• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nieuwe E-mat cassettes in filter.

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Nieuwe E-mat cassettes in filter.

Berichtdoor Ramones76 » vr 27 okt 2017, 20:57:17

Dat in een week tijd de waardes retestabiel zijn en blijven bewijst wel weer hoe goed het is.
Als mensen grote traag rijpende bwbedden willen moeten ze dat vooral gewoon doen. Niks mis mee.
Ik hoef iig niks anders meer dan dit.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 659

Berichtdoor wadapatja » za 28 okt 2017, 11:37:35

Ik snap het helemaal Ramon. Ben ook erg onder de indruk van de ERIC-filters. Juist om de compactheid en de horizontale flow.
Had hier ook alleen maar bewegend-bed met een fijne filtering ervoor. En kom daar nu ook van terug.

En nog bedankt voor de Seneye. :good:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Rob en Tara koi » za 28 okt 2017, 12:04:32

wadapatja schreef:Ik snap het helemaal Ramon. Ben ook erg onder de indruk van de ERIC-filters. Juist om de compactheid en de horizontale flow.
Had hier ook alleen maar bewegend-bed met een fijne filtering ervoor. En kom daar nu ook van terug.

En nog bedankt voor de Seneye. :good:

Wathad je dan met de fijne filter last van ?
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

Berichtdoor wadapatja » za 28 okt 2017, 13:12:00

Nitrietverhoging. Ik had dat nooit door. Maar omdat er nu een trommelfilter komt wat ik ga testen voor Befil. Dacht ik laat ik ook eens kijken of dat hier misschien ook zo is.
En ja dus. :(
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
wadapatja

Berichtdoor Rob en Tara koi » za 28 okt 2017, 13:27:53

wadapatja schreef:Nitrietverhoging. Ik had dat nooit door. Maar omdat er nu een trommelfilter komt wat ik ga testen voor Befil. Dacht ik laat ik ook eens kijken of dat hier misschien ook zo is.
En ja dus. :(

Oke dus nu zonder trommel heb je al nitriet verhoging als ik het goed begrijp ?
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 193

Berichtdoor wadapatja » za 28 okt 2017, 15:22:37

Heb een vuilklopper (zelfbouw) daar zit hetzelfde gaas als een trommelfilter op. Mijn voorfilter is dus ook fijn.
wadapatja

Berichtdoor mart-ang » zo 12 nov 2017, 13:05:10

Ramones76 schreef:Dat in een week tijd de waardes retestabiel zijn en blijven bewijst wel weer hoe goed het is.
Als mensen grote traag rijpende bwbedden willen moeten ze dat vooral gewoon doen. Niks mis mee.

he Ramon,
hoe lang draait het e-filter al bij jou ?
het lijkt me een prima concept, ook al weet ik dat een bwb in combinatie met een mattenkamer ook een perfect bioloog is.

ik weet dat RIE hier op het forum voor jaren geleden ook sprak over horizontale flow door het filter, en dat dit beter zou zijn dan verticale flow.
ik snap tot op heden de reden waarom nog niet.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1337

Berichtdoor Ramones76 » ma 13 nov 2017, 14:52:04

mart-ang schreef:
Ramones76 schreef:Dat in een week tijd de waardes retestabiel zijn en blijven bewijst wel weer hoe goed het is.

he Ramon,
hoe lang draait het e-filter al bij jou ?
het lijkt me een prima concept, ook al weet ik dat een bwb in combinatie met een mattenkamer ook een perfect bioloog is.

ik weet dat RIE hier op het forum voor jaren geleden ook sprak over horizontale flow door het filter, en dat dit beter zou zijn dan verticale flow.
ik snap tot op heden de reden waarom nog niet.

Hoi Martien,

Ik heb het filter nu draaien sinds 2015. De seneye heb ik eruit gehaald omdat de waardes toch altijd perfect zijn. Verspilling van Seneye slides dus.
De precieze werking ervan kun je bekijken op de website van Waddy. Google even : ericpondfilters
Het grote voordeel van de horizontale flow is dat je in combi met de goede beluchting en lage flow gebruik maakt van 90 tot 95% van de media. Affijn, beter even nalezen op de site.
Daar staan ook filmpjes van de werking.

Mvg,

Ramones

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Berichtdoor Guyke » ma 13 nov 2017, 16:11:06

Hallo,
@ Ramon
Zoals je wel weet heb ik een filterlijn met borstels. Ik gebruik deze ook steeds in de langse richting. Vroeger in tonnen en nu in een bak met gangen.
Ik weet wel dat borstels wel wat meer onderhoud vragen en bij mij zeker want hier staat er zelfs geen voorfilter op.

Ik ben er ondanks wat werk zeer tevreden over.

Ik zit met het idee om dit borstel gedeelte te gaan vervangen door een trommel maar ben er zeker nog niet uit.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor jocca » ma 13 nov 2017, 16:48:43

Guyke schreef:Hallo,
@ Ramon
Zoals je wel weet heb ik een filterlijn met borstels. Ik gebruik deze ook steeds in de langse richting. Vroeger in tonnen en nu in een bak met gangen.
Ik weet wel dat borstels wel wat meer onderhoud vragen en bij mij zeker want hier staat er zelfs geen voorfilter op.

Ik zit met het idee om dit borstel gedeelte te gaan vervangen door een trommel maar ben er zeker nog niet uit.

mvg
Guyke

never change a winning team ...
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Ramones76 » do 16 nov 2017, 10:18:47

Guyke schreef:Hallo,
@ Ramon

mvg
Guyke

Hoi Guyke,

Dat is allemaal afhankelijk van wat je wilt natuurlijk. Minder werk en een apparaat ertussen wat op den duur slijtage ondergaat of storing kan krijgen, of iets meer werk aan de borstels die oneindig lang mee kunnen.
Bij mij was de reden het tijdgebrek en andere mensen niet lastig willen vallen. Na wat kleine kinderziektes ban ik voorlopig wel tevreden over de trommel.

Grt, Ramon

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Berichtdoor Guyke » do 16 nov 2017, 10:53:04

Hallo,

Ramones76 schreef:
Hoi Guyke,

Dat is allemaal afhankelijk van wat je wilt natuurlijk. Minder werk en een apparaat ertussen wat op den duur slijtage ondergaat of storing kan krijgen, of iets meer werk aan de borstels die oneindig lang mee kunnen.
Bij mij was de reden het tijdgebrek en andere mensen niet lastig willen vallen. Na wat kleine kinderziektes ban ik voorlopig wel tevreden over de trommel.

Grt, Ramon

Klopt helemaal. Daarom wil ik de trommel enkel als een bijkomende lijn gebruiken.
Er zijn verschillende denkpistes om dit hier uit te voeren.
Er zal nog wel wat water naar de zee moeten lopen voor ik daar helemaal ga uit geraken.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie