• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Bakki shower / Tricklefilter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Bakki shower / Tricklefilter

Berichtdoor Koi1974 » ma 30 okt 2017, 22:16:15

We hebben hier Bakki showers draaien welke een inhoud hebben van gezamenlijk 900 liter filterinhoud.
Er wordt op dit moment 40 m3 over gegooid. De vijver is 80m3 en naast de 40 m3 bakkilijn wordt er ook 40 m3 door een bwb geduwd waar 200 liter materiaal in zit (1,5 kuuubs bak) Nu is de vraag of er een richtlijn is voor de verhouding filterinhoud en aantal m3 water wat over een Bakki gaat?

Tweede punt/vraag is, we aan het kijken zijn om de gehele biofiltering via bakki's te laten verlopen, wat is beter. 80 m3 over 900 liter filtermateriaal te laten storten of juist die 80m3 te verdelen in 40 m3 over 900 liter en nog een stelling te maken waar we nog 40 m3 over 900 liter te laten lopen? Meer filtermateriaal maar minder water per unit.....
Koi1974

Afbeeldingen: 1

Re: Bakki shower / Tricklefilter

Berichtdoor willem v d » di 31 okt 2017, 0:33:04

Lees dit draadje eens van de Nederlanders, hier wordt gekeken naar het effect van meer stroming door een filter.
Zeer interessant gezien uw vraag.
http://forum.nvn-koi.nl/index.php?topic=38422.0

Waar het op neer komt is dat met meer stroming een fiilter ook effectiever kan gaan worden.
Grootste vraag is dan: kan uw huidige filter deze hoeveelheid water aan?
willem v d

Berichtdoor Guyke » di 31 okt 2017, 10:37:07

Hallo,

willem v d schreef:Lees dit draadje eens van de Nederlanders, hier wordt gekeken naar het effect van meer stroming door een filter.
Zeer interessant gezien uw vraag.
http://forum.nvn-koi.nl/index.php?topic=38422.0

Waar het op neer komt is dat met meer stroming een fiilter ook effectiever kan gaan worden.
Grootste vraag is dan: kan uw huidige filter deze hoeveelheid water aan?

Ik ben dat artikel eens gaan lezen en kan mij daar niet echt in vinden.
Wat ik er uit opmaak is als een filter zijn capaciteit nog NIET bereikt heeft kan een verhoogde flow de efficientie wel verhogen.
Echter als een filter aan zijn maximale verwerking zit gaat bij een verhoogde flow in mijn ogen de efficentie juist achteruit.

Dan nog even over die omzetting van het nitraat in die zuurstofarme delen van het filter.
Er wordt nitraat omgezet naar N2 ( stikstof ) deze stikstof stijgt op en gaat zich in de zuurstofrijke wateromgeving ( buiten die poriën waarvan sprake ) terug binden met zuurstof met als gevolg dat er terug NO2 ( nitriet ) ontstaat wat in feite dus helemaal niet zo gewenst is.
Enkel als er in die zone's ( waar de nitraat wordt omgezet ) men er door ventilatie er voor zou kunnen zorgen dat de vrijgekomen stikstof in de lucht gaat zou dit een meerwaarde kunnen zijn. Echter deze stikstof moet eerst door water waar het zich met vrije zuurstof in het water weer kan verbinden tot NO2 ( nitriet ) voor dat het de opp van het water heeft bereikt om afgeventileerd te worden.
Voor mij dus liever geen omzetting van het nitraat naar stikstof als ik dan na het filter als het ware terug nitriet in de vijver ga pompen...

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor willem v d » di 31 okt 2017, 11:06:56

Guyke, ik zeg ook kan. (Misschien had ik het in het rood moeten plaatsen.
Als een filter aan zijn maximale capaciteit zit houd het inderdaad op.
De vraag is dan wel: is dat het geval met de huidige filter?
Het gebruikte medium zal ook in vloed hebben.
Zo zijn er wel meer factoren van invloed.

Tevens zal er met veel strominging in de filter, alle gassen snel verdreven worden.
Naar mijn inziens zal stikstof en ander gassen minimale invloed hebben boven in een shower, of het moet een volledig dicht bak hebben zonder ventilatie gaten.
In een trickle kan ik het wel zien gebeuren.
willem v d

Berichtdoor Guyke » di 31 okt 2017, 11:37:59

Hallo,

willem v d schreef:Guyke, ik zeg ook kan. (Misschien had ik het in het rood moeten plaatsen.
Als een filter aan zijn maximale capaciteit zit houd het inderdaad op.
De vraag is dan wel: is dat het geval met de huidige filter?
Het gebruikte medium zal ook in vloed hebben.
Zo zijn er wel meer factoren van invloed.

Tevens zal er met veel strominging in de filter, alle gassen snel verdreven worden.
Naar mijn inziens zal stikstof en ander gassen minimale invloed hebben boven in een shower, of het moet een volledig dicht bak hebben zonder ventilatie gaten.
In een trickle kan ik het wel zien gebeuren.

Je moest het niet in rood plaatsen want ik had het wel gelezen. Daarom schreef ik ook""als een filter zijn capaciteit nog NIET bereikt heeft kan een verhoogde flow de efficientie wel verhogen.""
Het ging mij meer over het totaal verhaal dat daar verteld werd en dat was wel een ander idee dat daar verteld werd. Men heeft het over verhogen van de flow maar over welke grote van filter, wat was de doorstroom daarvoor enz las ik niet veel.

Je zegt snellere ontgassing door hogere flow.
Dan kan er ook meer N2 doorstromen naar de vijver daar er het meeste N2 zal vrijkomen in het laagste gedeelte van de filter. Ontgassing bij dit soort filter verbetert niet door er meer flow op te plaatsen volgens mij.

Het gebruikte medium zal zeker een invloed geven. Waar ik mij hierbij vragen stel is dat men het steeds maar heeft over de opp ( grotere poreusiteit van het medium = meer opp = meer filtercapaciteit beweerd men ) gaat men dan geen grotere zone's maken met zuurstofarme omgeving waarbij er dan meer stikstof geproduceerd gaat worden.
Ook bij de beluchting in een BWB stel ik mij daar die vraag en bij een BWB komt dan nog bij dat door de contante wrijving van het medium de eps laag niet echt kan ontwikkelen.
In een BWB zal er dan weer voldoende ontgassing zijn.
mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor willem v d » di 31 okt 2017, 12:49:32

Ivm topic vervuiling even een pb gestuurd naar Guyke.
willem v d

Berichtdoor Koi1974 » di 31 okt 2017, 16:57:41

Tot op heden vind ik het nog geen topicvervuiling. Dus graag openbaar houden.
We hebben het stuk gelezen en denk dat ze een punt hebben dat hoe meer water hoe meer voeding hoe
Optimaler het systeem wordt. Toch zal er een neerwaartse curve optreden alleen hoe kom je hier achter.

Mijn boerenverstand/gevoel zegt echter dat het effectiever is om, in mijn geval, 2x 40 m3 over 1800 liter filtermateriaal te laten stromen dan 1x80m3 over 900 filtermateriaal, maar dat is puur een gevoel........

Anders beredeneerd is er een optimale flow/curve voor zeg 100 liter Crystal Bio?
( uiteraard is dit afhankelijk van bezetting en dus voergedrag, warmte van het water etc.)

Om gassen te kunnen laten ontsnappen zijn de uitvoeren op waterniveau geplaatst en is er voldoende ontvluchting in het systeem om te kunnen ademen.
Koi1974

Berichtdoor willem v d » di 31 okt 2017, 19:28:38

900 liter filter materiaal is een hele berg.
Maar hoe is je eps laag op je bewegend bed?
Is deze vrij wel afwezig zou ik iets meer op je bakkie zetten en je bewegend bed even deels leeg maken of bypass-en.

meet wat er gebeurd

Kijk eerst of de toren ook werkelijk 80 per uur aan kan qua stroming.
Zo niet plaats je een 2de filter er bij en verdeel je je media over de 2 torens.
willem v d

Berichtdoor Koi1974 » di 31 okt 2017, 22:14:25

De vijver 80 m3 is mei dit jaar opgestart. Verwacht nog niet veel van het bwb qua eps-laag.
De bakki's zijn zo gebouwd dat er maximaal 75 m3 per stuks over gegooid kan worden. Totaal dus max 150 m3
Bakki's 2 stuks van 125x60x200 met elk een filtermedium inhoud van 450 liter.

Draai nu met twee pompen welke elk een netto flow opleveren van 38 en 39 m3 per uur (50% van de capaciteit)
Een voor de bakki's en de andere bwb. Ga nu de pomp, die water uit het bwb trekt, door een Bakki sturen. De vraag blijft dan staan. Deze door de bestaande Bakki en de flow verhogen of er een bijzetten (filtermedium 900 liter extra)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Koi1974

Berichtdoor Guyke » di 31 okt 2017, 22:48:29

Hallo,

Die capaciteit van die pompen is dat de opbrengst op een hoogte?
Een trickle betekent opvoeren en dan ook nog de kwestie van de diameter van de leidingen kan het opschrikken worden wat er nog van de flow overblijft.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor willem v d » di 31 okt 2017, 22:53:37

je zit nu op 9 liter medium op elke 800 liter vijver...
dat is een trickle van bijna 100 liter op een vijver van 8 kuub.
Met een goede voor filter zou ik mij er niet zo druk om maken, al helemaal niet in deze tijd van het jaar.
willem v d

Berichtdoor Koi1974 » di 31 okt 2017, 23:38:51

@Guyke, dat is wat er netto verpompt wordt.
@ Willem, we maken ons geen zorgen hoor. Voorfilter is Profidrum met trommelaar 65x80.... denk maximaal 90-100m3. Alleen willen we de boel optimaliseren. Dit om volgend jaar er een echte groeivijver van te kunnen maken en dus gedurende 6 mnd te gaan verwarmen. Hiervoor wil ik de mogelijkheid hebben om in deze periode de voerhoeveelheid en dus ook de filtercapaciteit te maximaliseren/optimaliseren. (Weet dat er vijvers draaien van 100m3, 40 jumbo's, 2000 liter kaldness en showers met ook 2000 liter media.)

Wil altijd graag weten waarom? Daarom ook mijn vragen......... 8)
Koi1974

Berichtdoor Guyke » wo 01 nov 2017, 0:27:32

Hallo,

Ok zal dan maar veronderstellen dat het gemeten is.
In de start van het topic is er sprake van 40 m³ wat nu 38 en 39 m³ wordt......
Er is sprake van 2 bakkishowers waar 40 m³ over gaat ( wil dat dan zeggen 20m³ per bakki? )

De filtering moet afgewogen worden naar voeding en gewicht van de vissen.
Het is daarom niet zo maar eventjes uit de mouw schudden wat en hoeveel.

Ook is er nog het punt wat er in de winter gaat gebeuren, blijven deze bakki's draaien of niet?

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Koi1974 » wo 01 nov 2017, 21:36:12

@Guyke, de gegeven waarden zijn inderdaad gemeten. Sorry voor de onduidelijkheid. 900 liter filtermateriaal is verdeeld over 2 bakki's die achterelkaar staan en waar totaal 38 m2 overgaat zoals eerder gepost.

We weten dat filtermateriaal afgemeten moet worden aan het voergedrag etc. Heb inmiddels veel artikelen uit oa Engeland gelezen met verschillende inzichten. Wil graag twee situaties voorleggen om mijn gedachtegang en vragen te onderbouwen.

A) dhr. Raad Hassan - levert GC af op koishows, welke zijn 120 m3 vijver met 2000 liter kaldness en ongeveer 2000 liter BActerie House filtert. Hij voert in het groeiseizoen 1,8 kg per dag met een bestand van 40 vissen rond de 70 cm ......

B) Dan dichter bij huis lees ik een artikel van Rini Groothuis die zijn 32 m3 vijver over alleen 4 bakki's filtert met een inhoud van 265 kg BH - ruim 900 liter...(Zijn vijverinhoud gaat in 50 min netto over de bakki's)

Er van uitgaande dat ze het allebei hebben afgestemd op hun voergedrag kom ik op het volgende uit in geschetste situaties:

A) 160 liter Kaldness + 160 liter Bacterie House per 10 m3
B) 290 liter BH per 10 m3

Nu lees ik op alle fora dat 100 liter kaldness (mits goed ingedraaid) 500 gram voer kan afbreken. Zijn er mensen die naast mijn eerder genoemde vragen nog eigen ideeën hierover hebben over de Bakki methode?

Veelal wordt in de winter de flow over de bakki's verminderd omdat er ook minder voedingsstoffen in het water aanwezig zijn.
Koi1974

Berichtdoor fontein » do 02 nov 2017, 18:32:05

Dag allemaal, iemand wees me op dit draadje omdat ik de auteur ben van het draadje waarnaar verwezen wordt in de tweede post. Wat ik uit de literatuur begreep die ik na het schrijven van dat draadje nog tegenkwam over trickle filters (gebruik van de naamgeving trickle/shower loopt wat door elkaar):

Boven 300 tot 800 kub per vierkante meter filter per dag geeft geen toename meer in nitrificatie. Al hangt dat natuurlijk allemaal af van de hoogte van je filter en soort filtermateriaal etc. In een specifiek voorbeeld van een filter van 1,5 meter hoog neemt het in elk geval nog toe tot 300 kub/m2/dag, hoger hebben ze daar niet gemeten.

Dus stel je hebt een filter van 1 bij 0,5 meter van bovenaf gezien (0,5m2) dan is het niet zinvol (als we even die 800 aanhouden) om meer dan 800*0,5/24 kub per uur te verpompen. En dat is als ik goed reken bijna 17 kub per uur.

Ik moet daarbij zeggen dat er veel tegenstrijdige info te vinden is, dus zekerheden kan ik niet bieden. Ben natuurlijk benieuwd wat men zoal verpompt hier in de praktijk over showers. Ik heb zelf geen trickle/shower dus kan zelf geen cijfer geven...
fontein

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie