• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Berichtdoor Bossi » zo 26 nov 2017, 23:06:50

Dat idee had ik ook eerst over de Befil Goshiko, je raakt er vrij moeilijk aan voor onderhoud- of herstellingswerkzaamheden. Ik ga hem niet afbreken hoor maar smaken en goesting verschillen.

Bij mij is de kogel door de kerk. Heb daarstraks een eerste poging gedaan om PP te lassen en viel eigenlijk goed mee. Ik begin dus aan mijn eigen trommel.

Maar om "zever" te vermijden heb ik besloten deze niet online te smijten en voor mezelf te houden, uit respect voor de trommelfilterbouwers.

Hoop dat éénieder dit begrijpt.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 532

Re: Zelfbouw Trommel-Combi-filter

Berichtdoor FredLekx » zo 26 nov 2017, 23:09:49

Toch wel het eindresultaat?
FredLekx

Afbeeldingen: 62

Berichtdoor bazzio » zo 26 nov 2017, 23:22:20

Bossi schreef:Dat idee had ik ook eerst over de Befil Goshiko, je raakt er vrij moeilijk aan voor onderhoud- of herstellingswerkzaamheden. Ik ga hem niet afbreken hoor maar smaken en goesting verschillen.

Bij mij is de kogel door de kerk. Heb daarstraks een eerste poging gedaan om PP te lassen en viel eigenlijk goed mee. Ik begin dus aan mijn eigen trommel.

Maar om "zever" te vermijden heb ik besloten deze niet online te smijten en voor mezelf te houden, uit respect voor de trommelfilterbouwers.

Groetjes,

Bossi

Hoezo niet? Een trommelfilter maken is nu ook niet echt rocket science... Het meest lastige zal de software/plc zijn.

Over de vastgelopen trommel... dat vind ik toch wel zorgwekkend, zoveel wordt die trommel nu ook weer niet belast.
bazzio

Afbeeldingen: 31

Berichtdoor Bossi » ma 27 nov 2017, 7:37:16

FredLekx schreef:Toch wel het eindresultaat?

Die zal te zien zijn in mijn Q-bak topic.

bazzio schreef:... Het meest lastige zal de software/plc zijn.

Daar maak ik mij het minst zorgen over. Zit in de elektriciteit/elektronica/beveiliging.
Momenteel denk ik eerder aan hoe je de juiste plaats bepaalt van de loopwieltjes, maar ook dat komt in orde.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor bakkenes » zo 03 dec 2017, 0:44:39

Bossi schreef:Dat idee had ik ook eerst over de Befil Goshiko, je raakt er vrij moeilijk aan voor onderhoud- of herstellingswerkzaamheden. Ik ga hem niet afbreken hoor maar smaken en goesting verschillen.

Groetjes,

Bossi

Dat vind ik wel jammer want er zijn denk ik best veel gasten die dit willen volgen, daar ben ik er 1 van. Ik zit niet echt op facebook maar daar is ook een groep van "trommelfilters bouwers" dat is donders interessant.
Ik hoop toch dat je ons mee wilt laten genieten van je project.
bakkenes

Berichtdoor mario1 » zo 03 dec 2017, 7:58:29

Ik stel ook voor, GOOI het in de groep :D
Kan iedereen wat van leren en altijd leuk om te volgen :Hyper:
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor Bossi » zo 03 dec 2017, 10:31:39

Ik ga dat dan eerst met iemand bespreken, vindt hij het ok, dan zal ik dat proberen te doen.
Langs de andere kant, ik steek soms veel tijd in die update's waar dan zo goed als geen reactie op komt.

We zien wel.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor goshiko » ma 04 dec 2017, 9:57:43

als je echt handig bent denk ik wel dat je inderdaad zoals bossi al zegt veel goedkoper uitkomt. Het enige waar ik zowat aan twijfel is de ervaring die trommelfilterbouwers hebben. Bij hun zijn de kinderziektes er vaak al uit. Bij een zelfbouwer is het veelal de eerste keer dat men iets bouwt.
Goed rondkijken bossi, zien hoe de vendors hun trommels bouwen. En aan de slag.
Het is niet altijd eenvoudig om te reageren, zeker als het sterk technisch wordt. De post van gino bvb nu, heel interessant, maar als je niet technisch aangelegd zijt moet je jou best beperken tot gewoon lezen hé.

Goshik
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor FredLekx » di 05 dec 2017, 18:44:30

Ik vind het knap wanneer iemand dit zelf kan maken. Om het even met welke nieuwe of 2e-handse materialen.

Maar nu toch maar Back to topic?
FredLekx

Berichtdoor Marcje » wo 06 dec 2017, 21:36:06

Bossi schreef:Maar om "zever" te vermijden heb ik besloten deze niet online te smijten en voor mezelf te houden, uit respect voor de trommelfilterbouwers.

Hoi Bossi,

Dergelijke zelfbouw projecten worden graag en veel gelezen, en is sowieso een vorm van reclame voor alle trommelfilterbouwers want het is maar een zeer klein aantal liefhebbers die dit tot een goed einde kunnen brengen , en eentje daarvan is Mario die hierover een prachtige topic had lopen en een extra stimulans was de trommelfilter in de aandacht te brengen :good: :D

Dus gaan met die banaan :D

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor goshiko » do 07 dec 2017, 9:47:08

wat ik me vooral afvraag is hoe je de versteviging zou aanpakken, zeker gezien je op grote oppervlakte mikt gezien het een combi wordt.
Sommige vendors verstevigen zelfs met staal erin verwerkt.
Maar hoe zit dat dan juist, is die balk volledig gevuld met stalen balk, of gedeeltelijk? En hoe verstevig je de hoeken?
Zou mooi zijn Bossi als je dat uitwerkt hier toch wat over vertelt hoe je dat gaat aanpakken.
(net als over al de rest natuurlijk :D ).
Ik denk dat die versteviging essentieel is om de bak zich niet wat te laten zetten, en zo de aansluiting van de trammel met de bak volledig sluitend te houden.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Bossi » do 07 dec 2017, 19:25:09

De combi zal verstevigd worden en wel zo:

1- de bodemplaat wordt 1 of 2 mm ingefreesd zodat de wanden verzonken zitten
2- Er komt een kokerprofiel rond op halve hoogte en bovenaan.
3- het kokerprofiel wordt verstevigd met een aluminium of ijzeren profiel in de koker.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mario1 » do 07 dec 2017, 19:43:21

In je bodemplaat zeker een groef voorzien van 2 mm Bossi, 1 mm is net iets te weinig.
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor Bossi » do 07 dec 2017, 20:04:48

Ik ga ook langs 2 kanten lassen en niet aan 1 zijde.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor FredLekx » vr 08 dec 2017, 0:33:35

Dus aan beide zijden een groef?
FredLekx

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie