• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Dompel UV

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Dompel UV

Berichtdoor Davy Roels » za 20 jan 2018, 20:17:57

Beste koivrienden,
Ik plaatste mijn dompel UV in mijn ontvangstruimte , maar stel vast dat deze toch meer dan ik had verwacht het pvc aantast ( schuifkranen , steun crielzeef enz... ).
Waar/hoe plaatsen jullie deze om dit te vermijden ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Davy
Davy Roels

Afbeeldingen: 14

Re: Dompel UV

Berichtdoor FFF » za 20 jan 2018, 20:24:48

Je kan ook een pvc plaatje of iets dergelijks plaatsen op de plek waar de uvc het materiaal aantast als bescherming.
Uvc tast veel aan dus afschermen is een goede oplossing.
Plaatsen waar de lamp erg vrij hangt zullen minder efficiënt zijn gezien de waterstroom erg breed is en dus niet direct langs de lamp gaat.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Rob83 » za 20 jan 2018, 23:09:39

Ik heb mij uv in de ontvangstkamer van de zeef hangen. Om de zeef te beschermen heb ik van dun RVS-plaat een bak gemaakt even groot als de binnenkant van de ontvangstkamer van de zeef. Wel uit losse elementen zodat ik deze makkelijk kan verwijderen.
Ook hangt de uv hieraan met een RVS-beugel, zodat ik geen vaste bevestigingen (beschadigingen) aan de zeef hoefde te maken. Alleen een kleine inkeping voor de kabel zodat het deksel wel goed dicht kan.
Rob83

Afbeeldingen: 15

Berichtdoor renesylvia » zo 21 jan 2018, 7:46:20

Heb de dompel amalgaan in het midden van de trommel hangen en zie na 2 jaar nog geen verschil.
Materiaal is Polypropyleen en weet niet of dat beter bestand is tegen uv stralen.
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer - retour via plantfilter
renesylvia

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor WTR » zo 21 jan 2018, 10:28:32

Heb een zeef overgenomen van een andere hobbyist, deze is ook enigszins aangetast door de uv. Hij heeft er wel een soort 90° kapje bijzitten om de buis van de vlotter af te schermen. Moet ook nog een oplossing vinden om de rest een beetje te beschermen, kan het eigenlijk kwaad buiten dat pp lichter wordt?
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 38

Berichtdoor benny.libert@gmail.com » za 12 mei 2018, 23:04:05

Heb mijn 40W amalgaam lamp ingebouwd in een (zelfbouw) polyester filterbak. Na 1 week kon ik al een duidelijk verschil zien aan de zwarte topcoat, die was al mat aan het worden. Ondertussen de wanden voorzien van RVS plaat en probleem opgelost!
Pas na veel speuren en zoeken, weet je dat je niets weet.
benny.libert@gmail.com

Afbeeldingen: 0

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie