil) trommel gezien dat het gaas van mijn trommel aan 2 zijden van de pvc strip waar de uiteinden van het gaas aan elkaar verbonden zit los gekomen is, waarschijnlijk ingescheurd. Aan de ene kant 8-10 cm en de andere kant 2-3 cm. Weer een flinke domper. Wel prima service van de bouwer, want ik kan morgen na wat communicatie heen en weer al langskomen voor reparatie, on site reparatie kan helaas niet. In 1e instantie zou de reparatie minimaal een dag duren met drogen maar ze hebben een manier gevonden om het doek te repareren in een paar uur.
Betekend dus wel dat de trommel er tussen uit moest. Een by-pass heb ik niet, dus dan maar wat knutselen met een oud Oase filter en een oude vijverpomp van 11 m3.

De oude pomp in de vijver en met een slang naar de Oase die weer afloop naar mijn bwb en zo weer terug naar de vijver. Ik kon wel de bodemdrain doorverbinden maar met de huidige (alg) staat van mijn vijver, wilde ik dit niet direct naar door het bwb hebben.
Enigszins linke opstelling omdat als de vijverpomp er mee stopt, ik deels de vijver kan leegpompen de put in.. Maar je moet wat. Gelukkig heb ik een DM vario 20000 die per procenten vermogen is in te stellen. De Dm vario staat nu op 47% en het bwb blijft nu al meerdere uren hetzelfde level houden. Zo nog even checken en ik kan wat geruster gaan slapen
Het Oase filter gaat 2 a 3 dagen mee en dan moeten de sponzen gereinigd worden maar ik heb tenminste weer wat voorfiltering.

Het filter gaat zo de achterbak in om morgen na het werk (paar uur eerder weg) gelijk door te gaan naar de filterbouwer.

Nu mag Murphy weer vertrekken...

het gaas
76283

Op de achtergrond is de "nieuwe" oude 440L bak te zien.
76282

Een filmpje van de opstelling
klik hier voor filmpje

AVG

Re: Het zit niet mee...Murphy op visite?

Bericht door AVG »

Dat is alles bij elkaar dikke pech Bazzio, hoop dat de leverancier alles weer netjes voor je repareren en je weer spoedig optimaal zal kunnen filter.

Wat voor een UV heb je in gebruik ?

bazzio

Bericht door bazzio »

Thanks, als het goed is morgen het filter al weer mee.

Ik gebruik een dompel Almagaan (80W).

AVG

Bericht door AVG »

OK, Ik heb drie nieuwe UV lampen gekocht incl. kwartsglas> laatst genoemde hoef ik eigenlijk niet te vervangen. Dus ik dacht mss heb je er iets aan, maar een dompel UV heeft ander glaswerk, dus dat gaat niet werken.

Succes !

bazzio

Bericht door bazzio »

Tof dat je daar aan denkt! Maar de nieuwe set met een rvs kachelpijp ligt inmiddels al weer gereed voor inbouw, nu alleen de pvc nog zien te krijgen...

Wordt tijd ook want de vijver wordt alsmaar groener...

boysnoize

Bericht door boysnoize »

Pf dat is een hoop malchance bij elkaar idd..

Top dat je trommel zo snel opgelost kan worden wel!

bazzio

Bericht door bazzio »

Zo alles draait weer, uiteindelijk maar iets meer dan een uur hoeven wachten op de reparatie (doek gelijmd aan 2 zijden van de strip). Echt een topservice dat ik zo snel geholpen ben ondanks de drukte bij Befil.
Wat ook opvalt is dat de ondersproeier nu weer als van ouds het doek doorspoelt, dat is een tijd een stuk minder geweest. Zal dit dan toch het vuile water zijn geweest die door door de scheuren kon?

Ik ben igg weer blij, nu mijn UVC nog want de vijver is weer een behoorlijke soepbak aan het worden, al is de trommel alweer flink alg en vuil aan het verwijderen.

Vandaag gebeld waar de bestelling PVC blijft, werd gewoon zonder te verschieten verteld dat de bestelling pas in juni verwacht kon worden ivm Corona achterstand, ondanks dat alles wel op voorraad is.
Gelijk de bestelling maar geannuleerd (nu wel weer geld zien terug te krijgen maar betaald met VISA...).
Vanmiddag na eerst een belletje over de levertijd bij een andere leverancier besteld, komt uiterlijk vrijdag binnen (door Hemelvaartsdag) wel weer balen want ik heb morgen en overmorgen juist vrij.

de_matti

Bericht door de_matti »

Beste Bazzio,
Hopelijk is alles weer snel in orde. Dat de pech nu maar stopt.

Mvg
de_matti

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Bazzio,

Inderdaad dikke pecht, maar wel top dat u snel geholpen bent door de filterbouwer :good:

Gaat u nu ook dubbel materiaal in huis halen om dit probleem naar de toekomst direct te kunnen oplossen ?

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

bazzio

Bericht door bazzio »

Is in principe niet meer nodig Marc. De nieuwe UVC houder is van PVC en wordt gelijmd, normaal gesproken kan daar niets meer mee gebeuren.

Het geld van de geannuleerde 1e bestelling PVC is netjes teruggestort, dus dat is een zorg minder. Als het goed is komt de nieuwe bestelling morgen binnen, is al bij DPD maar Hemelvaartsdag gooit weer roet in het eten :wink:
Vandaag de 440L bak gereed gemaakt met nieuwe invoer 110mm onder op het ronde gedeelte. Gevuld met water en getest op waterdicht, dat is gelukkig goed. Bak is nu voorzien van een 25cm luchtmembraan, een geperforeerde bodem met daar bovenop 50L MAGOI KSB2 FILTERMEDIA. Nu wachten op de PVC en de rest aanbouwen.

76287

AVG

Bericht door AVG »

Hoi Bazzio,

Ik zal er wellicht niet begrepen hebben of er overheen gelezen hebben, zou je aan kunnen geven waar de dompel UV is gesitueerd ?

Zoals aangegeven heb ik nieuwe lampen met kwartsglas gekocht, maar heb zeker ook met de gedachte gespeeld om over te stappen naar dompel uv. Makkelijker te vervangen ( dan waar ik de drie UV nu heb ) langere levensduur, maar nog belangrijker ! minder tegendruk i.v.m pompopbrengst ( heb hier 3 X de proclear 55 Watt ).

Ze in een 440 unit plaatsen had gekund, maar naar de berichtgevingen dat UV straling behoorlijk wat schade aan kan brengen aan omliggend materiaal toch maar van afgezien.

bazzio

Bericht door bazzio »

Hoi Aad, de dompel UV is meer dan 70 cm lang en wordt te krap om te plaatsen in de 440L bak. Vandaar dat ik weer terug ben gegaan naar mijn 1e plan, dus in de pers van de pomp.
Alleen nu wordt de houder ipv 160mm PP met manchet nu 160mm PVC met een binnenpijp van 316L RVS, dit is een kachelpijp ter bescherming van de PVC en tegelijk reflectie dus meer opbrengst. Ik gebruik 160 mm omdat ik geen verlies wil van weerstand door een UVC in een 110mm pijp en de 150mm RVS pijp zou precies moeten passen in de 160mm PVC pijp.

Dit moet het worden...

76222

76289

AVG

Bericht door AVG »

Bedankt voor de uitgebreide toelichting Bazzio :good:

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”