Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
bakkenes

Re: Befil trommelfilters

Bericht door bakkenes » 13 nov 2017, 00:38

Spoeltijden om het uur ongeveer. Ben zeer tevreden over de werking van de trommel, vijver is KRAAK helder :D

Bossi

Bericht door Bossi » 13 nov 2017, 07:03

bakkenes schreef:Spoeltijden om het uur ongeveer. Ben zeer tevreden over de werking van de trommel, vijver is KRAAK helder :D
Mag ik vragen of je weet hoeveel water je verbruikt per spoelbeurt? Heb je dat al eens proberen op te vangen in een emmer of zo?

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

klaba01

Bericht door klaba01 » 13 nov 2017, 19:27

Bossie
Ongeveer 1.5 liter per spoelbeurt tot de 30m3 trommel, vanaf 40m3 is het ongeveer 2.5 liter wegens het feit dat er dan met twee spoelpompen wordt gewerkt.

Bossi

Bericht door Bossi » 13 nov 2017, 20:46

Vind ik toch vrij veel. Daar kom ik nog niet bijna met mijn AEM juweel.

Moest ik in Nederland wonen trok ik me dat mss minder aan dan nu want hier in België betalen we 3 keer voor elke liter water. (leveren, dumpen in het riool en zuiveren)

Groetjes,

Bossi

Guyke

Bericht door Guyke » 13 nov 2017, 21:15

Hallo,

Ik vind het al bij al nog best meevallen.
1,5 liter / uur is 36 liter / dag en komt dan op een 252 liter per week wat dan kan afgetrokken worden van wat je zo wie zo al moet bijvullen in de zomer
Een vijver van 15 m² ( 3 x 5 ) verliest in de zomer meer water per week aan verdamping.
( of van de waterwissel die op een vijver van 20 m³ al direct op 2000 liter per week komt.)

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Kossykoi

Bericht door Kossykoi » 13 nov 2017, 21:40

Interessante trommels van Befil.
Tis wel een lastige vergelijk met een AEM.
Bij AEM kan je de spoel tijd korten instellen.
Laat hem zelf maar half rond gaan in plaats van volledig rond.

klaba01

Bericht door klaba01 » 13 nov 2017, 22:07

Ik vond het niet lastig Kossykoi, prijsverschil en verschil in garantievoorwaarden en de in mijn ogen hogere kwaliteit van onderdelen hebben voor mij de keuze bepaalt. Zwaardere motor mooiere digitale sensoren en daarbij het verschil in geluid was ook een keuzefactor. Denk dat de meeste trommels minimaal wel 1.5 liter wegspoelen per spoelbeurt. Maar goed ik woon in Nederland 1000 liter water kost hier rond 1.5 euro.

willem v d

Bericht door willem v d » 13 nov 2017, 22:54

Groot verschil dat ik nog van arcen weet is het geluid.
De befil was lekker stil tijdens het spoelen.
Ik weet niet hoe de test personen dit ervaren.

Kossykoi

Bericht door Kossykoi » 14 nov 2017, 22:14

Bedoelde meer dat het waterverbruik lastig is te vergelijken. Met name hoe lang stel je de spoel tijd in. Bij Jantje zal dit misschien langer ingesteld staan dan Pietje omdat de één een halve omwenteling laat spoelen en de andere een hele :wink: .
En hier in NL is het gelukkig niet zo duur inderdaad.

Bossi

Bericht door Bossi » 15 nov 2017, 06:51

Kossykoi schreef:Interessante trommels van Befil.
Als je hem maar half laat rondgaan Kossykoi, hoeveel water gaat er bij u dan richting het riool? Ik kan misschien de mensen van Befil zelf ook eens contacteren. Alhoewel mijn voorkeur nog steeds zwaar uitgaat naar een AEM trommel.

Uiteindelijk kan je elke trommel aanpassen qua spoelbeurten en tijden. Maar dan heb je natuurlijk wel een minimum aan kennis nodig van elektronica. Ik heb hier nog een splinternieuwe Crouzet Millenium 3 liggen, vergelijkbaar met een Siemens Logo. Die komt sowieso op de trommel die hier zal bijkomen.
Op deze manier beslis ik geheel zelf hoe de trommel moet reageren. En deze heeft zoveel in- en uitgangen dat ik zelfs mijn bestaande trommel kan aanpassen. Alleen de tijd ontbreekt me nog.

Ook ben ik rustig aan het uitzien om er eventueel zelf één samen te stellen. Afhankelijk van de PP platen die ik nodig zal hebben, en om materiaalverlies/reststukken tot een minimum te herleiden, kan het zijn dat ik gelijk kijk om er een combi van te maken.

Groetjes,

Bossi

goshiko

Bericht door goshiko » 15 nov 2017, 07:46

Dit soort trommel heeft één groot voordeel tov de traditionele, dat is de WC-spoeling.
Via dewelke je al het achtergebleven vuil verwijdert, en ook de leiding spoelt als je deze lang genoeg instelt.

Als deze spoeling werkt zoals de verkoper beweert, dan is dit toch een sterk punt.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

bakkenes

Bericht door bakkenes » 17 nov 2017, 00:37

Bossi schreef:
bakkenes schreef:Spoeltijden om het uur ongeveer. Ben zeer tevreden over de werking van de trommel, vijver is KRAAK helder :D
Mag ik vragen of je weet hoeveel water je verbruikt per spoelbeurt? Heb je dat al eens proberen op te vangen in een emmer of zo?

Groetjes,

Bossi
Het is wat ik al eerder beschreef zo'n 1,5 liter, ik kan dat zien omdat ik niet direct op het riool loos maar in een 10 liter emmer, en die kan ik meten. Van daaruit gaat het via een dompelpomp het riool in.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 17 nov 2017, 00:40

Bossi schreef:Vind ik toch vrij veel. Daar kom ik nog niet bijna met mijn AEM juweel.

Moest ik in Nederland wonen trok ik me dat mss minder aan dan nu want hier in België betalen we 3 keer voor elke liter water. (leveren, dumpen in het riool en zuiveren)

Groetjes,

Bossi
Ververs jij niet per week minimaal 10% van je vijverwater dan? Dat is toch wel een must.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 17 nov 2017, 00:42

Kossykoi schreef:Interessante trommels van Befil.
Kan hier ook mee. Ik heb de dompelpomp op de Siemens logo staan en die draait 3 seconden langer dan de trommel draait. Kortom, alles instelbaar.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 17 nov 2017, 00:45

willem v d schreef:Groot verschil dat ik nog van arcen weet is het geluid.
De befil was lekker stil tijdens het spoelen.
Ik weet niet hoe de test personen dit ervaren.
Klopt helemaal, ik heb de waterpomp (nog) niet ingegraven maar dan hoor je waarschijnlijk helemaal niets meer.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”