• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Berichtdoor Bossi » do 22 feb 2018, 7:45:04

Amai goedemorgen zeg,

Dit is nog eens leuk wakker worden en nu mag ik ook ervaren hoe plezant het is om bij te lezen met een bakje koffie [thank_you
Doet me echt deugd.

Jef schreef:ja, zo'n breadboard is geweldig gemakkelijk om te experimenteren; heb je in alle maten en soorten en kost bijna niets.
Ik volg nogsteeds met aandacht....

Ik kende het niet Jef, maar nu is het te laat maar dat is niet erg. Het werkt. :D Bedankt voor de interesse !

The digital hunter schreef:Ik ben wel aan het volgen met al mijn aandacht maar dat met die printplaten is voor mij Chinees,hoor :kez:

Dat staat er dus ook op he Ronald, "made in China" :lol: Maar dat wordt straks allemaal veel duidelijker (hoop ik).

The digital hunter schreef:
Maar een kwartier geleden heb ik de laatste foutjes eruit gehaald en werkt de print. :Yahoo:

Dat is goed nieuws ;OK; maar dat je pa weer thuis is helemaal mooi nieuws :dance:

Groetjes,
Ronald

Hartelijk dank Ronald !

mario1 schreef:2 x goed nieuws dus :D

Inderdaad Mario, 't mag ook eens meezitten he. Merci alvast !

Guyke schreef:Hallo,

:good: :good:

mvg
Guyke

Dank u wel Guyke !

koi.gin schreef:
Bossi schreef:Na de finetuning aan de programmatie kreeg ik leuk bezoek toen ik net begonnen was aan de printplaat. Ene man die de eerste trommelfilter-Airlift-vijver realiseerde had een mooi ritje voor de boeg.
Normaal was het wel de bedoeling dat ik tot bij hem ging rijden maar omdat hij zelf weg moest en Antwerpen rakelings passeerde, is hij hier zelf even binnengesprongen.
Ik had ooit mijn meetpennenset aan hem gegeven, aangezien ze niet gebruikt worden mocht ik ze terug hebben voor mijn Combi.

Bedankt voor je bezoek en de leuke babbel Gino ! [thank_you

Hoi Bart,

heel toffe babbel hebben we gehad en het brengen van de meetpennenset is met plezier gedaan.

Vond ik ook Gino, nogmaals dank en binnenkort spring ik eens binnen als ik om de andere sproeiers ga.

koi.gin schreef:
Bossi schreef:Maar een kwartier geleden heb ik de laatste foutjes eruit gehaald en werkt de print. :Yahoo:

Zo kennen we u, een echte doorzetter :good: :good: :good: :good:

Tja, sommigen kunnen er misschien ambetant van worden maar als er iets in mijn kopje steekt geef ik niet af tot ik het heb. Niet altijd voor iedereen leuk, in dit geval kan het geen kwaad :oops:

koi.gin schreef:
Bossi schreef:Ik post zo snel mogelijk het resultaat en het schema

Hier ben ik ook wel eens naar benieuwd, heb dat vroeger ook nog gedaan zo solderen op een printplaatje.

Dat komt er zo snel mogelijk aan Gino, ik geef wel toe, ondanks het niet veel voorstelt en een kleine schakeling is, het toch opletten is bij elke soldering of ze wel juist zit.

koi.gin schreef:
Bossi schreef:maar nu eerst naar ons papa want die is ook zojuist terug thuis na zijn operatie en 8 dagen ziekenhuiskamer :Hyper:

Groetjes,

Bossi

Een pak van je hart waarschijnlijk.

Bart, we bijven volgen en doe vooral zo verder. :Yahoo:

Klopt Gino, Bedankt hiervoor !

FredLekx schreef:;OK; :good:

Dank je Freddy !

Ik ga even kijken hoe ik het schema zal posten, ik denk eraan om er wat tekst bij te plakken zodat het iets of wat duidelijk wordt.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor Bossi » do 22 feb 2018, 17:09:25

Hoi,

Hierbij de afgewerkte print, of toch zo goed als. Ik moet enkel de contacten van de zwarte Axicom relais naar de blauwe klemmenstrook brengen.

Die gaan dan gebruikt worden als input in de mini plc.

De groene klemmenstrook van boven naar beneden:

1 +12Vdc
2 GND
3 Common meetpen
4, 5 en 6 Meetpennen op bepaalde, zelf te kiezen niveau's

De middelste gaatjes van de groene klemmen zijn geen aansluitpunten maar lege tussenstukken.

68919

Het schema zelf moet ik nog zien om te vormen naar een upload-baar bestand.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mario1 » do 22 feb 2018, 17:19:36

Bossi schreef:Het schema zelf moet ik nog zien om te vormen naar een upload-baar bestand.

Een print screen misschien :?:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor bazzio » do 22 feb 2018, 17:45:01

Jammer dat je niet alle weerstanden op de zelfde maat (zoals de blauwe metaalfilm naast de relais's) hebt geplaatst, maakt de print een stuk strakker. :P :wink:
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor Bossi » do 22 feb 2018, 17:46:44

Dat zou normaalgezien geen probleem mogen zijn Mario, maar ik werk met een mini-mac.

Ik en computers, ik kan het niet uitleggen maar dit gevoel komt wel zeer dicht in de buurt. :lol:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » do 22 feb 2018, 17:49:03

bazzio schreef:Jammer dat je niet alle weerstanden op de zelfde maat (zoals de blauwe metaalfilm naast de relais's) hebt geplaatst, maakt de print een stuk strakker. :P :wink:

Inderdaad bazzio, maar dit is mijn eerste keer dat ik dit doe.
Er is ook een reden voor. Onderaan de printplaat lopen de +12Vdc en de GND los door naar de andere kant en was het dus makkelijker om die beentjes lang te laten en gelijk op de juiste plaats door te steken.

Anders moest ik onderaan nog eens verlengen. De print gaat uiteindelijk in een gesloten box, dus we moeten er niet meer op zien. :D

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » do 22 feb 2018, 18:20:18

En hier dan het schema.

Let niet op de nummering van de componenten want die kloppen niet. De waarden van de componenten zijn wel juist.

High sens, comm sens en low sens zijn uw meetpennen. Relais 1 & 2 zijn uw uitgangen als contacten waarmee je eender wat kan sturen.

Als er iets niet duidelijk is, stuur me een pb met je e-mail en ik stuur je een ander type document met de juiste uitleg. Ik krijg er geen tekst op geplakt:

68920

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mario1 » do 22 feb 2018, 18:27:49

Bossi schreef:Dat zou normaalgezien geen probleem mogen zijn Mario, maar ik werk met een mini-mac.
Ik en computers, ik kan het niet uitleggen maar dit gevoel komt wel zeer dicht in de buurt. :lol:

Ja dikke lol :good:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor Bossi » vr 23 feb 2018, 19:12:52

Hoi,

Daarstraks even gebeld met mijn collega die het ontwerp maakte. De reden was dat ik wou weten of je met 2 comm sensoren kan werken in verschillende "vaten".

Niet met dit schema dus. Het zou te veel stroom trekken door "U1".

Daarom maak ik een 2e pint.

Wat wel kan is meerdere level sensoren aansluiten, telkens met bijhorende schakeling die wel duidelijk is denk ik. Zolang je maar 1 comm Sens gebruikt is er geen probleem.

Ik wil jullie maar waarschuwen want als je toch met 2 of meer comm sensoren gaat werken op deze schakeling zal je verbruik te hoog worden waardoor "U1" telkens opnieuw "opsmoort".

De reden dat ik een 2e schakeling maak:

In de combi ga ik met 3 levels werken, namelijk: Waterniveau voor automatische bijvulling, spoelen van de trommel, vervuiling matten detecteren.

In het 2e vat ga ik werken met 1 level sensor om te detecteren wanneer mijn pomp lucht pakt. Hier volgt een uitschakeling van de pomp met bijhorende sms bij. Sms wordt trouwens bij elk "probleem" gestuurd in de toekomst. Ik bezit een module die 16 meldingen kan sturen over sms.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » zo 25 feb 2018, 18:26:26

Hoi,

Met de koude die er al is en wat blijkbaar erger gaat worden heb ik me ook nog eens in gang getrapt. Ik had een deksel voor de combi op maat laten zagen.
Maar Bossi is Bossi niet als ie af en toe een dikke stommiteit doet. :lol:

Ik weet niet hoe ik er toe kwam maar ik heb de binnenmaten van de combi doorgegeven als breedte en de lengte van de filterput als lengte voor het deksel. :dash:

Gevolg, het deksel leunde niet op de lange randen, maar op de tussenschotten want het viel er dus tussen. Alleen op de korte wanden lag het deksel erover wegens te lang. Goed bezig deze klungel :dash:

Maar ik kan er zelf mee lachen. Het was op te lossen en er zijn ergere dingen. :twisted:

Doordat het deksel 58cm breed was en de filter 60cm, heb ik dus opstaande profieltjes gefreesd uit de 10mm platen. Dan wordt mijn deksel, als ik ze er langs de zijkanten tegen las 60cm breed. Mooi.
De onderkanten van die opstaande profieltjes heb ik onder 45° afgefreesd. Reden: tussen de ringbalken, die iets hoger steken dan de filterwanden, ligt een 5mm lasnaadje. Door de profielen onder 45° te zetten valt het deksel altijd vanzelf goed. Want die schuine kanten passen op de schuine lasnaad.

Et voila, probleem opgelost. :lol:

Goed, tijd voor de foto's denken jullie dan want zo een uitleg van "sus en klus" in 1 persoon alias Bossi :roll:

Het deksel:

68943

In detail probeer ik de opstaande profieltjes te laten zien. Het zijn dus de buitenkanten van deze profielen die schuin gezet zijn:

68944

Het deksel past "zo goed als perfect", ik ben immers geen schrijnwerker of meubelmaker. Maar nergens is er een spleetje waar warmte kan ontsnappen.
Het deksel ligt op deze manier 2,5cm hoger dan de combi, dat komt omdat de sproeiers iets hoger zitten dan de rand van de combi:

68942

Verder heb ik de 110-leidingen even snel in de noppenfolie gedraaid voor de komende winterprik. Filter terug netjes afgedekt en de spleetjes tegen de serre zo goed mogelijk dichtgelegd met rest-isolatie.

Ik ben gerust voor de komende dagen 8)

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor frankske » zo 25 feb 2018, 19:03:57

Die 2de foto links boven prachtige foto van uw vijver toch :shock:
frankske

Afbeeldingen: 666

Berichtdoor Bossi » zo 25 feb 2018, 19:14:45

frankske schreef:Die 2de foto links boven prachtige foto van uw vijver toch :shock:

Had je die dan nog niet gezien Franky? Ik heb eens een toerke gedaan met foto's na de afwerking van de tuin en plaatsing van de "Shoalin". (mediterend kind).
Weliswaar in het vijvertopic :wink:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor frankske » zo 25 feb 2018, 20:09:19

Bossi schreef:
frankske schreef:Die 2de foto links boven prachtige foto van uw vijver toch :shock:

Had je die dan nog niet gezien Franky? Ik heb eens een toerke gedaan met foto's na de afwerking van de tuin en plaatsing van de "Shoalin". (mediterend kind).
Weliswaar in het vijvertopic :wink:

Groetjes,

Bossi

Ik zie alles, waarschijnlijk niet in deze hoek getrokken :D
Vind je tuin en vijver super, precies zoals ik het wil. niet te veel tralala maar toch hier en daar wat oogspringers ;OK;
frankske

Afbeeldingen: 666

Berichtdoor Bossi » zo 25 feb 2018, 20:27:11

Dank u Frankske [thank_you

Ik heb inderdaad nooit een foto gemaakt vanuit deze hoek. (denk ik).

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » za 31 maart 2018, 20:01:55

Hallookes,

Even het stof hier van af blazen met een nieuwe :Update: Want is alweer even geleden door alle drukte en heisa van de afgelopen weken.

Eerst een kabeltje getrokken voor de meetpennen. Welke pennen?

1- Waterniveau na trommel te laag, trommel moet dus spoelen.
2- Waterniveau na matten te laag, matten zijn dus verzadigd.
3- Waterniveau Q-bak te laag, er dient bijgevuld te worden.

Punten 2 en 3 zijn om in de nabije toekomst mee verder te kunnen werken.

Dan de meetpennen aan de kabel gesoldeerd. Meetpennen zijn de oude uit mijn trommel van de vijver. Beetje ingekort en een krimpkousje erover. Meetpennen zijn uit inox.
De langste is de "ground" of referentiepen.
De korte boven de matten is pen 1 hierboven benoemd.
Aan de kant van het BWB zie je een korte en een lange pen. Korte is pen3 en langere is pen2:

69442

De pennen in hun houder om te kunnen afregelen. De andere 2 in een plakgootje van Legrand 1x1cm en afgekit met transparante siliconen:

69443

Hier moet nog een houder geplaatst worden, maar zoals vermeld, dit is voor later als ik tijd heb. Misschien aan mijn pensioen :roll: :lol:

69444

Dan de box voor de eerder getoonde zelfgemaakte printplaat. De 2 witte kabels gaan respectievelijk naar de meetpennen en de zekeringskast waar de controller zal komen te staan. Crouzet Millenium3-PLC:

69445

Maniakaal als ik "kan" zijn, de kabelschoentjes met bijhorende tang.
0,5mm/0,75mm en 1,5mm.
Ik werk met de witte 0,75mm, de draadjes zijn heel dun. 0,22mm:

69446

De printplaat in de box gemonteerd. Gisteren een 3e relais-sturing geplaatst en de achterkant gespoten met anti-oxidatie spray. Soort vernis of waar je je schoenen mee tegen water beschermd. Het ligt er zowat tussenin. De schoentjes reeds geknepen:

69447

Alles netjes aangesloten en even bij elkaar houden met een bindertje:

69448

Transparant blauw deksel erop, ik wil kunnen zien of er iets mis is. De (visuele) controle freak in mij komt weer naar boven :oops:

69449

De stopkontakten aangesloten en genummerd.

1- Spoelpomp
2- Trommelmotor

S komt in het alfabet voor de T dus...hoofdpijn krijg ik van mezelf :lol: :

69450

Dan aan de zekeringkast in de garage de mini-plc tijdelijk geïnstalleerd. Er moet nog een nieuwe zekeringenkast komen met 4 rijen, nu heb ik er maar 2. Ook voor tijdens mijn pensioen :roll:

Scherm 00001, aantal spoelingen, vers begonnen dus staat op 00000:

69451

Scherm 00002, Totale spoeltijd, ook op 00000:

69452

Scherm 3, Tja... spelen met de programmatie van dat spel:

69453

En hier het programma zoals het nu draait:

69454

Maar hoe werkt dat dan hoor ik iemand denken.

Als de meetpen na de trommel langer dan 5 sec. zonder water zit gaat de sturing actief. 10 sec. motor en spoelpomp. Langer dan 5 sec? Ja ik poets soms de zijwanden en anders krijg ik meteen een douche door de waterschommelingen. Dat heb ik voor bij de AEM-trommel van mijn vijver. Hier dus niet met "den deze".
Komt het waterniveau terug in orde, herhaalt zich de cyclus.
Komt het waterniveau niet terug in orde gaat de sturing over in een tijdsgestuurde spoeling. Om de 15min. Dit gaat zo door tot ik het euvel herstel want er zal een sms verzonden worden naar ons beide.

Wat moet er nog bijkomen?

Waterniveau na de matten te laag -> sms naar ons beiden. Matten vervuild.

In de sturingskast zagen jullie dat er nog plaats is. Daar komt nog een 2e printje met een niveaumeting in de zeef/verwarmingsbak. Als het niveau daar te laag is zou de pomp lucht trekken en stuk kunnen gaan. De pomp zal dus uitvallen en de sirene's hierbuiten gaan in gang.
Nee grapje, er wordt uiteraard een sms verzonden naar ons beiden.
Ook toekomstmuziek.

Ik kan nu gerust op beide oren slapen, de combi zal niet moeten wachten tot ik 's morgens wakker ben om een spoelbeurt te krijgen. Hij gaat zichzelf 's nachts proper maken en ik hoef er niet van wakker te liggen.

Groetjes,

Bossi
Bossi

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie