• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen???

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen???

Berichtdoor jocca » za 30 jun 2018, 14:28:22

ik zit met een dilemma,
we gaan binnenkort ruim 2 weken op reis, op zich maak ik mij rond de vijver anders niet direct zorgen.
Echter dit jaar is het wat anders. Het ziet er naar uit dat we de komende 2 weken dit weer gaan blijven hebben.
De temperatuur van het water is nu al 25° en ik verwacht dat dit wel eens richting de 27° zal kunnen gaan (vorig jaar ook kortstondig gehad).
En daar begint het probleem ...
het water is ondertussen zo groen geworden dat de vergelijking met erwtensoep op kan gaan, het bizarre van allemaal, de waterwaarden zijn perfect.
Wekelijks wordt er ook een 5% water ververst (aanvullen verdampt water + spoelen lavafilter).

Nu begint mijn dilemma.
Moest de watertemperatuur niet zo hoog zijn dan zou ik van het groene water mij geen zorgen maken.
Echter, de temperatuur is vrij hoog waardoor ik vermoed (lees wel vermoed) dat het zuurstofgehalte in de nacht wel eens laag zou kunnen uitvallen.
Er staan nu wel 3 luchtpompen in de vijver te draaien (2x airlift) en een gewone met bruisstenen en zuurstofballen die in de pf hangen).

De vissen vreten nog als bezetenen, echter de laatste 2 dagen merk ik bij een 3-tal vissen dat ze wat loom worden tijdens de dag (of ze liggen te zonnen ... - zodra er eten gegeven wordt zijn ze daar wel om mee te eten).

dus dacht ik er aan om een UV-lamp aan te schaffen als tijdelijke oplossing (want groen water is geen zonde voor mij) om het zuurstofgehalte weer wat op te krikken in de nachten (algen verbruiken in de nachten pakken zuurstof).
Of brengt dit geen zoden aan de dijk omdat er toch genoeg lucht in de vijver geblazen wordt?

Bijkomend, afgestorven algen zijn terug voedsel die vrijkomt in de vijver ... ik zit met een heeeeeel klein beetje draadalg, ik vrees dat deze het dan gewoon gaan overnemen en ik met die krengen last kan hebben.

wat is jullie mening?
jocca

Afbeeldingen: 83

Re: dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen?

Berichtdoor Guyke » za 30 jun 2018, 16:08:28

Hallo,

Hier is ook zo een vraag maar dan het omgekeerde.
Ik heb geen zweefalg maar meer draadwier. Ik hou dat wel een beetje in toom.
Het warme weer zit daar voor grotendeels tussen. Ook mijn zuurstofplanten groeien explosief.

Wat de vraag van een uv lamp betreft.
Groen water is ook een bescherming tegen de instraling van de zon.
Als er al eens iemand langs komt om een oogje in het zeil te houden dan zou ik het laten voor wat het is.
Anders een uv er op maar dan maar een paar uurtjes per dag laten werken.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 942

Berichtdoor jocca » za 30 jun 2018, 16:16:39

hey guyke,
tis daarmee dat ik eigenlijk mij nooit druk maak in groen water, de koi hebben het er naar hun zin in. De kleine visjes van de elritsen voelen zich hier ook veiliger en de reiger maakt wat minder kans.Dus al bij al mag het voor mij zo blijven.
Het enige waarin mij wat zorgen maak is in eventueel een zuurstofgebrek in de vijver.
jocca

Berichtdoor WTR » za 30 jun 2018, 16:41:52

Ik zou hem zeker groen laten als je op reis gaat, is toch een extra buffertje. Zou wel zorgen dat er voldoende beluchting aan staat dan.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 39

Berichtdoor jocca » za 30 jun 2018, 18:19:01

@WTR, dat is een beetje de vraag waarmee ik worstel.
Wat is voldoende? Is er hier ergens een richtcijfer voor? Op 45 kuub zit er nu 200 L lucht op (2 liften en en rits borrelstenen).
Een van de pompen heeft het deze week begeven.
jocca

Berichtdoor mario1 » za 30 jun 2018, 18:27:32

T,ja, algen zullen bij koivijvers zonder enige vorm van planten steeds een probleem blijven, echter heb ik mijn bedenkingen bij jou systeem Joachim.
Ook de temperaturen in jou vijver swingen de pan uit, zeker als ik het vergelijk met andere vijvers en zeker met de mijne :!:
Ook heb je immense temperatuurschommelingen als ik het zo lees.
Ik heb ook in eerdere berichten reeds gelezen hoeveel voer je reeds in je vijver hebt gekapt :shock:

Wat ik hiermee wil zeggen is dat jou manier van vijveren zeker niet ideaal is.
Ik denk in eerste instantie dat je best eens jou systeem even onder de loop neemt en iets wat gaat doen aan het voergedrag, of de hoge bezetting, en uiteraard jou filtering. Mijn idee zou dan ook zijn om enkele weken voor je op verlof gaat iets minder gaat voeren en een schaduwdoek voorzien zodat de zon niet zo een part kan spelen en de watertemperatuur niet nog meer de hoogte injaagt. Ook zou ik een uv even aanzetten en het water toch iets helderder gaan maken zodat niet de algen maar de filter de taak op zich kan nemen om de afvalstoffen te verwerken.

Algen gebruiken veel zuurstof, maar zoals jij het beschrijft dat de algen in de nacht meer zuurstof gebruiken dan overdag, daar heb ik toch geen weet van :roll:
Bij zuurstofplanten is dit inderdaad een ander verhaal :!:

Je waterwaarden zijn ok, maar wat is ok :?:
Je hebt last van zweefalgen en ook een beetje draadalgen, dus vraag me dan af hoe het zit met je fosfaat en nitraatbelasting :?:
mario1

Afbeeldingen: 2154

Berichtdoor BDohmen » za 30 jun 2018, 18:37:19

daarnaast zou ik niet voeren
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 263

Berichtdoor jocca » za 30 jun 2018, 19:42:57

@ mario,
interessant linkje met wat leesvoer waarom algen in 's nachts een pak meer zuurstof verbruiken,
hierdoor zie je ook vaak vissterfte in de ochtend (de laatste weken zie ik niets anders op facebook).

dit zijn de waterwaardes van 2 weken terug, morgen meet ik nog eens.
veel beter ga je ze niet krijgen als je het mij vraagt ;-)
resultaat
PH: 8 (schommelt altijd tussen 7,5 en 8)
KH: 5 (altijd aan de lage kant, max is 6 dat ik ooit gemeten heb, 5 het laagste)
GH: 7 (ook het vaakst gemeten, 8 is het max dat ik al gemeten heb)
NH3: 0 en dat hou ik liefst ook zo
NO2: 0 (al altijd zo geweest)
NO3: amper meetbaar met de druppeltest (zeer zeer zeer lichte verkleuring naar roze van het water)
PO4: 0,5 (meestal 0, af en toe 0,5)

nu de nieuwe metingen
TDS vijver: 250 (kraanwater 330)
ORP -redox: 271 (dit zou een rH waarde maken van 29,43 in ons geval - tussen de 27 en 32 zou prima zijn.

momenteel een bezetting van 14 koi (of 15?) op 45 kuub wat zeker geen zware bezetting is. Naar voer toe is er tot nu toe wel redelijk wat in gegaan maar niet meer dan ander jaren en afgestemd op de watertemperatuur. Deze schommelt idd vrij sterk maar vorige jaren nooit probs mee gehad. Water kwam toen ook wel groen, maar niet zo lang als het nu is.

Wat is er anders tov andere jaren?
Ik doe momenteel wekelijks een waterwissel van 5% (spoelen plantenfilter en beregenen tuin).
en ik voeg om de 2 weken 400 gram klei toe aan het water.

ligt het hier aan of hebben we gewoon pech dit jaar?

het zijn vooral zweefalgen waar ik last mee heb,
draadalg is met moeite een paar plukjes die in gans de vijver zitten (maar het komt precies wel langzaam op).

nieuwe filter zijn we mee bezig, alleen moet ik er de tijd voor vinden.
Trouwens, wat is een ideale filter? :wink:
jocca

Berichtdoor jocca » za 30 jun 2018, 19:43:39

uitlegje van de algen en zuurstofverbruik staat net onder het grafiekje
jocca

Berichtdoor Guyke » zo 01 jul 2018, 12:50:26

Hallo,

Wat ik lees dat je vijver echte erwtesoep is verklaart ten dele waarom je weinig draadwier hebt.
Draadwier reageert hetzelfde als zuurstofplanten. Neem het licht in de vijver weg en de zuurstofplanten ( en ook de draadwieren ) kwijnen weg.
Draadwieren zijn in feite elementaire zuurstofplanten. Door dat ik geen zweefalg heb is er hier meer draadwier. Nu dat bij deze temperaturen mijn zuurstofplanten explosief groeien zie je de draadwieren ook achteruit gaan. Draadwieren kunnen moeilijk optornen tegen het voedselverbruik van zuurstofplanten.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 14:03:05

laten we zeggen dat we de vissen nog een 20 cm diep zien zwemmen, daarna zijn het schimmen die verdwijnen in de "diepte".
idd zoals je zegt, zweefalgen = geen draadwier. Die zweefalgen hebben duidelijk een deel van de filtering overgenomen.
Vandaar dat ik ook zit te twijfelen wat ik het beste doe.

Het groene water op zich stoort mij niet echt, tis zelfs goed voor de vissen momenteel tegen zonnebrand.
Maar aan de andere kant maak ik mij zorgen rond een mogelijk zuurstofgebrek tegen de ochtend (let wel, er zit wel degelijk redelijk wat lucht op de vijver momenteel, 24/24).
Ik kan de zweefalgen wel te lijf gaan met een uv-lamp, maar dan vrees ik dat de filtering het in eerste instantie niet gaat kunnen bijbenen ...

waterwaarden heb ik net nog eens gemeten
ph: 8,5
kh: 5
gh: 6
nh3: 0
no2: 0
po4: 0

ik zie 2 waarden die anders zijn tov andere metingen.
ph is 8,5 (nog nooit zo hoog gemeten, normaal is dit 7,5 tot max 8)
gh is 6 (normaal is dit 7 tot max 8)

kh is al altijd rond de 5 à 6 geweest

bovenstaande max zijn gemeten over een periode van 3 jaar.
jocca

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 14:14:41

klopt het dat die stijging van de PH veroorzaakt kan zijn door de kalk die ik toevoeg? Volgens wat ik links en rechts kan lezen zou dit een oorzaak kunnen zijn.
jocca

Berichtdoor Guyke » zo 01 jul 2018, 15:37:10

Hallo,

Door kalk toe te voegen kan dat maar ik vraag mij dan af hoeveel jij er dan hebt ingekapt.
Op een tank van 800 liter en je kapt daar een fiks handvol in zou de ph na een aantal dagen met 0,2 ° kunnen stijgen.
Dus op 45 m³ vraag ik mij dan af wat je er dan aan kalk hebt ingekapt.
Ik lees dan ook dat je aan waterverversing doet ( wat is dan de huidige waarde van het leidingwater )

Algen hebben ook invloed op de waarde van de ph.
Overdadige algengroei is bv een oorzaak door dat er in de vijver geen andere vervanger ( of te kleine ) is om het nitraat te verwijderen.
Door grof te voederen versterk je dat dan ook nog eens.
Ook zonlicht en temperatuur zijn oorzaken van alg.

Ik vermoed dat het een allegaartje van factoren zijn die bij jou aan de slag zijn.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » zo 01 jul 2018, 16:14:14

in totaal is nu 1,2 kg kalk in het water gegaan dus zeker niet zo veel.
waarde van het kraanwater is
ph 7,5
kh 9
gh 14

dus om een of andere reden stijgt mijn PH (terwijl dit normaal moet gaan zakken)
kh en gh zijn al altijd lager geweest dan het kraanwater.
veel ververs ik niet hoor, gewoon aanvullen wat verdampt, ik denk max 5% op weekbasis (ik beregen de tuin ook met het vijverwater).

Ik moet nu wel zeggen dat de "problemen" met het groene water begonnen zijn na het paaien,
toeval of niet, net in die periode ben ik ook een zak voer gaan gebruiken dat ik normaal niet gebruik.

momenteel krijgen ze nog 0,5% van het geschatte lichaamsgewicht aan voer, ik gooi er straks ook nog een pruttelpotje in (na het paaien heb ik zo het water terug vlug onder controle gekregen - amoniakpiek).

vijver ligt wel een ganse dag vol in de zon, hier ga ik niets aan veranderen. Schaduwdoeken en dergelijke wil ik niet (los van het visuele zitten we nog met de wind die veel te veel vat heeft op die dingen hier - vandaag moeten we geen parasol open zetten of die gaat vliegen).
jocca

Berichtdoor Guyke » zo 01 jul 2018, 16:31:22

Hallo,

Is misschien nog iets dat invloed kan hebben en dat is overmatig beluchten.Door dat de co2 daalt kan de ph stijgen.
Dit is de omgekeerde regel van als het water te zuur wordt dan is extra beluchting noodzakelijk.

Ik weet dat je vijver helemaal open ligt en misschien is een windzeil dan een ( tijdelijke ) oplossing

mvg
Guyke
Guyke

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie