Bodemdrain verstopt grind

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
RodrigoCosta

Bodemdrain verstopt grind

Bericht door RodrigoCosta »

Even een vraagje voor mijn accountloze vader: de koi hebben daar een speciekuip omver gekregen in de vijver waar de lelie in stond. Die kuip zat vol met substraat en grind en dat is nu richting de bodemdrain gegaan. Hoewel er veel grind in de zeef is gekomen, is de flow overduidelijk minder bij die bewuste drain ten opzichte van de andere. Hoe krijgt hij het opgehoopte grind uit de drain/leiding?

Guyke

Re: Bodemdrain verstopt grind

Bericht door Guyke »

Hallo,

Kan je in de vijver?
Kan de schotel van de drain?
Als dat kan met een rioolrat de buis doorgaan.
Als de rioolrat er aan de filterzijde uit komt de rioolrat afkoppelen en langs de zijde van de drain er een filterborstel aan vast maken.
Ook aan de andere kant van de borstel een touw zodat je op en neer kan gaan .
Daarna alles er uit en eens goed flushen.

Kan je niet in de vijver ( te koud, te diep ) veel fluschen dan en met de rioolrat langs de filterzijde in de drainbuis

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

RodrigoCosta

Bedankt voor de reactie. Water is nog te koud om er in te gaan inderdaad, daar had ik zelf ook aan gedacht. Deksel zit volgens mij vast, krijg het niet los. En krijg de rioolrat met geen mogelijkheid via de zeef in de pijp. Al paar keer geprobeerd, maar wil gewoon niet. Ook omdat die rioolrat opgerold is, dus daardoor soort van voorgevormd.

Guyke

Re: Bodemdrain verstopt gri

Bericht door Guyke »

Hallo.

Die zeef kan daar toch uit?
Ik ben er vergeten bij te zeggen dat de rioolrat die ik gebruik is er eentje van 20 meter lang samen met een hoge druk reiniger. In werking kruipt deze steeds verder in de buis.
Bij een opstopping beweeg id ze heen en weer en zo boort deze zich door de opstopping.

Ik denk echter dat hetgeen in de buis terecht is gekomen wel verder gaat.
Ik denk eerder dat de pot van de drain vol steen zit en dat isminder als die schotel er niet af kan gedraaid worden. Normaal kan die schijf van hoogte geregeld worden.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

RodrigoCosta

Het is een ultrasieve 2. De zeef kan daar inderdaad uit, maar daar wordt het compartiment waar je in moet werken niet groter van. Mijn vader heeft een rioolrat van 15 meter met hogedrukspuit, dus dat komt redelijk overeen. Ben inderdaad ook bang dat de kamer van de drain vol zal zitten. Maar krijgen de rat nu in zijn geheel niet via de sieve de buis in. Ja een paar centimeter, maar daarna niet meer eigenlijk

Stafke

Bericht door Stafke »

Heb ook zo'n smalle kamer aan mijn supersieve. Ik neem eerst een pvc buis v 50 met een bocht erop ah eind (2 bochtjes v 30gr, 1x90gr, etc). De rioolrat gaat daar op voorhand door, en zijn kopje piept net voorbij de bocht. Dan breng ik de pvc buis met de bocht naar de ingang vd sieve (eerst haaks op de ingang, en op het laatst draai ik hem erin). Vervolgens duw ik de rat door de pvc v 50, en deze gelijdt de rat perfect de ingang in.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Eventueel met een zware dompelpomp 25 -30m³ water uit de vijver via de sieve naar bodemdrian zodat de steentjes terug in de vijver komen
Tja, daarna zal het scheppen worden met een net om deze van de bodem te schrapen :wink:

Succes
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

RodrigoCosta

Dat is het proberen waard. Bedankt

jocca

Bericht door jocca »

ik zou ook proberen om zoveel mogelijk waterdruk te maken.
kan de sieve afgesloten worden? Indien ja trek die en alles wat er achter zit es volledig leeg.
De schotel van de drain zou ik er ook af doen (tijdelijk), dan de schuifkraan direct volledig open zetten zodat je de leiding gaat flushen.
misschien kan dit wel een optie zijn. Als ik zie wat een druk er op de toevoeren van de drains zit als de schuifkraan es open gaat.

Anders es zo een gele tuinslang in de drain duwen met een zware dompelpomp aan aangesloten (zelfde als een rioolrat eigenlijk, allen duw je de boel zo vooruit).

RodrigoCosta

Ik ga ook deze optie proberen. Zondag de grote dag, haha

Stafke

Bericht door Stafke »

Hoe is dit nog afgelopen?

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”