Biologisch filteren

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
Ronaldkoi's

Biologisch filteren

Bericht door Ronaldkoi's »

Hallo mede hobbyisten.

Ik heb een oasse drukfilter alleen zou ik hier alleen biologisch in willen filteren.
Wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken volgens jullie .

Gr ronald

marcoZ

Re: Biologisch filteren

Bericht door marcoZ »

100% biologisch filteren en 0% mechanisch kan alleen als je zorgt dat iets niet dicht kan slibben.. Dus dan moet het in beweging blijven.
Dat gaat niet in een drukfilter..

Ronaldkoi's

Oke dus stel dat ik hem voor de helft zou vullen met helix iets van dat soort spul zeg maar en er dus lucht in zou drukken zou dat moeten kunnen mits de nodige roostertjes er in gemaakt te hebben. Zou dat werken soort bewegend bed alleen dan onder druk zeg maar

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Ik vrees, maar weet dit niet zeker, dat de contact-tijd door de druk te laag wordt.

willem v d

Bericht door willem v d »

Dit zal niet gaan werken in een druk filter. De ingeblazen lucht moet er ook weer ergens uit komen.
Maar waarom wil je geen vuil uit je vijver halen ?

Er is ook een trommel 2.0 bouwer (die geen sponsor is)
Met een bewegend bed zonder beluchting die onder waterniveau kan staan.

Ronaldkoi's

willem v d schreef:
11 feb 2020, 08:59
Dit zal niet gaan werken in een druk filter. De ingeblazen lucht moet er ook weer ergens uit komen.
Maar waarom wil je geen vuil uit je vijver halen ?

Er is ook een trommel 2.0 bouwer (die geen sponsor is)
Met een bewegend bed zonder beluchting die onder waterniveau kan staan.
Ik heb een goed filter dat prima werkt .mijn water is glas helder .
Ga alleen dit jaar wat meer voeren dus wou alleen extra bioloog der bij doen voor de zekerheid

KevinL

Bericht door KevinL »

Hoi,

kun je voor dit doel niet beter een tricklefilter kiezen? Die kun je snel opstarten in het voorjaar, kun je als je handig bent zelf maken en is relatief eenvoudig te plaatsen.
Nu de vissen steeds groter beginnen te worden gaat er hier ook ieder jaar meer voer in. Mijn keus van uitbreiden van de filterlijn, mochten het bwb en de matten het niet meer bijbenen, wordt zonder meer de trickle. Dit gebaseerd op de ervaringen van andere forum gebruikers ;OK;

Grt Kevin
Laatst gewijzigd door KevinL op 12 feb 2020, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronaldkoi's

KevinL schreef:
12 feb 2020, 13:00
Hoi,

kun je voor dit doel niet beter een trickefilter kiezen? Die kun je snel opstarten in het voorjaar, kun je als je handig bent zelf maken en is relatief eenvoudig te plaatsen.
Nu de vissen steeds groter beginnen te worden gaat er hier ook ieder jaar meer voer in. Mijn keus van uitbreiden van de filterlijn, mochten het bwb en de matten het niet meer bijbenen, wordt zonder meer de trickle. Dit gebaseerd op de ervaringen van andere forum gebruikers ;OK;

Grt Kevin
Jadat herft ook mijn voorkeur .

Alleen dit had ik nog staan dus vandaar :good:

madinees

Bericht door madinees »

Ga alleen dit jaar wat meer voeren dus wou alleen extra bioloog der bij doen voor de zekerheid
Dat het water glashelder is hoeft niet alles te zeggen. Het zegt sowieso niks over je waterwaarden.
Het kan wat zeggen over de mechanische zuivering, maar hoeft ook niet daar ik ook wel eens vijvers zie met weinig flow die men zelfs moet stofzuigen!

Kun je wat meer vertellen over je filtersysteem? Een drukfilter kan wel biologisch filteren als er maar zuiver (dus na mechanische filtering) water in gaat.
Het zijn zeer gevoelige filters met relatief weinig capaciteit mbt biologie, weinig doorstroming en bij verkeerd gebruik échte tijdbommen.

Ik heb in je voorsteltopic gekeken en moet zeggen dat je een mooie vijver met mooie vissen hebt! Een Oase screenmatic 18 is wel erg krap aan het worden daar je best veel vis hebt. Waarom zet je niet een trickle of een bewegend bed achter dit filter. Zou wel iets doen want je filtert al 'over' het randje.

Ronaldkoi's

madinees schreef:
12 feb 2020, 19:42

Dat het water glashelder is hoeft niet alles te zeggen. Het zegt sowieso niks over je waterwaarden.
Het kan wat zeggen over de mechanische zuivering, maar hoeft ook niet daar ik ook wel eens vijvers zie met weinig flow die men zelfs moet stofzuigen!

Kun je wat meer vertellen over je filtersysteem? Een drukfilter kan wel biologisch filteren als er maar zuiver (dus na mechanische filtering) water in gaat.
Het zijn zeer gevoelige filters met relatief weinig capaciteit mbt biologie, weinig doorstroming en bij verkeerd gebruik échte tijdbommen.

Ik heb in je voorsteltopic gekeken en moet zeggen dat je een mooie vijver met mooie vissen hebt! Een Oase screenmatic 18 is wel erg krap aan het worden daar je best veel vis hebt. Waarom zet je niet een trickle of een bewegend bed achter dit filter. Zou wel iets doen want je filtert al 'over' het randje.
Ik meet standaard mijn waterwaardes elke 2 weken ,en in het voorjaar elke week,
wel heb ik een filtomatic pompje er opstaan die bij hogere temperaturen meer water afvoert en lagere temp iets minder water afvoert na de put en heb ik in de vijver een vloter die vers water aanvoert en het vijver peil goed houd ,
Ik ververs ik elke week ong 10 procent
Wel was mijn voergedrag elkedag een handje uit me werk .
Nu ga ik aankomend jaar meer voeren dus uit voor zorg extra bioloog toevoegen vanwege de vele vis ,
wel gaan er nog 1 a 2 uit al is dat wel moeilijk kiezen .

En ben ik nu aan het neuzen wat voor bioloog ik extra wil

Gr ronald

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”