Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
FredLekx
Contacteer:

Re: Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Bericht door FredLekx » 06 jan 2018, 19:48

Het gaat er steeds meer op lijken! :good:

Bossi

Bericht door Bossi » 06 jan 2018, 21:53

koi.gin schreef:Uwen filter begint vorm te krijgen Bart, goe bezig. :good:
Ge kunt misschien beter op uw eigen.beginnen. :D
Dank u Gino,

Op mijn eigen beginnen, denk het niet. Heb trouwens iets beloofd aan iemand anders hier actief op het forum. :wink:
wadapatja schreef:Heb het al gezien. Dit wordt erg mooi. ;OK;

Succes met de werken.
Dank je Wadapatja !
FredLekx schreef:Het gaat er steeds meer op lijken! :good:
Stilaan wel he Freddy, merci !

Moet wel toegeven dat die lasnaden stilaan mijn voeten beginnen uit te hangen. Zou eigenlijk eens moeten meten hoeveel afstand ik al gelast heb. En dat tegen 1cm per zoveel seconden. Gaat zeer traag maar beter traag en goed dan rap en knap. :lol:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

Ronny V

Bericht door Ronny V » 06 jan 2018, 23:29

Hay Bart,

Net even de gebeurtenissen van vorig weekend gelezen en dat is inderdaad maar een nare ervaring. Hopelijk mag je in de toekomst gespaart blijven van dergelijke onaangename zaken.
Uw filter die begint toch stilaan vorm te krijgen. Zo te zien zit er toch al heel wat peiswerk in en heeft deze samen met die akelige ervaring U toch al wat slapeloze momenten bezorgd.
Zo te zien is die PP ook nogal taai spul om mee te werken.

Gtjs
Ronny

Bossi

Bericht door Bossi » 07 jan 2018, 10:12

Dag Ronny,

Het waren idd rare dagen met nare ervaringen.
1 Januari = Auto gestolen
2 Januari = boete in de mailbox
3 Januari = Inval SRT.

Dan heb je het wel gehad. zeker omdat ik 1, 2, 3 en 4 Januari van 's morgens ben bezig geweest tot 's avonds om alles geregeld te krijgen met alle instanties. Slapen is er nauwelijks bij. Uw goesting is dan wel over voor heel 2018 hoor. :(

Maar goed, alles is wat gezakt en we zijn terug vertrokken. We laten ons niet ontmoedigen en doen rustig stap voor stap verder. Veel denkwerk komt er ook bij kijken want je weet hoe ik ben, we hebben elkaar gesproken op de vijvertoer. Mijn hoofd staat nooit stil en ben continu bezig verbeteringen te zoeken.
Maar ik werd hier geholpen door Alain met een mooie oplossing, geef ik gerust toe.

Wat wel onderschat werd is idd de taaiheid van dat spul. Nooit gedacht dat je het echt volledig moet gaan vastzetten met winkelhaken, rijlatten, spanvijzen enz... zodat het niet kan gaan lopen.
Ook niet direkt alles na elkaar lassen maar elke keer wachten tot de boel is afgekoeld. Het komt anders niet goed.
Dat is althans mijn ervaring die ik jullie kan meegeven.

Ga wat verder doen aan de 2e ringbalk langs de andere lange zijde van het filter.

Groetjes,

Bossi

Bossi

Bericht door Bossi » 07 jan 2018, 20:08

Hoi,

Next :Update:

Ringbalk in verstek op maat, hoekjes uit de korte zijwanden verwijderd om de ringbalk te laten aansluiten. Staalprofiel 20x20x2mm:

68012

Alles in elkaar geschoven en vastgezet met de gekende gereedschappen, afmetingen en maten nog eens ge-dubbel-checked en lassen maar. Dat wil zeggen, ontvetten en opschuren met koperborstel, eerst de soldeerbout om te fixeren. Dan de lasdraad en de föhn:

68013

Dan het staalprofiel op maat afgeslepen voor de lange kokers. Met de overschotten naar mijn ouders. Die hebben een laspost, ja ook een lastpost alias ikke :lol:
De overschotten via een rijlat op zijn plaats gehouden zodat ik terug een recht staalprofiel heb.
Plots de oplossing gevonden voor mijn hoeken. Kopke draait 25/24 natuurlijk :roll:
Het staalprofiel is 2mm kleiner dan de binnenkant van de PP-koker. Daar passen natuurlijk metalen verzinkte winkelhaken in.
Alle nodige materialen op maat en klaar om te assembleren:

68014

Het staalprofiel is 2mm te kort afgeslepen als je naar de PP-koker kijkt maar steekt wel uit de schuine hoek uit zodat ie past in de volgende koker met schuine hoek, komt helemaal goed jongen:

68015

Staalprofiel, PP-koker en winkelhaken in elkaar geschoven:

68016

Detailfoto. Door dat de winkelhaken aan de buitenkant zitten heb ik meteen een dubbel voordeel. Niet alleen gaan de hoeken verbonden worden zodat de stevigheid gegarandeerd wordt. Ook worden op deze manier de staalprofielen tegen de filterkant geduwd. Zo verdwijnt de eventuele speling om bol te komen staan. De staalprofielen worden als het ware op deze manier tegen de filterbak gedrukt.
Ook is de stalen rechthoek kompleet aaneensluitend op deze manier doordat de uitstekende stukken profiel van de lange zijwanden naast het staalprofiel komen in de korte koker tot tegen de winkelhaak:

68017

Even positioneren, zie je wat ik wil zeggen? En dan duwen maar:

68018

Nu wordt duidelijk welke "smoelen" PP trekt. Foto langs bovenaf:

68019

Foto over de lijn heen, misschien iets duidelijker:

68020

Dan zijn we er weer met de gekende gereedschappen ondertussen. Alles netjes plaatsen, schuren, ontvetten, soldeerbout, schrapen, schuren, ontvetten, lassen. Repeat and repeat, de lasdraad komt mijn oren uit :twisted:
Je kan ook reeds de lasdraad zien welke aan de binnenkant van de lange kokers op de lange zijwanden is gelast:

68021

Dan even stevig doorgegaan met de soldeerbout, veel dieper dan de normale gang van zaken. Reden is dat ik heel de spleet wil volproppen met lasdraad:

68022

Zo ver ben ik dan. Onderkant van de balk gelast met lasdraad, bovenkant even gefixeerd met soldeerbout langs de korte zijwand en de hoeken zijn ook grellig gesoldeerd, klaar om de binnenkant van de ringbalk te lassen op de plaats waar de deksels zullen invallen:

68023

Nu hoorde ik jullie al denken, die hoeken zijn toch niet verbonden als het op het ijzermateriaal aankomt :roll:
En jullie hebben gelijk, ware het niet dat Bossi eerst de afmetingen heeft genomen van die gaatjes in de winkelhaken en ze onthouden heeft :idea:
Dus teken ik met potlood de plaatsen af waar ik ga boren. De verste gaten zitten in de gaatjes van de winkelhaken, de andere gaatjes kwamen niet overeen want dan zou ik in het holle gedeelte van het profiel hebben gezeten:

68024

Geboord, met de soeverein er over en vastzetten maar met inox schroefjes, nu zijn de hoeken wel verbonden :wink: :

68025

Tot slot een overzichtje:

68026

Ik ben weer helemaal up to date, hopelijk moet ik deze week niet veel uren doen zodat er tijd overblijft om verder te knutselen. Bye

Groetjes,

Bossi

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 07 jan 2018, 22:45

Hoi Bossi,

Knap gezien om deze hoeken aan mekaar te bevestigen , en vraag me nu af als de professionele trommelbouwers dit ook doen, of gewoon profieltje erin en klaar.

Mooie duidelijke en leuke reportage als lastpostje :lol:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

bazzio

Bericht door bazzio » 07 jan 2018, 23:04

Ik vroeg mij eigenlijk al af of die PP balken alleen al niet sterk genoeg waren geweest....
Laatst gewijzigd door bazzio op 07 jan 2018, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronny V

Bericht door Ronny V » 07 jan 2018, 23:10

Alweer een ferme vooruitgang geboekt, de filter begint stilaan vorm te krijgen. :good:

Bossi

Bericht door Bossi » 08 jan 2018, 07:42

Marcje schreef:Hoi Bossi,

Knap gezien om deze hoeken aan mekaar te bevestigen , en vraag me nu af als de professionele trommelbouwers dit ook doen, of gewoon profieltje erin en klaar.
Ja plots kwam dat idee in mij op, had me als suf gedacht over hoe ik dit zou moeten oplossen. Want eens de profielen in de kokers zitten kan je er niet meer aan.
Ik heb het zelf nog bij geen enkele filterbouwer gezien. Je kan natuurlijk ook de gaatjes opvullen met PP, dan gelijkfrezen of schrapen en even de föhn erover zodat alles terug blinkt. Alleen zo zie ik nog een mogelijkheid om dit te camoufleren.
Marcje schreef:Mooie duidelijke en leuke reportage als lastpostje :lol:

Groetjes

Marc
Dank je Marc, ik doe mijn best. (om een lastpost te zijn) :lol:
bazzio schreef:Ik vroeg mij eigenlijk al af of die PP balken alleen al niet sterk genoeg waren geweest....
Totaal niet Bazzio, waardeloos zonder versteviging. De kokers zijn 35mm vierkant en buigen als vislijnen.
Ronny V schreef:Alweer een ferme vooruitgang geboekt, de filter begint stilaan vorm te krijgen. :good:
Thx Ronny, stilaan krijgt de filter vorm inderdaad. Al lijkt het nu alsof ik geen vooruitgang boek daar de vorm al enige tijd zichtbaar is en ik enkel alle lasnaden en verstevigingsbalken afwerk alvorens terug te springen naar de tussenschotten.
Dit was de eerste korte balk van de 4, heb dus nog even werk alvorens de ringbalken af zijn. Maar ik kan dit beter eerst afwerken om de filter beter in zijn vorm te houden. Het moet toch gebeuren.

Groetjes,

Bossi

wadapatja

Bericht door wadapatja » 08 jan 2018, 12:16

Ga je de schroefjes die in de winkelhaken zijn gedraaid ook nog afdekken in de pp? Of is dat staalprofiel van RVS?
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

goshiko

Bericht door goshiko » 08 jan 2018, 18:29

Knap gevonden zo.
De combi wordt echt mooi hoor, dikke proficiat alvast met de werken die al gedaan zijn.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 08 jan 2018, 19:18

Jawadde Bossi, zie nu pas dit topic ! Petje af man. Niet normaal wat jij hier zo eventjes op je eentje aan het doen bent :good:
思い立ったが吉日

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 09 jan 2018, 08:50

Ik vind dit echt knap van je !
Prachtig dat je ons ook tot in detail meeneemt in je project :good:
Ik zou het niet kunnen.... chapeau hoor...
Groeten Ferdy

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 09 jan 2018, 09:23

Dag Bossi,

blij te zien dat je de (las)draad weer opgepakt hebt na je nare ervaringen vorige week.

Dat komt daar helemaal goed :good:
Petje af dat je daar zelf aan durft beginnen ;OK;

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bossi

Bericht door Bossi » 09 jan 2018, 17:39

wadapatja schreef:Ga je de schroefjes die in de winkelhaken zijn gedraaid ook nog afdekken in de pp? Of is dat staalprofiel van RVS?
Wadapatja,
Ik ga wel eens proberen aan de kant die je niet ziet om te zien of dat iets of wat deftig op te lossen is. Het oog wil ook wat en ik ben dan redelijk autistisch/perfectionistisch ingesteld.
Staal is staal en geen rvs voor zover ik weet. Maar dat hoeft ook niet. Er kan geen vocht of lucht aan he.
goshiko schreef:Knap gevonden zo.
De combi wordt echt mooi hoor, dikke proficiat alvast met de werken die al gedaan zijn.
Dank u Alain [thank_you
G.I.O. schreef:Jawadde Bossi, zie nu pas dit topic ! Petje af man. Niet normaal wat jij hier zo eventjes op je eentje aan het doen bent :good:
Merci GIO, ik heb je eens een watsapp gestuurd he over hoe "normaal" ik ben :lol:
Ik ben nu eenmaal niet bang als het op werkzaamheden aankomt, heb zo mijn dak eens half afgebroken om een velux te steken en de vloer eruitgehaald en zelf een trap gemaakt in huis ook. Telkens met doorzagen en opvangen van draagbalken :shock: Ons vader kan er nog niet aan uit vanwaar ik dat heb 8)
ferdy.1234 schreef:Ik vind dit echt knap van je !
Prachtig dat je ons ook tot in detail meeneemt in je project :good:
Ik zou het niet kunnen.... chapeau hoor...
Bedankt Ferdy,
Ik probeer lekker in detail te gaan zodat het zo duidelijk als mogelijk wordt. Veelal ontbreken details in een trommelfilterbouw en dan kan je nog niet aan de slag als je zou willen.

The digital hunter schreef:Dag Bossi,

blij te zien dat je de (las)draad weer opgepakt hebt na je nare ervaringen vorige week.

Dat komt daar helemaal goed :good:
Petje af dat je daar zelf aan durft beginnen ;OK;

Groetjes,

Ronald
Ja ik laat me niet (meer) hangen Ronald. Uit een burn-out herstellen maakt je nu eenmaal harder, zoniet keihard.
Heb het hierboven reeds geschreven dat werkzaamheden me niet afschrikken, integendeel, wat een ander kan kan ik ook denk ik dan. Misschien niet zo goed maar soit, het is ook de eerste keer dat ik kunststof las he. En het gaat elke keer beter. Alleen bezettingswerken, daar begin ik niet aan, toch niet van nul.

Waar ik tot hiertoe een beetje spijt van heb is het feit dat ik geen driehoekige lasdraad heb gebruikt maar ronde. Nu valt dat allemaal iets minder op eenmaal ik helemaal rond ben met lassen.
't Is een leerschool denk ik maar. En als de filter straks waterdicht is en zijn werk doet, wat moet ik dan meer willen? Leren tevreden zijn met wat je hebt is ook mooie een eigenschap hé.

Groetjes,

Bossi

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”