• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

veiligheidsmaatregelen

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

veiligheidsmaatregelen

Berichtdoor goshiko » di 03 okt 2017, 8:46:36

Zijn er koivrienden die bepaalde veiligheidsmaatregelen ingebouwd hebben in hun filtering, in geval één bepaalde component het zou begeven?

Bvb de mogelijkheid om toch via pomp te werken moest je luchtpomp van je airlifts het begeven? Of bepaalde bypasses?
Ik zie toch wel wat mogelijke issues in mijn opzet waar ik een soort van veiligheid zou willen voor hebben :
Mijn luchtpomp van mijn airlift bvb. Als die membranen het begeven, dan ligt je filter een hele tijd uit. Het zou dan wel makkelijk zijn moest je effe op pompgevoed kunnen zetten om rustig je luchtpomp te repareren. OF je kan backup luchtpomp zetten? of filterlijn uitsplitsen? Of ...???

Ik vraag me af hoe jullie daar mee omgaan.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Re: veiligheidsmaatregelen

Berichtdoor jocca » di 03 okt 2017, 9:00:24

een airlift maken die op 2 luchtpompen draait ...
zou een oplossing zijn 2 lichte 20L pompen ipv 1 zware van 40L.
hoe het verbruik is weet ik niet, maar kan een oplossing zijn. Is meteen ook handig naar de winter toe.
Je kan ook opteren om luchtpompen te gebruiken zonder membraam ... die gaan nooit (tenzij kortsluiting) in 1x helemaal stuk.
jocca

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor Guyke » di 03 okt 2017, 9:28:46

Hallo,

Ik heb 5 sturingen op mijn laatste airlift.
Er staan 4 luchtpompen op deze lift ( komt nog een vijfde bij )
Er moeten dus al 4 of 5 luchtpompen het begeven. ( het hele systeem kan draaien op 1,2,3,4 of 5 pompen......
Op laag verbruik ( 's nachts ) draai ik op 12 watt ( gemeten vermogen ) en in de dag kan ik kiezen of gewoon op klein blijven draaien.

Een reserve luchtpomp is het meest eenvoudige. Gewoon de luchtaansluiting overzetten en klaar.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor goshiko » di 03 okt 2017, 12:29:27

ja, zo'n reserveluchtpomp zonder membraan heb ik ook al zitten denken, zijn ook relatief goed van prijs.
optimaal is natuurlijk ontdubbeling, bvb twee luchtpompen van 20l op uw bwb, ipv eentje van 40l.
Want zeker in de winterperiode ga je ook niet altijd direct merken dat er een pomp uitgevallen is.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Berichtdoor Marcje » za 07 okt 2017, 0:12:12

goshiko schreef:Zijn er koivrienden die bepaalde veiligheidsmaatregelen ingebouwd hebben in hun filtering, in geval één bepaalde component het zou begeven?

Hier is er altijd een luchtpomp in overschot omdat de 40 liter in de winter vervangen word door een 20 liter pomp , en is een extra voordeel bij airlift omdat een luchtpomp makkelijk te vervangen is door eender welk merk of sterkte van de pomp :D

Ook werk ik met overloop buizen in het filter zodat bij een lek van de spoelkranen van de filtercompartimenten het waterniveau niet meer dan 10cm kan zakken :wink:
Is overigens ook een extra veiligheid bij een breuk van de persleiding bij een pompgevoed systeem

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor goshiko » za 07 okt 2017, 8:54:42

Hoi marc, bedankt voor je reactie.

Nog klein vraagje over die reservepomp. Staat die nu gekoppeld aan uw systeem en dus vlot inschakelbaar via wat kraantjes. Of moet je de oude pomp wegnemen en nieuwe aankoppelen.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Ramones76 » zo 08 okt 2017, 14:34:22

Als we een tijdje van huis gaan doe ik hier een extra Nitto 45 aansluiten die op een aparte groep zit en laat deze dan 1x per 2 uur een half uur blazen.
Mocht de vijvergroep uitvallen om de een of andere reden dan is er iig nog beluchting in de vijver.
Voor de rest kan ik op mijn bewakingscamera zien of alles nog loopt. Zo niet dan schakel ik de hulp van familie in.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 626

Berichtdoor goshiko » ma 09 okt 2017, 8:13:00

ja, zo'n camerabewaking is wel een meerwaarde hé, net zoals vele andere domotica-oplossingen.
En tegenwoordig worden die spullen ook veel goedkoper en dus haalbaar.
Bedankt om de post Ramon.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Marcje » di 10 okt 2017, 22:21:45

goshiko schreef:Nog klein vraagje over die reservepomp. Staat die nu gekoppeld aan uw systeem en dus vlot inschakelbaar via wat kraantjes. Of moet je de oude pomp wegnemen en nieuwe aankoppelen.

Gewoon oude pomp wegnemen en reserve er op
Is van gisteren geleden dat ik heb moeten ingrijpen omdat het BWB niet meer draaide, was een luchtpomp van 60 liter en heb er eentje opgezet van 50 liter , en duurde in totaal amper 5 minuten ( mesner luchtpomp vervangen door een nitto ) dus alle merken luchtpompen hebben dezelfde aansluiting :D :D

Groetjes

Marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor goshiko » wo 11 okt 2017, 7:31:31

ja inderdaad.
Als je een problem hebt met een pomp ga je ze toch moeten afkoppelen hé om bvb membraan te vervangen, dan is de tijd om de andere pomp aan te sluiten maar kleine moeite. Best inderdaad zorgen dat je dan zelfde type aansluiting hebt, en liefst ook op zelfde plaats. En om het dan helemaal makkelijk te maken met een snelkoppeling.
Ik ga dit bij mij nu zo opzetten, heb recent mijn stortput uitgebreid, daar bovenaan komt plaats voor de luchtpompen. Allemaal wat properder geinstalleerd, want nu is het met teveel prutswerk.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Marcje » do 12 okt 2017, 21:13:41

goshiko schreef: Allemaal wat properder geinstalleerd, want nu is het met teveel prutswerk.

Laat uw proper werk maar eens zien :wink:

Trickle
Marcje

Berichtdoor goshiko » vr 13 okt 2017, 9:12:59

'k moet het nog doen hé, moet nog wat stukken bestellen (koppelstukken bvb). In de put komt ook een cetuszeef voor mijn skimmer.
Als het af is maak ik foto.
koivijver 74 kuub
goshiko

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie