• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Honing toevoegen aan het filter om sneller op te starten ???

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Honing toevoegen aan het filter om sneller op te starten ???

Berichtdoor Marcje » ma 30 jul 2018, 22:07:15

Hoi Koivrienden,

Hier krijg ik de vijver zelden helder en toeval of niet, maar heb een tweetal liter honing ( geen chemische brol , maar rechtstreeks uit mijn bijenkasten ) in het filter gekapt en een week later was de vijver glashelder en ondertussen is dit ruim 2 maanden zo :D

Is dit toeval of hebben die natuurlijke suikers de bacteriën een boost gegeven ?????

Kan dit ????

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5728

Re: Honing toevoegen aan het filter om sneller op te starten

Berichtdoor mario1 » ma 30 jul 2018, 22:40:24

Hoi Marc,
Een beetje een vreemde gedachtegang maar als het werkt is dit zeker ok hè. Ik ben alvast benieuwd of hier nog koivrienden ervaring mee hebben? In ieder geval weer wat bijgeleerd :good:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor bazzio » ma 30 jul 2018, 22:57:57

Tja, bacterien zoals Kamiac en Microferm worden op suikerriet melasse gekweekt. Dus zou best wel eens een flinke boost kunnen geven. Hmmmz, stof tot nadenken :wink:
bazzio

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor FredLekx » ma 30 jul 2018, 23:01:46

Hmmmm.
Pas een soortgelijk iets gepost m.b.t. Microferm. En idd ook op een suikerbasis.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Pipo » di 31 jul 2018, 4:22:24

Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een steur kwekerij, daar zag het water echt bruin van de rietsuikermelasse en daar wisten ze te vertellen dat dit nodig was om de biologische filtering optimaal te laten werken bij een zo hoge bezetting.Dat de bioloog die suiker nodig had....
inderdaad, stof tot nadenken...
Pipo

Afbeeldingen: 317

Berichtdoor jocca » di 31 jul 2018, 5:58:47

kan je je natuurlijk ook wel afvragen waarom een bioloog extra voedsel zou nodig hebben als je reeds zoveel vissen zitten hebt in de vijver ...
aan de andere kant ... iemand die om de x-aantal tijd een pruttelpot of microferm in de vijver gooit, geeft zijn filtering ook een boost.
Indien je rechtstreeks in het water suiker gaat toevoegen (honing, suikerriet melasse etc) ga je de reeds aanwezige bacteriecultuur vermoedelijk wel gaan versterken.

Idd stof tot nadenken.
@ marcje, als je nog eens een 2,5L op overschot hebt wil ik gerust hier ook eens 2L in de vijver doen, de rest gaat op de boterhammen :dance:
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor AVG » di 31 jul 2018, 11:26:48

Ik eet elke ochtend een boterham met honing, zonder dat is er geen opstarten aan :D

Nu even serieus, de gedachtegang is helemaal zo gek nog niet, ten tijde ik wel eens extra feeding ( HOK ) over de filterunits verdeelde werd de vijver binnen een paar dagen helderder.
Blijkbaar doet uw residu ( of feeding) toch iets anders dan het voeding aanbod vanaf de Koi, heb ik er ook geen verklaring voor.
AVG

Afbeeldingen: 3565

Berichtdoor K&A » di 31 jul 2018, 11:33:17

Ik kan dit alleen maar bevestigen, de suikers geven de bacteriën een extra boost.
Heb dit jaren gedaan met zeer goede resultaten
mvg
Katia
K&A

Afbeeldingen: 167

Berichtdoor Marcje » di 31 jul 2018, 12:04:40

Hoi Koivrienden

Dat suikers inderdaad een meerwaarde waren ivm het opstarten van bacteriën was mij inderdaad bekend

Maar volgens mij is er een groot verschil tussen suiker en honing, en dit omdat honing veel makkelijker opgenomen word , maar als dit ook zo is voor bacteriën? vandaar deze test met voorlopig goed resultaat :D

Onderstaand de info waarom de suikers van honing makkelijker opgenomen worden dan de suikers van bieten of riet :wink:

Suikermoleculen van honing

De suikermoleculen in honing hebben een extra enzym. Dit extra enzym zorgt ervoor dat de 2 suikermoleculen, glucose en fructose niet aan elkaar vast zitten. Dit belangrijke enzym heeft de hardwerkende bij aan de suikermolecuul heeft toegevoegd.

Suikermoleculen van gewone suiker

Gewone suiker bestaat alleen uit de 2 suikermoleculen: glucose en fructose. De suikermoleculen zitten aan elkaar vast, omdat ze geen extra enzym hebben.

En wat zijn de verschillen?

Suiker van honing wordt heel gemakkelijk door ons lichaam opgenomen omdat de 2 suikermoleculen dankzij een belangrijk enzym, van elkaar gescheiden zijn. Bij gewone suiker moet ons eigen lichaam de 2 suikers van elkaar scheiden. Gelukkig kan ons lichaam dat ook, het zijn belangrijke enzymen in onze maag die de suiker afbreken.

De info heb ik via deze link http://www.honinggezond.nl/honing-of-suiker/

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5728

Berichtdoor Jef » di 31 jul 2018, 12:27:27

honing bevat nog veel meer dan suikers alleen (glucose, fructose en ja, ook maltose), maar....

Honing is perfect houdbaar bij kamertemperatuur en dit voor vele jaren; de kwaliteit zal wel achteruit gaan. Bacteriën en gisten kunnen er niet in groeien, op voorwaarde dat het vochtgehalte laag genoeg blijft. Dat lijkt contradictorisch om een goede bacteriewerking toe te schrijven aan het gebruik van honing. Bij het oplossen in water verdunt de concentratie, en kunnen de bacteriën wel aan de slag ermee.

Naast de suikers zitten er enzymen, mineralen en zelfs waterstofperoxide in honing. Mits verdunning is dit een voedingsbodem voor bacteriën, zowel de gewenste als de ongewenste. Hoe eenvoudiger de suikers zijn, hoe gemakkelijker ze afgebroken worden en hoe sneller de effecten.

Baat het niet, dan schaadt het niet; maar om daar een kwaliteitsproduct als honing voor te gebruiken … Toevoegen van enkelvoudige suiker zal voor een groot deel hetzelfde effect hebben op een boost van de bacteriewerking.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 97

Berichtdoor Burtje » di 31 jul 2018, 13:30:57

Ik heb ook als hobby 2 zoutwater aquaria. Daar voegen we ook honing toe als voeding voor de bacteriën. Het mag de goedkoopste zijn, geen probleem. Tevens een mix van azijn en suiker wordt ook gebruikt en geeft ook zeer goede resultaten.
Ik heb dit nog niet toegepast op mijn vijver maar bacs zijn bacs, zowel voor vijver, zoet-en zeewater aquaria.
Dus ga ervoor.
Burtje

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor proview » wo 01 aug 2018, 14:11:29

Dus filter opstarten, ammoniak en honing erin, beluchten en klaar is kees ??!

Marc, hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen of is die per ongeluk in uw filter gevallen ? :lol:
Terug met honing op rommelmarkt in kaprijke ?

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 91

Berichtdoor proview » wo 01 aug 2018, 14:12:23

proview schreef:Dus filter opstarten, ammoniak en honing erin, beluchten en klaar is kees ??!

Marc, hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen of is die per ongeluk in uw filter gevallen ? :lol:
Terug met honing op rommelmarkt in kaprijke ?

Gr bart

En baccies erbij .....
proview

Afbeeldingen: 91

Berichtdoor koimaster » wo 01 aug 2018, 18:09:13

Zou het een combinatie kunnen zijn?

info van https://www.gezondheid.be/index.cfm?art ... action=art
Onderzoekers van de afdeling Medische Microbiologie van het Academisch Medisch Centrum van Amsterdam hebben voor het eerst de antibacteriële werking van honing ontrafeld. Een ontwikkeling voor nieuwe antibiotica die op de huid kunnen worden gesmeerd, is hiermee in gang gezet.
Dat honing de eigenschap heeft om bacteriën te doden, was al eeuwenlang bekend. De hoge suikerconcentratie in honing (ongeveer 80 procent) speelt een rol. Sommige bacteriesoorten kunnen daar niet tegen. Daarnaast breekt een enzym in honing suiker af, waarbij een beetje waterstofperoxide ontstaat. Niet schadelijk voor de huid, maar genoeg om sommige bacteriën te doden. Maar zelfs als de honing wordt gemengd met een stof die de vorming van waterstofperoxide blokkeert, heeft hij nog een sterke antibacteriële werking.
Nu blijkt dat een klein eiwit dat bijen gebruiken in hun eigen afweersysteem, een belangrijke rol speelt. De hoop is dat uit honing stoffen kunnen worden gewonnen die bruikbaar zijn als antibioticum. De mogelijkheden van het gebruik van complete honing zijn beperkt tot toepassing op de huid. De werkzame eiwitten in honing worden in het lichaam snel afgebroken, dus honing eten om van een infectie af te komen, werkt niet.

Bacteriëndodend???
Waterstofperoxide => maakt vijver ook wel helder.
Met vriendelijke groet,
Raf Segers

http://www.koimaster.be
http://www.rosingsecurity.be
YouTube: koimaster4u
LinkedIn: Raf Segers
Twitter: koimaster
blog: http://www.koimasterbelgium.blogspot.be
koimaster

Afbeeldingen: 38

Berichtdoor FredLekx » wo 01 aug 2018, 18:52:54

Ik voel een Bijenvrienden.com aankomen....
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie