• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

drukfilter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

drukfilter

Berichtdoor varadero40 » ma 16 apr 2018, 15:18:53

Hoi iedereen,

ben hier nieuw. Een vraagje. ik ga een vijver steken in onze tuin. 4m lang op 1,5m breed en 1 meter diep. Aansluitend maar iets hoger ga ik ook een natuurlijke filter (1,5x1,5x1m) met waterval vlak naast de vijver maken met lava, substraat en planten. onder de lava maak ik een filter ruimte waar ik eventueel te veel opgehoopt vuil af en toe kan wegzuigen met een dompelpomp via 1 of 2 voorgeplaatste buizen.

Nu is mijn vraag of ik een drukfilter voor de natuurlijke filter kan plaatsen om het eerst grove vuil kan opvangen voor ik naar de grote filter ga?
De pomp zou een dry pomp zijn van 8000 liter zijn en de drukfilter kan een pomp van 8000 liter aan.

Ik denk er aan om een 3à 4 kleine kois te zetten en als ze goreien ze steeds te verkopen indien mogelijk en dan terug kleintjes te zetten. Dit enkel maar om ervoor te zorgen dat de vijver het aan kan.

Zou er drukverlies of flow verschil optreden door de drukfilter? Of kom ik met het wegzuigen in de filterkamer toe of gaat dit heel snel blocked geraken?

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Alvast bedankt.

Guido
varadero40

Re: drukfilter

Berichtdoor Burtje » ma 16 apr 2018, 20:31:59

Ik zou zeker geen drukfilter gebruiken wegens het vele onderhoud. Veel vuilophoping die zeker elke 3 dagen moet opgeruimd worden anders krijg je sowieso nitraat met de gekende algenvorming. Een sieve als voorfilter is wel aan te bevelen.
Burtje

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor goshiko » di 17 apr 2018, 11:05:52

nadruk van drukfilter is ook dat je pomp voor de filter moet zitten.
Dus vuil gaat vermalen, in jouw geval dan wellicht ook in de vijver gaat liggen.
'k zou niet voor een drukfilter als voorfilter kiezen persoonlijk.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor jocca » di 17 apr 2018, 11:23:46

ik zou er gewoon een sieve voorzetten ... geen elektrische boel, gewoon pomp, sieve, plantenfilter.
hou het simpel, is ook prima te reinigen (de sieve), wat betreft de plantenfilter met lava. Volstaat het als ik zeg dat wij dit hier er allemaal gaan uit gooien.
probeer de lava min of meer achterwege te laten of toch zodanig dat je het super gemakkelijk kan spoelen (lees relatief grote stenen) en geen te dikke pak.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor varadero40 » di 17 apr 2018, 18:26:16

Bedankt iedereen voor de snelle antwoorden.
Heb je de lava en de substraat niet nodig voor de huishouding van de bacterieën?

Ik had nog een ander gedacht om een extra kamertje te voorzien in het filter gedeelte met aan de onderkant van die afscheidingsmuurtje een opening ( zoals communiserende vaten) aan de onderkant zodat het water langs daar naar de lava en substraat kan.
In de filterkamer zou ik dan een grove blauwe filter steken wat ik dat met regelmaat deze kan uithalen en reinigen. De toevoer van het water van de pomp zou dan boven die filter in de filterkamer uitkomen.

De sieve had ik ook al gezien maar omdat onze tuin niet al te groot is...deze zeef moet je al boven het waterpeil plaatsen en ik zie het niet goed in hoe en waar ik deze nog kan zetten eventueel.

Hierbij een schets van mijn ingeving :D :good:

http://www.fairytalesmore.be/images/vijver.jpg
varadero40

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie