Graag jullie mening...

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Jeffrey_82

Graag jullie mening...

Bericht door Jeffrey_82 » 16 jun 2019, 20:53

Eerst even voorstellen, ik ben Jeffrey, woon aan de kust in België en na jaren van twijfelen komt er hier ook een vijver, plannen en ideeën genoeg, maar ik gooi het hier graag eens in de groep voordat de spade de grond in gaat 😉 Ik heb jaren aquaria gehad en heb geleerd om eerst eens te luisteren naar mensen met ervaring terzake, en dan pas te handelen...

De vijver die ik in gedachte heb is 3 op 4 en 1,5 diep, waarvan 50cm boven het maaiveld. goed voor 18 kuub dus. Ik voorzie een (beluchte) bodemdrain en een wandskimmer, beide op pvc buis 110 naar een pompput of pompbuis. De bodem van de vijver loopt 5 cm af per meter. Pomp (welke? Hoeveel debiet?) in de pompput (logisch 🙄) naar een oase bitron 110 uvc (welke buis gebruik je hier?), van daaruit naar de biotec 36 en zo terug naar de vijver. Komt dit goed? Kan dit anders/beter?

Ik zou in deze vijver graag 12 á 15 koi houden.

De oase uvc en filter heb ik al in mijn bezit, ik beschik ook nog over een biotec 10 en uvc 36 watt dus een aparte skimmerlijn is ook een optie, maar heb ik dan een tweede pomp nodig of hoe werkt dit?

Of sla ik de bal helemaal verkeerd???

Uitvoering van de vijver is voorzien begin volgend jaar, tegen dan zou ik graag een goed plan op tafel hebben 🤔 dus jullie zullen me hier nog wel tegenkomen.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Marcje
Contacteer:

Re: Graag jullie mening...

Bericht door Marcje » 16 jun 2019, 21:05

Hoi Jeffrey,

Welkom bij de koivrienden, en prima plan om eerst wat info op te doen :good:

12 koi vraagt om een degelijk filter, want deze blijven niet klein en vrees een beetje voor uw filter , maar het kan als ze klein zijn

Eventueel eens meedoen aan een vijvertoer , of een bezoekje aan een koishow :wink:

Airlift, pompgevoed ook eens overwegen

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 16 jun 2019, 21:54

Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie, ik zie de bomen door het bos niet momenteel...

Ik dacht dat de biotec 36 wel voldoende zou zijn? Als de juiste pomp erop staat natuurlijk...

Airlift begrijp ik helemaal niets van 🤔

Bedoeling zou zijn om het simpel maar goed te houden en gemakkelijk in onderhoud...

Wat zijn de bedenkingen bij de rest van m’n plan? Lukt 12 koi in 18 kuub?

Groeten

Daver

Bericht door Daver » 16 jun 2019, 22:34

In principe lukt 12 koi in 18 kuub. Je moet wel rekening houden dat dit in optimale omstandigheden is. Ik zou liever een goed voorfilter willen zien, een sieve of trommelfilter in combinatie met een bewegend bed en mattenkamer. Je zou een Ultra Sieve 3 (dit is een zeef) kunnen nemen en daar 3 x 110 op aansluiten. 2x bodemdrain 1x skimmer. Zorg dat je een overloop maakt zodat je continu kan verversen. Dit is zeer belangrijk voor je water kwaliteit. Verstandig is dat je met een aantal kleine koi begint en je filter daarmee laat rijpen anders loop je geheid tegen problemen aan.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 16 jun 2019, 22:48

12 koi op 18 m³ is veel, te veel, maar mits een goed voorflter met groot biologisch filter en trickle zou het kunnen , en de waterwissels niet te vergeten :wink:
Tenzij het de bedoeling is dat ze nauwelijks eten krijgen :lol:
Airlift... breng ons volgende week eens een bezoekje op de BKS , daar kunnen we het overduidelijk uitleggen :wink:
Bodem schuin laten aflopen vind ik persoonlijk niet nodig , als er een beetje helling is, dan blijft het vuil ook liggen ....
Met uw beoogde bezetting is 1 drain te weinig denk ik

Groetjes
Marc

Trickle

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 16 jun 2019, 22:49

Oei, lees nu pas de reactie van Dr3ver en :good:

Trickle

Daver

Bericht door Daver » 16 jun 2019, 23:55

Marcje schreef:
16 jun 2019, 22:49
Oei, lees nu pas de reactie van Dr3ver en :good:
;OK; :good:

willem v d

Bericht door willem v d » 17 jun 2019, 10:35

Helaas moet het eens zijn met mijn voorgangers

Die biotec 10 van oase is echt te klein voor de vijver die je in gedachte hebt.
Te klein in de zin dat hij te weinig door stroming zal hebben en voor 18 m3 met 12 vissen echt wel een stevige filter nodig is met veel opperlakte voor je bioloog.

Ik zou zeker een trommel filter van 30m3 per uur overwegen met bewegend bed van 500 liter en een goede trickle filter

jocca

Bericht door jocca » 17 jun 2019, 10:48

willem v d schreef:
17 jun 2019, 10:35

Te klein in de zin dat hij te weinig door stroming zal hebben en voor 18 m3 met 12 vissen echt wel een stevige filter nodig is met veel opperlakte voor je bioloog.

Ik zou zeker een trommel filter van 30m3 per uur overwegen met bewegend bed van 500 liter en een goede trickle filter
waarom een trommel zo zwaar overdimensioneren en een BWB van 500L :shock: , kan je 350 liter kaldness in doen (wat genoeg is voor 1750 gram voer per dag ... ga je nooit hebben met 12 koi).
Los hiervan, die oase filter is zeker niet geschikt, een betere filtering is wel nodig met 12 koi (hier zitten er 14 op 45 kuub en wat die produceren aan afval ... niet normaal soms).

Daver

Bericht door Daver » 17 jun 2019, 12:54

jocca schreef:
17 jun 2019, 10:48
willem v d schreef:
17 jun 2019, 10:35

waarom een trommel zo zwaar overdimensioneren en een BWB van 500L :shock: , kan je 350 liter kaldness in doen (wat genoeg is voor 1750 gram voer per dag ... ga je nooit hebben met 12 koi).
Los hiervan, die oase filter is zeker niet geschikt, een betere filtering is wel nodig met 12 koi (hier zitten er 14 op 45 kuub en wat die produceren aan afval ... niet normaal soms).
Opzicht is een grote trommel wel fijn, spoelt ie minder. En als je de vijver groter maakt (jullie weten het dit doet iedereen) dan schuif je hem zo over. Het BWB zo groot is niet nodig. Vaak lees ik dat je met minder kaldness een groter eps laag krijgt en te veel kaldness dus niet goed is. Trickle is altijd goed denk ik

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 17 jun 2019, 13:12

Wauw wat een hoop info!!!

Dus... De afmetingen van de vijver zijn ok, de aflopende bodem is geen must maar wel 2 beluchte drains + skimmer voorzien op 110. De pompput zal een gravity zeef worden(wat een dure dingen zeg) en dan een pomp (20 000 liter/uur ok?) maar dan... ik zou toch graag starten met de bitron 110 uvc en de biotec 36 screenmatic, omdat ik ze nu eenmaal heb. Een meerkamerfilter + media is ook weer zo’n grote kost. Ik zou alles wel zo installeren dat de biotec later plaats kan maken voor iets anders.

Als 12 koi teveel is hoeveel kan dan wel? Kunnen er nog andere vissen bij buiten koi?
Welke zeef koop ik best? 3 x 110 ingang nodig?
Debiet pomp ok?

Bedankt alvast!

Daver

Bericht door Daver » 17 jun 2019, 14:29

Hey Jeffrey,

Ik heb even snel gekeken op marktpaats maar je hebt voor 300 euro een Ultra sieve 3. Wel even kijken met eentje met 3 aansluitingen. Vervolgens heb je een 4 kamer filter met medium al voor 150 euro. Als je dan de biotec verkoopt zal het echt meevallen!

Ik zou als ik jou was een DM vario 30.000 kopen die kan je dan zachter zetten en zo bespaar je weer op stroom. Succes!

willem v d

Bericht door willem v d » 17 jun 2019, 18:30

400 of 500 liter bwb is zeker in het begin aan de grote kant.
Maar deze hoeft ook niet vol te zitten.
Maar heb je 10 tot 12 grote vissen er in zitten, zou het geen overbodige luxe zijn.

Jeffrey_82

Bericht door Jeffrey_82 » 19 jun 2019, 17:29

Even op zoek geweest, zo’n biobox 90 000, is dat iets? Zou dan sieve - pomp - biobox - uvc worden en de biotec 36 op de skimmerlijn, wel vanuit dezelfde sieve... die biobox valt nieuw mee van prijs. Geen meerkamerfilter tweedehands te vinden in m’n buurt voorlopig maar we hebben nog tijd...

Bedankt voor alle reacties en hulp!
Ik blijf de vorderingen posten 😉

Daver

Bericht door Daver » 20 jun 2019, 18:05

Ik heb ooit een sieve met 2x 110 bodemdrain en 1x 110 skimmer en je moet echt twee pompen hebben om dit goed te laten draaien. Eventueel zou ik de skimmer op een andere sieve zetten anders gaat ie niet goed trekken.

Als je 1 sieve gebruikt zal je de bodemdrains moeten knijpen en dit wil je eigenlijk niet door ophoping van vuil. Een bewegend bed kan je zelf ook maken en hoeft echt niet de wereld te kosten.

Biobox ken ik niet. Wat is de opvulling daar in, matten?

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”