• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Berichtdoor The digital hunter » vr 12 jan 2018, 21:33:32

Dsg-Filters schreef:@bossi. Voor je middenschot te lassen zonder veel krom trekken bestaat er een eenvoudig trucje om dit tot een minimum te herleiden maar beetje moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar het ligt zeker niet aan je warmer/trager lassen hoor. :wink:

Tof te weten dat dit ook door de vakman gevolgd wordt :wink: :good:
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 451

Berichtdoor The digital hunter » vr 12 jan 2018, 21:37:01

Bossi,

wel goed ventileren als je aan het lassen bent hoor :wink: want de dampen die van het lasapparaat en warme draad komen zijn nu niet bepaald gezond,hoor :nono:

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 451

Berichtdoor Bossi » za 13 jan 2018, 10:33:55

The digital hunter schreef:
Dsg-Filters schreef:@bossi. Voor je middenschot te lassen zonder veel krom trekken bestaat er een eenvoudig trucje om dit tot een minimum te herleiden maar beetje moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar het ligt zeker niet aan je warmer/trager lassen hoor. :wink:

Tof te weten dat dit ook door de vakman gevolgd wordt :wink: :good:

Dat wist ik niet Smetjen, maar te laat nu zeker? Alle tussenschotten zitten op hun plaats. Al maak je me wel nieuwsgierig. Ik zal het wel eens vernemen...

Ronald, ik was van hetzelfde gedacht :wink:

The digital hunter schreef:Bossi,

wel goed ventileren als je aan het lassen bent hoor :wink: want de dampen die van het lasapparaat en warme draad komen zijn nu niet bepaald gezond,hoor :nono:

Groetjes,

Ronald

De raam van de garage staat dag en nacht opengekanteld, een typisch breed, maar geen hoog raam wat veelal gebruikt wordt in garage's.
Als ik met de soldeerbout aan de slag ga gaat ook de poort open. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn he.

Zal mijn foto's eens voorbereiden voor de volgende update.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 716

Berichtdoor Bossi » za 13 jan 2018, 11:43:57

Next :Update:

Waar ik geen foto van heb getrokken is dat, voordat ik het 3e tussenschot definitief plaatse, 2 rijen schildertape heb geplakt op de bodem, links en rechts van de gaatjes voor de schroefjes. Beetje de manier waarop RonnyV zijn voegen heeft gedaan.
Eén of andere Pipo hier in huis heeft mijn nieuwe tube siliconen laten vallen en hem weggelegd zodat er niets aan de hand bleek. Ik heb zo moeten handelen omdat de schroefdraad was afgebroken van de tube. Onbruikbaar dus. Ik heb dan door het dikke gat wat siliconen tussen de tape gesmeerd en daarna de tape verwijderd zodat ik een mooi "bandje" siliconen verkreeg.
Dan het tussenschot geplaatst en direkt langs onder aangetrokken met 8 schroefjes.
Op die manier hoop ik het tussenschot langs onderen waterdicht te krijgen. Voor alle zekerheid de schroefjes van dat tussenschot dichtgesmeerd met open garage Ronald :)
Resultaat:

68088

Ik heb dan de PP proppen proberen glad te trekken met de schraper en Dremel maar geen mooi/goed resultaat, dan maar opnieuw erover met extra pp. Deze gaten gaan we toch niet meer zien.
Dan tijd om het tussenschot vast te lassen. Eerst een balkje opgespannen tegen het kromtrekken, hopelijk helpt het. Meteen is de reden van de siliconen duidelijk. Ik kan onmogelijk lassen tussen 2 platen die 13,5cm van elkaar staan. Ga daar maar eens 70cm diep in met een heteluchtpistool en lasdraad en zaklamp. :roll:

68089

Terwijl alles afkoelt reeds het bwb tussenschot gemaakt. Oude mal van karton die ik gebruikte voor de tussenschotten afgeknipt tot ik enkel de onderste trapeziumvorm overhield. Tussenschot is zo hoog afgesneden dat er straks een plaat van 1cm dik op kan komen te rusten zodat ik finaal uitkom op de bovenkant van de lasdraad tussen bodemplaat en lange zijwanden:

68090

Alles goed afgekoeld, maar de opgespannen balk kon geen oplossing zijn blijkbaar. Dan maar een plaatje gezaagd en gefreesd om de tussenschotten aan elkaar te bevestigen. Ze stonden beiden bol, weg van elkaar. Ideaal dus om met zo'n plaatje te werken dan. Zo trek ik ze naar elkaar toe:

68091

Hier probeer ik te laten zien dat de tussenschotten een pak rechter komen te staan:

68092

Een overzicht:

68093

Dan een "folieke" geprobeerd en mijn combi gepersonaliseerd met een Dremel met fijn bolvormig kopje. Deze foto is na het vallen van de camera:

68094

Tussenschot bwb geplaatst en gelast. Rechts bovenaan sloot deze blijkbaar toch niet goed aan en heb ik met soldeerbout wat moeten "plamuren":

68095

Dan een plaat gezaagd en gefreesd die daar zal op rusten/aansluiten. De gaatjesrij op 0,5cm afgetekend en voorgeboord:

68096

Eerst met 2 schroefjes vastgezet op het tussenschot en de volgende gaten afgetekend, dan in het tussenschot voorboren en de plaat behandelen met de soeverein voor verzonken kopjes.
De lasdraad in de bak alsook de onderste hoeken/randen geschraapt tot deze plaat klemt tussen de lasnaden.
De plaat op zijn plaats:

68097

Een iets beter overzicht. Water komt links onderaan door de sleuven van het tussenschot het bwb binnen. Op deze laatst geplaatste pp plaat komt het inox rooster te liggen. Het water wordt in het bwb goed door elkaar gerommeld en gaat dan aan de rechterkant door de inox plaat terug de onderste ruimte in. Daar wacht een 110 op uitvoer naar de volgende unit.
Maar dat wordt alsmaar meer duidelijk naarmate we vorderen:

68098

En dan heb ik blijkbaar iets te veel foto's geladen, niet de laatste maar wel van ergens die dag. Zit nog in wat watsappgroepen ook met mensen die willen volgen maar niet op het forum actief zijn.
Enjoy:

68099

68100

68101

68102

Ondertussen is de tijd aangebroken dat ik terug lawaai mag maken in huis, dus ga wat verder doen. We beginnen trouwens aan het inbouwen van de trommel vandaag :Yahoo:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor PDSW » za 13 jan 2018, 14:42:20

Toffe topic om te volgen
en mooi gedaan benieuwd naar het resultaat

Grt Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60
PDSW

Afbeeldingen: 464

Berichtdoor bazzio » za 13 jan 2018, 19:19:38

Ziet er weer mooi uit, ik snap nog weinig van het bwb verhaal maar dat zal binnenkort wel duidelijker worden. Ben benieuwd naar het trommel gedeelte!
bazzio

Afbeeldingen: 32

Berichtdoor Bossi » za 13 jan 2018, 19:25:56

PDSW schreef:Toffe topic om te volgen
en mooi gedaan benieuwd naar het resultaat

Grt Peter

Bedankt Peter, ik probeer niet alleen informatief te zijn maar het ook zo leuk mogelijk om lezen te maken. Geen te lange teksten maar wel duidelijk.

bazzio schreef:Ziet er weer mooi uit, ik snap nog weinig van het bwb verhaal maar dat zal binnenkort wel duidelijker worden. Ben benieuwd naar het trommel gedeelte!

Bedankt Bazzio,

Het bwb gedeelte is eigenlijk niet zo moeilijk maar zal, naarmate het verhaal vordert, wel duidelijk worden. Ik denk niet dat ik het verhaal van hierboven duidelijker kan brengen met de overzichtsfoto van het bwb inclusief uitleg.
Dat je benieuwd bent naar het trommel-gedeelte treft. Hij werd vandaag ingebouwd en....er is een filmpje bij... :dance:
Blijven volgen dus :lol: want er komt een update aan met 27 foto's en een filmpje. :Hyper:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor bazzio » za 13 jan 2018, 19:29:03

Kan niet wachten.... :wink:
bazzio

Afbeeldingen: 32

Berichtdoor Bossi » za 13 jan 2018, 19:37:37

Eerst even eten en een douchke, dan begin ik er terug aan :wink:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor koi.gin » za 13 jan 2018, 20:02:07

Hey Bart.

Een doucheke....5 minuten.
Eten...... ook 5 minuten, gr moest al bezig zijn. :Yahoo:
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 870

Berichtdoor G.I.O. » za 13 jan 2018, 20:10:25

Ik volg hier nog altijd in stilte :good:
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1079

Berichtdoor Kossykoi » za 13 jan 2018, 21:00:01

Leuk project om te volgen.

Ziet er netjes uit hoor :good:
Vraag me wel af of die sleuven voldoende doorlaat hebben. Had zelf nog een paar rijen extra in gemaakt.
Kossykoi

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Bossi » za 13 jan 2018, 21:06:33

koi.gin schreef:Hey Bart.

Een doucheke....5 minuten.
Eten...... ook 5 minuten, gr moest al bezig zijn. :Yahoo:

Ja Gino, het was ne 12-gangenmenu, in den douche kreeg ik bezoek van mijn liefste en het zijn geen 27 maar 28 foto's die ik moet bewerken
Vooral dat laatste gaat met veel tijd lopen :lol:

G.I.O. schreef:Ik volg hier nog altijd in stilte :good:

Dank u GIO, maak dan maar ni te veel lawaai :D

Kossykoi schreef:Leuk project om te volgen.

Ziet er netjes uit hoor :good:
Vraag me wel af of die sleuven voldoende doorlaat hebben. Had zelf nog een paar rijen extra in gemaakt.

Bedankt Kossykoi,

De sleuven werden reeds uitgelegd hoor. 3 x zoveel doorlaat dan een 110 buis, en dat voor een Q-bakske met een pomp van 8000 liter.
Het gaat voldoende zijn :wink:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Kossykoi » za 13 jan 2018, 21:12:41

Deftig filter voor een q bak hoor, dacht dat het op de vijver kwam.

Heb ik even gemist dan.
Da's geen probleem om er 8 kuub door te trekken. :good:
Kossykoi

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor wadapatja » za 13 jan 2018, 21:27:05

;cool; We wachten nog steeds................... :wink:
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 67

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie