• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Aanpassing Filterruimte G.I.O. 2018 Ja of Nee

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Aanpassing Filterruimte G.I.O. 2018 Ja of Nee

Berichtdoor G.I.O. » vr 01 sep 2017, 11:23:37

Na lang twijfelen ga ik mijn plannen toch eens online zwieren.

Ik krijg te weinig flow door mijn filter en moest ik niet voor een trommel gaan, dan zou ik alles aanpassen naar onderstaande :

Nu ziet de filterkamer er als volgt uit :

52418
52417

Redelijk vol dus en alles in diameter 110. Met airlift krijg ik hier dus te weinig flow door.

Rekening houdende dat we vertrekken vanuit dit blanco canvas :

51701
51702

Zou ik er volgende van maken :

65813

65814

65815

65816

65817

65818

Wat zou ik doen :

Kamers metsen en daarna polyesteren,

De tussenschotten op de Zenkoi manier (zie vijverbouw Francky)

Eerst kamer binnenkomen met 3 keer 110mm. (2 bodemdrains en 1 zijdrain)
Deze kamer is 1 meter lang, op 0,5 meter breed en 1 meter diep.
Hierin zou ik als voorfilter 3 aparte Crielzeven van 300 micron plaatsen.
Van daaruit met 3 keer diameter 125mm naar 2de kamer.

Tweede kamer is Bewegend Bed
1m19 lang op 1 meter breed, 1 meter diep.
2 Luchtschotels diameter 25cm voor voldoende lucht.
Van daaruit in de rechterhoek met 2 keer buis diameter 160mm naar tussenvak om van daaruit naar 2 matten kamers upflow te gaan naar nieuwe collectorbuis.

Alle kamers voorzien van afvoer diameter 63mm of groter.

Collector ga ik verwijderen en vervangen door 1 collector van 400mm die totale hoogte zal hebben van 2 meter.

Hierin kan ik dan met diverse stijgbuizen experimenteren om de ideale verhouding input luchtpomp - flow te creëren.

Hiervoor mijn vraag naar de airliftmannen, wat zouden jullie hierin voorzien, ik wil 20 kub verzetten.
Aanvoer naar collector kan ik kiezen.

Heb alles al eens zitten berekenen, en de gehele verbouwing zou mij evenveel kosten als een combi-trommel.
Afhankelijk van het merk zelf heel wat goedkoper ;cool;

Vandaar dus mijn dilemma's.

wat denken jullie van deze opbouw.
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1076

Re: Aanpassing Filterruimte G.I.O. 2018 Ja of Nee

Berichtdoor willem v d » vr 01 sep 2017, 11:53:40

Dan zou ik investeren in een goede combi bio.
Zo houd u meer ruimte in uw put over voor onderhoud of uitbreiding.
Bedenk ook, gaat u weg kan u deze mee nemen of stopt u met de hobby, dan heeft de combi nog nog een verkoopwaarde waardoor u onder de streep goedkoper uit zult zijn. Dit is niet het geval met metselen en polyesteren.
willem v d

Berichtdoor Guyke » vr 01 sep 2017, 12:01:53

Hallo,

Wat je vraagt ga je dus krijgen. ( bedoel er niks kwaad mee hoor :wink: )

eerst de zeven.
Een zeef is 355 mm breed ( 35,5 cm ) zonder geleidingsschotten als ik dat x 3 doe kom ik op 106,5 cm wat je met een kamer van 1 meter dus niet kan.
De tweede bak is een BWB maar naar werkwijze dat meestal wordt gebruik zou daar een statisch bed moeten komen. ( met een trommel zet men dat BWB er direct achter omdat een trommel fijner filtert dan een zeef )
Dan zouden de mattekamers er uit gaan en daar een BWB moeten komen.
De verloren ruimte van 0,62 m x 1,8 m ( ongeveer ) vindt ik dat deze beter benut zou mogen worden.
De verbindingen tussen de kamers in 160 is zeker voldoende. 2 x 160 naar de collektor zal meten is weten worden zo dat dit geen fiasco wordt naar doorvoeren maken.

airlift:
Een collektor van 400 is zeker ok maar de lengte gaat de airlift in die zin beperken dat er met een stijgbuis van rond de 1,7 m kan gewerkt worden wat experimenteren naar lengte, diepte enz wel wat beperkt.
De aanvoer naar de collektor kan je kiezen maar hoe zit het met de terugvoer naar de vijver is dat blijvend 110 of 125?

Een 20 m³ gaan verplaatsen met 3 x 110 aanvoer zal een uitdaging zijn. Best is dat dit een airlift wordt van rond de 2 m stijgbuis, diameter stijgbuis 125, met een verloop ( ala zenkoi of ala guyke ) met een jdk 50 er op of iets zwaarder. ( al naargelang wat je in huis hebt eens uitproberen, misschie ook links of rechts eens een luchtpomp lenen om te testen)

dit is in een notedop hoe ik het bekijk.
mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Berichtdoor goshiko » vr 01 sep 2017, 12:08:01

Afvoeren zou ik zeker in 75mm zetten, niet in 63mm.

Uw opzet zal zeker werken, zeker gezien je met drie crielzeven aan de slag gaat. Minder zou je best niet gaan want dan wordt het nipt qua doorvoer.

Persoonlijk ben ik niet zo'n grote fan van crielzeven (meer) , je hebt een grote kamer nodig om zoveel mogelijk bezinking te hebben. Anders slaat het vuil constant tegen zeef. Wat je ook doet, vuil blijft in uw systeem tot je spoelt, en met grote bezinkkamer kieper je evenveel water weg als een trommel zou gaan gebruiken voor directe afvoer.
Goed dat je ook matten voorziet, deze zou ik ook blijven voorzien moest je toch voor combi gaan. Ik geloof nogal sterk dat enkel bwb te riskant is (als uw membraan van uw luchtpomp eens scheurt en je merkt het niet op, bye bye filtering voor een hele tijd).
Wat airlifts betreft, ik geloof ook hier sterk in ontdubbelen. Beter twee liften die elk 10 a 15 kuub kunnen verzetten, dan één zware die 20 kuub verzet. Ontdubbeling ook hier voor de veiligheid als een pomp het begeeft (en dat doen ze allemaal vroeg of laat hoor).

Allerlaatst zou ik persoonlijk toch ook goed overwegen of je geen derde alternatief zou overwegen ( :kez: ) , eentje dat je enkel moet overwegen als je ook gelooft dat het water niet supersnel de biofiltering moet passeren (maar wel de voorfiltering).
Hou bestaande filtering, en zet er één airlift achter die de huidige flow aankan. Desnoods kan je hier borstels nog vervangen door crielzeven, of kleine trommel plaatsen.
Zet er lijn naast met enkel grotere trommelfilter, en zet daar een krachtigere airlift achter.
Lijn 2 zorgt ervoor dat na een tijd quasi alle vuil afgevoerd wordt en ook blijft.
Lijn 1 zorgt voor biofiltering, en zal ook na tijd weinig onderhoud vragen omdat aangeboden vuil steeds minder wordt via lijn 2.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor G.I.O. » vr 01 sep 2017, 13:04:08

willem v d schreef:Dan zou ik investeren in een goede combi bio.
Zo houd u meer ruimte in uw put over voor onderhoud of uitbreiding.
Bedenk ook, gaat u weg kan u deze mee nemen of stopt u met de hobby, dan heeft de combi nog nog een verkoopwaarde waardoor u onder de streep goedkoper uit zult zijn. Dit is niet het geval met metselen en polyesteren.

Volg ik enkel indien ik binnen enkele jaren de vijver zou willen vergroten en hetgeen nu filter is als extra deel vijver te maken.
Dan kan ik de combi filter gewoon in de nieuw te graven filterruimte plaatsen.
思い立ったが吉日
G.I.O.

Berichtdoor G.I.O. » vr 01 sep 2017, 13:09:47

Guyke,

morgen breng ik een bezoek aan Vijvershop Eeklo van Dominique om te zien wat er mogelijk is qua zeven. Volgens ik begrepen heb is er ook een maxi crielzeef. Deze is een veel grote blad waardoor ik eventueel met dit type zou kunnen werken.

Stilstaand bed heb ik vroeger al gehad. werkt super maar is veel te veel werk naar onderhoudsvriendelijkheid toe.

Denk dat een stilstaand bed een echte kill factor is voor met airlift te werken, zorgt voor veel te veel weerstand.

Wat bewegend bed doorlaat, zal door de matten afgevangen worden.

Wat bedoel je met die verloren ruimte? Het gedeelte waar er nu niets staat getekend?

zou je de airlift collector langer maken dan 2 meter?

Terugvoer naar de vijver zou 110 blijven, tenzij ik dit makkelijk zou kunnen vergroten naar 125mm.
思い立ったが吉日
G.I.O.

Berichtdoor G.I.O. » vr 01 sep 2017, 13:12:24

Goshiko, ik weet dat jij ook twijfelt op vlak van trommels, maar wat dan als voorfiltering, denk dat crielzeven dan de betere optie zijn.

Opzet zoals nu werkt perfect he, is gewoon vuil werkje om de 1ste vortex = vol met borstels te spoelen.

Ik spoel iedere week de eerste vortex met borstels, dit zou ik ook blijven doen met de crielzeefkamer.

Dus langer dan 7 dagen blijft vuil niet achter.

Niet vergeten dat ik nog een skimmerlijn heb die over een bakki gaat van 1meter breed 50 diep en 1m20 hoog he. Das ook een filterke ze.

Groeten

Gio
思い立ったが吉日
G.I.O.

Berichtdoor goshiko » vr 01 sep 2017, 13:27:06

mijn enige twijfel rond trommelfilters is de techniek, dat is denk ik bij jou ook het geval.
ja, crielzeven en borstels zijn dan denk ik de enige andere opties voor wie airlift gaat.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Berichtdoor Guyke » vr 01 sep 2017, 13:29:44

Hallo,

Wat airlifts betreft, ik geloof ook hier sterk in ontdubbelen. Beter twee liften die elk 10 a 15 kuub kunnen verzetten, dan één zware die 20 kuub verzet. Ontdubbeling ook hier voor de veiligheid als een pomp het begeeft (en dat doen ze allemaal vroeg of laat hoor).

met 2 airliften werken heeft voor maar ook nadelen. Wat je zegt van als er eentje uitvalt is volledig terecht.
Ik zie er echter hier een nadeel in ( in deze voorstellling ) omdat er maar met 3 x 110 aanvoer gewerkt wordt. Met 2 liften op een debiet komen van 20m³ is door het aanbod van luchtpompen minder bereikbaar dan met 1 luchtpomp. ( bv 2 liften met ieder een jdk 20 er op gaat meer water vragen dan 1 airlift ( membraam) met 30 liter er op.
Ook gaan 2 liften met jdk 20 er op meer verbruiken dan 1 met een jdk 30 er op.
Ook heb je het raden naar wat er in een SB en een BWB gaat gebeuren als de flow met de helft gaat minderen ( hierover is er voor mij geen info te vinden )
Als er met 1 lift gewerkt wordt bemerk je dat snel als er geen stroming meer is of geen skimmereffect werkt.
Het uitvallen van de airlift is hetzelfde of je zou met een pomp werken, nog nergens gelezen om 2 pompen te gaan installeren.
Waar ik wel voorstander van ben is wat je hier aanhaalt:
Allerlaatst zou ik persoonlijk toch ook goed overwegen of je geen derde alternatief zou overwegen ( :kez: ) , eentje dat je enkel moet overwegen als je ook gelooft dat het water niet supersnel de biofiltering moet passeren (maar wel de voorfiltering).
Hou bestaande filtering, en zet er één airlift achter die de huidige flow aankan. Desnoods kan je hier borstels nog vervangen door crielzeven, of kleine trommel plaatsen.
Zet er lijn naast met enkel grotere trommelfilter, en zet daar een krachtigere airlift achter.
Lijn 2 zorgt ervoor dat na een tijd quasi alle vuil afgevoerd wordt en ook blijft.
Lijn 1 zorgt voor biofiltering, en zal ook na tijd weinig onderhoud vragen omdat aangeboden vuil steeds minder wordt via lijn 2.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor goshiko » vr 01 sep 2017, 13:32:53

idd, twee liften heeft ook zijn nadelen.
Eentje die je nog niet vermeld is dat de uitliggende lift bij defecte luchtpomp begint te werken als zijdrain naar laatste biokamer toe.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Guyke » vr 01 sep 2017, 13:53:46

Hallo,

G.I.O. schreef:Guyke,

morgen breng ik een bezoek aan Vijvershop Eeklo van Dominique om te zien wat er mogelijk is qua zeven. Volgens ik begrepen heb is er ook een maxi crielzeef. Deze is een veel grote blad waardoor ik eventueel met dit type zou kunnen werken.
Stilstaand bed heb ik vroeger al gehad. werkt super maar is veel te veel werk naar onderhoudsvriendelijkheid toe.
Denk dat een stilstaand bed een echte kill factor is voor met airlift te werken, zorgt voor veel te veel weerstand.
Wat bewegend bed doorlaat, zal door de matten afgevangen worden.
Wat bedoel je met die verloren ruimte? Het gedeelte waar er nu niets staat getekend?
zou je de airlift collector langer maken dan 2 meter?
Terugvoer naar de vijver zou 110 blijven, tenzij ik dit makkelijk zou kunnen vergroten naar 125mm.

Er is een dubbele zeef maar dat is geen driedubbele zeef.
Als je met 1 grote zeef werkt en er moet gereinigd worden dan sluit je wel de gehele filterlijn af met die schutplaat.
Mat twee of drie aparte zeven kan je er eentje afsluiten en de andere ( 1 of 2) blijven voortwerken.

Een stilstaand bed zou me verbazen dat dit een grote flowhinder zou zijn als het ruim bemeten zit. met zeven echter gaat er toch nog redelijk wat vuil verder wat in de opzet hier dan in het BWB terecht komt. Een bwb is nu niet echt de kamer die je veel gaat willen spoelen ( biofilter)

Je zet de maat uit voor de ontvangstkamer op 1 meter. ( 3 zeven naast elkaar gaan daar niet in ).Als je die vrije ruimte dan bv 50 cm maakt krijg je dat de ontvangstkamer 112 cm wordt waar de zeven dan wel in kunnen. De kamer van het BWB daar zou ik die 62 cm gewoon er bij nemen.

De airliftcollektor zou ik stellen zodat er een lift met stijgbuis van 2 m in zou kunnen. Een lift die van dieper vertrekt is sterker en kan wat meer weerstand verdragen.
Nadeel is dan weer dat een 20 literpomp deze diepte niet kan halen en al zeker niet als er met membraam zou gewerkt worden.
In de testen heb ik dat op mijn liften ondervonden en deze moesten zelfs geen membraam open blazen.

Er is in de testen ook gebleken dat vanaf een bepaalde lift de diameter van de stijgbuis de beperkende factor wordt.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Guyke » vr 01 sep 2017, 13:57:14

Hallo,

goshiko schreef:idd, twee liften heeft ook zijn nadelen.
Eentje die je nog niet vermeld is dat de uitliggende lift bij defecte luchtpomp begint te werken als zijdrain naar laatste biokamer toe.

Dat had ik inderdaad nog niet bekeken. Je bedoelt dan dat er terugstroom ontstaat via de stilstaande lift wat er voor kan zorgen dat de filter meer in zichzelf gaat werken en door water aanvoer langs de verkeerde zijde gaat het filter meer vervuilen....

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor G.I.O. » vr 01 sep 2017, 14:05:41

Kan U volledig volgen Guyke, is toch verloren ruimte dus breder maken is geen probleem.
Vrees gewoon dat de BWB kamer dan heel groot zal worden, of kan dit een kwaad?
思い立ったが吉日
G.I.O.

Berichtdoor frankske » vr 01 sep 2017, 14:27:11

Gio, Kom anders eens langs met uw plannen? ik zal u wel enige tips kunnen geven denk ik :wink:

wat betreft dat grote crielzeefblad? dat zit hier in de quarantaine he :wink:

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 563

Berichtdoor goshiko » vr 01 sep 2017, 14:29:39

inderdaad guyke, dat zal effectief gebeuren.
Ik heb dat al getest bij mijn opzet met twee liften.
Als er maar één werkt, dan begint de andere lift met zijn grote toevoeren te werken als zijdrain.
Wat de filter quasi in zichzelf laat draaien inderdaad.
Meer vervuiling is juist, meest lastige als uw laatste kamer een bwb is.
Nog erger, de stilligende airlift neemt het over van uw drains, maw drains geven bijna geen flow meer naar het filter.
koivijver 74 kuub
goshiko

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie