• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Berichtdoor Bossi » di 06 feb 2018, 6:44:14

Sebastiaan schreef:Hoi Bossi

Het ziet er weer prachtig uit :good:
Hebben we niet allemaal al eens het water gestaan of erboven gehangen met een boor zaag of frees ? :kez:
Ik weet in iedergeval precies hoe jij je voelde. ;) maar met een goede aardlek automaat gebeurt de koi niets :Ideas:

Ik durf veel projectjes aan te gaan, maar het zelf lassen van een bak durfde ik niet aan diepe buiging [thank_you
Heb je eerst geexperimeteerd met lassen voordat je dit project begon ?

Groet Bas

Dank u Bas,

Ik was me eerst van geen kwaad bewust omdat het snel moest gaan met die hagelbui, maar eens je dat beseft is het effe met een bang hartje.
Waarom durf je niet lassen? Ik heb eerst alles bijeen 2m gelast en "geleerd" hoe dat materiaal zich gedraagt. Valt mee, maar geduld is de belangrijkste factor.
Je last zelf wel je collectoren, waarom zou dit dan niet lukken?

bakkenes schreef:Goed bezig Bart, blijf je volgen.

Dank je Jan Willem ! Al zal het nu allemaal wat trager gaan... :?
Terug aan het werken...vrije tijd is even op.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor bakkenes » vr 16 feb 2018, 0:36:47

Nog ontwikkelingen aan het front?
bakkenes

Berichtdoor Bossi » vr 16 feb 2018, 7:51:55

Dag Jan-Willem,

De aanpassingen die ik heb gedaan zitten in het topic van de Q-bak. Het loopt wat door elkaar maar probeer de juiste update's in het juiste topic te steken.

En deze week is er niet veel of nauwelijks iets gebeurd omwille van ons papa, die ligt sinds gisteren terug op een gewone kamer en niet meer op intensieve.
Ook voor de rest een zeer drukke week. Paspoort was verlopen zonder verwittigen van de gemeente, binnen een uurtje mag ik mijn wagen terug gaan halen na 46 dagen herstelling :shock:
Kortom, veel heen en weer geloop en zo goed als alleen maar thuis om te eten en te slapen.

Hopelijk kan ik dit weekend de spoelpomp definitief plaatsen, dan wil ik ook nog graag een stukje betonvloer storten om de DSG-UV-Unit terug te plaatsen.
Als die dan staat kan alles geïsoleerd worden qua leidingen, want die zijn nog niet gedaan.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor FredLekx » vr 16 feb 2018, 9:48:59

Bossi schreef:En deze week is er niet veel of nauwelijks iets gebeurd omwille van ons papa, die ligt sinds gisteren terug op een gewone kamer en niet meer op intensieve.

:good:
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Bossi » vr 16 feb 2018, 17:21:33

Bedankt Freddy [thank_you :good:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mario1 » vr 16 feb 2018, 17:49:53

Hopelijk gaat het vanaf nu de goede kant op :CrossFingers:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor Bossi » za 17 feb 2018, 8:48:25

Bedankt Mario [thank_you
Het gaat goed, het wordt revalideren en veel kinesist, maar hij komt er wel. En dat is het voornaamste.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » zo 18 feb 2018, 7:25:47

Hoi,

Gisterenmorgen heb ik me een uurtje of 3 aan de programmatie van de Crouzet Millenium 3 mini-plc gezet die de trommel zal besturen.
Het was niet simpel want ik ken de programmatie langs geen kanten om een display functie te maken die alles automatisch zal loggen en waardoor ik, door op toest A en B te drukken, kan uitlezen hoe dikwijls de trommel gespoeld heeft en hoe lang in het totaal.

Via youtube staan er tal van filmpjes, maar de juiste zijn zonder uitleg en met manuele bediening, de anderen werken met functieblokken die niet in mijn software zitten. Dan maar stap voor stap zelf proberen te leren en te begrijpen. Ik heb er een punthoofd aan overgehouden maar ik ben er in geslaagd.

Voor de geïnteresseerden, hier wordt een manuele teller geprogrammeerd, ik heb het dan aangepast zodat ie automatisch zal tellen:

phpBB [video]

De trommel zal automatisch spoelen bij een te laag waterniveau wat logisch is. Als de spoelcyclus goed verlopen is komt de sensor terug in aanraking met water. Is er niet goed gespoeld, komt de meetpen niet terug in contact met water en gaat de sturing automatisch over in een tijdsgestuurde spoeling. Als dat zo is krijg ik na instelbare tijd een sms met foutmelding "trommelspoeling mislukt".

Ook moet er nog een klein programma'tje in voor de niveaudetectie en automatische bijvulling. En nog ééntje die de pomp zal uitschakelen bij drooglopen. Op die moment zal er ook een sms gestuurd worden en zal de oorzaak 99%, vervuilde matten zijn.

Zo kan ik straks het printplaatje maken met de juiste componenten om een waterdetectie te kunnen doen.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mario1 » zo 18 feb 2018, 7:47:05

Good Work Bossi :good:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor FredLekx » zo 18 feb 2018, 10:43:09

Goed bezig!
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor bazzio » zo 18 feb 2018, 11:13:12

Alleen hierom zou je al een trommel gaan bouwen... :lol:
bazzio

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor wadapatja » zo 18 feb 2018, 13:27:42

Heb de eerste bladzijde net even opgezocht Bart. Maar je was in Tolbert. Dat is ongeveer 7km vanaf hier. En dan ook nog 2 keer heen en weer naar België. :shock:

Mooi dat het programma voor de trommel ook bijna klaar is. :good:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Marcje » zo 18 feb 2018, 21:26:59

Jawadde Bossi, u blijft mij verbazen :D
Knap wat u nu weer voor mekaar hebt gekregen :good:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5731

Berichtdoor bakkenes » zo 18 feb 2018, 23:02:35

Stark wark weer geleverd Bas.
Fijn om te lezen dat het met je vader de goede kant op gaat.
bakkenes

Berichtdoor Bossi » ma 19 feb 2018, 7:49:43

mario1 schreef:Good Work Bossi :good:

FredLekx schreef:Goed bezig!

Dank u Mario en Freddy !

bazzio schreef:Alleen hierom zou je al een trommel gaan bouwen... :lol:

Waar wacht je op bazzio :D ken jij die programmatie dan misschien of was het eerder sarcastisch :D

wadapatja schreef:Heb de eerste bladzijde net even opgezocht Bart. Maar je was in Tolbert. Dat is ongeveer 7km vanaf hier. En dan ook nog 2 keer heen en weer naar België. :shock:

Mooi dat het programma voor de trommel ook bijna klaar is. :good:

Ja het was een leuke dag Wim, achteraf bekeken toch. Aan het programma heb ik nog wat moeten aanpassen. Gelukkig is ook dat gelukt en zit er een simulatie op zodat we eerst kunnen proefdraaien alvorens alles aan de trommel te koppelen.
Probleem was dat vanaf de trommel overging in het tijdsgestuurde programma, de spoelseconden bleven lopen. Ook al gebeurde er niets. Die tellerinput heb ik dus van op een andere plaats moeten nemen zodat ie wel correct telt en ook alleen maar telt als de uitgang effectief gestuurd wordt.

Marcje schreef:Jawadde Bossi, u blijft mij verbazen :D
Knap wat u nu weer voor mekaar hebt gekregen :good:

Groetjes

Marc

Dank u wel Marc, ik schrik hier ook wel van mezelf want zo een zelfstudie over iets wat je niet kent is op mijn leeftijd niet simpel meer :lol:

bakkenes schreef:Stark wark weer geleverd Bossi.
Fijn om te lezen dat het met je vader de goede kant op gaat.

Dank je wel Jan Willem. Grappig want deze uitspraak is een typisch Antwerps dialect. En ja, ik ben ook blij dat het de goede kant opgaat, maar we zijn er nog niet hoor. :CrossFingers:

Dan een kleine :Update:

Na de finetuning aan de programmatie kreeg ik leuk bezoek toen ik net begonnen was aan de printplaat. Ene man die de eerste trommelfilter-Airlift-vijver realiseerde had een mooi ritje voor de boeg.
Normaal was het wel de bedoeling dat ik tot bij hem ging rijden maar omdat hij zelf weg moest en Antwerpen rakelings passeerde, is hij hier zelf even binnengesprongen.
Ik had ooit mijn meetpennenset aan hem gegeven, aangezien ze niet gebruikt worden mocht ik ze terug hebben voor mijn Combi.

Bedankt voor je bezoek en de leuke babbel Gino ! [thank_you

Ik was dus bezig aan de printplaat. Hierbij de componentjes op en hoopje, althans degenen die nog niet geplaatst waren:

68904

Op een leeg printplaatje kan je ze dan zelf positioneren:

68905

Zulk een printplaatje heeft aan de onderkant voor elk gaatje een koperen ringetje wat het solderen vergemakkelijkt. Een printbaan leggen kan ik niet, dan maar met gesoldeerde geleiders die ik maak uit ontmantelde kabel:

68906

En zo komen telkens een stapje dichter bij het eindresultaat. Ik zal ook het elektronische schema hier posten waarmee je dan aan waterdetectie kan doen, maar ik wil eerst zelf zien dat het werkt want dit kan tot hele gevaarlijke situaties leiden.
Als het werkt heb ik een water-level-controller voor 10,88€. :dance:

Tot de volgende Bye

Groetjes,

Bossi
Bossi

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie