Licht donkere kleurtint in vijverwater

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
RenéW

Licht donkere kleurtint in vijverwater

Bericht door RenéW »

Beste leden,
Op de eerste plaats nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Het vijverwater in onze vijver ongeveer 2000 liter water, met 220 liter mkf ( borstels, Japanse mat belucht, Jap mat onbelucht )
is de laatste maanden licht donker gekleurd. Er zit géén alg en of zweefvuil in. De UV lamp heb ik verwijderd i.v.m stuk vriezen
als de winter zou toeslaan. :shock:
viewtopic.php?t=19701

Ik denk zelf dat de kleur komt door ( goedkoop ) visvoer. Momenteel krijgen de vissen weinig eten, omdat ze niet of nauwelijks eten. Toch treed er geen verandering op. Overstappen naar ander voer zou de eerste optie zijn.
Máár heeft iemand nog een andere optie om deze kleur te verwijderen ?
Ik heb al waterwissel toegepast. Ik zie weinig resultaat, het is net alsof het nieuwe water zich vermengt en er géén verschil optreed.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Groet René,

AVG

Re: Licht donkere kleurtint in vijverwater

Bericht door AVG »

Wat je aangeeft t.a.v. de waterwissels klopt ook wel. Met UV ga je ook de kleurstoffen er niet uit krijgen.

Gebruik de zoekfunctie maar eens en vul Nitraathars in, door de jaren heb ik - en sommige anderen - er al veel over geschreven.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik had vroeger mijn bedenkingen bij nitraathars , maar toen ik het ben gaan toepassen op de quarantaine waar sterk gevoederd werd was het resultaat zeer goed merkbaar
Als ik het niet doe kleurt het water bruin, dus zeker het overwegen waard :wink:
Meet ook eens de nitraat waardes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

RenéW

Bericht door RenéW »

Hallo AVG en Marcje,

Bedankt voor de reactie's.
Hier op het forum heb ik inderdaad regelmatig de naam nitraathars zien
langs komen.
Ik dacht altijd dat dit méér geschikt was voor grotere vijvers. Máár ik zou
dit in onze 2000l vijver ook kunnen gebruiken.

Wel nog enkele vragen hierover. Ik neem aan dat het aantal liter nitraathars in ons
geval kleiner zal moeten zijn.
Weet iemand hoeveel liter ik ongeveer gebruiken moet ?
Kan dit in bijvoorbeeld een zakje in de filter gelegd worden ? en in
welke kamer van de 3 ?

Ik gebruik ook clay, kan dit toch toepast worden als er nitraathars gebruikt word ?

Nitraatgehalte zal ik eens testen, maar omdat het testje over datum is, moet ik eerst
een nieuwe regelen

B.v.d voor de info.
Groet René,

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Spike schreef:
06 jan 2020, 14:15
Is reeds eerder aangehaald maar 2000 liter is te weinig om koi te houden...problemen zullen blijven komen en de vissen zullen er vroeg of laat de dupe van zijn.
ieder zijn mening maar niet mee eens en zeker niet met deze vijver waar een degelijk filter op draait met kleine bezetting en niet in een kale bak zwemmen ( hiermee bedoel ik niet de strakke vijvers , maar bedoel ik dat de koi ondanks de beperkte ruimte zich niet gaan vervelen )
Een vijver van 10m3 met een over bezetting en te klein filter vind ik al veel slechter
Mijn eerste vijver was zelfs iets minder groot met ruim filter en eigenlijk een beetje op dezelfde manier ingericht en als je de bezetting klein houd moet dit zeker lukken , want niet iedereen heeft de ruimte
Moest ik toch even kwijt :wink:
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Marcje schreef:
RenéW schreef:
06 jan 2020, 11:10

Ik dacht altijd dat dit méér geschikt was voor grotere vijvers. Máár ik zou
dit in onze 2000l vijver ook kunnen gebruiken.
In kleinere vijvers vind ik dit zelfs nog belangrijker , vandaar ik het ook enkel gebruik in onze quarantaine
Te veel kan u er niet ingangen , hier is het ongeveer 6liter dacht ik wat vrij veel is, maar dan kan ik ook langer wachten met spoelen :wink

Groetjes
Marc:
 ! Bericht van: FredLekx
Teruggeplaatst bericht

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

AVG schreef: Met twee ltr. Nitraathars zou je al verschil moeten gaan zien, na pakweg een week.

Verdeel de hars over 4 dubbel pantykousjes ( je hebt er dus acht nodig )zodat je "worstjes" krijgt en hangt het in het filter waar het langs de kousjes kan stromen.

Nitraathars opgepropt in de kousjes werkt niet optimaal.
Noot: je verwijdert niet alleen nitraat, maar nog meer de kleurstoffen.
 ! Bericht van: FredLekx
Teruggeplaatst bericht

RenéW

Bericht door RenéW »

Marcje schreef:
06 jan 2020, 20:42
Spike schreef:
06 jan 2020, 14:15
Is reeds eerder aangehaald maar 2000 liter is te weinig om koi te houden...problemen zullen blijven komen en de vissen zullen er vroeg of laat de dupe van zijn.
ieder zijn mening maar niet mee eens en zeker niet met deze vijver waar een degelijk filter op draait met kleine bezetting en niet in een kale bak zwemmen ( hiermee bedoel ik niet de strakke vijvers , maar bedoel ik dat de koi ondanks de beperkte ruimte zich niet gaan vervelen )
Een vijver van 10m3 met een over bezetting en te klein filter vind ik al veel slechter
Mijn eerste vijver was zelfs iets minder groot met ruim filter en eigenlijk een beetje op dezelfde manier ingericht en als je de bezetting klein houd moet dit zeker lukken , want niet iedereen heeft de ruimte
Moest ik toch even kwijt :wink:
Groetjes
Marc
Top Marc,
Bedankt voor de reactie. Gelijk heeft u met m.b.t de inrichting en filtercapaciteit. Zelf ben ik nu 50 jaar, en kreeg van mijn ouders mijn eerste vijvertje met 15 jaar. Wij hadden inderdaad weinig plaats. En het volume was als ik het goed heb zo'n 1000 liter water. Voor mijn doen een joekel van een vijver. Filteren deed ik met een wasmachinepomp met terugslagklep, en door alleen maar Up / down door grind. Mensen in de buurt vroegen mij vaak of ik elke dag het water ververste. Nee dus, het was kraakhelder. Altijd gezonde vissen, en géén problemen. :roll: Het aantal vissen was aangepast aan de grote.

Nu, nog steeds geen joekel van een vijver, Maar ongeveer 2000l en een echte MKF. Vissen zijn niet stressig, gezond, zien er goed uit. Ben echt tevreden hiermee, alleen het water welke een tint heeft, vind ik jammer. ( Het wit bijvoorbeeld van de koi, is niet wit. Als deze gevangen word MOOI wit )

Groet René,
Laatst gewijzigd door RenéW op 07 jan 2020, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

RenéW

Bericht door RenéW »

Beste Marc en AVG en FredLekx,

Top van de informatie. Ga mij hierin verdiepen en met uw tip's en adviezen
aan de slag. :good:
Ik hou jullie op de hoogte.

Alvast bedankt,
Groet René,

Stafke

Bericht door Stafke »

Hallo,
Hoe is dit afgelopen?
Nog iets bijgeleerd?
Ik heb hetzelfde probleem op een 33m3 vijver.
Mvg

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”