• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Airlift killer?!

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Airlift killer?!

Berichtdoor KoiRobin » vr 06 apr 2018, 10:41:22

Hallo,

ik was met pompen aan het kijken en rekenen en toen kwam ik de Flowchamp tegen. Een op/ombouw set voor bleu-eco pompen.

Als ik naar de verbruiken kijk zijn ze haast ongeloofwaardig maar komt gewoon origineel van de fabriek, ze hebben het ook gepatenteerd en zullen in de toekomst ook komen met uitbouwsets voor andere merken.

Daar waar andere op de Blue-Eco gelijkende pompen slechts 40m3 doen zonder opvoerhoogte maken de Flowchamp 52 m3 per uur en dit bij een opvoerhoogte van maar liefst 1 meter. En dit alles met minder dan 240 watt.

Als dit zo is dan zullen vele die twijfelen over airlift of er niet helemaal tevreden over zijn dit als alternatief kiezen?
Ik vind het in ieder geval wel heel erg interessant! :?: :roll:

Heeft er al iemand ervaring of informatie hoe dit in de praktijk bevalt? Ze zijn nog niet lang op de markt namelijk.

Ik zal als ik thuis ben de grafiek eens uploaden, ook makkelijk te vinden via google btw.

Groet Robin.
Groet Robin.
KoiRobin

Afbeeldingen: 1

Re: Airlift killer?!

Berichtdoor WTR » vr 06 apr 2018, 11:07:46

Niet dat dat bij een airlift anders is, heb alleen begrepen dat je ondanks de aangegeven opvoerhoogte absoluut niet de hoogte in moet gaan met de flowchamp. Blijft zo goed als geen debiet over dan. Zonder opvoerhoogte zou het wel perfect moeten werken.

Dit zijn slechts verhalen die ik gehoord heb, zelf geen ervaring met dit product.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 41

Berichtdoor bazzio » vr 06 apr 2018, 11:12:26

En dan moet je ook het prijsverschil meerekenen, zo'n combi kost nog wel wat bij elkaar....
bazzio

Afbeeldingen: 52

Berichtdoor jocca » vr 06 apr 2018, 11:16:03

240 watt is toch nog steeds een flink verbruik (waar kan je trouwens die tabellen met verbruik tov aantal kuubs tov opvoerhoogte vinden?).
alles samen ook 1100 voor een van de lichtste versies ... pittig prijsje
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor KoiRobin » vr 06 apr 2018, 11:28:45

69566

Dit is een simpele maar heb ook wel ergens een duidelijkere gezien.

De prijs is wel pittig, heb het ook nog niet doorgerekend hoor wat voordelig is, 1 ding is zeker en dat is ook trouwens ieders eigen gedachtegang, je kunt wel enorm veel flow crieeren als je 100m3 wilt verpompen zoals in mijn geval straks.
Maar dat is nog wel uit te zoeken, eerst weten of er al ervaringen zijn :lol:
Groet Robin.
KoiRobin

Berichtdoor jocca » vr 06 apr 2018, 11:35:01

vraag is waarom je in godsnaam 100 kuub moet gaan opvoeren ...
als jij 100 kuub gaat verplaatsen met 1 meter opvoerhoogte dan verburik je om en bij de 700 watt ...
tis maar wat je goedkoop noemt als je een jaar rond non-stop ligt te draaien :shock:
jocca

Berichtdoor KoiRobin » vr 06 apr 2018, 12:15:13

Nou zoals in mijn andere draadje al aangegeven wil ik graag zon 50m3 over mijn filter hebben. Mischien iets meer. En dan eigenlijk ook nog willen kiezen voor een optie bij te schakelen naar 100m3 om zo flow te crieeren. Wel wil ik dan 50m3 op mijn filter houden dus de resterende 50m3 gaat alleen over de trommel. Hoe ik dit ga doen weet ik nog niet maar ik ben hier nog aan het brainstormen en kwam dit dus tegen mischien interessant dacht ik.
Voor iemand die pompgevoed werkt kan dit wel interessant zijn toch? Een flowfriend is ook super maar dit kan wel interessant zijn als vervanger.
Groet Robin.
KoiRobin

Berichtdoor Guyke » vr 06 apr 2018, 12:54:19

Hallo,

50 m³ 1 meter opvoeren = 240 watt
100 m³ 1 meter opvoeren = 700 watt.
700 watt / uur x 24 = 16800 wattuur / dag of 16 kilowattuur / dag
16800 x 365 = 6132000 watt of een verbruik voor de pomp alleen van 6132 kilowattuur.
Dit komt neer op een dikke 1500 euro / jaar voor de pomp alleen.
Ook haal je dit niet met een pomp van 240 of 320 watt.
Dit is haalbaar voor de pompen vanaf 700 watt of hoger ( de pomp die daar het dichts bijligt is de 900 watt pomp.
Het is ook zeer begrijpelijk waarom dat vermogen zo omhoog schiet want om 100 m³ door een buis van 110 te persen heb je een pak vermogen nodig.
Dus wel het tabelletje bekijken in functie van de pomp tov het debiet dat je wil.

En dit om wat stroming te maken en een deel op te voeren naar 1 meter.....

Ik mag er niet aan denken om met zoiets thuis te komen.......

Hopelijk was dit geen verdoken reklame voor deze pompen....

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 948

Berichtdoor jocca » vr 06 apr 2018, 13:18:49

@ guyke, je verduidelijkt mijn gedachten met cijfers en cijfers zeggen meer dan woorden ... [thank_you
je vergeet ook nog de beluchting die nu nodig is (tenzij je met een waterval gaat werken - maar dit laatste is dan weer miserie in de winter).
jocca

Berichtdoor Guyke » vr 06 apr 2018, 14:25:22

Hallo,

jocca schreef:@ guyke, je verduidelijkt mijn gedachten met cijfers en cijfers zeggen meer dan woorden ... [thank_you
je vergeet ook nog de beluchting die nu nodig is (tenzij je met een waterval gaat werken - maar dit laatste is dan weer miserie in de winter).

Er zijn er nog die zich blind staren op het verbruik van pompen....
De extra beluchting dat is ook nog zo iets.
Waar ik het nog over wil hebben is de enorme gevoeligheid van deze pompen door biologisch vervuiling.
Al naargelang hoe die pomp in het systeem zit heb je kranen nodig om die pomp uit het systeem te halen om te reinigen.
En ja de pomp staat achter het filter maar bv larven van de dansmuggen geraken schijnbaar overal door. Om die bolletjes van die schoepen af te prutsen.
Door de jaren al aardig wat pompen uit elkaar gehaald en wat daar uit komt is onvoorstelbaar.
Waarom denk je anders dat het doorzichtig stuk er in gebouwd staat.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor nico1012 » vr 06 apr 2018, 14:25:58

inderdaad mensen vergeten wel eens in de vergelijking dat een airlift ook nog eens extra zuurstof in je systeem brengt.
heb hier zelf 2 airlifts staan en deze doen het goed trekken het laatste compartiment ongeveer 10 cm lager dan het pijl in vijver.
Al ik meer flow/aanvoer zou kunnen leveren dan geven ze nog veel meer rendement.

Heb nog een 2de filterlijn dit is een trikkel deze word wel voorzien van water doormiddel van een pomp.
Koop liever een mooie vis dan een dure pomp.
nico1012

Afbeeldingen: 44

Berichtdoor Rob en Tara koi » vr 06 apr 2018, 14:37:51

Hier doet de ff pro 40 kuub met 90 watt en samen met de andere ff 80 kuub met 240 watt dus ik vind het zeer rendabel
Airlift is leuk als je er de plaats voor hebt en het filter .
In combi met een trommel vindt ik dit geen sucses
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 161

Berichtdoor goshiko » vr 06 apr 2018, 14:47:18

ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er ooit echt wel zuinige pompen komen die qua verbruik volledig kunnen concurreren met airlift, maar momenteel zitten we daar wel nog eindje vanaf.
Maar hoe zuiniger ze worden, hoe meer koiliefhebbers het geringe meerverbruik er maar gaan bijnemen ifv minder issues met aanvoer, filterdoorvoer, flow in de vijver,....

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Guyke » vr 06 apr 2018, 15:10:07

Hallo,

goshiko schreef:ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er ooit echt wel zuinige pompen komen die qua verbruik volledig kunnen concurreren met airlift, maar momenteel zitten we daar wel nog eindje vanaf.
Maar hoe zuiniger ze worden, hoe meer koiliefhebbers het geringe meerverbruik er maar gaan bijnemen ifv minder issues met aanvoer, filterdoorvoer, flow in de vijver,....

Goshiko

Ik kan dat volgen maar moesten er meer mensen en middelen zich gaan bezighouden met airlift ,zoals voor deze flowchamp 8 jaar onderzoek werd gedaan ( op hun site spreken ze van 2010 ) gedaan worden, dan wordt het ook weer een ander verhaal.
Ik heb er als dhz ( en ik ben geen technisch ingenieur ) een hele tijd in gestoken en moet maar werken met materialen waar dhz het mee moeten doen.
Ik zie op de site de curve van het eerder terug naar de pomp grijpen gebeuren en waarom zou ik dan nog verder willen gaan. Er is geen enkele pomp die aan airlift kan tippen en al zeker niet gravitair.
Innovatie op gebied van airlift staat hier op de site ook al een tijd op een laag pitje.

En wat betreft het argument van grotere leidingen.
Dat is ook maar om iets te proberen zeggen want die grote debietpompen hebben evengoed grote aanvoer, grote doorstroom door het filter enz nodig.
Het enige dat er wat aan doet is de collektor. Echter een collektor kost een pak minder als 2 schuifkranen van 125 die er nodig zijn om die pomp uit het systeem te kunnen halen.
Een reserve pomp aanschaffen om te depaneren is een fikse meerkost dan een extra luchtpomp of een setje membramen.
Ik wil bv eenFF het eens zien doen met een buisjes van 50 als aanvoer....

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor FredLekx » vr 06 apr 2018, 17:55:51

Ik houd het wel bij airlift. :D
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie