Welke voorfilter?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
BBEL

Welke voorfilter?

Bericht door BBEL » 16 okt 2019, 17:13

Beste,

Wij zijn aan het bekijken of we een strakke vijver kunnen maken van onze oude folievijver.
Momenteel ligt de keuze bij een voorgevormde polyester vijver van 21000L van 7mx2.5mx1.2m.

Ik heb reeds een 12000L pomp (90W) en een externe plantenfilter (12 manden) met overloop (waterval).
Het idee is om 2 bodemdrains en 1 skimmer via 110 buizen naar een voorfilter te brengen.
Daarna via de 12000L pomp naar een superbead small (voor vijver 25000L en max debiet 12000L) en zo naar de plantenfilter met overloop naar de vijver. De beadfilter met pomp kan in een bestaand hok naast de vijver zonder aanpassingen te moeten doen. De voorfilter komt op de plaats van onze vroegere drukfilter.

Als voorfilter dacht ik aan een sieve met 3 ingangen. Maar gaat die 12000L pomp voldoende zijn om de skimmer te laten werken?
Ik zet ook niet graag een 2e pomp enkel voor de skimmer om het energieverbruik te beperken.

Mvg,

Bert.

Erwin99

Re: Welke voorfilter?

Bericht door Erwin99 » 16 okt 2019, 17:43

Goedemiddag

Dit gaat niet werken ben ik bang, een bodemdrain kan tien kuub aanleveren per uur, u hebt er twee dus die kunnen 20 kuub aanleveren en uw pomp is maar 12 kuub. Is het bead filter al in uw bezit ?
Deze heeft volgens mij ook nog aardig wat weerstand, maar ik ben niet heel erg bekend met deze filters.
Zelfs met 1 drain gaat de skimmer met deze pomp niet werken. Ik draai hier met 1 15 kuub pomp met 1 drain en 1 skimmer en heb bijna geen opvoerhoogte dan gaat het wel werken.

Guyke

Bericht door Guyke » 16 okt 2019, 17:51

Hallo,

Ik vrees een beetje voor de gedachtegang over het geheel.
Je spreekt over een 12 m³ pomp maar dat is gerekend zonder verlies door buizen, bochten, filters enz.
En dan zeker hoeveel ga je daar van over houden als je met een drukfilter gaat werken?
Met 2 drains en een skimmer ga je met die 12 m³ pomp het volgens mij niet redden en al zeker niet als je een drijfskimmer wenst te gebruiken.De aanvoer van 3 x 110
naar het voorfilter is wel ok maar de zaak gaat over hoeveel de pomp daarvan gaat kunnen verplaatsen.

Ik volg erwin99

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

BBEL

Bericht door BBEL » 16 okt 2019, 18:17

Hallo,

Ik dacht ook dat dit te weinig zou zijn.
Maar plaats ik dan best 1 zwaardere pomp of een extra pomp?
Bijvoorbeeld beadfilter naar vijver onder waterniveau en skimmer naar plantenfilter?
Dan heb ik nog een extra voorfilter nodig voor de skimmer?
Het beadfilter heb ik nog niet gekocht, enkel de pomp en het plantenfilter heb ik al.

Maar bij de superbead zegt men dat deze weinig weerstand geeft en een grote flow. Er bestaat zelfs een superset
kant en klaar met een sieve met 3 ingangen, uv-lamp, en spoelpomp.
Er staat wel een zwaardere pomp tussen.
Maar als die superset small max 12000L kan verzetten wat sluit je dan aan op die 3 ingangen van de sieve?

Ik wil ook het energieverbruik zo laag mogelijk houden. Wat zijn dan de mogelijkheden met een externe plantenfilter?

Mvg,

Bert.

Guyke

Bericht door Guyke » 16 okt 2019, 23:04

Hallo,

Tussen wat men aangeeft wat een filter aankan en wat er in realiteit kan ligt dikwijls ver uit elkaar.
Een beadfilter ( nieuw of oud model ) heeft altijd druk nodig om te werken.
De pomp op zich ( 12 m³ met 90 watt ) is voor mij eerder een gravitaire pomp en geen drukpomp.
Ook begrijp ik niet goed waarom je extreem fijn gefilterd water over een plantfilter wil laten gaan.

Als je energiezuinig wil werken kijk eens naar de piste van airlift.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 17 okt 2019, 08:21

Ik lees regelmatig dat een beadfilter veel weerstand heeft. Daardoor heb je een echt zware pomp nodig.

Als voorfilter is een sieve een stuk schoner om te reinigen dan borstels.

BBEL

Bericht door BBEL » 17 okt 2019, 18:02

Hallo,

Daarom ben ik aan het kijken naar de superbead.
Deze zou weinig weerstand hebben en met energiezuinige pompen werken.
Maar het is gewoon aftasten he.
Ga zeker ook de airlift bekijken.
Naast energiezuinig heb ik ook een vraag over de waterverversing.
Kan dit verminderd worden door het gebruik van een plantenfilter?

Mvg,

Bert.

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 21 okt 2019, 19:22

Als voorfilter zeker geen borstels meer, best een sieve of trommelfilter.

Kan je je skimmer niet een aparte filterlijn geven ? In mijn voorbeeld gaan de bodemdrains naar een sieve, beadfilter en 80cm onder waterniveau terug de vijver in. Mijn skimmer gaat naar een andere sieve, die dan naar een plantenfilter gaat (volgend jaar enkel nog drijfplanten en bak vol matten) en dan via waterval terug naar de vijver gaat.

In de winter gaat mijn waterval uit, de filterlijn met de beadfilter blijft draaien.

madinees

Bericht door madinees » 21 okt 2019, 19:56

Ik denk ook dat je met een pomp van 12 m³/90 watt in combinatie met een beadfilter veel te laag zit op je 21m3 vijver.
Probeer de flow eens te meten? Ik schat dat je hoogstens de helft overhoudt.

Zelf filter ik gravity met 2x een blue eco op een evengrote vijver. Met totaal 90 watt pomp ik 25m3 per uur rond.
De tweede pomp verdien ik terug door het stroomverbruik. Als ik 1x de blue eco zou gebruiken om 25m3 rond te pompen kost me dat 250 watt.
Daarom goed kijken naar pompen, goedkoop is vaak duurkoop! Zeker in combinatie met een beadfilter.

Heb je foto's van je installatie?

BBEL

Bericht door BBEL » 22 okt 2019, 12:36

Er zijn nog geen foto's.
We zitten nog volop in de planningsfase :wink: .

BBEL

Bericht door BBEL » 22 okt 2019, 12:44

Een andere piste is om de 2 bodemdrains op een filter te plaatsen op basis van airlift (zoals de Spierings Combi Bed) en de skimmer
via mijn bestaande pomp naar het plantenfilter te sturen. De pomp is regelbaar dus op 6000L zou ze maar 50W verbruiken.
Kan misschien nog minder door een zwaardere pomp te nemen, maar deze is nog praktisch nieuw.

Bert.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”