Meerkamerfilter inrichten, vragen over bewegend bed e.d.

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
BvG

Meerkamerfilter inrichten, vragen over bewegend bed e.d.

Bericht door BvG » 02 dec 2018, 23:05

Beste koiliefhebbers,

Al jaren hebben we een kleine waterloop en vijver met 3 kleine koi’s, goudwindes en goudvissen. Tijd voor een wat grotere vijver nu, en ondanks de kou druk aan het graven.

Om een klein idee te geven: een 60cm brede waterloop, ca. 30cm diep en 3 meter lang, voornamelijk voor moeras-planten. Gevolgd door een 80x80 ‘groot’ deel van 80cm diep (voor de waterlelie). Dan een (door gaas afgeschermd) deel van 1,5m diep, 3m lang en gemiddeld 1,25m breed. In totaal ca. 5 m3. Hooguit 4-5 koi, plus een schooltje elritsen.

Pompgevoed. Lange, 3m PVC (diameter 63mm) naar filter in schuurtje, gevolgd door een 110mm leiding terug naar waterloop.

Over het filter heb ik een paar vragen. En ook al heb ik veel gelezen hier, ik kom er nog niet uit en hoop op jullie advies.

Het filter is 2e hands en lijkt op een Osaka Compact 3, voorzien van 3 kamers. Zoals het nu is:
- Aanvoer via een 36W UV-C.
- 1e kamer: hangende borstels, upflow.
- 2e kamer: nog te vullen, en
- 3e kamer: nog te vullen.

Volumes respectievelijk 45, 67 en 56 liter.

Mijn idee is om de borstels in de 1e kamer te laten zitten.
In de 2e kamer een bewegend bed te maken, en Japanse matten in de 3e kamer.

- Hoeveel materiaal zal ik voor de 67 liter bewegend bed moeten kopen?
- Kaldness is daarvoor een goed product, heb ik begrepen?
- In het bewegend bed moet een luchtstroom, heb ik begrepen. Wat is de opbrengst die de luchtpomp moet hebben?
- Klopt het dat een ronde, platte uitstroomsteen het beste is?

Verder zou ik graag een bodemdrain willen gebruiken, maar dan een reversed type. Aangezien ik de bodem (qua uitgraven) nog kan aanpassen, heb ik het idee de bodem iets schuin te laten aflopen naar het midden (waar de bodemdrain kom te staan). Nog op- of aanmerkingen hierover?

Van deze reversed bodemdrain wil ik dan met een 50mm slang naar een iets hoger (30cm) en in de vijver opgestelde pomp (Aquaforte 10.000), welke weer naar de wanddoorvoer gaat en vervolgens naar het filter.
Soms hebben ze het over een beluchting in de bodemdrain. Maar daarbij kan ik me niets voorstellen: je zou een beluchtingspijp tot boven het wateroppervlak moeten maken??

Alvast hartelijk dank voor op- en aanmerkingen.

Vriendelijke groet,

Bert

mart-ang
Contacteer:

Re: Meerkamerfilter inrichten, vragen over bewegend bed e.d.

Bericht door mart-ang » 06 dec 2018, 21:33

Hè Bert ,

Mooie plannen.
Maar enkele punten.
Nu je toch nog aan het bouwen bent, waarom dan geen gewone bodemdrain ?
Deze dan bvb naast de vijver koppelen aan een pomp ( eventueel met een sieve er voor )
Dan kan u de filter volledig als bioloog gebruiken.
Ook kan een bodemdrain makkelijker voorzien worden van beluchting.

Voor het bwb zou ik niet meer dan 30 liter kaldness gebruiken.
Een luchtpomp die dit mooi rond kan sturen van 20 - 30 liter zou voldoende moeten zijn.
Een ronde uitstroomsteen zoals je ze noemt kan prima werken, maar als de flow te sterk is in de kamer kan het nodig zijn om op meerdere plaatsen lucht te voorzien zodat meerdere en kleinere stenen beter werken. Dit is een kwestie van uitproberen.

Succes
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

BvG

Bericht door BvG » 08 dec 2018, 00:52

Hoi,

Dank voor je reactie!

Ik heb slechts een kleine ruimte voor een filter, vandaar dat ik liever de pomp in de vijver wil hebben in plaats van in een verdiepte put. En de put was niet mogelijk omdat deze in een fietsenschuur zit. Verder zou ik de pomp van mijn broer krijgen. Vandaar deze keuze.

In de fietsenschuur komen de af- en aanvoerleidingen omhoog, en daartussen zit slechts 125cm. Daar moet het filter, inclusief bochten in het PVC, nog tussen. Helaas kan ik dan ook geen sieve plaatsen.

Daarom hoopte ik op wat ervaringen met een 'reversed' bodemdrain.

- Bedankt voor de info over Kaldness, ik begrijp zo'n 1/3e van het kamervolume als max.
- Ik ga op zoek naar een luchtpomp van 20 a 30 ltr/min. Kreeg van iemand anders de tip om naar een Nitta te kijken, omdat deze mooi stil zijn (belangrijke eis). En als ik wat overcapaciteit heb, zou ik dat in de uitstroom van het filter (2e leiding) kunnen toevoegen?

Nogmaals dank, vriendelijke groet

Bert (die z.s.m. een schets zal plaatsen)

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 08 dec 2018, 12:00

Je luchtpomp is stil als deze zo min mogelijk weerstand heeft.
Met andere woorden voldoende de lucht kwijt kan ( voldoende uitstroomstenen )

De eventuele sieve zou dan ook pal naast de vijver komen en vandaaruit dmv een pomp het water naar de meerkamerfilter sturen.

Ieder zijn keuze en deze zal altijd gerespecteerd worden :good:
Enkel goedbedoelde adviezen
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

BvG

Bericht door BvG » 09 dec 2018, 15:52

Dankjewel Mart-Ang!

Van de luchtpomp is een goede tip. Ik ga zorgen voor voldoende uitstroom-capaciteit voor lucht.

Stel dat ik de luchtslang splits: 1 deel voor het bewegend bed, en 1 deel in de afvoer van het filter zodat er ook zuurstofrijk water door de 3m lange waterloop (met planten) gaat. Zou dat een goed idee zijn?

Met vriendelijke groet,

Bert

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 09 dec 2018, 16:48

Beluchting van het water is altijd goed,
Het maakt niet uit waar je het doet.

Let bij het plaatsen van beluchting in de afvoer op voor heveleffect.
Je gaat hiermee misschien een tegengestelde stroming creëren
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

BvG

Bericht door BvG » 09 dec 2018, 21:10

Ik dacht eerst dat de (2e) beluchting eigenlijk zo dicht mogelijk bij de vissen zou moeten? En dat in de uitstroom van het filter misschien geen goed idee zou zijn?
Ik kan de luchtslang ca. 3m lang maken, dan ligt hij eigenlijk al in het begin van de waterloop.

(1e beluchting is dan in bewegend bed).

De 3e kamer gaat dan Japanse matten krijgen. Is er nog voorkeur voor type of soort?

Ik ga aankomende donderdag naar een koi-winkelier, maar dan weet ik eigenlijk al wat ik hebben moet.

Met dank voor de hulp, vriendelijke groet,

Bert

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”