Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
wadapatja

Re: Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Bericht door wadapatja » 09 jan 2018, 18:40

:good:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Bossi

Bericht door Bossi » 11 jan 2018, 12:48

:Update:

Alle korte ringbalken steken ook op hun plaats, allemaal op dezelfde manier zoals ik reeds liet zien. Ook het lichtjes kromtrekken van de korte zijwand zoals eerder getoond was een klein "probleempje" dat ik moest oplossen.
Bovenaan kan je een rijlat opspannen, maar onderin moest het op een andere manier:

68054

Eénmaal de naden gelast waren en de boel volledig was afgekoeld kon ik de balken die ik gebruikte om op te spannen verwijderd worden.
Ook alle hoeken zijn met 4 inox schroefjes vastgezet:

68055

Heb dan eens 1 schroef proberen op te vullen en het resultaat valt mee. Ik ga ze zo dus allemaal doen, ook al zien we van de buitenkant van het filter straks niets meer:

68056

Een overzichtje, heb precies toch 1 hoek overgeslagen :roll:

68057

Het 2e tussenschot steekt er ook in tijdelijk met de soldeerbout gefixeerd, moet nog wel gelast worden aan beide zijden:

68058

68059

Een overzicht over de bodem, de hoeken moet ik nog wel lassen of beter gezegd, dichtleggen met PP draad:

68060

Zover staan we nu. Deze namiddag rustig verder knutselen. Eerst de sleuven frezen zoals het eerste tussenschot en dan even bekijken hoe ik Alain zijn voorstel inwerk. En dat is er voor zorgen dat we upflow het bwb inkomen en downflow naar de uitgang gaan. Ik moet dus als het ware onder de geforforeerde inox plaat die er in komt een barrière maken alsook een 4e afvoergat om te kunnen flushen.
Daarna wordt de trommel ingebouwd, dus het meest spannende komt dichterbij :D

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 11 jan 2018, 17:08

een prachtig resultaat :good:

is er en raming van de totale kosten te leggen of heb je hier geen idee van
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Bossi

Bericht door Bossi » 11 jan 2018, 18:07

mart-ang schreef:een prachtig resultaat :good:

is er en raming van de totale kosten te leggen of heb je hier geen idee van
Bedankt Martien,

Een raming van de totale kosten. Gewoon even vermelden dat als je eender wat van plan bent, er steeds iets extra komt bij kijken. En dan kan je 2 dingen doen.
1- Je houdt je aan je budget en het trekt op niets
2- je geeft een beetje toe en het is in orde.

Ik weet dat ik ergens verteld heb rond de 850€ te zitten... waarschijnlijk kom ik eerder in de buurt van 1000€, maar erover zeker nog niet. Voor het zelfde geld zit ik ongeveer aan 900€, 950€? Ik zou alles eens moeten optellen. :?

En dan de belangrijkste mededeling: Staar je aub niet blind op deze kosten :nono: 60 werkuren zitten er ondertussen in. Een zelfstandige in België moet, om uit de kosten te komen, 40€/uur rekenen.
Dan weten jullie waarom die bakken zo kostelijk zijn he. Daar is echt een reden voor. Komt er bij dat elk bedrijf bestaat om winst te maken. Niemand speelt voor OCMW. Snappie?

Groetjes,

Bossi

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 11 jan 2018, 21:18

Het wordt steeds mooier. :good:
Bossi schreef:
Niemand speelt voor OCMW. Snappie?
Is dat hetzelfde als voor de KZV?

bakkenes

Bericht door bakkenes » 12 jan 2018, 01:27

Goed bezig Bart, (offtopic) logo draait hier lekker, nog bedankt.

goshiko

Bericht door goshiko » 12 jan 2018, 07:27

knappe werken.
Ja, als je alles rekent zijn de prijzen in de handel niet direct van de pot gerukt hé.
Het verbaast me zelfs dat je er nog maar 60 uur aan gespendeerd hebt Bossi als je ziet wat er allemaal dient te gebeuren.

Enkel als de firma's zouden omschakelen naar standaard mallen en gietvormen(en dus minder maatwerk) en zo méér aantallen kunnen gaan produceren kunnen de prijzen naar beneden. Je merkt dat met de easy drum. Maar blijkt dat daar toch ook nog veel kinderziektes in zitten (dat lees ik toch op facebook en fora uit binnen en buitenland), en in het ergste geval heeft dit invloed op de mal en dat is voor de vendor dan toch weer een financiele ramp.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

willem v d

Bericht door willem v d » 12 jan 2018, 09:05

Veel problemen met de easy drum....
Mijn grootste probleem met de trommel is het geluid van het spoelen.
Verders is het gewoon een aem s22 in een ander huisje..
Kromme deksel is op gelost door de aem en aangepast voor de trommels die er nu verkocht worden.

Het grootste probleem wat ik tegen kom met elke trommel is het feit dat 9 van de 10 alleen een bwb na een trommel zetten en klagen over slecht water qualiteit.
Als je dan ook veel aantallen verkoopt kan er een foutief product bij zitten.

goshiko

Bericht door goshiko » 12 jan 2018, 09:34

ik zeg alleen wat ik lees op de diverse fora hoor willem, zelfs op de facebook van AEM zelf. En dat gaat heus niet alleen over het kromme deksel. Maar ik wil dit topic zeker niet vervuilen, noch wil ik AEM hun produkt afbreken. Ga hier dan ook niet meer verder op in.
Terug on topic van Bossi.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Bossi

Bericht door Bossi » 12 jan 2018, 09:40

FredLekx schreef:Het wordt steeds mooier. :good:

Is dat hetzelfde als voor de KZV?
Dank u FredLekx.
KZV, even gegoogeld maar niets gevonden. OCMW = Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn.
bakkenes schreef:Goed bezig Bart, (offtopic) logo draait hier lekker, nog bedankt.
Dank u Jan Willem, mooi dat alles goed loopt. En is graag gedaan :wink:
goshiko schreef: Het verbaast me zelfs dat je er nog maar 60 uur aan gespendeerd hebt Bossi als je ziet wat er allemaal dient te gebeuren.

Enkel als de firma's zouden omschakelen naar standaard mallen en gietvormen(en dus minder maatwerk) en zo méér aantallen kunnen gaan produceren kunnen de prijzen naar beneden. Je merkt dat met de easy drum. Maar blijkt dat daar toch ook nog veel kinderziektes in zitten (dat lees ik toch op facebook en fora uit binnen en buitenland), en in het ergste geval heeft dit invloed op de mal en dat is voor de vendor dan toch weer een financiele ramp.

Goshiko
Het zijn er om precies te zijn 66. Niet veel verschil maar er kruipt heel wat werk in. Ook rekening houden met het feit dat ik niet die routine heb en het m'n eerste keer is.

Tegenwoordig worden er veel zaken op maat gemaakt he, dat maakt dan misschien weer dat het te gek is om een mal te laten maken...
willem v d schreef: Mijn grootste probleem met de trommel is het geluid van het spoelen.
Verders is het gewoon een aem s22 in een ander huisje..
Kromme deksel is op gelost door de aem en aangepast voor de trommels die er nu verkocht worden.

Het grootste probleem wat ik tegen kom met elke trommel is het feit dat 9 van de 10 alleen een bwb na een trommel zetten en klagen over slecht water qualiteit.
Als je dan ook veel aantallen verkoopt kan er een foutief product bij zitten.
Heb je het dan over het geluid van de easy Willem? Dat heb ik althans toch zelf mogen merken. Hier gaan er maatregelen voor genomen worden.

Daar heb je een punt Willem. Trommel-BWB en anders kom je niet veel tegen. Ook 1 van de redenen dat ik er zelf aan begonnen ben want anders wordt snel het een blokjespuzzel van filterunits achter elkaar.

En dan terug naar de werkzaamheden.

Het 2e tussenschot vastgelast. Was niet makkelijk in een kamertje van 28cm breed waar ik dan 70cm diep in moet lassen. Met die gedachte dat het zeker waterdicht moet zijn. Daarom is er duidelijk trager moeten gelast worden en is het vrij warm geworden in het filterkamertje.
Gevolg:

68066

Ik had gehoopt door aan de andere zijde ook een lasdraad te leggen, wat nodig was, dat de plaat enigzins zou terugbuigen maar niet dus. Nu duw je ze redelijk makkelijk terug recht dus de matten zullen er wel ingaan.
Dan het 3e tussenschot ingefreesd, kopie van het 1ste. "Leuk feestje maar het geeft altijd zo'n rommel he"... :lol:

68067

Als dit wat netjes gemaakt werd en de kanten en bramen geschraapt werden ziet dit er zo uit. Je ziet aan sommige uiteinden dat ik uitgeschoven ben met de frees. Niet erg, je merkt er straks toch niets van en is extra flow denk ik maar:

68068

Eénmaal in de filter geschoven merk ik terug dat ook deze niet meer vlotjes past door de behuizing te lassen die op zich dan ook een beetje vervormd. De kantjes een beetje bijschrapen en die gaat straks op zijn plaats:

68069

Groetjes,

Bossi

Bossi

Bericht door Bossi » 12 jan 2018, 09:58

En zopas ging de deurbel, na 2 bijna maanden wachten is hier dan de siliconenstrip aangekomen.
Niets te vroeg want deze zal ik binnen enkele dagen nodig hebben om verder te kunnen.

5m x 50mm x 5mm.

68070

Ik kan me al eens een foutje permitteren. :D

Groetjes,

Bossi

wadapatja

Bericht door wadapatja » 12 jan 2018, 12:22

bakkenes schreef:Goed bezig Bart, (offtopic) logo draait hier lekker, nog bedankt.
Mooi dat je er nu ook gebruik van kunt maken.

En die Bart dat is een topper. Die bak is echt mooi man. En die schroefjes afdekken gaat er een garantie aan geven ook nog. ;OK;
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

mario1

Bericht door mario1 » 12 jan 2018, 18:14

Goe bezig Bossi.
Mooi om te zien hoe je alles in detail uitlegt.

Bossi

Bericht door Bossi » 12 jan 2018, 19:02

Bedankt Wadapatja en Mario !

Is mijn fototoestel toch van de hoge kast naar beneden gedonderd zeker :dash:

Gevolg, alle foto's zien er nu zo uit dat ze vol met blauwe en paarse horizontale strepen staan :?

Ik kan dus beginnen met ze met de gsm te nemen en ze zo 1 voor 1 via bluetooth naar de pc te sturen. Dju toch.

Groetjes,

Bossi

Dsg-Filters

Bericht door Dsg-Filters » 12 jan 2018, 20:20

@bossi. Voor je middenschot te lassen zonder veel krom trekken bestaat er een eenvoudig trucje om dit tot een minimum te herleiden maar beetje moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar het ligt zeker niet aan je warmer/trager lassen hoor. :wink:
Sterk in Maatwerk http://www.dsgfilters.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”