Grote of lichte pomp?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
willydewoofer

Grote of lichte pomp?

Bericht door willydewoofer » 07 okt 2019, 10:00

Beste mensen,
Mijn koi vijver draait nu zo'n 3 jaar, met weinig problemen.
De inhoud is 25.000 liter, de pomp is 3500 liter.
Nu hoor en lees ik overal dat deze pomp veel te licht is.
Waarom zou de pomp nu ineens door een zwaardere moeten worden vervangen?
Tot op heden, heeft niemand mij dat aan het verstand kunnen brengen.
Wat is de onderbouwing dan? Ik kan wel roepen, dat de vijverinhoud 2x per uur moet worden rondgepompt!
Waar is dit advies op gebaseerd? Het maakt mij danig in de war.
Op voorhand bedankt voor uw hulp.

FredLekx
Contacteer:

Re: Grote of lichte pomp?

Bericht door FredLekx » 07 okt 2019, 11:56

De meningen verschillen hierover. Bij 2x per uur de vijverinhoud door het filter, daar voelen zich de meesten het prettigst bij c.q. vinden ze het beste resultaat hebben. Werkt het bij jou al 3 jaar prima, dan kan je het gewoon zo laten. Stress hierover krijgen is het laatste wat je zou moeten krijgen... :D

nick22

Bericht door nick22 » 07 okt 2019, 16:00

als alles werkt zoals het hoort dan mooi laten staan
mocht je pomp ooit stuk gaan dan zou ik een zwaardere regelbare pomp kopen, dan kun je zelf regelen wat je wil en lekker zuinig als die weinig toeren draait
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 700L BWB/200Lhelix.flowfriend.standard.12 koi

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 08 okt 2019, 00:11

Sommigen spreken zelfs van een tijdbom in de tuin.

jocca

Bericht door jocca » 08 okt 2019, 06:22

alles hangt ook wat af van hoe je gaat filteren en hoeveel koi je in de vijver hebt.
alles moet wat in proportie zijn.
3,5 kuubs pompje op een 25 kuubs vijver is in sé ook wel zeer weinig, maar als je bv maar 5 koi hebt zitten en je hebt een grote plantenfilter dan kan wel es net lukken.
heb je 20 koi zitten dan heb je een veel grotere kans op problemen omdat de vervuiling niet vlug verwerkt kan worden.

Het is ook niet omdat het 3 jaar goed gewerkt heeft dat het daarom nog jarenlang goed zal gaan,
de eerste jaren heb je over het algemeen wat kleinere vissen zitten, is ook alles nog nieuw (bij een plantenfilter bv) en zal alles wel goed blijven draaien.
Eens de koi groter worden gaan ze ook spectaculair veel meer gaan vervuilen (ze eten gewoon enorm veel meer).

A&E

Bericht door A&E » 08 okt 2019, 08:32

Om te kunnen bepalen of de pomp te licht is zul je eerst meer informatie moeten verschaffen.

Hoe ziet je filterlijn eruit?

Wat is de bezetting, hoeveel koi en hoe groot?

Als we dat soort zaken weten is het ook makkelijker aan te geven of de pomp wel of niet geschikt is.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 08 okt 2019, 08:49

Aanvullende informatie;
Bezetting 13 koi van gemiddeld 50cm.
Filtering 3 Sansai bakken van 440 liter.
Twee beluchte bodemdrains van 110 gaan rechtstreeks bak 1 in. Deze wordt als Vortex/spoelbak gebruikt.
Bak 2 bevat een bb met 8000 luchtpomp.
Bak 3 bevat japanse matten.

Waarschijnlijk is de contactijd 20 seconden. Bij een grotere pomp wordt die toch korter?
Op een dag uitgerekend zal er toch geen verschil zijn? Maak ik een denkfout?

De persoon waar ik dit systeem van heb, had in een vijver 10-15 vissen en in de andere tientallen. Dat ging prima,
vandaar mijn verbazing.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 08 okt 2019, 13:06

Na het lezen van twee uitgebreide artikelen in het engels, blijkt dat het uiterst moeilijk te berekenen is.
De visbezetting en het voergedrag zijn zeer bepalend.
Men adviseert het water 1 tot 3 keer per 24 uur rond te pompen. In mijn geval betekent dat een 8.000-24.000 liter pomp. Als dat waar is, zit ik met mijn 3.500 liter pomp veel te laag.

Zou het kunnen dat het bij mij goed gaat, omdat ik weinig vissen heb, weinig voer (150 gram per dag),
en dagelijks veel spoel?

jocca

Bericht door jocca » 08 okt 2019, 16:20

normaal adviseren ze om de 2 uur bij een koivijver zonder natuurlijke filtering ;-)

Ga je uit van om de 2 uur alle water door de filter te halen dan heb jij met uw 25 kuubs vijver dus een pomp van doen die rond de 16 kuub kan steken per uur.
Als je wat verliezen gaat inrekenen zal je er niet echt ver van zitten.

13 koi komt in dit geval overeen met 1 koi per 2 kuub wat in mijn ogen een vrij goede verhouding is,
maar ik zou voor de filter die je gebruikt wel even kijken om een iets zwaardere pomp op te kop te tikken.
Het zal er zeker niet op verslechteren.

wat is veel spoelen?
Dit zal uiteraard meetellen dat het tot nu toe prima is gegaan.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 08 okt 2019, 18:51

Met veel spoelen bedoel ik circa 1.500 liter per dag. De bodemdrains en de bodem van de vijver zijn dan weer schoon.
Als test ben ik met een zeer zachte rage bol aan een lange steel over de bodem van de vijver gegaan, telkens richting de bodemdrains. Het resultaat is, dat er nauwelijks vuil op de bodem lag. Ik kan dat zien in de eerste bak, wanneer ik de bodemdrains open zet.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 08 okt 2019, 19:06

Vanmiddag nog weer verder gelezen op internet. Ik tik nu in: Retention Time Koi.
En ja hoor, het eerste advies van 3x per uur de inhoud van de vijver door het filter pompen, is binnen.
Dat zou betekenen, dat ik van mijn 3500 liter pompje naar een 75.000 liter pomp moet gaan!? Een golfslagbad voor de vissen.
Hier vlakbij woont iemand met een vijver van 200.000 liter. Ik zal daar eens gaan vragen wat voor een pomp hij heeft. 600.000 liter?

Iemand die zeer veel ervaring heeft is bij mij thuis geweest en heeft de situatie bekeken. Hij schat in, dat een 16.000 liter pomp het meest geschikt zou zijn.
Misschien moet ik dat maar gaan doen.
Het moet overigens ook nog door de leidingen kunnen,

jocca

Bericht door jocca » 08 okt 2019, 19:45

zoals ik dus ook vermeldde ...
3 per uur de inhoude van de vijver over de filter trekken is larie en apekool
hou het gewoon op om de 2 à 3 uur en dan zit je prima wat filtering betreft.
Dus ook mijn advies is een pomp van om en bij de 17 kuub te gebruiken, incl verliezen ga je dan op 12à14 kuub uitkomen (geschat)
een prima pompje is een dm vario 20.000 te nemen, deze kan je nog wat lager in toeren zetten zodat je de pomp niet maximaal gaat belasten wat het verbruik ten goede komt.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 08 okt 2019, 23:13

Goed advies Jocca.

De man die mij, sinds kort helpt, denkt aan twee pompen van 8000 liter.
Hij zegt dat ik nu nergens bang voor hoef te zijn en dat we dit in het voorjaar aan gaan leggen.

jocca

Bericht door jocca » 09 okt 2019, 06:09

? dit snap ik niet, waarom 2 pompen als ik vragen mag?
Gaan volgens mij ook meer verbruiken samen (zeker omdat die vol gaan draaien),
hier hebben wij zo een vario staan en het verbruik 100% tov bv 80% draaien is een wereld van verschil (niet zomaar 20% verbruik minder maar eerder 30%).
Extra voordeel je kan er verschillende grote diameters van leidingen op aansluiten (verloopstukken genoeg - van die rubberen moffen kan je er op zetten).

ik zou idd nu ook niet meer gaan morrelen aan de vijver, alles gaat binnenkort in winterslaap gaan (vissen, bacteriën, filter, etc), ook het voeren gaat stoppen waardoor de vervuiling een stuk minder zal zijn.
Volgend jaar als het water wat warmer begint te worden (tussen de 10 en 15°) dan zou ik er pas aan beginnen te werken.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 09 okt 2019, 10:46

Twee pompen voor als er een defect raakt.
En een pomp wil hij omleiden. Ik vraag zaterdag nog wel even hoe het precies zit.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”