Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
bakkenes

Re: Befil trommelfilters

Bericht door bakkenes » 08 nov 2017, 01:04

Spoeltijden zijn vandaag vanaf 10.00 uur gemeten en zijn allemaal boven de 45 minuten, geen uitschieters naar beneden maar wel extreem naar boven. Ben nog steeds tevreden hoe het nu gaat, vijver is kraakhelder en de waardes zijn goed, kan eigenlijk niet anders gezien de temperaturen. :D :D

goshiko

Bericht door goshiko » 08 nov 2017, 09:50

bedankt voor de update. Spoelbeurt gaat naar het uur toe blijkbaar tijdens de winter.
Moest je ooit eens een filmpje kunnen maken van de trommel, dan zou héél leuk zijn.

Ik had nog een vraagje. Stel dat er bvb algen samenklitten onderaan in de trommel, en deze raken niet meegevoerd met de gewone noch met de WC-spoeling, is er dan een mogelijkheid om aan die algen manueel te raken. Ik bedoel niet binnen in de trommel, maar dus in het buitenste gedeelte.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 08 nov 2017, 11:26

Hallo,
Als er 4 x per uur gespoeld wordt met een verbruik van 2 m³ per week komt het op een 3 liter per spoelbeurt of 288 liter / dag of 105 m³ / jaar wat toch aanzienlijk is.
Ronden we het wat af ( in de winter minder ) en rekenen we op 75 m³ per jaar ( 50 m³ in de zomer en 25 m³ in de winter ) dan is dat naar Nederlandse waterprijzen niet veel maar hier in België wordt dat een fikse meerkost op de factuur.

Ben toch benieuwd als er bv een gaas van 100 of meer op geplaatst word wat er dan met de spoeltijden gebeurd.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

goshiko

Bericht door goshiko » 08 nov 2017, 11:44

ik dacht dat de 3l per spoelbeurt nog ging kunnen gehalveerd worden. Dan wordt het 35 kuub. Daar moet je nog de WC-spoelingen bijrekenen denk ik.
Koken kost geld natuurlijk....
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 08 nov 2017, 12:11

Hallo,

Ook nog zo iets die wc spoeling.
Wordt dan de inhoud van de kamer geflusht en gebeurde dat manueel of automatisch tijdens de spoelbeurt...

mvg
Guyke

goshiko

Bericht door goshiko » 08 nov 2017, 12:15

ik denk automatisch, gezien je het kan instellen hoe vaak je dit wil laten gebeuren.
Maar over naar de bezitters natuulijk, ik ga alleen maar af op wat er op het net staat.
koivijver 74 kuub

wadapatja

Bericht door wadapatja » 08 nov 2017, 12:26

bakkenes schreef:
192 micron? Ik weet niet waar je dit op de site of ergens anders vandaan hebt, want ook de 1e versie had deze dichtheid volgens mij niet.

Ik had hiervoor een ultrasieve 3 met 300 micron, temperatuur vanavond was 9,78 graden.
De trommel die hier gaat draaien heeft gaas van 192micron. Dat is om te testen wat de nitrietwaarde gaat doen. De combinatie van trommel met een bewegend-bed geeft bij veel mensen een verhoging in de nitriet waarde. En om te testen of het met grover gaas beter gaat, is de mijne bespannen met 192micron zeefgaas.
Ik was in de veronderstelling dat jij dat ook aan het testen was.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

klaba01

Bericht door klaba01 » 08 nov 2017, 17:24

De zogenaamde WC spoeling werkt op de digitale besturing waarin ook nog keuzes kunnen worden gemaakt. Befil levert de Siemens besturing die enkel voor de trommelwerking is.
Het is mogelijk tegen meerprijs een compleet vijverbesturingssysteem te plaatsen op maat gemaakt en met beveiligde externe verbinding. Dit is inclusief een mailservice bij storing.
De WC spoeling zet de pomp stil en laat het water in de trommel stijgen de luchtkolom gaat weg en dan gaan de sproeiers in werking. Blad , draadalg en voer worden naar het riool geblazen.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 09 nov 2017, 22:55

wadapatja schreef:
bakkenes schreef:
192 micron? Ik weet niet waar je dit op de site of ergens anders vandaan hebt, want ook de 1e versie had deze dichtheid volgens mij niet.

Ik had hiervoor een ultrasieve 3 met 300 micron, temperatuur vanavond was 9,78 graden.
De trommel die hier gaat draaien heeft gaas van 192micron. Dat is om te testen wat de nitrietwaarde gaat doen. De combinatie van trommel met een bewegend-bed geeft bij veel mensen een verhoging in de nitriet waarde. En om te testen of het met grover gaas beter gaat, is de mijne bespannen met 192micron zeefgaas.
Ik was in de veronderstelling dat jij dat ook aan het testen was.
Ik hoop voor je dat dit geen misvatting wordt om "zo grof" te gaan filteren. Ben je bang dat als je met fijnere bespanning ( 67 mgu) niet genoeg afvalstoffen in je bewegend bed krijgt waardoor er nitriet pieken gaan ontstaan? Of sla ik nu de plank mis? Is het bewegend bed het enige biologische filter wat je hebt?

wadapatja

Bericht door wadapatja » 09 nov 2017, 23:30

Ja dat klopt. Zoals veel mensen tegenwoordig.
De combi-trommel is heel populair tegenwoordig. En die geven vaak problemen met nitriet.
Ik heb zelf ook een nitrietverhoging hier. En ik vind het leuk om dingen te testen. Daarom heb ik een afspraak, om met 192micron te gaan testen.
Als het niet bevalt, wordt ie terug naar 67 micron gemaakt.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 11 nov 2017, 00:31

Ben benieuwd, wanneer krijg je de trommel?

wadapatja

Bericht door wadapatja » 11 nov 2017, 14:27

Dat duurt nog 6 weken.

Guyke

Bericht door Guyke » 11 nov 2017, 16:02

Hallo,
wadapatja schreef:Dat duurt nog 6 weken.
Fiks pakske voor onder de kerstboom :wink:

mvg
Guyke

wadapatja

Bericht door wadapatja » 11 nov 2017, 20:15

Denk niet dat ie eerst nog onder de boom komt te staan. :wink:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 12 nov 2017, 20:37

goshiko schreef:gezien hun site en facebook nog niet echt prijzen vermeld vermoed ik niet dat ze al officieel de nieuwe versie "verkopen".
Misschien lezen ze wel mee, dan kunnen zij zelf daar klaarheid in brengen hé.
Heb vorige week via mail contact gehad met Bart,
En heeft voor mij een prijs berekening gemaakt voor een volledige installatie met de nieuwe trommel 2.0

levertijd 8 weken morgen maak ik een afspraak

Groeten Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 350L-1 bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”