• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

kaldnes rijpen

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: kaldnes rijpen

Berichtdoor WTR » ma 28 aug 2017, 17:46:31

In een statisch bed gaan zeker bacteriën huisvesten, maar het is niet de primaire taak van een sb om als bioloog te functioneren. Vandaar dat het mij niet nodig lijkt om dit ook te gaan rijpen.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 16

Berichtdoor Guyke » ma 28 aug 2017, 18:09:24

Hallo,

WTR schreef:In een statisch bed gaan zeker bacteriën huisvesten, maar het is niet de primaire taak van een sb om als bioloog te functioneren. Vandaar dat het mij niet nodig lijkt om dit ook te gaan rijpen.

Ik zou dat toch graag wat nader verklaard zien.
Het enige verschil dat ik weet is dat het sta.B niet constant belucht wordt.
Het bwb wordt belucht met als grootste reden dat er zich minder vuil kan vastzetten op het medium. ( mijn idee omdat men gaat beluchten om het vuil te laten loskomen als men het statisch Bed gaat flushen )

Ik denk dat een statisch bed zeer onderschat wordt wat betreft biologisch nut in de filterlijn.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 809

Berichtdoor riny42 » ma 28 aug 2017, 18:15:14

oke duidelijk mannen, komt er nog een vraag opborrelen, namelijk als ik een statisch bed in mijn vortex maak kan ik in de borstelkamer ook een bwb maken of word dat te veel van het goede, iedere kamer is h 40x b 55x l 30cm vis bestand is 10 koitjes tussen de 50 en 35 cm 1x zonnebaars en 5 goudvissen van 10 cm.
heb ook een trickle en een 50 tal planten meeste gele lis
riny42

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor marcoZ » ma 28 aug 2017, 19:13:17

phpBB [video]

Dit is mijn systeem.....
Lege kamer --> grof vuil
SB --> fijn vuil
BWB --> afbraak ammoniak en nitriet

Hoewel ik het zeker met Guyke eens ben. Ook in het SB vinden er biologische processen plaats!
marcoZ

Berichtdoor riny42 » ma 28 aug 2017, 19:48:48

bedankt mannen en helemaal voor het filmpje, plan is getrokken en ga het om het gemak uitvoeren
riny42

Berichtdoor WTR » di 29 aug 2017, 0:08:29

Guyke schreef:Hallo,

Ik zou dat toch graag wat nader verklaard zien.
Het enige verschil dat ik weet is dat het sta.B niet constant belucht wordt.
Het bwb wordt belucht met als grootste reden dat er zich minder vuil kan vastzetten op het medium. ( mijn idee omdat men gaat beluchten om het vuil te laten loskomen als men het statisch Bed gaat flushen )

Ik denk dat een statisch bed zeer onderschat wordt wat betreft biologisch nut in de filterlijn.

mvg
Guyke

Ik ben het er helemaal mee eens dat een statisch bed waarde heeft biologisch gezien, maar zijn hoofdfunctie is toch het afvangen van vuil. Het bewegend bed is puur voor het biologische aspect.

Daarom zou ik ervoor zorgen dat mijn bwb de capaciteit heeft om de volledige biologische filtratie op zich te nemen, en dus alleen dit gedeelte te rijpen.

Je hoort mij niet zeggen dat het sb rijpen totaal nutteloos is, maar ik zou het zelf niet doen.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 16

Berichtdoor Guyke » di 29 aug 2017, 0:30:11

Hallo,

Ik heb de gehele kronkel van statisch en bwb nooit echt begrepen en nu nog steeds niet.
Medium voor de baccies is meestal te weinig en dan gaat men weer ander medium ontwikkelen om zo meer baccies te kunnen huisvesten in dat ene bakje.
Als ik zo iets zou bouwen zou ik eerder kiezen voor een goed voorfilter en een dubbel bwb maken. Voor mij wordt een medium veel te krap bemeten.

Een statisch bed zal wel vuil afvangen maar daar een medium voor gebruiken dat in feite voor een huisvesting voor baccies is ontwikkeld daar zijn volgens mij wel ander zaken voor geschikt.
Als bv het BWB maar juist toereikend is en een gedeelte wordt dan goedgemaakt in het SB dat dan iedere keer een fikse tik krijgt bij de flush dit is dan maar mijn kronkel hoe ik dit bekijk.

Dit is maar weer een mening van Guyke en geen kritiek.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor riny42 » di 29 aug 2017, 7:18:33

Guyke ik heb het ook nooit goed begrepen, maar als er zoveel goede reacties zijn en gisteravond live mogen zien geloof ik er wel in.
en baccies leven overal ook in een sb, ben ik van overtuigt . en er zijn meer dingen die voor het een gemaakt worden en vervolgens voor iets anders net zo goed bruikbaar zijn. we gaan het maken en bevalt het niet of minder dan de klassieke manier dan veranderen we gewoon weer, denk ondertussen wel na over een voorfiltertje.
riny42

Berichtdoor jocca » di 29 aug 2017, 7:39:43

@guyke,

het is toch niet omdat je uw SB even gaat spoelen je iedere keer al uw bacteriën kwijt bent :wink: .
het SB is een van de 2 of 3 plaatsen in de vijver waar er een biologisch proces aan de gang is (denk bv aan het BWB en ook de eps laag aan de wanden van de vijver).
Een veel gemaakte fout bij een SB is dat men die eigenlijk wat de klein maakt. Ook naar doorstroming toe is dit niet ideaal omdat het verzadigingspunt vlug bereikt wordt.
Een SB zou eigenlijk zo groot mogelijk gemaakt moeten worden... maar ja in een meerkamerfilter gaat dit niet zo gemakkelijk.

Ik blijf er wel bij dat een goede voorfilter voor het SB wel een meerwaarde is, hoe je het draait of keert, indien je dit niet hebt heb je altijd grotere stukken vuil die richting uw SB (of in uw geval uw kiezelbak) gaan. Die vuiligheid gaat in het beste geval netjes zakken en op de bodem verzamelen, in het slechtste geval (bv eten of zwevend vuil) gaat het gaan samenklonteren onderaan uw SB (kiezelbak).
Dat jij geen problemen hebt is misschien wel omdat je een uitzondering op de regel bent :lol: en dat uw vervuiling in uw vijver minimaal is. Als je met helder water kan werken dan heb je geen probs, maar velen kappen er voer in, nog een boterham en ik weet niet wat nog allemaal, de skimmer blijft werken en de overschot verdwijnt in het zwarte gat richting ... filter waar het lekker gaat gisten.

Ik lees net nog es alles door en ik zie dat je pompgevoed werkt, kan je er eventueel geen sieve voor zetten? Momenteel staan er vrij veel te koop op tweedehandssites voor een prikje ...
Dan heb je een prima voorfilter die alle groffe vuil er uit gaat halen, in uw vortex steek je dan uw SB, daarna BWB en dan eventueel nog matten of in de laatste kamer nogmaals een BWB.
Een BWB maakt je altijd in in functie van het voergedrag, het heeft bv geen zin om te veel kaldnes in het BWB te doen als je maar 50 gram gaat voeren/dag ...

waarom men een SB gebruikt tov bv een voorfilter is omdat een voorfilter uiteindelijk nog steeds grotere stukjes vuil gaat doorlaten.
Een SB houd (mits goed aangelegd een voldoende dikke laag - dacht 20 à 30 cm maar ben dit nu niet zeker, ik zou eens moeten opzoeken) filtert vuil tot 40 micron ongeveer.
Dus een flink stuk beter dan uw zeef die er nog voor zit.

wat jij bekomt met uw steenfilter (en hier bv onze lavafilter) zal minstens hetzelfde effect hebben, alleen zit je naar oppervlakte dan wel x ... (veel groter dus) en niet iedereen heeft die luxe om een grote tuin te hebben waar je niet moet kijken op wat vierkante meters extra. Net die afmetingen van een steen/lava filter zijn nodig omdat je die stenen minder gemakkelijk kan spoelen.
Een SB kan je kleiner maken omdat je die net zo gemakkelijk kan spoelen en de opstapeling van vuil vlug en gemakkelijk kan wegspoelen.

Zijn er eventueel andere materialen die in aanmerking kunnen komen voor een SB.
Ja, ik denk het wel ... zolang het maar drijvend is, niet vergaat in het water en toch nog een vrij open structuur heeft zodat de flow redelijk blijft zou je volgens mij eender water er in kunnen gooien.
Alleen ... ik zou begod niet weten wat je er voor zou kunnen gebruiken en uit puur gemak neem je dan maar de kaldnes die ook in het BWB zit.

Hoe je het draait of keert, er zijn honderden voorbeelden te vinden waar de combinatie van voorfilter, SB en BWB (met eventueel matten achter) prima werkt.
jocca

Afbeeldingen: 62

Berichtdoor Guyke » di 29 aug 2017, 10:05:29

jocca schreef:@guyke,

het is toch niet omdat je uw SB even gaat spoelen je iedere keer al uw bacteriën kwijt bent :wink: .
het SB is een van de 2 of 3 plaatsen in de vijver waar er een biologisch proces aan de gang is (denk bv aan het BWB en ook de eps laag aan de wanden van de vijver).
Een veel gemaakte fout bij een SB is dat men die eigenlijk wat de klein maakt. Ook naar doorstroming toe is dit niet ideaal omdat het verzadigingspunt vlug bereikt wordt.
Een SB zou eigenlijk zo groot mogelijk gemaakt moeten worden... maar ja in een meerkamerfilter gaat dit niet zo gemakkelijk.

Ik blijf er wel bij dat een goede voorfilter voor het SB wel een meerwaarde is, hoe je het draait of keert, indien je dit niet hebt heb je altijd grotere stukken vuil die richting uw SB (of in uw geval uw kiezelbak) gaan. Die vuiligheid gaat in het beste geval netjes zakken en op de bodem verzamelen, in het slechtste geval (bv eten of zwevend vuil) gaat het gaan samenklonteren onderaan uw SB (kiezelbak).
Dat jij geen problemen hebt is misschien wel omdat je een uitzondering op de regel bent :lol: en dat uw vervuiling in uw vijver minimaal is. Als je met helder water kan werken dan heb je geen probs, maar velen kappen er voer in, nog een boterham en ik weet niet wat nog allemaal, de skimmer blijft werken en de overschot verdwijnt in het zwarte gat richting ... filter waar het lekker gaat gisten.

Ik lees net nog es alles door en ik zie dat je pompgevoed werkt, kan je er eventueel geen sieve voor zetten? Momenteel staan er vrij veel te koop op tweedehandssites voor een prikje ...
Dan heb je een prima voorfilter die alle groffe vuil er uit gaat halen, in uw vortex steek je dan uw SB, daarna BWB en dan eventueel nog matten of in de laatste kamer nogmaals een BWB.
Een BWB maakt je altijd in in functie van het voergedrag, het heeft bv geen zin om te veel kaldnes in het BWB te doen als je maar 50 gram gaat voeren/dag ...

waarom men een SB gebruikt tov bv een voorfilter is omdat een voorfilter uiteindelijk nog steeds grotere stukjes vuil gaat doorlaten.
Een SB houd (mits goed aangelegd een voldoende dikke laag - dacht 20 à 30 cm maar ben dit nu niet zeker, ik zou eens moeten opzoeken) filtert vuil tot 40 micron ongeveer.
Dus een flink stuk beter dan uw zeef die er nog voor zit.

wat jij bekomt met uw steenfilter (en hier bv onze lavafilter) zal minstens hetzelfde effect hebben, alleen zit je naar oppervlakte dan wel x ... (veel groter dus) en niet iedereen heeft die luxe om een grote tuin te hebben waar je niet moet kijken op wat vierkante meters extra. Net die afmetingen van een steen/lava filter zijn nodig omdat je die stenen minder gemakkelijk kan spoelen.
Een SB kan je kleiner maken omdat je die net zo gemakkelijk kan spoelen en de opstapeling van vuil vlug en gemakkelijk kan wegspoelen.

Zijn er eventueel andere materialen die in aanmerking kunnen komen voor een SB.
Ja, ik denk het wel ... zolang het maar drijvend is, niet vergaat in het water en toch nog een vrij open structuur heeft zodat de flow redelijk blijft zou je volgens mij eender water er in kunnen gooien.
Alleen ... ik zou begod niet weten wat je er voor zou kunnen gebruiken en uit puur gemak neem je dan maar de kaldnes die ook in het BWB zit.

Hoe je het draait of keert, er zijn honderden voorbeelden te vinden waar de combinatie van voorfilter, SB en BWB (met eventueel matten achter) prima werkt.

Mijn "groot" statisch bed is echt statisch omdat dit gevuld is met steensplit ( 1 m dik) er kunnen geen plukken draadwier, bladeren of wat er hier ook aangehaald wordt in mijn statisch bed. Alleen water en ultra fijn stof ( dit houd zelfs een trommel en al zeker geen zeef tegen ) geraakt er door ( ik heb een downflow systeem). Wier, bladeren, plantendelen, enz blijven in de vijver.
Het ultra fijne stof geraakt uiteindelijk beneden in de drainbuizen die ik al eens spoel maar mijn baccies moet ik daar niet voor verstoren omdat het ""spoelwater"" gewoon ""downflow"" door het filter blijft gaan.
Dit "statisch bed of wat ik mijn steenfilter noem is ook tegelijk mijn biologisch filter. En het moet dus niet drijvend zijn, en er staat geen voorfilter voor, en in de vijver zitten geen bodemafvoeren.
Dit is mijn eerste filterlijn.

Dan heb ik een skimmerlijn met een borstelbak ( hier in zit ook mijn Uv lamp ). Deze lijn voert alles af wat mijn steenfilter niet kan. Deze bak is klein in verhouding tot mijn biofilter en als ik deze eens uitspoel dan ga ik in verhouding heel wat minder baccies wegspoelen dan wat er gebeurt in een SB gevuld met bv kaldness.
dit is mijn tweede lijn.

Jij spreekt van een bwb dat je moet bouwen of vullen volgens voergedrag enz. Ik ben het daar niet mee eens daar er buiten dat voergedrag er nog tal van andere zaken biologisch vervuiling geeft wat ook in het bio-filter verwerkt wordt ( er zitten niet alleen nitrobacters in maar een hele waaier aan baccies die hun werk moeten doen. )

Je kan stellen dat ik het concept van voorfilter en daar achter het biologisch filter heb opgesplitst in enerzijds mijn biologisch filter dat nog nooit verstropt is geweest, ik heb de steentjes er voor de eerste keer na ruim 17 jaar uit moeten halen omdat de plastiekfolie lekken begon te vertonen. Al die tijd bleef het water er doorlopen en zijn de steentjes nooit uitgehaald om te spoelen. ( werk met dit systeem al meer dan 35 jaar ) en anderzijds een filterlijn voor het zweefvuil en groffer vuil. In de winter plaats ik wel netten om de overvloedige bladval in toom te houden.

Wat jij schrijft over een grote tuin is ook niet echt relevant als je de verhouding van mijn "filter" tov van mijn vijver bekijkt en je zet daar naast de filterkelders die men bouwt dan denk ik dat je snel tot de conclusie zal komen dat ik in feite minder opp gebruik, het geheel in de tuin kan laten inpassen ( geen gebouwen of kelders in de tuin )
Ik denk zelfs dat jouw lavafilter groter is dan mijn bescheiden 8 m².
even een idee:
biofilter van 7 m² en een borstelvat van 1 m²= samen 8 m².
De biofilter is tevens het tuinpad naar het compostvat en de zijkant van de tuin. Er staat ook een grote tuinbank op. In de gravelaag zijn stapstenen ingebouwd.
De borstelbak zit ingebouwd onder een terras achter in de tuin ( dit terras heeft er altijd geweest maar heb ik een nieuwe dekking gegeven na het ingraven van de bak.)

Ga ik nu mijn werking propaganderen, zeker niet
Ik wil alleen maar aantonen dat het ook anders kan.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor riny42 » di 29 aug 2017, 17:17:53

in uw vortex steek je dan uw SB, daarna BWB en dan eventueel nog matten of in de laatste kamer nogmaals een BWB.
Een BWB maakt je altijd in in functie van het voergedrag, het heeft bv geen zin om te veel kaldnes in het BWB te doen als je maar 50 gram gaat voeren/dag

dit is precies wat ik van plan ben :D en hier gaat er idd van alles in, brood, macaroni, rijst, garnalen, slakken, zoete mais en regelmatig wat maden.

ook ben ik aan het rondkijken voor een sieve, zal een kleintje moeten worden want is hier woekeren met de ruimte, en een kleintje kan boven op het filter staan
riny42

Berichtdoor bazzio » wo 30 aug 2017, 11:57:25

Waar het om gaat in een statisch bed is dat je kanaalvorming creëert waardoor vuil in het filtermateriaal blijft hangen. Ik werk in de procesindustrie en daar gebruiken we Raschigringen om bv poederresten uit water te halen, deze heb je in meerdere vormen maar lijken veel op de kaldnees die wij gebruiken. De Raschigringen zijn alleen een stuk groter en zeker niet bedoeld om biologisch materiaal erop te laten hechten, dat dit automatisch gebeurd is een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor een mattenkamer in een filter welke eigenlijk bedoeld is voor fijn stof af te vangen.
bazzio

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor BDohmen » di 12 sep 2017, 20:13:29

Wellicht een idee om de kaldness in de vijver te laten rijpen, ik heb dit gezien bij een KVA die met zijn vijververbouwing bezig was.

Man neemt een standaard airlift (Drukkamer) van 110mm, over de buis plaats je een overschuifmof, zo kun je later de airlift tegen de emmer klemmen
Men neemt een grote emmer waar men in de zijkant gaten of sleuven maakt. in de bodem maakt men een 110mm gat.
hier steekt men de airlift doorheen, tot de overschuifmof, en op de buis zet je een rooster, zodat de kaldness niet de vijver in gaat als de pomp uitvalt.

dan plaats je het geheel in de vijver, waar je er tevens voor zorgt dat de emmer niet kan kantelen, eventueel een deksel erop plaatsen, en gaan met die banaan (kaldness).

Ik heb helaas geen foto's, maar Marco weet wel wie dit heeft draaien.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 260

Berichtdoor riny42 » wo 13 sep 2017, 14:37:56

er staat nu 60 liter in een vat te draaien met om de dag 20ml amoniak en baccies er bij en dit laat ik nog een maandje draaien dan ben ik ongeveer klaar met veranderen en kan ik zo door gaan
riny42

Berichtdoor Guyke » wo 13 sep 2017, 14:55:51

Hallo,

riny42 schreef:er staat nu 60 liter in een vat te draaien met om de dag 20ml amoniak en baccies er bij en dit laat ik nog een maandje draaien dan ben ik ongeveer klaar met veranderen en kan ik zo door gaan

Dit kan volgens mij niet werken.
De ammoniak wordt omgezet naar nitriet en dan nitraat.
Volgens mij moet er ook nog iets aangebouwd worden om het nitraat te verwijderen.
Je kan dit ""tijdelijk BWB"" ook niet gaan spoelen om het nitraat te verwijderen.
Er zal volgens mij een soort waterflow door dat vat moeten lopen zoals in de eigelijke filtering van een BWB

mvg
Guyke
Guyke

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie