• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen???

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen?

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 18:45:04

het te veel beluchten heb ik ook al gelezen dat dit de ph kan doen stijgen.
In ieder geval meet ik deze avond en morgenochtend nog eens de PH.

Maar wat ingelezen deze namiddag en als je de ph en kg weet dan weet je vrij correct ook hoeveel co2 er in het water zit (http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/c ... 2calc.html).

Ik kom tot een cijfer van gemiddeld 1,58 mg-ltr.

Hmm hoe meer ik lees hoe meer ik de boel begin door elkaar te halen nu.
De ene keer lees ik veel bij beluchten, de andere keer weer minder.
Dan weer kijken op de KH te gaan verhogen zodat de ph meer kan bufferen en meteen ook de co2 gaat stijgen (doordat de ph gaat zakken) - kan je trouwens makkelijk simuleren in die calculator.

Morgen nieuwe dan,
2x meten en hopen dat de PH niet extreem gaat verschillen tussen die 2 metingen door.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 18:49:50

windzeil of doek boven de vijver is amper haalbaar, dat ding is 10,5x3 meter lang, hier hang je niet zomaar een doekje over :(
jocca

Berichtdoor Guyke » zo 01 jul 2018, 19:01:12

Hallo,

jocca schreef:windzeil of doek boven de vijver is amper haalbaar, dat ding is 10,5x3 meter lang, hier hang je niet zomaar een doekje over :(

Je moet ook niet heel de vijver overdekken.
Kijk waar de zon in de middag ( heetst van de dag ) en maak daar een schaduwplek.
En 3 meter breed is nu ook weer niet de grote afstand. daar kan je een partytentje over plaatsen van 3,5 m en de palen in de grond ankeren.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 942

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 19:14:35

zon staat over de volle lengte pal op de vijver op de middag ... tentje van 3x3 gaat bv nog niet 1/3 gaan afdekken.

trouwens een leuk, goed verstaanbaar artikel gevonden
http://www.schonevijver.nl/contents/nl/ ... wicht.html

vrijwel onderaan staat ook terug dat bij een te hoge ph je best stopt met beluchten ...

Jeetje mina ... nu slaat het wel aan mijn hart. Ik dacht dat je nooit genoeg kon gaan beluchten.
Zouden we dit risico durven nemen????? :shock: :shock: :shock:
overdag misschien nog wel, maar ik heb geen zin om morgenochtend wakker te worden en wat vissen te zien drijven.

Morgen koop ik een UV-lamp en gaat die per direct aangesloten worden, we gaan moeder natuur aan handje helpen.
Vanaf deze avond zitten de vissen ook op een voerstop
De 3de luchtpomp (zwaarste) sluit ik even af en enkel nog de 2 airliften laat ik uiteraard draaien.
en ik kieper er morgen een volle dosies kamiac in, binnen een week een halve dosis.

:CrossFingers: dat we het zo terug onder controle krijgen.
vijverkalk gaat er hier voorlopig niet meer in :nono: :nono: , kan een oorzaak zijn hier.
jocca

Berichtdoor Guyke » zo 01 jul 2018, 19:47:47

jocca schreef:
vrijwel onderaan staat ook terug dat bij een te hoge ph je best stopt met beluchten ...

Jeetje mina ... nu slaat het wel aan mijn hart. Ik dacht dat je nooit genoeg kon gaan beluchten.
Zouden we dit risico durven nemen????? :shock: :shock: :shock:
overdag misschien nog wel, maar ik heb geen zin om morgenochtend wakker te worden en wat vissen te zien drijven.

ook dit had ik al vermeld.
Guyke schreef:Hallo,

Is misschien nog iets dat invloed kan hebben en dat is overmatig beluchten.Door dat de co2 daalt kan de ph stijgen.
Dit is de omgekeerde regel van als het water te zuur wordt dan is extra beluchting noodzakelijk.

mvg
Guyke

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 20:49:09

klopt guyke,
ik haalde gewoon even dit artikel aan ter bevestiging van wat je ook reeds vermelde ;-)
jocca

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 5:02:42

gisterenavond om 22u30 nog de ph gemeten ... deze was 9 !!! :shock: :shock: :shock:
per direct de 120L luchtpomp uitgezet en met een klein hartje gaan slapen, net wakker en oef geen vis dood.
Er zwemt ook een steur in, geen ander beest dat zo gevoelig is aan zuurstofgebrek of ze liggen dood. Ik zie hem wel niet zwemmen, maar hij drijft ook niet. dus ik denk dat die nog wel leeft.
daarnet de PH opnieuw gemeten rond 5u30 en deze zat nu tussen de 8 en 8,5.

Dus in sé is dit nog wel een goed teken, dit is een teken dat er een bacteriële werking nog is.
vraag rest dus enkel hoe het komt dat deze hoger is dan normaal en mij KH ondertussen ook lager ligt dan gewoonlijk.

Ik overweeg trouwens ook om de GH en KH kunstmatig lichtjes te verhogen, vooral de iets hogere kh waarde (dan wat ik nu meet) zou een invloed moeten hebben op de PH.
Al ben ik niet zo voor het toevoegen van allerlei poedertjes in het water.

Ik wil nu ook niet direct alles gaan omgooien,alleen ik heb nog 8 dagen om het iets of wat stabiel te krijgen...
jocca

Berichtdoor JordiW » ma 02 jul 2018, 6:26:33

Jocca,

Ik weet je filter capaciteit e.d niet, maar ik heb nu net heel je stukken snel gelezen, weet wel dat je zweef algen nu als filter werken, dus als je dit 50% of verder gaat verwijderen is de kans op amo en nitriet pieken zeer aanwezig!
Ik zou zowiezo nu dus stoppen met voeren gezien je niet weet wat je filter gaat doen, ik heb meerdere vragen bij het filter, want ik vind het zeer vreemd dat je met zo weinig verversing amper nitraat meet..

Dit is geen kritiek, wil enkel mee denken..
JordiW

Afbeeldingen: 63

Berichtdoor proview » ma 02 jul 2018, 7:29:55

Jocca,

Uw gh en kh zijn volgens mij nog ok, je mag deze omhoog brengen, maar dit zal de schommelingen van het groene water niet tegen houden. Moest je toevoegen zou ik mearl en klei gebruiken.
Mijn raad :
1) stop met voederen gedurende een week, als je op reis bent voeder minimaal.
2) voeg baccies toe, pruttelpot (meerdere keren per week) in de plantenfilter. Bij afbraak van algen zal je deze goed kunnen gebruiken.
3) koop waterstofperoxide bij apotheker (2 liter ? 12%), of koop van die oxy poeders voor algen. Doseer dit via plantenfilter in vijver (niet rechtstreeks bjj koi), controleer uw orp. Deze zal stijgen, tot max 250 gaan. Zou dit over paar dagen zo stelselmatig toevoegen en orp controleren. Voordeel h2o2, breekt af in uw vijver, oxideert de algen, extra vrije zuurstof, geen restproducten want valt terug naar h20 (water) en een vrij O (zuurstof). Bij de oxy poeders heb je wel een restproduct.
Door de extra zuurstof zullen de baccies extra gestimuleerd worden.
4) controleer uw kritieke waarden ook ph,nitriet en ammo, als check ook uw nitraat deze moet omhoog als bewijs van nitrificatie.

Allé succes en de goede reis !
Gr bart
proview

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 7:46:10

@jordiW, hier filteren we uitsluitend op lava momenteel (hier komt wel verandering in eind dit jaar hoop ik).
De zweefalgen werken idd als filter nu. Een amopiek is idd een mogelijkheid als ik de zweefalgen nu wat te lijf ga, vandaar dat ik de filter een boost ga geven met een pruttelpot (volle dosis) en desnoods volgende week maandag nog eens een halve dosis. Dit zou moeten volstaan om een mogelijke piek op te vangen.
Voordeel is wel nog dat de planten in de PF relatief groen staan (degene die toch gegroeid hebben dit jaar) en dat deze dus ook een deeltje gaan overnemen.
Nitraat heb ik altijd amper tot niet gemeten (met druppeltest van colombo, houdbaarheidsdatum tot eind 2020 nog).

@proview,
tja klei ... net hierdoor zou het kunnen dat de PH zo sterk naar boven is gegaan ...
ofwel heb ik gewoon te veel gaan toevoegen de laatste keer (400 gram op 45 kuub om de 2 weken en dit 2x na elkaar).

uw raad ben ik al aan het opvolgen ;-)
voerenautomaat staat uit
pruttelpot (volle dosis) staat van gisterenavond op

waterwaarden gaan deze week elke dag gemeten worden :wink:

enige bedenking die waterstofperoxide ... is de eerste keer dat ik deze lees tegen de algen ...
uiteindelijk heeft dit hetzelfde effect als een uv-lamp, of heb ik hier mis?
Wat is het voordeel dan tov een uv-lamp?
jocca

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 7:54:02

heb jij dat al toegpast proview die waterstofperoxide?
Ik weet dat dit gebruikt wordt na een KP behandeling, maar aangezien het een oxidator is gaat die toch ook de biofilter hier te lijf gaan.
net deze heb ik hard nodig om het groene water wat te lijf te gaan. :unknown: :unknown:
jocca

Berichtdoor Guyke » ma 02 jul 2018, 8:30:36

Hallo,

Het steeds maar inbrengen van bacterien in het filter ontsnapt mij hier wat.
De werking van bacterien hangt af van 3 factoren nl aanbod voedsel, temp en zuurstof.
- voedsel, de vissen ( ademhaling ) en afvalstoffen zorgen daar wel voor
- zuurstof ( moeilijk te zeggen met deze temperaturen, hoe warmer hoe minder zuurstofopname in het water )
- temperaturen boven de 20° zijn goed ( 25° vindt ik al op het randje van het max maar is dus mijn gevoel en mening )

het heeft voor mij weinig nut van bacterien te gaan inbrengen want als er teveel komen en er ontstaat een zuurstofgebrek in de biofilter en gaan de bacterien de rollen omdraaien (Denitrificatie).

En hier wringt dan weer het schoentje van dat er in feite belucht moet worden. Er is dan ook de onderlinge werking van KH en PH, ga je ingrijpen op het ene heeft dat effect op het andere.
Evenwicht verkrijgen in een vijver is niet simpel.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor JordiW » ma 02 jul 2018, 11:12:03

Eens...

Ik zou schaduw maken, zoals gezegd met een partytent oid en stoppen met voeren, hij gaat vanzelf helderder worden als je stopt met voeren.
JordiW

Berichtdoor jocca » ma 02 jul 2018, 11:34:15

sorry partytent krijg ik echt niet verkocht hier en als ik eerlijk moet zijn, ik wil het ook niet echt ... we hebben niet voor niets zakkenvol geld betaald voor het uitzicht dat we nu hebben :?

een schaduwdoek over een deel van de vijver hangen is nog de meest haalbare oplossing, alleen vrees ik dat ik dit op 7 dagen niet meer rond ga krijgen (palen verankeringen in de grond ect ect).

Ik denk er eventueel om vlug een schaduwdoek dat ze gebruiken bij serres over een deel van de vijver te spannen (ipv het afdeknet dat er nu ligt), dit zal ook al een redelijk effect moet kunnen hebben.
jocca

Berichtdoor JordiW » ma 02 jul 2018, 12:05:59

als je er niet bent heb je niks aan het uitzicht, we spreken over tijdelijke oplossingen, niet over iets wat je je een heel jaar moet laten staan

Ik ken uw vijver niet, maar een schaduwedoek kan je ook 10cm boven het water hangen
JordiW

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie