• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Vario pomp, reël verbruik tov verbruik op display

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Vario pomp, reël verbruik tov verbruik op display

Berichtdoor Guyke » zo 25 feb 2018, 0:06:45

Hallo,

bazzio schreef:Ik sta toch wel te kijken van dat over die slimme meters... Wij krijgen er hier binnenkort ook één. Dan kan ik beter dat ding weigeren zoals ik het nu lees.

Die "" slimme meters"" hebben alleen maar de functie om de rekening te gaan verfijnen ( dus meer te gaan laten betalen.)
Daar die meter digitaal werkt zal je ook voor zijn verbruik moeten gaan betalen.
Je zal er ook de kost moeten voor betalen ( 26 euro per jaar + index en dit gedurende 20 jaar.) Dan zal men hem weer gaan vervangen.....
Die slimme meter hangt ook aan het internet......
en LED verlichting gaat een pak meer gaan kosten aan verbruik dan dat men nu zal toegeven... ( dit effect ga ik niet uitleggen want daar zitten nog gekkere termen in. )
Mensen met zonnepanelen gaan ook raar opkijken.
Die meter is alleen maar slim voor de staat en de maatschappijen.
En men kan hem weigeren dat is waar maar wat daar dan de gevolgen van gaan zijn wil men niet zeggen ( heb al mail gestuurd naar Mr Tommelein, igean,.... maar geen echt antwoordt.)

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor bazzio » zo 25 feb 2018, 8:13:16

Het blijkt dat ik al een "slimme" meter heb hangen, ik woon sinds 2016 in mijn nieuwe huis en die meter is ergens uit 2004 (2003 gebouwd). Ik wist niet eens dat ze toen al slimme meters plaatste. Het leuke is dat die meter hier in Nederland in een top10 van verdachte slimme meters staat die aanzienlijk meer verbruik kunnen geven dan de oude meters. Nu is mijn verbruik hier idd best hoog, we zitten op een verbruik van een gezin van 6 man terwijl we er maar met zijn tweeen wonen. Ik dacht eigelijk dat het lag aan een goter huis en de vijver maar begin meer en meer hieraan te twijfelen.
Ik laat dan toch maar de meter vervangen voor de nieuwste slimme meter.. slechter kan het niet worden vrees ik.

*btw, over dat led verhaal wil ik wel wat meer weten, ik heb hier alles door LED vervangen omdat ik dacht hiermee te besparen...
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor mario1 » zo 25 feb 2018, 8:21:52

Hier komt de slimme meter er ook binnen 1 à 2 jaar volgens ik denk.
Vorig jaar een nieuwe aansluiting gekregen gezien de cabine ( straat ) is vervangen en alle rondliggende huizen hebben een nieuwe aansluiting gekregen toen.
Hier meteen de elektriciteitskast ook vervangen gezien het anders nog eens kappen en boren wordt binnen de kortste keren.
Meteen dan maar eentje gehangen klaar voor de slimme meter welke ze nu enkel moeten inpluggen.
Uiteraard mogen ze met dit laatste zo lang mogelijk wachten :D
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor Guyke » zo 25 feb 2018, 10:56:32

Hallo,

bazzio schreef:Het blijkt dat ik al een "slimme" meter heb hangen, ik woon sinds 2016 in mijn nieuwe huis en die meter is ergens uit 2004 (2003 gebouwd). Ik wist niet eens dat ze toen al slimme meters plaatste. Het leuke is dat die meter hier in Nederland in een top10 van verdachte slimme meters staat die aanzienlijk meer verbruik kunnen geven dan de oude meters. Nu is mijn verbruik hier idd best hoog, we zitten op een verbruik van een gezin van 6 man terwijl we er maar met zijn tweeen wonen. Ik dacht eigelijk dat het lag aan een goter huis en de vijver maar begin meer en meer hieraan te twijfelen.
Ik laat dan toch maar de meter vervangen voor de nieuwste slimme meter.. slechter kan het niet worden vrees ik.

*btw, over dat led verhaal wil ik wel wat meer weten, ik heb hier alles door LED vervangen omdat ik dacht hiermee te besparen...

In Nederland is men al wat jaren langer bezig met de uitrol van die ""slimme meter ""
Hier in Belgie moet de uitrol nog beginnen en eerst komen dan de nieuwbouw en grote renovatie's aan de beurt.

Wat die led betreft:
Ik zal op het lab eens gaan polsen of ze er een een beetje begrijpbare tekst kunnen op plakken.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor FredLekx » zo 25 feb 2018, 17:32:45

M.b.t. het LED- verhaal:
Ik zag ergens de volgende vergelijking voorbij komen:
Energieverbruik is als een glas bier. Je betaalt voor een vol glas, maar heb je een bier die niet schuimt heb je een vol glas.
Bij een schuimend biertje heb een schuimkraag. De schuimkraag is het blindverbruik. Het bier het daadwerkelijk verbruik.
Hoe efficiënter de LED-lamp des te minder blindverbruik. De betere lampen hebben zo rond de 0,9, de slechte 0,5 of soms nog minder. De ouderwetse gloeilamp=1.

Overigens heb ik begrepen dat het blindverbruik in Nederland (nog) niet doorberekend wordt. Dit zou ook apart op de factuur gezet moeten worden.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor ruudjuh92 » zo 01 apr 2018, 21:27:22

hoi

mijn vader en ik hebben allebij een dm vario 20.000 draaien op onze vijvers.
bij mijn vader zit er een digitale professionele verbruiks meter tussen de aanvoerkabel en de apperatuur en de vijver.
ik kan morgen wel eens kijken wat het verbruik is met de pomp aan en met de pomp uit.
als ik iets uitschakel zie je dat direct op het digitale scherm.

onze pomp bij mijn vader verbuikt op minimaal zelfs 23w volgens het display en dus minder dan opgeven volgens fabriek.

wat me wel opgevallen is aan de dm vario pompen is het volgende.

die van mijn vader komt van dominique van vijvershop eeklo.
echt een superpomp en met een zwarte koppelstekker eraan.

die van mij is in nederland gekocht voor 100 euro minder bij een bedrijf in limburg.
een hoop gezeik.
mijn pomp regeld zichzelf terug zonder eraan te komen zelfs zover dat er geen water meer in het filter komt.
en ik moet de pomp steeds hoger kwa wattage zetten om er water uit te krijgen.

opvallend is dat deze pomp een blauwe koppel stekker heeft.

het kan dus zijn dat de nederlandse pompen ergens anders vandaan komen dan de belgische pompen.
er zit in ieder geval een verschil in de pompen en het heeft met de stekker te maken iig dat is de enigste plek waar ik zichtbaar verschil zie.

het zijn volgens mij verschillende pompen met dezelfde naam.
zijn er hier wellicht dealers die hier een eerlijke verklaring voor hebben.
want het is wel heel typisch dat de facebook reacties uit nederland komen volgens de ts.

nogmaals we hebben super ervaringen met de pomp uit eeklo maar de nederlandse pomp is ruk en ik overweeg dus om hier thuis alles om te bouwen naar airlift.

allebij dezelfde naam en type

aquaforte dm vario 20.000

enigste zichtbare verschil een blauwe en zwarte koppelstekker.

ik hoop dat iemand iets weet hiervan.

gr ruud
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto
ruudjuh92

Afbeeldingen: 290

Berichtdoor Budeltje » zo 01 apr 2018, 22:19:34

Een Belgische stekker verschilt nu eenmaal van een Nederlandse i.v.m. de aarde. Meer weet ik er niet van.
Budeltje

Afbeeldingen: 29

Berichtdoor bazzio » zo 01 apr 2018, 23:06:18

Ik heb een Nederlandse pomp (hier in Brabant gekocht) met een zwarte koppelstukken. Ook geen problemen met de pomp. Vermogen regelt hier van 30 tot 187 watt.
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor proview » ma 02 apr 2018, 8:32:32

Hier ook nederlandse pomp in gebruik met blauwe koppelstekkers.
Geen problemen mee....
Wel moet je regelmatig eens de pomp 100% aansturen. Heb al gehad dat als de pomp maanden op dezefde snelheid draait, deze in de fout gaat als ik ze versnel. Nu ik dat regelmatig eens doe heb ik die fout niet meer.

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 91

Berichtdoor koi-monitor » ma 02 apr 2018, 8:48:26

Ik krijg zo'n foutmelding alleen bij langdurig draaien op 30 of 31% en dus staat hij op 32%. Ik heb ooit de slimme meter en alle apparaten in huis bekeken (een voor een aan en uit :D En naar de meterlast lopen in het donker ) en het display van de pomp kwam heel dicht bij wat de slimme meter aangaf (in 32%modus). Ik krijg het gevoel dat het display in ranges werkt en niet het preciese vermogen weergeeft. Bijvoorbeeld dat alles tussen de 38-42W dezelfde waarde op het display krijgt.

Ik heb een extra zekeringkast in de tuin met kleine zekeringen en in de eerste twee of drie seconden bij starten heeft mijn dm vario 30.000 een piekvermogen waardoor de zekering uitslaat. Dit gebeurt overigens niet op de grote 16amp zekeren in het huis.
koi-monitor

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor G.I.O. » ma 02 apr 2018, 19:01:07

Ik heb gisteren mijn dm vario 20000 weer in dienst gezet op de Skimmer. Vandaag op mijn boxx van Engie, slimme energiemeter, mijn verbruik gecontroleerd.

De dm vario staat nu op laagste stand 28á30 watt, tot voor gisteren zat ik s nachts met een verbruik van 140 watt continu verbruik (luchtpompen, diepvriezer, koelkasten en ander klein spul).

Sedert de dm meedraait zat ik nu vannacht aan een 175 watt.

Denk dus te mogen besluiten dat alleszins de laagste stand een correct verbruik weergeeft.

Van zodra ik de trickel laat meedraaien, doe ik opnieuw de test op hogere stand.

Als het verbruik dan weer correct blijkt te zijn, dan ga ik bij de filteraanpassing de airlift eruit zwieren en volledig pomgevoed.

Groeten

Gio
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1161

Berichtdoor G.I.O. » di 03 apr 2018, 5:02:17

Kun je dat eens controleren Ruud, dat interesseert me wel. Dubbel check [thank_you
思い立ったが吉日
G.I.O.

Berichtdoor ruudjuh92 » di 03 apr 2018, 13:41:49

hoi.

ik heb net even alles uitgeschakeld behalve de dm vario pomp en deze draait nu op 24w op het display.
op de verbruiks meter schommeld deze per halve seconde tussen de 26 en de 35w.
dit gaat dus een beetje op en neer.

als ik het gemiddelde bekijk dan is zijn piek verbruik dus ongeveer het opgegeven verbruik van de pomp.
met uitschieters naar wat minder verbruik.

klopt dus presies wat aquaforte zegt met wat uitschieters als voordeel.

gr ruud
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto
ruudjuh92

Afbeeldingen: 290

Berichtdoor lonsdave » do 05 apr 2018, 10:15:34

best weigeren... ik denk dat Guy zen verhaal klopt.
lonsdave

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor G.I.O. » di 11 sep 2018, 18:37:55

Dit topic nog eens bovenhalen.

Vorige week heb ik dus een aangekondigde stroompanne gehad, waardoor ik 5 uur op een stroomgenertor de vijver heb laten draaien.

Wat mij onmiddellijk opviel, was dat de pomp dm vario 20000 zichtbaar meer kracht had op dezelfde stand met de generator dan via het net?

Kan dit? Geeft een generator zuiverdere stroom ?

Viel echt wel op, kon de waterval op een veel minder hoge stand laten draaien en er bleef evenveel water uitkomen, heel bizar ...
思い立ったが吉日
G.I.O.

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie