• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nitriet.

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Nitriet.

Berichtdoor Guyke » vr 27 okt 2017, 17:33:04

Hallo,

frankske schreef:Vreemd, heb nog nooit zulke klachten gezien dat er meer nitriet zou gemeten zijn met trommel?
Te weinig nitraat dat wel, denk niet dat dit dan aan trommel licht? na nitriet is afbraak nitraat dus voldoende lijkt me?

grt
Franky

Rechtstreeks ga je dat niet lezen.
De trommel is er wat oorzaak van dat er met veel groter debiet gewerkt of kan gewerkt worden.
Deze toename van de flow wordt niet in rekening gebracht naar werking van bv het BWB.
Door de trommel wordt er ook veel sneller dood materiaal verwijderd wat op het eerste zicht ok is maar vooral als er men planten heeft deze wat berooft van het stikstof dat nu niet meer door de nitrificatie vrijkomt.

Dan/
Nitraat is het eindproduct van de biologisch filter wat als dit niet door planten verbruikt wordt dan weer meer algen gaat geven die dan weer het tekort aan nitraatverbruikers gaat aanvullen. Ook probeert men dan door de waterwissel de nitraat waarde wat te temperen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 948

Berichtdoor sjnelle » wo 06 jun 2018, 10:25:30

Geert schreef:
Ramones76 schreef:Goed punt Guyke. Ik ben volgens mij een van de weinigen hier die met een zeer lage flow werkt en mss om die reden geen last heb van nitriet.

K ben nu een test gestart met 2 m² japanse matten in mijn bwb te steken langs de zijkant.
Mijn inziens hebben de nitrificierende baccies ook meer tijd nodig dan het bwb kan bieden, maar dit is puur gevoelsmatig.
Vroeger met mijn oude meerkamer (zeef - bwb - mat) nooit nitriet gemeten, weliswaar in kleinere vijver en met 1/3 van de flow van vandaag.
Volgend seizoen zal ik weten of de test resultaat heeft of niet :D

grtn

Hoi heeft dit nog effect gehad bij u. De matten in de biokamer erbij steken?
sjnelle

Berichtdoor Jeankevc » zo 10 jun 2018, 18:39:54

Ik moet zeggen dat ik ook met nitrietproblemen zit. M'n mechanische filtering is ook een trommel met 70micron zeef. Het is best mogelijk dat het komt omdat m'n vijver nog maar draait sinds september vorig jaar, maar helemaal gerust ben ik er niet in. Een drietal weken geleden mat ik een verhoging van ammonium en nitriet, onmiddellijk meer water vervest en geminderd met voeren. De ammo waarde was de dag erop reeds drastisch gezakt... de nitrietwaarde zakt echter maar héél geleidelijk. Ondertussen ververs ik dagelijks een deel water en voer ik maar heel matig meer en voeg ik regelmatig ook baccies toe. De nitrietwaarde blijft echter veel te hoog naar m'n zin. De vissen lijken er geen last van te hebben... maar ik had de nitrietwaarde toch graag een stuk lager gehad.
... ik blijf deze topic zeker volgen.

Groeten,
Jan
Jeankevc

Afbeeldingen: 5

Berichtdoor KevinL » vr 20 jul 2018, 22:08:41

Hallo,

hier draait sinds september een combi trommelfilter met bwb, en wat gebruiksgemak betreft ben ik daarover meer dan tevreden. De grote hoeveelheid organisch materiaal die uit het systeem wordt verwijderd door de trommel, had ik me van tevoren niet kunnen voorstellen!

Tegelijk met de nieuwe filterlijn ben ik ook veel (60%) minder planten gaan houden in de vijver, en door de nieuwe opzet met 110mm airlift in plaats van een 6000 l/h waterpomp zal de flow door het filter bijna verdubbeld zijn. Ik merk dat dit alles wel invloed heeft op de waterwaardes. Standaard wordt 10 procent water per week ververst maar de nitrietwaardes waren, zeker in de maand mei, hoger dan ik ook gemeten had met rond 0,2 tot 0,4 mg per liter.

In de filter had ik nog een vrije ruimte achter het bwb en daarin heb ik 4 weken geleden, na het lezen van dit topic, 1m2 Japanse mat in cassettevorm bijgeplaatst. Het is niet veel (meer paste simpelweg ook niet) maar schijnt wel effect te hebben: de nitrietwaardes zitten de laatste twee weken op 0 tot maximaal 0,1 mg/l terwijl ik zeker niet minder ben gaan voeren.

Of dit toeval is weet ik niet en ik ben dan ook benieuwd naar vergelijkbare ervaringen :wink:

Grt Kevin
KevinL

Afbeeldingen: 23

Berichtdoor sjnelle » za 21 jul 2018, 6:53:07

KevinL schreef:Hallo,

In de filter had ik nog een vrije ruimte achter het bwb en daarin heb ik 4 weken geleden, na het lezen van dit topic, 1m2 Japanse mat in cassettevorm bijgeplaatst. Het is niet veel (meer paste simpelweg ook niet) maar schijnt wel effect te hebben: de nitrietwaardes zitten de laatste twee weken op 0 tot maximaal 0,1 mg/l terwijl ik zeker niet minder ben gaan voeren.

Of dit toeval is weet ik niet en ik ben dan ook benieuwd naar vergelijkbare ervaringen :wink:

Grt Kevin

Welk filter heb jij? Toevallig eentje va DVS? Zou je eens een foto kunnen posten van die matten?
sjnelle

Berichtdoor KevinL » za 21 jul 2018, 11:13:02

hoi sjnelle,
de filter is een "alles in 1" oplossing van Befil die ze op hun site hadden staan. Naderhand bleekdat dit een eerdere variant was die niet meer gemaakt werd maar op mijn verzoek hebben ze er nog eentje van gebouwd. In mijn galerij kun je een paar afbeeldingen van het filter vinden.

Wat de matten betreft, dat is een standaard 3,8cm japanse mat die met een stevige schaar op maat geknipt is en vervolgens met nylon visdraad aan elkaar geregen zodat hij gemakkelijker te plaatsen was.
Inmiddels is de cassette wel al wat verkleurd, ik vermoed door bacteriegroei :D

71607
71608
71609
KevinL

Afbeeldingen: 23

Berichtdoor sjnelle » di 24 jul 2018, 20:15:51

Die ruimte heb ik niet.
Mijn nitriet probleem lijkt voor alsnog opgelost.
Nu langzaam voergedrag gaan opvoeren en ook nog wat kaldness bij voegen.
sjnelle

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie