Graag jullie mening...

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Jeffrey_82

Re: Graag jullie mening...

Bericht door Jeffrey_82 » 20 jun 2019, 18:48

Hey Daver,

Ik zou voor de skimmer een kleinere diameter buis gebruiken, zou het dan lukken?
Ik ga ervan uit dat als ik een sieve koop met 3 ingangen deze ook de flow kan verplaatsen.
Inhoud vijver moet alle 2 uur door de filter toch?

Het zou de bedoeling zijn om vanaf de sieve dan met 2 pompen te vertrekken

Biobox heb ik gevonden via Google, zijn 3 bakken die op elkaar aangesloten zijn.
De eerste bak dient om het vuil te laten bezinken (soort van voorfilter dus), de tweede bak is gevuld met Japanse matten en sponzen, en de derde bak met sponzen en bioballen.
Ik denk dat je in de 3 bakken steekt wat je wil, en dan de sieve gewoon gebruikt als voorfilter. Het ziet eruit als een meerkamerfilter zonder vortex maar wel met deksels erop, zodat het geheel afgesloten is.
Wat een uitleg hé 😂😂😂

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 20 jun 2019, 20:34

Kan ik de biotec 10 ombouwen naar bwb of is die daarvoor te klein? Ik ben wel handig, kan dit deel mss zelf bouwen... en waar bevind het bwb zich dan in de filterlijn?

Ik zou heel het filtergebeuren graag zo goed mogelijk hebben, valt het op???

Daver

Bericht door Daver » 20 jun 2019, 21:48

Jeffrey_82 schreef:
20 jun 2019, 18:48
Hey Daver,

Ik zou voor de skimmer een kleinere diameter buis gebruiken, zou het dan lukken?
Ik ga ervan uit dat als ik een sieve koop met 3 ingangen deze ook de flow kan verplaatsen.
Inhoud vijver moet alle 2 uur door de filter toch?

Het zou de bedoeling zijn om vanaf de sieve dan met 2 pompen te vertrekken

Biobox heb ik gevonden via Google, zijn 3 bakken die op elkaar aangesloten zijn.
De eerste bak dient om het vuil te laten bezinken (soort van voorfilter dus), de tweede bak is gevuld met Japanse matten en sponzen, en de derde bak met sponzen en bioballen.
Ik denk dat je in de 3 bakken steekt wat je wil, en dan de sieve gewoon gebruikt als voorfilter. Het ziet eruit als een meerkamerfilter zonder vortex maar wel met deksels erop, zodat het geheel afgesloten is.
Wat een uitleg hé 😂😂😂
Hey Jeffrey,

Je moet juist zo groot mogelijke leidingen gebruiken. Anders is er nog minder flow door de skimmer leiding. Je kan proberen met twee pompen te werken, al ken ik alleen de sieve met een pomp aansluiting. Kan je niet een MIDI sieve op marktplaats vinden en daar je skimmer op laten uitkomen? Je zou in plaats van een ultra ook twee midi sieve kunnen nemen.

Vroeger was 1x in de 2 uur voldoende maar met jou bezetting zou ik 1x per uur doen.

Ga je water continu verversen met overloop?
Als je een riool aansluiting hebt in de buurt doe dan een overloop, Dit is een pijpje op water niveau waar water overheen 'overloopt. Als je dus continu blijft verversen is je water veel beter. Dit heeft bij mij enorm veel geholpen. Succes!

Daver

Bericht door Daver » 21 jun 2019, 12:01

Ik zie dat de biobox een maximale inlaat heeft van 38mm. Hier ga je heel veel verlies mee hebben qua flow. Geloof me. Investeer in 4 kamer filter anders ga je als je verder gaat dat alsnog moeten kopen. Liever in een keer goed, neem het aub aan.

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 21 jun 2019, 17:14

Het continu water verversen wil ik wel meenemen, die extra waterleiding zal het nu ook niet maken... waar maak ik de overloop dan best? Ook in de sieve? Ik dacht de biobox om te bouwen naar 50 ingang of nog meer zelfs...

Daver

Bericht door Daver » 22 jun 2019, 15:46

Ik zelf heb ik de vijver de overloop, zou in de sieve kunnen maar beste is in de vijver.

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 08 jul 2019, 18:53

De biotec staat bij deze te koop... maar hoe moet het nu verder? 2 x bodemdrain 110 naar gravity sieve - pomp dm vario 30000 - uvc 110 watt - meerkamerfilter - vijver? Moet de uitstroom van de meerkamerfilter dan boven waterniveau? Wat met de skimmer? Kan ik die aansluiten tussen pomp en uvc? Meerkamerfilter, hoeveel kamers en hoe te vullen? Heb ik nog een vortex nodig als ik met een Sieve werk of kan die ook op een andere manier gebruikt worden?

Bedankt voor alle info
Grtn

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 10 jul 2019, 10:40

Filtreco bwb small, pompgevoed, is dit een oplossing? Het ziet er compact en degelijk uit, alleen weet ik niet goed hoe je dan van bodemdrain naar pompgevoed overgaat. De sieve bij dit systeem staat op de filter... De definitieve tekening van de vijver is klaar, ik kom uit op 18 kuub. Iemand een idee?

Geert

Bericht door Geert » 10 jul 2019, 18:17

Hoi Jeffrey,

Hoe groot is je filterruimte?
Contacteer Geert van dsg filters ( banner staat bij de sponsors), hij maakt alles op maat zodanig dat je maximale filtercapaciteit hebt op je beschikbare oppervlakte.
Prijs technisch goedkoper en meer filtercapaciteit :wink:

Succes!
Koivijver 30 m³ met 3 beluchte bodemdrains, combi doit 50 + pomp BE 500 met 4flowkop en variopomp 30m3, trickle + variopomp 10m³,

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 19 jul 2019, 07:38

Ik heb al veel goede info voorbij zien komen.
Maar één heel belangrijk ding nog niet.
Hoeveel flow wil je door je filter laten gaan ?? Hierop moet je dan je filter aanpassen.
Leidingen heb ik gezien en deze. Zo groot mogelijk ( liefst alles in 110 mm )

Een ultrasieve = prima, maar om hier twee bodemdrains en een skimmer op te laten komen ???.
Ik zou liever opteren om een aparte filterlijn voor de skimmer te nemen.

Welke pomp, kan ik niet zeggen ik ben meer een airliftvoorstander.

Zoals in het begin werd gezegd door Marc, ga eens naar een koishow, of beter nog loop eens mee met een vijvertour.
Hier kan je live zien en ervaren hoe anderen het doen.
Heel veel beter dan lappen tekst door te nemen :good:

Succes met je beslissingen
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 27 jul 2019, 17:57

Ik ben ondertussen al wat verder in dit project en ik heb enkele vijverzaken bezocht, dus we zijn al iets wijzer geworden...

De vijver zal een L vorm worden van 18 kuub, 75 boven de grond en 75 in de grond.
De filterruimte is 3 op 1, groter lukt niet.
Filterlijn = 2 bodemdrains belucht op 110 naar de gravity zeef, bwb, sb, matten + dompel uvc, pomp vario 30 000, retour vijver.
De skimmer is een afzonderlijke lijn, ik zou die voorlopig rechtstreeks naar het plantenfilter pompen met een pomp van 10 000 l/u. Airlift zou ik niet doen...

Afvoer vuilwater via put met dompelpomp, ik heb geen riool aansluiting in m’n tuin.
Continu waterverversen is voorzien, er zit een overloop in de vijver.

Bezetting zou 8 koi zijn + mss nog wat kleinere vissen (hier ben ik echt nog niet uit).

Ik denk/hoop dat ik met deze opstelling wel goed zit, maar sta nog steeds open voor suggestie’s en zal wel nog iets over het hoofd gezien hebben ;-)

Bedankt voor jullie tijd en reacties!

Daver

Bericht door Daver » 28 jul 2019, 00:12

Ziet er goed uit.

Ik zou als ik jou was de dompel UV in de ontvangstkamer van de zeef leggen, zo pakt ie het meeste vuil. Wel even deksel erop maken want kijk nooit in de UV. Je kan beter een SB voor een BWB doen had ik begrepen. Ga je je skimmer op een zeef laten uitkomen? Anders pomp je al het blad en troep in je plantenfilter of ga je er een mandje in hangen? Succes en begin met een paar koi niet gelijk volgas.

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 28 jul 2019, 13:09

Uvc in de zeef, lijkt me idd beter :-)
Is het SB eigenlijk nog nodig met deze set-up?
De skimmer zou ik voorlopig rechtstreeks verpompen naar het plantenfilter, er is momenteel geen budget meer voor een extra zeef, later mss wel. Wat bedoel je met mandje? Is dat in de skimmer dan? Lijkt me ook wel een goede oplossing...

Guyke

Bericht door Guyke » 28 jul 2019, 13:24

Hallo,

Overweeg toch maar een soort filtering op die skimmerlijn.
Het is onvoorstelbaar hoeveel vuil dat een skimmer weghaalt uit de vijver. Dit gewoon in het pf blazen is vragen om veel werk om dat pf om de haverklap te gaan reinigen.

In een skimmer zit een mandje om zogezegd blad op te vangen. Je zal zeer snel dat mandje er uit zwieren of je moet volhouden en al naargelang de wind, bladval, en wat er allemaal in de vijver
terecht komt 2 tot meerdere malen per dag dat mandje te gaan ledigen en uitspoelen.
Je kan het er misschien even in plaatsen tijdens de voederbeurt.....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Daver

Bericht door Daver » 28 jul 2019, 15:37

Jeffrey_82 schreef:
28 jul 2019, 13:09
Uvc in de zeef, lijkt me idd beter :-)
Is het SB eigenlijk nog nodig met deze set-up?
De skimmer zou ik voorlopig rechtstreeks verpompen naar het plantenfilter, er is momenteel geen budget meer voor een extra zeef, later mss wel. Wat bedoel je met mandje? Is dat in de skimmer dan? Lijkt me ook wel een goede oplossing...
Je moet echt een zeef op de skimmer zetten. Anders is het niet te doen.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”