Bodem- of zijdrain

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
JordiW

Bodem- of zijdrain

Bericht door JordiW »

Heren,

Er staat misschien een vijververbouwing op het programma dus ik ben mezelf aan het orrienteren hoe dit te doen.

Ik wil graag een prefab HDPE vijver laten maken maar deze worden tegenwoordig bijna niet meer gemaakt met bodemdrains ivm het scheuren vd bodem, opzich logisch, maar niet fijn.
Ikzelf ben grote voorstander van bodemdrains maar ik ga toch mijn vraag stellen ( en ik wil geen omgekeerde bodemdrains):

Wie zou zijdrains aandurven en waarom?

Marcje
Contacteer:

Re: Bodem- of zijdrain

Bericht door Marcje »

Ik zou zijdrains zeker aandurven na opgedane ervaring

Hier is een zone van de vijver zonder bodemdrains en gescheiden door een muurtje van 1/2 meter vanaf de bodem en 1/2 meter onder water staat
Het water van de skimmer komt daarin en na het "bezinken" vuil moet het water en alle troep van de koi over een muurtje van 1/2 meter terug naar de vijver
Hoe raar ook, er is daar geen troep op de bodem te vinden , dus alles gaat en moet over het muurtje van 1/2 meter

Als ik ervoor zorg dat de koi er enkele weken niet bij kunnen , dan ontstaat er een dikke bezinklaag die na één dag volledig verdwijnt als ik de koi er op los laat ...
Dus ik geloof niet echt meer in bodemdrains als enige goede oplossing :wink:

Moet er wel bij vermelden dat er toch wel enkel grote jongens de bodem afzoeken en het vuil laten opstijgen ......

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

JordiW

Bericht door JordiW »

Bedankt voor je reactie Marc, klinkt goed.

Hebben er nog mensen hun mening of bevindingen?

KevinL

Bericht door KevinL »

Hoi Jordi,
Ik heb geen bevinding met een zijdrain tov bodemdrain, maar wel met een vergelijkbare opstelling eenzelfde ervaring dat de bodem toch schoon blijft.
Ik had vroeger in de vijver een pomp op een verhoging op de vijverbodem staan, de instroom daarvan zat op circa 30cm boven de bodem zodat bij eventuele slangbreuk niet de hele vijver leeggepompt kon worden. Het debiet was rond de 6000 liter per minuut (Oase 8000l eco pomp).
Toen deze vijver na een aantal jaar is aangepast, bleek dat er op de bodem op wat steentjes na, geen troep aanwezig was. De conclusie is dat de koi dit opwoelden en dat het uiteindelijk dan toch in de hoger gelegen afvoer/pomp terecht kwam.

Grt Kevin

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

In m'n q-bak heb ik EN een bodemdrain (50 mm) EN een zijdrain. Optisch komt er uit de bodemdrain zeker niet minder vuil dan uit de bodemdrain. Het "omwoelen" door de bezetting is daarin een niet te onderschatten factor. PUUR gevoelsmatig, denk ik wel dat de effectiviteit van een zijdrain kleiner wordt, naar mate de inhoud van het geheel groter wordt.

KevinL

Bericht door KevinL »

FredLekx schreef:
07 feb 2020, 23:58
PUUR gevoelsmatig, denk ik wel dat de effectiviteit van een zijdrain kleiner wordt, naar mate de inhoud van het geheel groter wordt.
Hier haal je een terecht punt aan Fred.
In een vijver met relatief groot visbestand, grotere vissen en kortere afstanden vanuit alle hoeken tot de drains etc. zal het effect vermoedelijk het grootste zijn.

Grt Kevin

JordiW

Bericht door JordiW »

Dankjewel voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee gezien ervaring belangrijker is als complot theoriën

madinees

Bericht door madinees »

Wat ik me afvraag is dat bij een vijver met bodemdrains en voldoende flow er een vortex/draaikolk effect in je vijver ontstaat. Hierdoor verplaatst het vuil naar het midden, dus naar de drains. Bij gebruik van een beluchte bodemdrain is dit effect nog sterker. Hierdoor heb je maximale vuilafvoer.

Als je nu een zijdrain hebt én je hebt voldoende flow dan krijg je nog steeds een vortex/draaikolk effect echter blijft het vuil dan in het midden van de vijver ronddraaien.
Lijkt me niet echt een handige situatie. Had er nooit bij stilgestaan maar zou het knap vinden hoe je dit in een vijver goed werkend krijgt zonder te gaan stofzuigen.

JordiW

Bericht door JordiW »

Dat is dus onderdaad een beetje mijn zorg....

Ik heb geinformeerd bij de leverancier hoe de bevindingen hiervan zijn maar ik heb nog geen antwoord.

AVG

Bericht door AVG »

Hoi,

Het is alweer een hele tijd geleden dat we onze vijver hebben laten maken op locatie ( vijver was te groot om te transporteren ) . In de zoektocht daarnaar toe enkele zaken af geweest, omdat we perse bodemdrains wilde i.p.v zijdrains.

Uiteindelijk zijn er hier op mijn verzoek bodemdrains en zijdrains geplaatst, de laatste zou ik nu niet meer gedaan hebben. ( heb er alleen maar werk aan )

Fabrikanten zagen toen op om bodemdrains te voorzien, dit met de wetenschap van nu is dat nergens voor nodig. Eerst de bodemplaat met drains fabriceren en vervolgens de ( bodemplaten desgewenst uitbreiden ) wanden en er is gewoon niets moeilijks aan.

BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,

Ik heb een polyester bak besteld 6,5m x 2,5m en die weegt echt weinig, dus ik maakte mij ook dezelfde zorgen.
Omdat de bodem van de bak volledig plat is twijfel ik ook of bodemdrains wel goed (of beter) zouden werken.
Uiteindelijk heb ik toch voor 2 zijdoorvoeren gekozen 45cm onder de bovenrand met 2 luchtdoorvoeren er naast.
Bedoeling is 2 beluchte geperforeerde buizen diameter 110 (zwart) te maken. Die kan ik dan nog makkelijk van positie wisselen door de neergaande buis te draaien.
Ook afkoppelen voor onderhoud is makkelijk want ik vertrek met een flexibele rubber bocht van 90 graden.
Het moet allemaal nog geleverd worden, dus ik zal later laten weten of het goed werkt :CrossFingers: .

Mvg,

Bert.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”