• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Filterlijn

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Filterlijn

Berichtdoor hteunissen » di 05 dec 2017, 20:51:10

Op m'n nieuw te bouwen filterlijn (vijver van 5x3x1,8m = 27m3) heb ik 3 bodemdrains en 1 skimmer aangesloten op een Do-It 50m3 combi. Als pomp heb ik een Flowfriend (standaard). Nu heb ik op de trommel 5 inlaten, dus nog 1 over.
Nu twijfel ik tussen het afdoppen hiervan of een extra skimmer aan te sluiten. Wat zou jullie keuze zijn? Ik weet nl. niet of een 2e skimmer de stroming negatief beïnvloedt.

Hans
hteunissen

Afbeeldingen: 90

Re: Filterlijn

Berichtdoor Bossi » di 05 dec 2017, 21:09:16

Dag Hans,

Ik heb een 30m3 vijver met 1 skimmer, werkt perfect, soms vind ik zelfs dat het voer te snel weggezogen wordt dus ik zou persoonlijk geen 2e zetten.
Wel goed rekening houden met de wind. Want die blaast hier in negatieve zin alles naar de skimmer.
Moest ik het op voorhand geweten hebben kreeg ie een andere plaats.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 532

Berichtdoor polleke » di 05 dec 2017, 21:14:51

Je hebt 4x AANvoer dus als je 6@7 cuub per buis aanhoud (is zeker genoeg voor jou vijver) zit je perfect om niet teveel hoogteverschil te hebben en toch de buizen proper te houden zodat je af en toe maar eens hoeft te flushen om zeker te zijn .je zou ook op de doorvoer een verloopstuk en kraan kunnen zetten zodat je de filter gemakkelijk leeg kan laten :idea:
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1149

Berichtdoor jocca » wo 06 dec 2017, 8:36:30

misschien opteren om een toevoer te steken halfweg de vijver ... (op 90 cm diepte),
kan je die in de winter vol open zetten en uw skimmer gewoon uit. Op die manier trek je dat koude oppervlaktewater niet over de filter en behoud je uw debiet. (je kan de drains ook nog steeks half open zetten). Tis maar een idee ... (wij gaan het hier nl ook zo doen bij de aanpassingen volgend jaar.
jocca

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor Guyke » wo 06 dec 2017, 10:37:19

Hallo,

jocca schreef:misschien opteren om een toevoer te steken halfweg de vijver ... (op 90 cm diepte),
kan je die in de winter vol open zetten en uw skimmer gewoon uit. Op die manier trek je dat koude oppervlaktewater niet over de filter en behoud je uw debiet. (je kan de drains ook nog steeks half open zetten). Tis maar een idee ... (wij gaan het hier nl ook zo doen bij de aanpassingen volgend jaar.

Het idee is op zich wel goed.
Ik wil er wel aan toevoegen dat je die lijn ( bv de skimmer ) geen 6 maanden mag afsluiten daar er in die leiding stilstaand water bevind waar bacteriën en andere zaken tor ontwikkeling kunnen komen die je liever niet hebt.
Dus in de winter ( op een ""warme"" dag ) de skimmer eens openen en in de zomer de toevoer op - 90 cm eens openen. Bij deze laatste is dat eenvoudiger en kan bij wijze alle dagen eens gebeuren. Het kan goed zijn dat je deze - 90 cm lijn gewoon het hele jaar door open kan laten als er op de andere lijnen ( drains en skimmer ) voldoende flow blijft.
:!: Op de ingang van deze - 90 cm aanvoer wel een rooster monteren anders binnen de ortste keren zitten de vissen er in :!:

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor hteunissen » wo 06 dec 2017, 20:52:51

" Ik weet nl. niet of een 2e skimmer de stroming negatief beïnvloedt." Iemand hier een mening over?

Hans
hteunissen

Berichtdoor dennis » wo 06 dec 2017, 23:27:19

is afhankelijk van je stromings richting en plaatsing van je skimmers.
een tekening bied wat meer duidelijkheid.

mvg Dennis
dennis

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor hteunissen » do 07 dec 2017, 10:20:28

Het betreft een nieuw te bouwen vijver, dus ik kan nog alle kanten op. Tekening heb ik momenteel nog niet.

Hans
hteunissen

Berichtdoor Guyke » do 07 dec 2017, 11:10:48

Hallo,

als je 2 skimmers overhoeks plaatst dan kan je best ook 2 retoeren plaatsen. Doe je maar 1 retoer met 2 skimmers overhoeks dan krijg je stroming van de uitvoer naar de eerst volgende skimmer maar minder of geen naar de volgende skimmer ( de tweede skimmer blijft wel werken maar zal minder vuil aantrekken ). Als je de retoer echter op de ene zijde monteert ( meestal de korte zijde van de vijver ) en de skimmer ( of skimmers ) aan de andere tegenoverliggende zijde zal er geen negatieve invloed zijn.
In het voorbeeld dat ik geef hier is de vijver een rechthoek

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor hteunissen » do 07 dec 2017, 12:09:11

Om gebruik te maken van 2 retouren zou ik 'm moeten splitsen, want ik heb maar 1 pomp (Flowfriend). Is er dan nog wel toegevoegde waarde van de extra skimmer bij overhoekse plaatsing?

Hans
hteunissen

Berichtdoor Guyke » do 07 dec 2017, 12:37:46

Hallo,

hteunissen schreef:Om gebruik te maken van 2 retouren zou ik 'm moeten splitsen, want ik heb maar 1 pomp (Flowfriend). Is er dan nog wel toegevoegde waarde van de extra skimmer bij overhoekse plaatsing?
Hans

Bij deze vijver met 3 drains en met 2 skimmers en een flow van 30m³ ( 1 x per uur door het filter ) komt dit in theorie neer op 6 m³ water per aanvoer. wat veel worden. Water verdeeld Verdeeld zich volgens de orde van de minste weerstand.
Als ik het echter wat correct lees is het de bedoeling om er meer dan 30 m³ door te halen ( trommel van 50 m³) wat die splitsing dan wel zeer goed mogelijk maakt.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor hteunissen » do 07 dec 2017, 13:34:10

De afstand tussen de vijver en de fliterput is ongeveer 5m. Splitsen bij de vijver neem ik aan?
hteunissen

Berichtdoor bazzio » do 07 dec 2017, 16:40:33

Nog even onder die onderlaag in de winter... als je rond blijft pompen ga je toch altijd vermengen, oftewel je pompt de hele inhoud uiteindelijk rond.
bazzio

Afbeeldingen: 31

Berichtdoor Guyke » do 07 dec 2017, 17:46:29

Hallo,

De afstand tussen de vijver en de fliterput is ongeveer 5m. Splitsen bij de vijver neem ik aan?

Steeds verandert er iets aan het gegeven.
Dus toch best om eens iets op papier te zetten met wat maten er bij.
Als de filter 5 meter van de vijver staat betekent het ook dat de lijnen van drains en skimmers reeds lange lijnen worden.

Bazzio
Nog even onder die onderlaag in de winter... als je rond blijft pompen ga je toch altijd vermengen, oftewel je pompt de hele inhoud uiteindelijk rond.

Dit durf ik zo maar niet beweren.
Het is al meermaals voorgekomen dat bij een vijver met rechte hoeken er zich vuil kan ophopen in die hoeken.
Als je een inhoud hebt van 30 m³ en je pompt 30 m³ / uur er door betekent dit niet dat al het water door het filter is geweest / uur. Er is 30 m³ door geweest wat gelijk is aan de inhoud van de vijver maar is geen bewijs dat de 30 m³ van de vijver er door is gegaan. Er blijft bv ook water staan in de spoelbuizen, buizen tussen het filter en de flushkranen enz.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor hteunissen » do 07 dec 2017, 20:19:27

67620

Hoop dat dit iets verduidelijkt. :D
hteunissen

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie