potentieel trommelfilter + hoe het efficientst te integreren?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
Stafke

potentieel trommelfilter + hoe het efficientst te integreren?

Bericht door Stafke » 05 mei 2019, 11:49

Hallo,

ik ben pas nieuw hier op de site dus even een korte intro;
Ruim 2 jaar geleden kocht ik een huis waar een 33m3 koivijver bijzat, en sindsdien geraak ik ook met het koivirus besmet.
Mijn filterlijn is als volgt; bodemdrain & skimmer komen in een gravity supersieve 300mu, daarna 2 pompen, daarna UV 55w, daarna bovengrondse 4-kamerfilter (borstel, jap mat, bio mousse blokken, fijne matten) en tot slot een waterval. Planten hangen/staan rondom heel de vijver.
Wel heb ik hier veel bomen, struiken, planten, haag en vaak harde wind; dwz veel blad en rommel in de vijver.

Ammoniak & nitriet bijna altijd prima, momenteel een beetje nitraat (20) en geen meetbaar fosfaat, mede doordat ik in het late najaar v 2018 ruim 50% water ververst heb.
Desondanks heb ik toch beetje draadalg. De supersieve vangt alle bladeren en klodders draadalg prima op (+- een bordje per dag), maar er gaan veel te veel hele kleine draadjes vd draadalg door. Deze blijven niet in de borstels en zorgen voor 'dikke groene soep' in laatste 3 kamers (lees; de laatse maanden al elk wknd met de karcher aan de gang om te voorkomen dat bio mousse toeslibt :? ). Kinshi eco power of andere waterverharders zijn helemaal erg, want dan verandert alle draadalg in korte tijd in deze zeer kleine draadjes.

Nu overweeg ik een trommelfilter te installeren, want de blad+ algvervuiling is iets wat zal blijven bestaan. De 4-kamer zou blijven, want zonder de groene soep werkt hij ook goed. Nu hoop ik dat hier enkele ervaringsdeskundigen mij kunnen helpen met mijn vragen;
- kan een trommelfilter (60+70mu) er deze kleine algdraadje uitfilteren?
- hoe gaat een trommel filter om met soms grote hoeveelheden esdoorn blad, en soms een takje? Ergens zegt mijn gevoel dat ik de supersieve in ere moet houden.
- ik heb van iemand gehoord dat trommelfilters eigenlijk alleen maar feilloos werken in gravity, omdat bij pompgevoed de dichtingen vd trommel te vaak vuil doorlaten... klopt dit?
- ik weet ergens een interessante trommelfilter staan, maar die werkt in gravity en is nagenoeg niet om te bouwen. Dwz dat de supersieve weg moet MAAR in het boekje vd gravity trommel lees ik ook dat de variatie vh waterpijl in de trommel max 20mm mag zijn. In de zomer kom ik al aan 20 mm verdamping in minder dan 1 week. Klopt het dat je vijverniveau bij gravity maar zo weinig mag varieren of zijn er hier trucen voor (een verticaal verstelbare tafel of zo)? Mss toch maar beter pompgevoed werken?
- is dit verschil van 20 mm ook aan de orde als ik naar air lift zou gaan en mijn 4-kamer ingraaf? Ik las hier een onderwerp dat de mech filtratie veel m3/uur vraagt, maar dat de bio-lijn eigenlijk beter werkt met minder. Is het mss beter om ze te splitsen, bvb; airlift met veel m3 over trommel, en een 2de systeem naar de 4-kamer?

Sorry voor dit lang bericht en deze vele vragen, maar zoals je ziet heeft deze beginneling gebrek ah advies van ervaringsdeskundigen :wink:

groeten en dank,
Stafke
Laatst gewijzigd door Stafke op 05 mei 2019, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Peterj

Re: potentieel trommelfilter + hoe het efficientst te integreren?

Bericht door Peterj » 05 mei 2019, 12:34

Ik ben benieuwd wat de experten hier geen aanbevelen over een eventuele voorfilter bij een trommelfilter om bladeren en misschien ook een deel van de algen op te vangen. Ik worstel ook met die vraag.

Gravity heeft waarschijnlijk voorkeur, als het praktisch kan. Water verplaatsen in de hoogte brengt op zich namelijk geen meerwaarde. Bij bv een trickle well natuurlijk, maar daar hoor ik jou niet over spreken.

Verder pik ik er nog 1 dingetje uit: water verversing. Is zeker nodig, je voorziet dit best voor de toekomst. Maar om evenwichten maximaal te laten stabiliseren en groeien zijn grote verstoringen te vermijden, enkel als er geen alternatief is. Hoe meer continu, hoe beter. Wat was de motivatie voor de 50% verversing? Als dat eind vorig jaar gebeurd is, kan het zijn dat dit nu, naast de normale voorjaar algen piek, nog effect heeft op de vele algen?
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 05 mei 2019, 14:33

Hallo Stafke,

Allereerst: Welkom bij Koivrienden!

Wanneer je, zoals je zegt, een enorme hoeveelheid bladafval hebt, kan een grove voorfiltering geen kwaad. Het zal schelen in het aantal spoelbeurten.
Die 2 cm. maximale niveauverschil zou ik wel aanhouden. Je kan dit reguleren met een automatisch bijvulsysteem. Hierover valt het nodige op dit forum terug te vinden.
Plaats eens wat foto's van jouw situatie.

Stafke

Bericht door Stafke » 05 mei 2019, 16:23

Peterj schreef:
05 mei 2019, 12:34
Wat was de motivatie voor de 50% verversing? Als dat eind vorig jaar gebeurd is, kan het zijn dat dit nu, naast de normale voorjaar algen piek, nog effect heeft op de vele algen?
2 redenen;
- Ik had vorig voorjaar costia en na een half jaar was mijn water nog altijd geel-achtig vd omnipur, daar wou ik toen vanaf, maar ik heb het nu nog steeds.
- Ik wou het nitraat gehalte ferm reduceren om algengroei in het voorjaar te voorkomen.
Na meting bleken PH, kh en gh uit vijver en kraan niet erg veel te verschillen, dus ik was/ben er nogal gerust in.
grtn
Laatst gewijzigd door Stafke op 05 mei 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Stafke

Bericht door Stafke » 05 mei 2019, 16:38

FredLekx schreef:
05 mei 2019, 14:33
Die 2 cm. maximale niveauverschil zou ik wel aanhouden. Je kan dit reguleren met een automatisch bijvulsysteem. Hierover valt het nodige op dit forum terug te vinden.
Plaats eens wat foto's van jouw situatie.
Is een in hoogte regelbare tafel geen idee? Hier aan de kust is het meestal een kwestie van wachten op een onweersbui.
Ik moet wel even verder zoeken hoe ik die foto's er hier in krijg, want het lukt me niet ... Voor recente foto's moet ik wel wachten tot water niet meer wit is v ontwormingskuur.
grtn

Thedavert

Bericht door Thedavert » 14 mei 2019, 20:32

Hey Stafke,

Ik heb in oktober een trommelfilter laten installeren. Werkt Super, haalt het kleinste afval eruit. Kraakhelder water. Wat een trommel niet goed aankan, echt een drama is blad en takken. Ik woon in een bosrijke omgeving. Ik had al een trommel van AEM staan naar volle tevredenheid maar heb er een aantal maanden geleden een AEM bladvanger voor laten zetten. Dit is in weze een grote zeef die grof vuil afvangt, werkt super.

Je wilt niet dat er grote hoeveelheden blad en tak in je riool gaan, dit is 2 keer verstopt bij mij, daarna heb ik de bladvanger laten plaatsen.

Over het niveau. Ik heb een sproeicomputer staan die 3x per dag een aantal liter in mijn bewegend bed spuit. Precies 15 % per week. Met een literteller eronder kan ik precies zien hoeveel en bij problemen laat ik heb 3x iets meer liters geven.

Hoop dat dit je helpt. Succes!

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 14 mei 2019, 22:01

In hoogte verstelbare tafel, lijkt me lastiger dan een bijvulsysteem.

Stafke

Bericht door Stafke » 23 mei 2019, 20:23

Bedankt Thedavert,

dit is interessante info voor me. Ook blij om een tevreden eigenaar v AEM te horen; de dealers die ik sprak vonden alleen de (hun) duurste de beste.
Kan je toevallig zien of je ook draadjes v draadalg in de trommel ziet? Sommigen betwijfelen of je deze eruit kunt halen..
Wel vind ik nergens iets terug over zo'n bladvanger; is dit een apart kastje ervoor, of iets dat je in de trommelfilter installeert? Heb je mss een typenr of URL aub?
De supersieve werkt hier mega, maar ja, dan kan je een airlift of gravity gevoed vergeten. Een testje met een geimproviseerde crielzeef leerde me al vlug dat ik 'nogal heel veel' draadalg heb voor een criel.

15% betekent hier 5m3 per week, en ik ben nogal fan van vers regenwater. Ik dacht er aan om een aparte mech filterlijn met groot debiet en trommel op airlift te bouwen. Dan zou ik de trommel op een soort tafel zetten die bvb aan staalkabeltjes (met katrol) in de kelder hangt; kan simpel en goedkoop.
Mss dat ik dan met een pomp (vanachter de trommel natuurlijk) een duidelijk kleiner debiet naar de meerkamer en (nog te maken) plantenfilter stuur.

Voor ik een trommel ga kopen zou ik best eerst beslissen of ik gravity ga of niet (dat zijn nl verschillende types by oase). Wel zijn er trommels die achteraf om te zetten zijn heb ik gezien.

grtn

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”