Filter icm lavakoffer HELP

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
Donut

Filter icm lavakoffer HELP

Bericht door Donut » 09 jun 2019, 21:38

Hoi, ik heb net een huis gekocht met een verwaarloosde vijver. De vijver is ca 45-50m3 en bevat slechts 4 koi van ca 30-35cm.
De vijverpomp is aangesloten op een lavakoffer van 0,75 m3.
Nu heb ik veel gelezen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Uitgaande van een oase biotec lees ik verschillende inzichten. Sommige spreken zelfs van een biotec 36 screenmatic (140.000 liter). Ik begrijp dat een koivijver geen gewone vijver is maar 4 vissen op 45m3 is toch niet veel. Welke capaciteit zouden jullie adviseren?
Rekening houdend met of zonder het lavapakket. Ik neem aan dat dit toch wel “iets” zuivert.
Alvast bedankt

Marcje
Contacteer:

Re: Filter icm lavakoffer HELP

Bericht door Marcje » 09 jun 2019, 22:16

Welkom bij de koivrienden

Hoe klein het filter ook is, alles doet inderdaad wel iets, maar is natuurlijk afhankelijk wat u naar de toekomst verwacht
Komen er koi bij , veel bladval in de vijver , schaduw of veel zon ....
U spreekt van een lavafilter, is deze met een open ruimte onderin zodat de lava kan gespoeld worden ?
Zijn er bodemdrains aanwezig of is het via een pomp die op de bodem ligt ?
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Donut

Bericht door Donut » 09 jun 2019, 23:35

Marcje schreef:
09 jun 2019, 22:16
Welkom bij de koivrienden

Hoe klein het filter ook is, alles doet inderdaad wel iets, maar is natuurlijk afhankelijk wat u naar de toekomst verwacht
Komen er koi bij , veel bladval in de vijver , schaduw of veel zon ....
U spreekt van een lavafilter, is deze met een open ruimte onderin zodat de lava kan gespoeld worden ?
Zijn er bodemdrains aanwezig of is het via een pomp die op de bodem ligt ?
Hoi marc,
Er komen geen koi bij, max 5 dus. Er is vrijwel geen bladval in dit gedeelte van de tuin. De koffer wordt via een pomp gevoed van onderen (via pvc 40mm buisjes met aftakkingen). Helaas zat er geen open ruimte onderin maar dat ga ik nu wel proberen te maken (ik heb nu dus bijna 2 uur lava geschept en moet deze nu op de kant spoelen. (Ps. Heb je nog een goed idee om de e ruimte simpel te creëeren.)
De biotec 36 zal wel voldoen icm met een 110w uvc lamp maar dat kost ook wat zag ik (2500).
Kan ik kleiner gaan gezien de hoeveelheid vis?

jocca

Bericht door jocca » 10 jun 2019, 07:29

wat wil je aanvangen met de vijver? Misschien een eerste goede insteek om te kijken wat je kan doen naar filtering toe
en hoeveel plaats heb je om een filter te plaatsen.
Die biotec heb je deze reeds al gekocht? Zijn nl ook geen goedkope toestellen en misschien zijn er betere alternatieven (afhankelijk van de ruimte die je hebt).

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”