koi / natuurlook vijver +/- 40 cuub

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
ruudjuh92

koi / natuurlook vijver +/- 40 cuub

Bericht door ruudjuh92 » 14 mei 2019, 22:05

hoi allemaal.

Weer een tijdje weg geweest van het forum maar nog steeds volop bezig met de koivijver.

mijn ouders hebben een grote tuin en nu hebben we nog steeds de opgroei vijver in onze kas.
Maar kleine koi worden groot en gezien de kois de 65cm voorbij gaan hebben we met bepaalde voorwaarden toestemming gekregen om een grote vijver aan te leggen in de tuin.

Nu heb ik wel een aantal ideeen betreft de vijverbouw uiteraard met dank uit alle tips van jullie uit het verleden.

De filtratie zal geschieden uit een aem 110 cuub combi trommel eventueel met een optie voor een matten bak achter het bwb.
de reden van een 110cuub trommel is het geringe prijs verschil van 200 euro maar als voordeel dat de spoeltijden veel minder zullen worden gezien we toch zo'n 60m3 per uur willen rondpompen.
de pomp zal een flowfriend pro worden met aanvoer van 4x 160mm aanvoer dmv 2x beluchte drain 2x onbelucht en 1x drijf skimmer 110mm.
uiteraard zo min mogelijk weerstand dmv bochten vermijden.
tevens ook 1x aquaforte dm vario 20.000 tbv planten filter.

flush kranen worden voorzien etc.
en eventueel verwarmings spiraal en cv icm de opgroei vijver.

de vijver zal een soort 8 vorm gaan worden waarbij veel op stroming gelet zal worden.
het oogpunt is een natuurlijke look met zwerfkeien.
En waterlijn is 5cm onder maaiveld.

De vijver zal ongeveer 8 x 4m uiterste maten worden.

Nu heb ik het idee om een verhoging te maken van 15 - 20cm als planten gedeelte en dmv kleinere zwerfkeien welke afgesmeerd worden met putsuna een naturlijke overloop naar de vijver te creeeren.
er komt in het planten filter een mogelijkheid onder het rvs rooster om te flushen en de aanvoer zal vanonderen naar boven worden.

nu breek ik er mijn hoofd over hoe we de verhoging kunnen afwerken aan de tuin zijde.
Ik laat graag de rotsen terug komen op een natuurlijke manier maar het moet mooi passen bij de rest van de vijver.
Mijn vader wil liever geen split in de tuin ivm het maaien.

Hebben jullie ideeen wat de mogelijkheden zijn.

En zie ik dingen over het hoofd wellicht in mijn ideeen.
Mochten de cuubs schelen is dat geen ramp.
het volume maakt niet heel veel uit maar we proberen minimaal 40 cuub.

de planning is zomer vakantie volgend jaar te beginnen.
Dus ik heb nog genoeg tijd om erover na te denken.

Dit is het ontwerp.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie ideeen hebben.

Gr ruud en frank
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto

WimB

Re: koi / natuurlook vijver +/- 40 cuub

Bericht door WimB » 14 mei 2019, 23:03

Die 200€ prijsverschil tov wat is dat?
Is de AEM OA 65 dan ook niet voldoende? Daar is er toch al een prijsverschil van meer dan 1000€ of mis ik iets?

ruudjuh92

Re: koi / natuurlook vijver +/- 40 cuub

Bericht door ruudjuh92 » 15 mei 2019, 06:13

Hoi.

De reden van deze keuze is als volgt maar ik zal een voorbeeld geven.

Ik heb bij mijn bedrijf een spuitcabine met een warmtewisselaar voor verwarmen naar 60 graden erin.
Dit werkt op diesel.
mijn warmtewisselaar is een 30.000 cuubp/uur variant maar een 18.000m3 per uur zou volgens leverancier voldoende zijn.
Volgens andere spuiterijen gaan bedrijven failiet op de stookkosten.
En mijn cabine verwarmt alleen een beetje kort bij en verwarmt het met heel weinig moeite ivm de grote.
Ik heb op een half jaar nu 500 liter diesel gebruikt en ik spuit ongeveer 10 uur per week voor eigen gebruik.

Kortom resultaat stookkosten gereduceert dmv overcapaciteit waardoor weinig diesel verbruik.

en dit is ook mijn ervaring met een trommel van mijn oom en tante een profidrum.

deze combi trommel is 60m3 max flow en er gaat 45m3 doorheen.
De trommel spoeld om de 2 - 5min.
En dit wil ik dus echt niet.

Vandaar mijn keuze voor een oversized trommel.

voorheen was de prijs van een oa65 naar mijn weten 4540 euro ongeveer dus wellicht zijn onlangs de prijzen aangepast want het scheeld nu inderdaad 750 euro.

gr Ruud.
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”