• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Bakki shower / Tricklefilter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Bakki shower / Tricklefilter

Berichtdoor Koi1974 » vr 03 nov 2017, 0:32:53

@ dhr/mevr Fontein, bedankt voor uw aanvulling en verduidelijking. Met deze formule kunnen we terugrekenen. 80 m3 een keer per uur rond pompen behoefd een oppervlakte van het filter te hebben van maximaal 2,4 m2 ervan uitgaande dat het oppervlakte per trickle 0,5 m2 is (en filter inhoud van 300 liter -laag 20 cm en dan 3 lagen filtermateriaal) dan zijn er dus 5 bakki's nodig, 1500 liter filtermedium, waar totaal 80 m3 over moet gaan. (16 kuub per unit)...... kijk zo komen we ergens.

We gooien nu zelf 38 m3 over een filteroppervlakte van 1,42 m2 (900 liter filtermedium)........ waar dus maximaal 47 m3 geadviseerd wordt conform de formule obv genoemde 800 liter

Conclusie: Om volledig op alleen Bakki's te kunnen draaien moet ik de flow op het aanwezige verhogen van 38 naar 47 m3 en moet er dus nog een Bakki met een oppervlakte van 1,0 m2 (600 liter filtermedium - 20 cm per laag- 3 lagen) bij, waar dan 33 m3 over wordt gegooid per uur. :good:
Koi1974

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Guyke » vr 03 nov 2017, 10:37:45

Hallo,

Ik kan die berekeningen niet echt goed volgen.
Wat ik tot hier toe versta is dat er een verhouding bestaat tussen opp en debiet.
Wat ik echter niet goed volg is dat een bakki een opeenstapeling is van bakken waar het debiet doorloopt van de ene bak naar de andere en men gewoon de opp en dikte van iedere bak er gewoon bij opteld.
Als ik het dan wat bekijk gaat de eerste m² de grootste werking maken en dan de volgende bak minder enz.
In de berekening neemt men de benodigde opp en gaat dat verdelen over een aantal bakken.
Dis als ik het even anders voorstel en ik neem een bak van 0,2 m² en ik zet er 12 boven elkaar dan werkt dat ook.......
Volgens mij kan dat niet echt correct zijn.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 942

Berichtdoor fontein » vr 03 nov 2017, 11:21:18

Klopt natuurlijk helemaal dat het afhangt van de hoogte van je filter, net als van het soort filtermateriaal. Vandaar ook die wat vage range van 300-800 kub/m2/dag. In een specifiek voorbeeld dat ik vond wordt 1,5 meter hoog genoemd. Ik verwacht dat de meeste trickles uit praktische overwegingen ongeveer manshoog zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb mijn info overigens uit: Design and operation of nitrifying trickling filters in recirculating aquaculture: A review (Aquacultural Engineering 34 (2006) 234–260)
Dat is helaas niet gratis, dus ik kan het niet verspreiden, maar ik had er toegang toe.

Realiseer je verder dat de laatste extra kub minder oplevert dan de eerste. Dus als je de ruimte hebt zou ik niet perse de grens van die 800 kub per m2 /dag opzoeken, maar meer oppervlak creëren.

Verder goed te weten dat in dat artikel gesteld wordt dat andere organische vervuiling de werking belemmert. Dus voorfilteren met bijvoorbeeld een trommel. Bij meer dan 400 kub/m2/dag zeggen ze wordt clogging (verstopping/aankoeking) voorkomen, maar het is me niet helder of ze daarmee bedoelen dat je dan zonder voorfilter zou kunnen. Ik denk het niet. Mijn gevoel is dat 500 kub/m2/dag wel ok is, in die zin was koi1974 goed bezig. Of 800 kub/m2 /dag meerwaarde heeft is onzeker. Ze zeggen dan meten is weten, maar de concentraties zijn te laag voor druppeltests om wat zinvols te kunnen zeggen. En zo lang de concentratie te laag is om te meten, is er feitelijk ook niks aan de hand natuurlijk. Je zou de flow langzaam kunnen verlagen totdat je wat meet en dan weer een stuk verhogen om veilig te zitten. Maar niet te snel verlagen anders sterven er misschien bacteriën af onderin je filter.

@koi1974: aan je filter te zien ga je er flink voer inmikken. De hoeveelheid voer is zoals je ongetwijfeld weet het uitgangspunt voordat je de omvang van het filter bedenkt.

en PS: ik realiseer me nu dat ik gewend ben je en jij te schrijven vanuit Nederland, als dat ongepast is zal ik er in het vervolg u van proberen te maken.
fontein

Berichtdoor Guyke » vr 03 nov 2017, 12:34:58

Hallo,

fontein schreef:Klopt natuurlijk helemaal dat het afhangt van de hoogte van je filter, net als van het soort filtermateriaal. Vandaar ook die wat vage range van 300-800 kub/m2/dag. In een specifiek voorbeeld dat ik vond wordt 1,5 meter hoog genoemd. Ik verwacht dat de meeste trickles uit praktische overwegingen ongeveer manshoog zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb mijn info overigens uit: Design and operation of nitrifying trickling filters in recirculating aquaculture: A review (Aquacultural Engineering 34 (2006) 234–260)
Dat is helaas niet gratis, dus ik kan het niet verspreiden, maar ik had er toegang toe.

Realiseer je verder dat de laatste extra kub minder oplevert dan de eerste. Dus als je de ruimte hebt zou ik niet perse de grens van die 800 kub per m2 /dag opzoeken, maar meer oppervlak creëren.

Verder goed te weten dat in dat artikel gesteld wordt dat andere organische vervuiling de werking belemmert. Dus voorfilteren met bijvoorbeeld een trommel. Bij meer dan 400 kub/m2/dag zeggen ze wordt clogging (verstopping/aankoeking) voorkomen, maar het is me niet helder of ze daarmee bedoelen dat je dan zonder voorfilter zou kunnen. Ik denk het niet. Mijn gevoel is dat 500 kub/m2/dag wel ok is, in die zin was koi1974 goed bezig. Of 800 kub/m2 /dag meerwaarde heeft is onzeker. Ze zeggen dan meten is weten, maar de concentraties zijn te laag voor druppeltests om wat zinvols te kunnen zeggen. En zo lang de concentratie te laag is om te meten, is er feitelijk ook niks aan de hand natuurlijk. Je zou de flow langzaam kunnen verlagen totdat je wat meet en dan weer een stuk verhogen om veilig te zitten. Maar niet te snel verlagen anders sterven er misschien bacteriën af onderin je filter.

@koi1974: aan je filter te zien ga je er flink voer inmikken. De hoeveelheid voer is zoals je ongetwijfeld weet het uitgangspunt voordat je de omvang van het filter bedenkt.

en PS: ik realiseer me nu dat ik gewend ben je en jij te schrijven vanuit Nederland, als dat ongepast is zal ik er in het vervolg u van proberen te maken.

Dus niet.
In het voorbeeld dat ik stel met 0,2 m² en 12 x hoog gaat:
- dat eerste bakje gewoon dat aangevoerde debiet niet aankunnen.
- gaat dat eerste bakje het niet lang volhouden kwestie verstropping ( je zal met een voorfilter al is het een trommel niet alles kunnen afvangen )
In het andere geval als men de opp gaat vergroten is er weer kans om in de onderste bak:
- Voor de omzetting van elke gram ammoniak naar nitraat verbruiken de bacteriën ca. 4,5 gram zuurstof en ca. 8,5 gram carbonaat, daardoor wordt de kans van denitrificatie ( het terug omzetten naar nitriet ) een risico bij een bij wijze op de cijfertjes berekende filtering.
Wat er ook nog een punt is dat een bakki boven de grond staat en het daar warmer wordt, wat de zuurstofopname van het water gaat hinderen.
Hierbij komt dan ook nog de soort van medium. ( men brengt steeds maar ander materiaal op de markt wat in de reklame de steeds meest voorkomende regel geeft.
"" minder materiaal nodig door grotere opp"" en vele zetten deze regel dan om in "" met minder meer water er over ""

Als men werkelijk filters ( trickle's ) bouwt uit gemakkelijkheid niet hoger dan manshoogte dan vind ik dit al geen goed uitgangspunt.
( ik heb er al grotere en hogere gezien ).

Ook de berekening gaat er van uit op het piekmoment van het voeren wat op jaarbasis in feite zonder verwarming vrij kort is.
Mijn conclusie is dat men met het debiet moet werken ( verhogen en verlagen ) al naargelang voergedrag, gewicht van de vissen ( groei )
Ook dat er meer cijfertjes in het totaalplaatje thuishoren.
Dat men bij deze wijze van filteren beter is om de inhoud van 1 grote toren te verspreiden over meerdere kleinere met elk hun debiet.

Is maar hoe ik er tegenover sta.

NB even verwijzen naar dit topic viewtopic.php?p=114622
Waar er van deze debieten van een heel ander niveau zijn als hetgeen hier wordt geopperd.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Koi1974 » vr 03 nov 2017, 15:15:23

@fontein, als we nu eens uitgaan van 800 m3 per dag in het groeiseizoen met maximaal voerprogramma en de flow terugbrengen in de periode dat temperatuur en de activiteit van de biomassa vermindert/afsterft naar 400 m3 liever per dag dan moet je een optimum kunnen bereiken en alleen bakki's als filterlijn gebruiken. We gaan het in iedergeval proberen in 2018 en verplaatsen het bwb naar een andere vijver.

@Guyke, heb begrepen dat Momotaro een van de eerste kwekers was die volledig op bakki's draaide. Hij heeft ook onderzocht dat de optimale Bakki uit niet meer dan 3 of 4 lagen bestaat. Kan wel hoger maar voegt niets toe. Daarnaast moet het water minimaal 15 cm vallen om voldoende zuurstof aan het systeem te kunnen toevoegen. Tel je hierbij 15/20 cm dikke filtermedium bij op dan wordt de toren ongeveer 150 cm hoog. Mijn berekening is een invulling op de formule die @Fontein eerder poste. We zullen het andere topic eens doorlezen.

@allen, er zijn al een flink aantal hobbyisten die vinden dat de trommels, met hun 67 micron doekjes, teveel voeding weghaald voor een goede biofilm op het gebruikte filtermateriaal. Je maakt dus je eigen filtering onstabiel/kwetsbaar door teveel voeding af te vangen.
Koi1974

Berichtdoor Guyke » vr 03 nov 2017, 15:53:42

Hallo,

@allen, er zijn al een flink aantal hobbyisten die vinden dat de trommels, met hun 67 micron doekjes, teveel voeding weghaald voor een goede biofilm op het gebruikte filtermateriaal. Je maakt dus je eigen filtering onstabiel/kwetsbaar door teveel voeding af te vangen.

Het is daarom dat hier het biofilter zonder voorfilter gemaakt is.
Ik wil nog wel een derde lijn ( of mijn borstellijn vervangen ) met een trommel maar de trommel zal in feite de borstels moeten vervangen of als derde lijn onafhankelijk van het systeem draaien.

als we nu eens uitgaan van 800 liter per dag

Ik denk dat hier 800 m³ per dag bedoelt wordt wat neerkomt op een 33 m³ als het 24 op 24 hetzelfde debiet blijft.
Zal een stevige pomp worden om dat 1,5 m hoog op te pompen.

Ga je de bakki ook ventileren?

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Koi1974 » vr 03 nov 2017, 16:13:08

@Guyke, misschien een doek van 120-200 micron op een trommel plaatsen en toch het gemak van het geheel behouden? Hoor nog weinig trommelbouwers die dit adviseren. Vroeger voldeden de sieve met 200 of 300 micron toch eigenlijk ook prima.......... Denk inderdaad dat ze er 800m3 per dag mee bedoelen.

Draai hier met een Flowfriend Standaard en die vraagt geloof ik 286 Watt op 2850 toeren. Hoogte is ongeveer 175 cm.
Op de uitbreiding wil ik gebruik gaan maken van de nieuwe Flowchampkop op mijn Blue Eco 320. Dan hoop ik met totaal van een 500 watt in de zomer te kunnen werken en dit te halveren in de overige 4-6 maanden.
Koi1974

Berichtdoor Guyke » vr 03 nov 2017, 16:40:19

Hallo,

Koi1974 schreef:@Guyke, misschien een doek van 120-200 micron op een trommel plaatsen en toch het gemak van het geheel behouden? Hoor nog weinig trommelbouwers die dit adviseren. Vroeger voldeden de sieve met 200 of 300 micron toch eigenlijk ook prima.......... Denk inderdaad dat ze er 800m3 per dag mee bedoelen.

Draai hier met een Flowfriend Standaard en die vraagt geloof ik 286 Watt op 2850 toeren. Hoogte is ongeveer 175 cm.
Op de uitbreiding wil ik gebruik gaan maken van de nieuwe Flowchampkop op mijn Blue Eco 320. Dan hoop ik met totaal van een 500 watt in de zomer te kunnen werken en dit te halveren in de overige 4-6 maanden.

Wat betreft de doek op de trommel daar ben ik nog niet uit. Voor mij is het belangrijk dat ik meer water in mijn collektor krijg want ik ben buiten de techniek van vijveren met airlift nog verder gegaan om ook nog electr te gaan opwekken met een waterwiel. Momenteel heb ik te weinig wateraanvoer via mijn bioloog en een andere lijn via borstel gevoed door skimmers . Deze 2 lijnen lopen ieder met een buis van 160 naar de collektor. Ik moet zeker nog 30% meer halen.

Ik wil het verbruik hier op de vijver op max 132 watt houden ( uv van 36 att inbegrepen ) met een verplaatsing van 35 m³ op 50 cm opvoer.
De recuperatie via waterwiel zal op een 100 watt liggen wat dan een verbruik van 32 watt gaat geven voor de verplaatsing van 35 m³
In de winter op 10 of 20 watt voor de airlift.
Dit is de doelstelling.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Koi1974 » vr 03 nov 2017, 17:19:54

@Guyke, dat zijn mooie doelstellingen. 32 Watt! Hoe minder fijn het doek van de trommel hoe meer doorstroming. Extra lijn klinkt dan logisch.... maar dan kun je ook centraal de trommel ervoor plaatsen. Toch? Blijft leuk dat vijveren en iedereen doet het op zijn of haar manier. Succes
Koi1974

Berichtdoor Guyke » vr 03 nov 2017, 17:33:30

Hallo,

Wat ik moeilijk kan inschatten is het verschil in het gebruik van borstels tov een trommel.
Ik heb het alleen over de filtering en niet over eventueel meer comfort en gemak.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor fontein » za 04 nov 2017, 11:30:29

@koi1974 wat je voorstelt lijkt me prima.

@All Dit is wel aardig en toegankelijk om te lezen met betrekking tot de c/n ratio (onderaan in http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... h-filteren). Vuil toelaten in je filter (koolstof C in organische vorm) geeft snelle bacteriegroei en een dikke biofilm. Een dunne biofilm die goed nitrificeert krijg je zonder vuil. Die bacteriën halen hun C uit CO2 dat opgelost is in water. Het duurt alleen veel langer voordat die gegroeid zijn. Het laatste woord zal hierover nog niet gezegd zijn, want dit is de boekenwijsheid die voor ieder in de praktijk mogelijk anders uitpakt... De meeste literatuur gaat namelijk over afvalwaterzuivering en viskwekerijen en die zitten met veel hogere niveaus van ammonia dan wij. Dus over wat goed filtert bij heel lage vervuiling heb ik nooit iets gezien (maar ik ben geen expert, heb gewoon wat zitten lezen).
fontein

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie