• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Bodemdrain of zijdrain hdpe bak

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Bodemdrain of zijdrain hdpe bak

Berichtdoor willem v d » ma 13 nov 2017, 16:54:56

Graag wil ik weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een zijdrain en of bodem drain in hun hdpe vijver.
Ik sta namelijk op punt om een vijver te bestellen bij interplast. Deze adviseert om een zijdrain te plaatsen.
Dit is beter met plaatsen, een bodem drain steekt immers altijd uit en die kan je onder nooit goed aanvullen waardoor de bodem gaat vervormen.
Tevens bieden ze voor een zijdrain een kapje(vogelhuisdakje) aan waardoor dit een omgekeerde bodem drain wordt.

Ik heb nu diverse voor en tegens gehoord maar ik wil ook graag de ervaringen van mensen hier weten.
willem v d

Re: Bodemdrain of zijdrain hdpe bak

Berichtdoor Marcje » ma 13 nov 2017, 23:01:02

Moeilijk

Zelf heb ik hier geen ervaring mee , en kan het advies van interplast ( http://www.kunststofvijver.nl ) wel begrijpen want als de bodemdrains niet netjes uitgegraven zijn, dan kan dit inderdaad voor meer nadelen dan voordelen zorgen

Indien er een duidelijk plannetje is over de leidingen van de bodemdrains en de wanden en bodem van het gat waar de kunstofvijver inkomt stabiel en droog zijn zodat de nodige sleuven netjes en correct kunnen voorzien worden dan zou ik de bodemdrains in het midden voorzien

Indien er twijfel is als de sleuven in een droge ondergrond kunnen voorzien worden, dan sowieso voor zijdrains kiezen

Zo denk ik er over

groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5455

Berichtdoor Guyke » di 14 nov 2017, 9:22:34

Hallo,

Ik vraag me af waarom die drain niet vast kan gemaakt worden aan die bak.
Er bestaat toch ook pe buis in 110 en die kan men toch ook aan die bak lassen.
Als men er ribben op last gaat op die 15 cm die bodem niet gaan vervormen.
Ze kunnen misschien eens contact opnemen met Ronny V hoe je tot op de mm een sleuf in de grond graaft. :)
Ik snap ook wel dat meer werk is meer kosten.
Het is natuurlijk voor hen minder werk en minder risico om een zijdrain te plaatsen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 921

Berichtdoor AVG » di 14 nov 2017, 16:29:39

Persoonlijk zou ik niet voor een zijdrain kiezen, een zijdrain kan nooit de gehele bodem afzuigen ( of je moet een vijver als een zenvijvertype realiseren )

Op onze vijver ( van HDPE ) zitten twee bodemdrains en twee zijdrains, laatsgenoemde vangen alleen zweefvuil af en daarmee voor ons achteraf nutteloos gebleken. Natuurlijk, als de zijdrain zich net boven de bodem bevind zal er meer afvangen worden, maar optimaal vind ik het niet. ( je hebt dan ook geen beluchte drain )

HDPE vijverbouwers kiezen i.d.d het liefst voor een zijdrain vanwege risico's, ( kregen wij destijds ook te horen ) met wat precisie hoeft toch geen probleem te zijn. Ze zouden ook kunnen kiezen om eerst een stuk bodemplaat met drian erin te plaatsen, dan de bak laten dalen en vastlassen. ( is ietsje meer werk, maar wel safe )
AVG

Afbeeldingen: 3379

Berichtdoor willem v d » di 14 nov 2017, 17:50:34

Ik denk niet dat hdpe bouwers een bodem drain achteraf doen lassen. Dit ivm personeelskosten en kans op lekken door verontreiniging van de hdpe door zand

https://goo.gl/images/WF4yD7
Dit is wat ze plaatsen als zijdrain

Ik denk dat dit wel werkt.
Helaas zullen ze dan wel in een vijver komen van 2.5 bij 5
En ben benieuwd naar de werking op dit formaat vijver.
Ik wil ook een debiet van 20 tot 25 m3 per uur gaan realiseren.
willem v d

Berichtdoor WTR » di 14 nov 2017, 19:02:09

Ik heb me hier ook een tijdje in verdiept, maar de reacties over de werking van een zijdrain lopen erg uiteen. Ik hoorde regelmatig dat mensen zeer tevreden waren, maar ook het tegenovergestelde. Ik ben er zelf nog niet uit hoe ik het nu ga doen.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 38

Berichtdoor lonsdave » di 14 nov 2017, 21:14:15

ik heb al gelezen dat ze dan een klein laagje keien op de bodem leggen
dan gaat de koi daar de boel wat doen opwaaieren dat alle vuil in de zij drains gezogen wordt

mvg David
lonsdave

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor willem v d » wo 15 nov 2017, 9:18:23

Met stenen op de bodem ben je al een zijdrain verplicht anders komen ze in de bodem drain en daar kan je ze nooit meer uit halen.

Ook van een handelaar gehoord dat als je goed voer geeft een koi ook de ontlasting blijft eten totdat ze dit als stof via de kieuwen uit blazen. Of dit ook is.... geen idee.

Ik verwacht ook dat ongeacht wat voor drain hij niet gaat werken als er niet voldoende stroming zal zijn in een vijver. Ook de plaatsing moet ik goed over wegen vooral met zijdrains.
Het liefst plaats ik er 4 maar dan wordt de zuigende werking weer minder en de stroming in de leidingen ook weer te laag met diens gevolgen.

Ik wil deze week nog eens langs gaan bij interplast en een idee voor stellen die ik heb, ook een goed idee is.
willem v d

Berichtdoor Guyke » wo 15 nov 2017, 9:26:29

Hallo,

Kan men aan de kant in de plaats van de zijdrains komen geen goot maken? Deze goot kan dan aan de zijkant van de bak aangesloten zitten. Zo een goot wordt al eens gebruikt in een zenvijver.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 921

Berichtdoor Marcje » wo 15 nov 2017, 22:11:02

willem v d schreef:Helaas zullen ze dan wel in een vijver komen van 2.5 bij 5

2,5 x 5m is sowieso al een mooie plas met mogelijkheden
Ik zie totaal geen probleem om bij deze afmetingen met zijdrains te gaan werken die naar de bodem gericht zijn
Ik spreek uit ondervinding met volgende als voorbeeld waarbij duidelijk is dat de bodemdrains niet altijd noodzakelijk zijn
Een deel van onze vijver loopt langsheen de veranda en als ik ervoor zorg dat onze koi er niet in kunnen zal het vuil dat afkomstig is van de skimmers daar bezinken en ontstaat er na enkele weken een laagje van enkele mm met allerlei troep.... ( er zijn daar wel bodemdrains aanwezig , maar die zijn uitgeschakeld naargelang de doelstelling )
Als ik de koi daar toegang tot geef, dan is het de eerste uren een troebel smerig zootje, en 's anderendaags is er niks meer van vuil te bespeuren op de bodem rekening houdende dat het vuil zelfs over een muurtje moet dat 40cm hoger gelegen is dan de bodem ........ dus het kan en sta ik volledig achter :wink:

willem v d schreef:Het liefst plaats ik er 4 maar dan wordt de zuigende werking weer minder en de stroming in de leidingen ook weer te laag met diens gevolgen.

Meningen verschillen, maar persoonlijk vind ik het bezinken van vuil in de leidingen niet altijd een nadeel, want dit kan wekelijks weggespoeld worden indien nodig
In ieder geval beter dan dat het vuil bezinkt waar u weet waar het bezinkt

Succes met keuzes maken

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5455

Berichtdoor willem v d » wo 15 nov 2017, 22:54:45

Fijn om eens een positieve ervaring te horen van een gebruiker.
Een ander voordeel is dat ik de vijver elke 30 tot 45 minuten rond wil gooien.
Met nadeel bedoel ik de afstanden die de trainer moeten werken.
willem v d

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie