• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen???

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen?

Berichtdoor Guyke » ma 02 jul 2018, 12:15:58

Hallo,

JordiW schreef:als je er niet bent heb je niks aan het uitzicht, we spreken over tijdelijke oplossingen, niet over iets wat je je een heel jaar moet laten staan

Ik ken uw vijver niet, maar een schaduwedoek kan je ook 10cm boven het water hangen

Zo had ik het ook bekeken. Nog een week en men verwacht wat mildere temperaturen en wat regen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 942

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 12:24:40

klopt, ik ga mij dan ook een doek gaan halen van 5x5 meter en gewoon over het water spannen,
tegelijk ga ik het water wat verlagen zodat die doek niet in het water zelf gaat hangen. Op die manier kan ik idd vlug 50% van de vijver in de schaduw gaan steken.

bedankt voor het even meedenken :good:
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor JordiW » ma 02 jul 2018, 13:14:26

Voila, goede keuze!
JordiW

Afbeeldingen: 63

Berichtdoor bazzio » ma 02 jul 2018, 13:24:26

Zorg wel dat het doek goed kan afwateren bij een regenbui. Of neem waterdoorlatend schaduwdoek.
bazzio

Afbeeldingen: 51

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 13:31:43

ja ofwel gaat het een echt schaduwdoek van een terras zijn, die ga ik dan wel schuin spannen dvm palen (tijdelijk) of ik neem een soort doek dat ze over aanhangers hangen.
Deze hebben ook een vrij grote dichtheid en het licht wordt hier ook grotendeels van tegengehouden, voordeel is van deze dat de wind er minder vat op heeft.
jocca

Berichtdoor bazzio » ma 02 jul 2018, 14:27:44

Ik gebruik ook dat water en licht doorlatende doek, blijft hier het hele jaar hangen (deels ook als reiger/aalscholver bestrijding). Alleen met sneeuw moet ik het neerhalen, dat blijft erop liggen.
66924
bazzio

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 21:12:05

@ bazzio waar heb je deze gekocht?
jocca

Berichtdoor jocca » di 03 jul 2018, 5:37:53

bizar, zeer bizar.

tot op heden heb ik dus enkel de beluchting van de vijver terug geschroefd. Van de 200L die dit weekend op de vijver nog zat heb ik er sinds zondagavond dus maar 80L overgehouden. Ik weet het, he-le-maal tegen alle adviezen in om zoveel mogelijk lucht in de vijver te pompen bij deze hete dagen. De 80L bestaat uit 2 airliften die dus wel nog zuurstof in de vijver steken.

nu sinds het uitzetten merk ik dat de PH bij iedere meting aan het zakken is. Deze morgen kwam ik uit op een prima waarde van 7,5.
Gisterenavond om 22u30 had ik een PH van 8. Om het helemaal te gek te maken, het water wordt al helderder. Veel is het nog niet, maar ik merk een duidelijk verschil tov zondagavond.

Niet tegenstaande ga ik wel vandaag een schaduwdoek halen en plaatsen,
alleen twijfel ik of ik die uv-lamp al dan niet ga aanzetten om nog een extra duwtje in de goede richting te geven.
Wel voer ik ook niet meer sinds zondagavond, maar of dit al een effect kan hebben ... zou wel zeer vlug zijn. Ik ga wel nog 1 week niet meer voeren. Pas daarna (tijdens de reis) geef ik ze terug voer, maar ipv de 1,5à2% van het geschatte lichaamsgewicht gaat het maar 1% zijn zodat ik het water niet te zwaar ga belasten. Pas als we terug zijn en ik het terug dagelijks kan opvolgen ga ik terug meer gaan voeren.

Vraag blijft hoe het
1 komt dat die PH zo plots kon gaan stijgen
2 hoe die in godsnaam terug zo vlug goed komt na het uitzetten van de luchtpompen?
zaten die rotalgen hier toch voor iets tussen? Indien dit dus effectief zo is dan moeten mensen met groen water in de zomer echt opletten en het advies van "pomp maar zoveel al je kan lucht in de vijver" toch even opnieuw nazien.

De andere waterwaarden gisteren ook nog nagemeten en deze waren hetzelfde als zondagavond,
enkel de GH was 1 punt gestegen.
jocca

Berichtdoor mario1 » di 03 jul 2018, 5:46:00

Jocca,

Dat je ph gaat stijgen door extra te beluchten is de normaalste zaak van de wereld.
Uiteraard door deze te verminderen gaat deze ook dalen, en ja de reactie van stijgende ph en dalen kan zeer snel gaan :shock:
Die algen zitten daar wat mij betreft voor niets tussen.
mario1

Afbeeldingen: 2154

Berichtdoor bazzio » di 03 jul 2018, 5:48:30

Jocca, bij http://www.nettenverkoop.nl Even kijken onder tuinbouw, winddoek met pp band.
bazzio

Berichtdoor jocca » di 03 jul 2018, 6:30:19

hoi mario,
algen hebben wel degelijk een grote invloed op de PH hoor ... veel meer dan velen zouden durven denken.
https://www.chikarakoi.nl/algen-en-water/
jocca

Berichtdoor JordiW » di 03 jul 2018, 7:55:48

Logisch dat je nu al verschil ziet Jocca, hoe meer beweging/stroming in het water deste minder algen je hebt. ik wilde hem groenig krijgen, lukte niet met mijn zuurstof aan, 2 dagen de zuurstof op mijn vijver uit (heb 160 op mijn filter staan) en hij was zo groen als gras.
JordiW

Afbeeldingen: 63

Berichtdoor jocca » di 03 jul 2018, 11:04:23

JordiW, ik hem net minder beweging in het water nu, een luchtpomp van 120 L met 4 bruisstaven is uitgezet sinds zondagavond.
jocca

Berichtdoor jocca » di 03 jul 2018, 20:31:44

nieuwe dag nieuwe meting en die ziet er al veel beter uit ...
gemeten deze avond 21u
ph 7,5
kh 5
gh 8
nh3 0
no2 0
no3 0
po4 iets te meten maar amper zichtbaar (zeer zeer licht blauwe verkleuring van de druppeltest).

Water is ook een pak helderder al tov afgelopen zondag.

De vraag hoe ik plots zo vlug afwijkende waarden kon meten tov de vorige 3 jaar.
Is dit nog de weerbots van het paaien een paar weken terug ...
net voor het paaien was het water net terug helderder geworden na de eerste groene periode, tijdens het paaien is het een week behoorlijk helder geweest en dan begin vorige week in sneltempo terug groen.

Is het een combinatie van 3 factoren?
paaien + zwaar voeren + zeer warm weer en oplopende watertemperaturen ...
ik vermoed een beetje van wel.

feit is ...
- sinds een uurtje hangt er een schandalig lelijk doek boven ruim 1/3 van de vijver (o wat is dit ding lelijk ... dit is echt een noodoplossing tot we vertrekken, daarna vliegt dit in de diepste gekrochten van onze woning om nooit nog naar boven te komen - dit moet door iets eleganters vervangen kunnen worden).
- We nu ook een uv-lamp liggen hebben van 110 watt die ik niet ga gebruiken ... het water wordt elke dag helderder (je ziet zelfs duidelijk een verschil tussen ochtend en avond vandaag), misschien dat ik die wel ga aansluiten als we op reis zijn. Dan gaat het doek wel even weg omdat ik geen risico wil nemen met de wind (we hebben hier niets van beschutting) en kan de uv misschien wel enkele uren per dag werken om het iets of wat onder controle te houden (het warme weer zou nog zeker tot eind volgende week aanhouden).

rest er nog 1 vraag eigenlijk die mij wat bezig houd ...
steken we die 3de luchtpomp van 120L terug aan nu de waardes genormaliseerd zijn of kijken we de kat uit de boom ...
jocca

Berichtdoor mario1 » wo 04 jul 2018, 5:07:31

Ik zou die 3de luchtpomp terug aanzetten, kan je ph weer wat stijgen :roll:
Als je opteert om een extra luchtpomp aan te sluiten zou ik een iets lichtere pomp nemen.
mario1

Afbeeldingen: 2154

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie