Grote of lichte pomp?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Ghost

Re: Grote of lichte pomp?

Bericht door Ghost » 15 okt 2019, 09:41

Het kan alleszins geen kwaad om een extra pomp in te schakelen.
Zelf zit ik met 2x 440l vaten. 1e met borstels, 2e BWB, en dan via een kleine unit van 80l waar ik een kleine trickle van heb gemaakt terug in de vijver. Een sieve voor de lijn om het zweefvuil eruit te vangen.

Een beetje een gelijkaardige opstelling.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 15 okt 2019, 15:39

Ghost schreef:
15 okt 2019, 09:41
Het kan alleszins geen kwaad om een extra pomp in te schakelen.
Zelf zit ik met 2x 440l vaten. 1e met borstels, 2e BWB, en dan via een kleine unit van 80l waar ik een kleine trickle van heb gemaakt terug in de vijver. Een sieve voor de lijn om het zweefvuil eruit te vangen.

Een beetje een gelijkaardige opstelling.
Inderdaad, het gaat een beetje dezelfde kant uit.
Ik denk ook, dat ik het niet allemaal zo moeilijk moet maken.
Zaterdag naar een lezing over koi vijvers. Eens kijken wat men daar zegt.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 18 okt 2019, 19:53

Gisteren kwam een vrij nieuw boek binnen, Koi van o.a. Brewster. Hij spreekt over elke 2 uur rondpompen. Rekening houdend met wat verlies in de leidingen kom ik op een 16.000 liter pomp uit. Dat lijkt me een mooi uitgangspunt. Het is hier ook al eens ter sprake gekomen.
Het boek is in het engels en kost wel even wat tijd. Als er iets opmerkelijks over dit onderwerp in staat, laat ik het weten.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 19 okt 2019, 15:54

Vandaag een lezing bijgewoond van Dirk Zwagerman.
Alle uitleg kon hij van argumenten voorzien. Dat was precies waar ik naar op zoek was.
Hij adviseerde al mijn doorvoeren op 110 te zetten. Vooral ook die voor en na de pomp.
Er moet zoveel mogelijk water verplaatst worden.

madinees

Bericht door madinees » 20 okt 2019, 11:35

Dat heb je goed gedaan! Dirk kan het goed uitleggen.

Vaak lees je "iedereen doet het op zijn eigen manier" echter de wetten van de natuurkunde, chemie en biologie gelden voor iedereen!
Natuurlijk zijn er dan nog veel wegen naar Rome. Echter de opmerking 'het gaat al jaren goed' is mijn inziens vaak hetzelfde als 'ik heb een tijdbom die nog niet ontploft is".

Mijn persoonlijke conclusie:
- Organisch vuil, zo snel mogelijk uit de vijver (dus hoe meer flow hoe beter), ik heb 30m3 uur op een vijver van 21m3. In de winter ga ik terug naar 1 keer per uur.
- Contacttijd bacteriën is onzin, zijn diverse wetenschappelijke artikelen over.
- Zoveel mogelijk zuurstof in het water (water met minder vervuiling kan meer zuurstof bevatten), daarom altijd ORP of TDS meten.
- Waterwaarden stabiel houden (ook PH over de dag heeft invloed).

Succes met de aanpassingen, ga je geen spijt van krijgen!

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 20 okt 2019, 16:34

Fijne reactie madinees, waarvoor dank.
En ja, ik was nog steeds niet overtuigd van een nieuwe aanpak. Dirk heeft echter alles zo goed uitgelegd, dat ik definitief het filter aan ga passen.
Zijn argumenten steeds hebben de doorslag gegeven.

Naar mijn mening is het ook gewoon natuurkunde, biologie en scheikunde. Die gaan niet plotseling veranderen.
Het verhaal gaat, binnen een dag, al weer verder. Dirk heeft mij bij hem thuis uitgenodigd, om alles in het echie eens te komen bekijken.
Geweldig dat hij dat doet! Daarna komt hij een keer bij mij kijken.
Stas van JapanKoi zit bijna bij mij om de hoek en gaat helpen om de aanpassingen te maken. Hij wil een proefopstelling maken om te kijken hoeveel pompcapaciteit
mijn filter maximaal aan kan. En ook de leidingen voor en na de pomp worden 110.

Na een paar maanden van vertwijfeling zie ik het weer helemaal zitten en heb ik er meer plezier in gekregen dan ooit.
Stas heeft gevraagd of ik een keer mee wil naar Japan. Misschien gaat dat volgend jaar al gebeuren.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 03 nov 2019, 18:04

Vandaag samen met vriend Stas, van Japan Koi, een bezoek gebracht aan Dirk Zwagerman.
Onder het genot van een kopje, kregen wij de eerste theoretische uitleg.
Al snel werd deze toegespitst op mijn vijver. Dirk gaf diverse adviezen voor verbetering.
Zijn adviezen zijn allemaal haalbaar. Dirk verstaat de kunst om alles met argumenten te onderbouwen.
Hij weet veel van natuur- en scheikunde en biologie. Ik maak dankbaar gebruik van zijn kennis.
Binnenkort gaan Stas en ik aan de gang met de eerste veranderingen.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”